Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  5 januari 2025 kl. 02:37:00Som jag nämnt förut har jag svenskt ljud till Pojken som ville vara isbjörn, men det behöver synkas till en passande bildkälla. Långfilmen har släppts på DVD i Danmark och Norge (men tyvärr inte Sverige), som säkert duger som bildkälla om ingen har någon HD-bildkälla till filmen? Originaltiteln är Drengen der ville gøre det umulige, och i Frankrike är filmen känd som L'enfant qui voulait être un ours (det är en dansk-fransk samproduktion).

Du kanske har tid och möjlighet att synka svenskt ljud till någon bra bildkälla? Eller någon annan som har lite tid över och känner för att göra en god gärning? Just nu räcker min tid inte till för allt jag har planerat, så utan hjälp är jag osäker hur högt det här projektet kommer att prioriteras från min sida. :)
Filmen finns som hyrfilm för 49 DKK på SF Anytime i Danmark under titeln Drengen der ville være bjørn, men tyvärr inte som köpfilm. Om man använder VPN till Danmark bör det gå att hyra filmen och sen tanka hem den enligt instruktioner på annan plats i det här forumet.

Drengen der ville.jpg

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 januari 2025 kl. 22:33:08https://sendgb.com/uFHky4K5wp6
@BPS Lägg upp dessa 2 avsnitt klipp bort början men inte om kvaliten försämras som den verkar ha gjort med Skönheten och Odjuret behind the scenes.

För subject tags så kan du skriva in, Torsten Wahlund, Steve Kratz, Annelie Berg, Fredrik Dolk, Kanadensisk, Animation, Tecknat, Svenskt tal, Dubbat, Dubbning, Canadian animation

Torsten Wahlund, Steve Kratz, Annelie Berg och Fredrik Dolk är de röster jag kunnat identifiera med 100% säkerhet, jag kan svära med mitt liv på detta så säker är jag.
Men kan du inte om nu kvaliten försämras när man klipper i sändningarna, strunta i att klippa i det, även om det är lite reklam i början?

Jag fick ju en sändning, men vet inte om du klippte i den.
Isåfall kanske du kunde digitalisera om Skönheten och Odjuret om nu man kan få bättre kvalite, om du nu inte har sparat videon du digitaliserade i originalform med samma kvalite som när man tittar på VHS-bandet?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  5 januari 2025 kl. 07:17:08Trevligt
Mer avsnitt kommer under kvällen.
Ska skicka över de 6 sista avsnitt jag har😊.
Stort tack till @salle som bidrog med avsnitten dock.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 januari 2025 kl. 17:32:40Mer avsnitt kommer under kvällen.
Ska skicka över de 6 sista avsnitt jag har😊.
Stort tack till @salle som bidrog med avsnitten dock.
Nu är alla de tillgängliga Media Dubb dubbade avsnitten av Piff och Puff – Privatdetektiver uppladdade.

https://archive.org/details/piff-och-puff-privatdetektiver-media-dubb

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  5 januari 2025 kl. 20:10:29Nu är alla de tillgängliga Media Dubb dubbade avsnitten av Piff och Puff – Privatdetektiver uppladdade.

@Jabberjaw hur har de gått med de avsnitten du hade? Vore bra om alla dubbade avsnitt kunde tillgängliggöras.

MOA

Citat från: BPS skrivet  5 januari 2025 kl. 20:10:29Nu är alla de tillgängliga Media Dubb dubbade avsnitten av Piff och Puff – Privatdetektiver uppladdade.

Måste titta på Johans debutdubbning!

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 januari 2025 kl. 08:11:36Filmen finns som hyrfilm för 49 DKK på SF Anytime i Danmark under titeln Drengen der ville være bjørn, men tyvärr inte som köpfilm. Om man använder VPN till Danmark bör det gå att hyra filmen och sen tanka hem den enligt instruktioner på annan plats i det här forumet.

Drengen der ville.jpg
Tack för tipset. Jag har följt dina instruktioner och hyrt filmen, men dessvärre är Drengen der ville være bjørn inte i HD-upplösning på SF Anytime, utan bara i 1024x576 med en bitrate på 2200 kbit per sekund. Då är kvalitén på DVD-utgåvan förmodligen bättre. :(

Adam Larsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  6 januari 2025 kl. 03:54:58Tack för tipset. Jag har följt dina instruktioner och hyrt filmen, men dessvärre är Drengen der ville være bjørn inte i HD-upplösning på SF Anytime, utan bara i 1024x576 med en bitrate på 2200 kbit per sekund. Då är kvalitén på DVD-utgåvan förmodligen bättre. :(
Gör bitraten så stor skillnad? Upplösningen är ju den samma.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 januari 2025 kl. 03:59:14Gör bitraten så stor skillnad? Upplösningen är ju den samma.
DVD har faktiskt lite lägre upplösning, då DVD i Europa innebär 720x576 pixels (så samma vertikala upplösning, men lägre horisontell). Bitraten är svår att jämföra, då jag förutsätter att SF Anytimes video (liksom nästan allt på nätet) är i H.264 medan DVD är i MPEG-2. MPEG-2 kräver högre bitrate för motsvarande kvalitet, så det är svårt att jämföra siffror med någon slags rättvisa.

