Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Skokaka skrivet 29 december 2024 kl. 22:18:59Suck, tydligen så verkar jag fortfarande vara dålig på grammatik. Typ om det ska vara stora eller små bokstäver när man nämner familjemedlemmar eller språk och länder, ja... :-\
Länder ja, språk nej. Om du inte har en bror som heter Bror så ska även familjemedlemmar skrivas med liten bokstav då de inte är namn.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 december 2024 kl. 22:23:45Länder ja, språk nej. Om du inte har en bror som heter Bror så ska även familjemedlemmar skrivas med liten bokstav då de inte är namn.
Namn & länder har alltid stavats med stora bokstäver, samma med städer

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 december 2024 kl. 22:23:45Länder ja, språk nej. Om du inte har en bror som heter Bror så ska även familjemedlemmar skrivas med liten bokstav då de inte är namn.
Men namn på familjemedlemmar - liksom alla andra egennamn - ska givetvis alltid ha stor begynnelsebokstav. Jag är inte helt säker på vad som åsyftades, då "när man nämner familjemedlemmar" går att tolka på två sätt...

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 december 2024 kl. 09:39:39Där har vi ännu en anledning till att man aldrig någonsin bör börja röka.

Min storebror har tyvärr rökt i flera år (och vad värre är, förr brukade han även "låna" pengar ur min plånbok utan lov, en gång hittade han t.o.m. plånboken TROTS att jag hade gömt den, jag hatar när man ÖVERHUVUDTAGET LÅNAR pengar av mig, FRAMFÖRALLT om det är utan lov eller om det är för cigaretter), jag skäms för honom, och det hjälper inte att han näbbar sig mot mig när jag förmanar honom...

(visst, det finns massor av saker i världen jag har respekt för och respekt är synnerligen viktigt, men det finns inte alls på kartan att jag någonsin ska respektera rökning, droger, onödiga flygresor, dieselbilar, tjuvjakt, "hämnd-jakt" (alltså när människor jagar vilda djur bara för att skydda deras tamdjur, odlingar eller familjemedlemmar), regnskogsskövling, undanröjning eller förstörelse av natur, förgiftningar, orättvisor, otryggheter, ofriheter, ekonomiska svårigheter, för höga priser/skatter, farsotor, mobbning, våld, krig, respektlöshet, trakasserier, konflikter, o-ordning, ofredanden, ohälsa, ohygien, ovårdat språk, pessimistisitet, kränkningar, ect.)

Min pappa slutade iallafall röka 2015 och min mamma röker inte heller längre tack och lov...

(och min mamma går med i rebell-mammorna)

Dessutom, självaste Walt Disney gick bort vid 65-års ålder vid lungcancer efter en livstid av kraftig kedjerökning, och bara det är bevis nog att rökning dödar, faktum är att sista gången han var Musse Pigg så lät han helt klart hesare och darrigare. och bara det är bevis nog att man gör allra klokast i att aldrig någonsin börja röka.
Jag har aldrig rört en cigg i vuxen ålder.
Yes testade röka som 14 åring i skolan, var en person i klassen som hade gömt sina ciggaretter som jag hittade, och som 14 åring så var allt förbjudet coolt.
Därför tände jag på en av cigarettern men då de smakade vidrigt så rev jag sönder dem och skvalrade till lärarna om att person gömt cigg, vilket gjorde henne förbannad🤣🤣🤣.
Sen dess har jag aldrig rört en cigarretter, detta var 2019.

Du borde föressten se den Holländska Pall Mall Export reklamen.

https://youtu.be/OL1kc8IAXGo
Min holländska kompis hjälpte mig översätta den och de säger följande i reklamen.
Pall Mall export, är så full, ren, njutande! och den milda och riktiga lukten av ren amerikansk tobak. Pall Mall Export världskänd aroma. Lev med njutande, rök med njutande, rök Pall Mall Export!

