Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2024 kl. 21:01:32Ja, det är det jag har blivit varse den hårda vägen... ;)

Efter ungefär 8000 DVD- och Blu-Ray-filmer samt ungefär 600 - 700 VHS-filmer börjar den gränsen vara nådd för min del...
Har du några inspelade vhs filmer?
Många dubbningar visades endast på tv.
Till min fasa har jag också fått reda på att RosaMannen slänger allt tecknat han får in, vilket gör det ännu viktigare att hitta tecknat inspelningar innan han gör det.

DingoPictures2005

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 maj 2024 kl. 08:56:50Inte bara hitta, utan hur troligen är det att folk spelar in avsnitt av serier på tv..... en stor del har gått till digitalt.
Jag tycker personligen att så mycket tecknat som möjligt ska bevaras.
Vilket är varför det är synd att RosaMannen slänger sina band med tecknat.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 maj 2024 kl. 09:01:20Jag tycker personligen att så mycket tecknat som möjligt ska bevaras.
Vilket är varför det är synd att RosaMannen slänger sina band med tecknat.

https://youtu.be/wF738_DyU4o
Vet att han gör det då jag frågade honom i live streamen.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 maj 2024 kl. 08:55:03Har du några inspelade vhs filmer?
Många dubbningar visades endast på tv.
Till min fasa har jag också fått reda på att RosaMannen slänger allt tecknat han får in, vilket gör det ännu viktigare att hitta tecknat inspelningar innan han gör det.
Ja, jag har åtminstone några hundra inspelade VHS-band - jag spelade in väldigt mycket från FilmNet, men även en del från TV4, Kanal 5 och SVT; och i (tyvärr) mindre utsträckning från TV3. Mest är det nog TV-serier, men även en del filmer.

En del är digitaliserat, men mycket är nog inte det än. Är det något särskilt du är intresserad av, så säg gärna till vad - då kan jag ha det i åtanke när jag går igenom band; så kan jag lägga de banden åt sidan och märka upp dem i så fall. :)

DingoPictures2005

Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 19:37:26Hej! :)
Vet ej hur man citerar alla kommentarer så alla svaren kommer här.

Personen innan mig hade budat 650 kr. Jag försökte då lägga ett bud på 655 :P men jag blev bara rekommenderad att lägga 660 eller om det var 670, jag minns inte. En halvtimme senare hade jag vunnit den för 670 kr. Övriga pengar var porto/frakt.

Nej, men man vet ju aldrig. Men om originaldubben är så sällsynt så känns det svårt att tro.
Jag blev rekommenderad att kolla reviewsen när jag skrev om detta i ett annat forum och när jag kollade så var de flesta positiva... :o
Blev ännu mer förvirrande.

Ja, det stod i titeln att den var originaldubbad. I beskrivningen framgick det även att den var originaldubbad samt sällsynt. Det blir lite svårt att få ihop den informationen med att de hade flera "original-exemplar" av denna.  ???

Men herregud, WOW!! :o :o Var hittade du den? Var det loppis eller butik för begagnat?
Letar du fortfarande? har den digitaliserad
Känner att det är moraliskt rätt att dela med sig av den om du vill se den

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 21:35:40Letar du fortfarande? har den digitaliserad
Känner att det är moraliskt rätt att dela med sig av den om du vill se den
Jag tror inte Quasi letar längre, då Quasi har tackat mig för uppladdningen på Internet Archive.

https://archive.org/details/oliver-ganget-originaldubbning

A

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 november 2020 kl. 23:35:00Jag hör att ett kärlekspar spelas av Anders Öjebo och en kvinna som även spelar mamman, kanske det kan vara Sofia Caiman (tror hon även spelar kvinnan som ser Francis liggande framför Winstons bil), Kungen på TV spelas av Roger Storm...
Jag hade tydligen fel angående det sistnämnda, jag är rätt säker på att det är Johan Hedenberg.

moviefan

Vilken dubbning har bluray utgåvan ?   ;)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  4 januari 2025 kl. 14:04:36Vilken dubbning har bluray utgåvan ?  ;)
Samma som tidigare, den nyare dubbningen från 1997.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  4 januari 2025 kl. 14:04:36Vilken dubbning har bluray utgåvan ?  ;)
Det är bara den första upplagan av den första DVD-utgåvan från 2002 som innehåller originaldubben - alla VHS-utgåvor, senare DVD-utgåvor och alla Blu-Ray-utgåvor innehåller (tyvärr) omdubben. :(

Det luriga är att det är omöjligt att utifrån omslaget se om en DVD-utgåva innehåller originaldubben eller omdubben, då misstaget "korrigerades" i tysthet med exakt samma omslag - så om en DVD-utgåva har 2002 års omslag måste man alltså antingen titta på sifferkoden på själva skivan eller spela upp skivan för att se vilken dubbning det är; vilket kan vara lättare sagt än gjort om man ser exemplar på Tradera eller på second hand-affärer...

(Om second hand-affären har skivan i fodralet, och det inte är igentejpat, kan du kanske försiktigt ta upp skivan och titta vilken kod som står - men åtminstone här i Skellefteå har second hand-affärer ofta tejpat igen fodralen så att man inte ska kunna komma åt själva skivan)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2025 kl. 14:30:12Det är bara den första upplagan av den första DVD-utgåvan från 2002 som innehåller originaldubben - alla VHS-utgåvor, senare DVD-utgåvor och alla Blu-Ray-utgåvor innehåller (tyvärr) omdubben. :(

Det luriga är att det är omöjligt att utifrån omslaget se om en DVD-utgåva innehåller originaldubben eller omdubben, då misstaget "korrigerades" i tysthet med exakt samma omslag - så om en DVD-utgåva har 2002 års omslag måste man alltså antingen titta på sifferkoden på själva skivan eller spela upp skivan för att se vilken dubbning det är; vilket kan vara lättare sagt än gjort om man ser exemplar på Tradera eller på second hand-affärer...

(Om second hand-affären har skivan i fodralet, och det inte är igentejpat, kan du kanske försiktigt ta upp skivan och titta vilken kod som står - men åtminstone här i Skellefteå har second hand-affärer ofta tejpat igen fodralen så att man inte ska kunna komma åt själva skivan)
@BPS har lagt ut den betydligt bättre originaldubben på Archive.org @moviefan 

Tintin

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 januari 2025 kl. 15:19:32@BPS har lagt ut den betydligt bättre originaldubben på Archive.org @moviefan
Apropå den bättre originaldubben, så har jag lagt märke till att sången Gatans guld med Sharon Dyall verkar skilja sig på film vs skiva. Lite "rivigare". Möjligen kan det ha att ha att göra med att versionen i filmen är så kort man att man valt att göra en nyinspelning för skivan på 03.42 (vilket stämmer ganska bra längdmässigt mot originalet Streets of Gold). Dock har man bara använt samma vers och en refräng om igen istället för att översätta resten.

De övriga spåren verkar dock trogna när jag jämför mot filmen. Eftersom jag växte upp med Varuhuset (1987-1989) på TV, så föredrar jag versionen som finns på skivan.

https://www.discogs.com/release/9268004-Various-Oliver-G%C3%A4nget-Original-Motion-Soundtrack
https://www.discogs.com/release/10785282-Various-Oliver-G%C3%A4nget-Original-Motion-Picture-Soundtrack