Men med det sagt finns det väl kanske en viss risk att SF Anytime är omkodad från DVD-utgåvan, eller åtminstone från samma källa som DVD-utgåvan kommer ifrån, då man annars kan tycka att SF Anytime borde ha haft HD-bild liksom nästan allt annat där. Man får nog jämföra sida vid sida för att avgöra vilken bildkälla som ser bäst ut - jag har den dansk-norska DVD-utgåvan här hemma, ifall @Ovanliga dubbningar inte har den. :)
(För övrigt väldigt märkligt att filmen släppts på DVD i Danmark och Norge, med både danskt och norskt ljudspår och textning, medan Sverige helt hoppats över - så att filmen bara visats på bio i Sverige...)

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  6 januari 2025 kl. 03:54:58Tack för tipset. Jag har följt dina instruktioner och hyrt filmen, men dessvärre är Drengen der ville være bjørn inte i HD-upplösning på SF Anytime, utan bara i 1024x576 med en bitrate på 2200 kbit per sekund. Då är kvalitén på DVD-utgåvan förmodligen bättre. :(
Det var både tråkigt och oväntat.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2025 kl. 06:51:19Men med det sagt finns det väl kanske en viss risk att SF Anytime är omkodad från DVD-utgåvan, eller åtminstone från samma källa som DVD-utgåvan kommer ifrån, då man annars kan tycka att SF Anytime borde ha haft HD-bild liksom nästan allt annat där. Man får nog jämföra sida vid sida för att avgöra vilken bildkälla som ser bäst ut - jag har den dansk-norska DVD-utgåvan här hemma, ifall @Ovanliga dubbningar inte har den. :)
Eftersom filmen är från 2002 får man förmoda att den är inspelad på 35mm film**, vilket betyder att filmen måste scannas in om man vill ha digitala format (eller analoga band). Svenska filminstitutet har arkivkopior på 35mm som har använts vid deras biovisningar, men tydligen inga digitala kopior på DCP.

Då kan man gissa att filmen, när den var ny, bara har blivit scannad till SD-upplösning för TV-visning, DVD-utgivning och eventuellt VHS. I så fall kan man nog förutsätta att scanningen har gjorts till 720x576 eller analogt som senare har digitaliserats till 720x576, och att SF Anytimes version är uppskalad vertikalt till 1024 pixels.

Om den hade varit i äkta 1024 pixels vertikalt borde filmen ha blivit scannad digitalt i mycket högre upplösning, och då borde SF Anytime ha haft filmen i minst 1280x720.

** Eller i varje fall inte gjorts helt och hållet i datorn, utan slutförts på ett 35mm negativ.

Jonas9881

Har inte alla avsnitten dubbats till Media Dubb dubbningen?

För det saknas ju avsnitt 1-5 och 19.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 januari 2025 kl. 09:16:57Har inte alla avsnitten dubbats till Media Dubb dubbningen?

För det saknas ju avsnitt 1-5 och 19.
De dubbade bara 16 avsnitt, i uppladdningen har vi 14 avsnitt de andra 2 ska också finnas inspelade men det är svårt att få tag på dem.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  6 januari 2025 kl. 11:22:00De dubbade bara 16 avsnitt, i uppladdningen har vi 14 avsnitt de andra 2 ska också finnas inspelade men det är svårt att få tag på dem.
Jabberjaw har dem, och han kommer förhoppningsvis dela med sig av dem när han får tid😊.

DingoPictures2005

Någon som känner sig manad att gå igenom Longplay inspelningar? Från min vhs låda?
Är någon form av mögel eller liknande skit på banden, och den halvtrasiga skräp spelaren jag använt för att digitalisera sp banden med har ett trasigt 19u LP huvud men vill av troligen förståliga skäll inte kontaminera mina bra spelare med mögel och annan skit som tar massa tid att rengöra.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2025 kl. 13:34:56Jabberjaw har dem, och han kommer förhoppningsvis dela med sig av dem när han får tid😊.
Jag har frågat honom angående inspelningar men han vill inte dela med sig till mig. Då han vill har credit för det, och vill inte dela med sig.

Har du lyckats få tillräckligt tillit från honom så han ger dig inspelningar?