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 december 2024 kl. 08:58:20Du borde föressten se den Holländska Pall Mall Export reklamen.

https://youtu.be/OL1kc8IAXGo
Min holländska kompis hjälpte mig översätta den och de säger följande i reklamen.
Pall Mall export, är så full, ren, njutande! och den milda och riktiga lukten av ren amerikansk tobak. Pall Mall Export världskänd aroma. Lev med njutande, rök med njutande, rök Pall Mall Export!
Yes Holland var ett av få länder där ciggaretter fick marknadföras så här i.
Denna reklamen syns på flera Holländska vhs filmer.

Mathilda Gustafsson

Min fru säger att vi inte borde titta på Grevinnan och betjänten imorgon för att hon tycker att den är tråkig... :-\

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 december 2024 kl. 11:59:25Min fru säger att vi inte borde titta på Grevinnan och betjänten imorgon för att hon tycker att den är tråkig... :-\
Den kommer ju att finnas på SVT Play så man behöver ju inte kolla live om du ändå vill se den.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 december 2024 kl. 11:59:25Min fru säger att vi inte borde titta på Grevinnan och betjänten imorgon för att hon tycker att den är tråkig... :-\
När går den? Har missat den under dom senaste åren men nu tänker jag se den när jag har TV:n för mig själv

MOA

Dom spanska & latin spanska spellistorna med Montana Jones har exakt samma videor med exakt samma dubbning. Jag är lurad! Väldigt osäker på vilken dubb som är den rätta, tänk om jag ger ut falsk information! Rädda mig!

BPS

Citat från: MOA skrivet 30 december 2024 kl. 14:03:50Dom spanska & latin spanska spellistorna med Montana Jones har exakt samma videor med exakt samma dubbning. Jag är lurad! Väldigt osäker på vilken dubb som är den rätta, tänk om jag ger ut falsk information! Rädda mig!
Använd klippen men specificera inte vilken spanska det är skriv bara Spanish.

Ovanliga dubbningar

Citat från: MOA skrivet 30 december 2024 kl. 13:54:46När går den? Har missat den under dom senaste åren men nu tänker jag se den när jag har TV:n för mig själv
Grevinnan och betjänten har i många år visats klockan 19:45 på SVT1, och finns förstås på SVT Play.

Annars kan ni se den tyska originalversionen från tyska NDR, med svensk text, när ni vill här:
https://archive.org/details/grevinnan-och-betjanten-tysk-originalversion
(Det är den schweiziska versionen som visas i svensk TV, som är snarlik men lite kortare)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 31 december 2024 kl. 11:59:30Grevinnan och betjänten har i många år visats klockan 19:45 på SVT1, och finns förstås på SVT Play.
Pilsnerfilm gjord efter pilsnerfilms dagar var över.

Alla de välkända pilsnerfilmsskådespelarna var ju döda 1963 och färgfilm var ju the norm då.
Fridolf Rhudin, Thor Modéen, Douglas Håge och de skådespelarna man associerar med svartvita filmer var ju bortgångna när filmen gjordes💔😭.

Visst Åke Söderblom, Åke Grönberg, Annalisa Ericsson, Sickan Carlsson och några pilsnerfilmskändisar levde då men ändå de gjordes ju mest färgfilm 63.

Aldrig varit särskilt förtjust i filmen känns som någon Charlie Chaplin inspirerad film gjord långt efter pilsnerfilmens glansdagar.......

DingoPictures2005

Personligen så är nog min favorit pilsnerfilm Intermezzo regisserad av den legendariska Gustaf Molander.

Den är kanske inte någon komedi så den klassas kanske inte som pilsnerfilm.

Om filmen ska ha komik i sig så är det nog Lille Fridolf och jag som är nummer 1.

Båda har en handling och de är välgjorda.

Grevinnan och Betjänten är enligt mig någon händelselös Chaplin wanna be gjord långt efter pilsnerfilmens glansdagar.