Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sommarlov (SVT)

Startat av Fraggery, 16 juni 2022 kl. 07:37:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 december 2024 kl. 19:07:34Var ligger platsen någonstans?
De senaste åren har de spelat in i Beijers Park i Malmö och tidigare har de spelat in i Västra Hamnen också i Malmö.

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  9 december 2024 kl. 19:24:48De senaste åren har de spelat in i Beijers Park i Malmö och tidigare har de spelat in i Västra Hamnen också i Malmö.
Lite coolt ändå att du var vid sjön där dom brukar spela in.

Jag såg inte årets Sommarlov men jag minns programmet när bussen var med, men det var ju ett tag sen nu.

Jag laddade istället ner hela sommarlov från 2024 och så kan jag se det när jag känner för det.
Har även sommarlov från 2023, om man vill kolla tillbaks i tiden och minnas hur det var.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 december 2024 kl. 19:48:02Lite coolt ändå att du var vid sjön där dom brukar spela in.

Jag såg inte årets Sommarlov men jag minns programmet när bussen var med, men det var ju ett tag sen nu.

Jag laddade istället ner hela sommarlov från 2024 och så kan jag se det när jag känner för det.
Har även sommarlov från 2023, om man vill kolla tillbaks i tiden och minnas hur det var.
Jag har varit där, inte så speciellt kanske när man är från Malmö bilden har jag dock inte tagit.

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet  9 december 2024 kl. 19:24:48De senaste åren har de spelat in i Beijers Park i Malmö och tidigare har de spelat in i Västra Hamnen också i Malmö.
Jepp, sedan 2018 har det varit i Beijers Park.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2024 kl. 19:54:16Jepp, sedan 2018 har det varit i Beijers Park.
De blev väl antagligen sjuka genom att hoppa i vattnet varje dag...

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  9 december 2024 kl. 21:38:51De blev väl antagligen sjuka genom att hoppa i vattnet varje dag...
Nej, det är snarare för att få mer publik.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2024 kl. 21:39:46Nej, det är snarare för att få mer publik.
Det är ju dock enklare att ta sig till Västra Hamnen med kollektivtrafik än vad det är till Beijers Park dessutom är väl vägen in i parken endast öppen för SVT bilar numera så det förstår jag ju ännu mer.

MB

De flesta svenska barnprogrammen görs väl ifrån Malmö men varför ska allt behöva vara kopplat till Sommarlov? Det är alltid den där chefen eller så springer de runt i svt-huset. Varför gör de inte vanliga barnprogram med ordentliga stories som inte hela tiden kretsar kring sommarskuggan eller SVT barns redaktion?

Steffan Rudvall

Citat från: MB skrivet  2 januari 2025 kl. 20:47:33De flesta svenska barnprogrammen görs väl ifrån Malmö men varför ska allt behöva vara kopplat till Sommarlov? Det är alltid den där chefen eller så springer de runt i svt-huset. Varför gör de inte vanliga barnprogram med ordentliga stories som inte hela tiden kretsar kring sommarskuggan eller SVT barns redaktion?
En av anledningarna kan vara brist på studios då SVT Malmö sitter i kontorslokaler och inte i lokaler anpassade för TV. I det gamla tv-huset fanns det ju gott om studios men i det "nya" har de bara ett par och där man prioriterar de lokala nyheterna.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  2 januari 2025 kl. 20:47:33De flesta svenska barnprogrammen görs väl ifrån Malmö men varför ska allt behöva vara kopplat till Sommarlov? Det är alltid den där chefen eller så springer de runt i svt-huset. Varför gör de inte vanliga barnprogram med ordentliga stories som inte hela tiden kretsar kring sommarskuggan eller SVT barns redaktion?
Ja, det kan man tycka. Framförallt tycker jag det är hög tid att pensionera karaktären Chefen, som i mina ögon har tjänat ut sitt syfte och mest känns ur vägen i mina ögon...

Måste nog vara i väldigt rätt ålder för att fortfarande tycka att den karaktären tjänar något till, gissar jag - och ännu färre som verkligen tror att han är en riktig chef och inte en skådis...

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2025 kl. 21:03:55En av anledningarna kan vara brist på studios då SVT Malmö sitter i kontorslokaler och inte i lokaler anpassade för TV. I det gamla tv-huset fanns det ju gott om studios men i det "nya" har de bara ett par och där man prioriterar de lokala nyheterna.
Du menar att de har ett tv-hus där de inte kan spela in TV? Hur funkar det då med deras större program som kräver stora studios och publik?

Steffan Rudvall

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2025 kl. 22:32:53Du menar att de har ett tv-hus där de inte kan spela in TV? Hur funkar det då med deras större program som kräver stora studios och publik?
För större produktioner hyr de in sig i andras lokaler till exempel Slagthuset där man gjorde några säsonger av Robins.

Jag inser nu att även om man bortser från barnprogram så är Antikrundan och Husdrömmar SVT Malmös största produktioner också sådana som inte kräver någon studio.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2025 kl. 21:03:55En av anledningarna kan vara brist på studios då SVT Malmö sitter i kontorslokaler och inte i lokaler anpassade för TV. I det gamla tv-huset fanns det ju gott om studios men i det "nya" har de bara ett par och där man prioriterar de lokala nyheterna.
Men i det nya huset om dom spelar in i deras egna lokaler varför får dom då inte ha kvar deras lokala nyheter i flera år på svtplay?

För lokalerna är deras, programledaren är anställd av SVT, kamerorna är förmodligen också SVT ägo. Så jag har tyckt ganska länge varför då copyswede bestämmer över rättigheterna när SVT värkar äga alla rättigheter till åtminstånde deras egna lokala nyheter.

Har hört talas om Copyswede då SVT nämnt det, men något rättighetsproblem bör det vara då det bara få ligga ute 1 vecka.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 januari 2025 kl. 23:32:16Men i det nya huset om dom spelar in i deras egna lokaler varför får dom då inte ha kvar deras lokala nyheter i flera år på svtplay?

För lokalerna är deras, programledaren är anställd av SVT, kamerorna är förmodligen också SVT ägo. Så jag har tyckt ganska länge varför då copyswede bestämmer över rättigheterna när SVT värkar äga alla rättigheter till åtminstånde deras egna lokala nyheter.

Har hört talas om Copyswede då SVT nämnt det, men något rättighetsproblem bör det vara då det bara få ligga ute 1 vecka.
När det gäller nyheterna är det väl att det inte finns intresse för gamla nyheter, sen tar det ju också en enorm plats eftersom att det kommer nya nyhetssändningar varje dag som också ska upp på SVT Play.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2025 kl. 23:34:59När det gäller nyheterna är det väl att det inte finns intresse för gamla nyheter, sen tar det ju också en enorm plats eftersom att det kommer nya nyhetssändningar varje dag som också ska upp på SVT Play.
Det tror jag inte på, för innan Öppet arkiv fanns inne i svtplay så hade dom ju sportspegeln och rapport i flera år efter sändningen, men nu försvinner det efter 1 vecka.

Och om det handlar om plats som det kanske också gör så är ju 1 vecka minimalt, tror inte dom har platsbrist direkt. Även om programmet som har på tjänsten tar flera 100 TB.

Dom snackar om rättigheter hela tiden när man ber dom ladda upp äldre sändingar ingeting om att dom har platsbrist eller att intresset inte finns.