Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Disneyfantasten och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 19:05:14Personligen tycker jag bättre om Jul i Mumindalen än övriga adaptioner av Mumin, men förmodligen är jag nog ensam om den åsikten...

Jag har aldrig sett långfilmerna som kom de senare åren*, men tycker att den japanska 1990-talsserien är rätt bra, medans långfilmen Kometen Kommer mest är sådär.

Alltså, de som kom efter ovannämnda adaptioner.
Smaken är som baken, den julkalendern har dock fördelen i att Tove Jansson skrev den tillsammans med sin bror Lars.

Själv kommer jag dock alltid vara mest förtjust i den japanska serien, oavsett hur nära eller ej den är till Toves berättelser.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet  3 januari 2025 kl. 19:40:44Smaken är som baken, den julkalendern har dock fördelen i att Tove Jansson skrev den tillsammans med sin bror Lars.

Själv kommer jag dock alltid vara mest förtjust i den japanska serien, oavsett hur nära eller ej den är till Toves berättelser.
Båda var ju även involverade med den.
- what.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 19:05:14Personligen tycker jag bättre om Jul i Mumindalen än övriga adaptioner av Mumin, men förmodligen är jag nog ensam om den åsikten...

Jag håller med dig 100%
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Lillefot skrivet  3 januari 2025 kl. 19:40:44Smaken är som baken, den julkalendern har dock fördelen i att Tove Jansson skrev den tillsammans med sin bror Lars.

jag håller med  Disneyfantasten här

gstone

Jag har aldrig sett långfilmerna som kom de senare åren*, men tycker att den japanska 1990-talsserien är rätt bra, medans långfilmen Kometen Kommer mest är sådär.

Alltså, de som kom efter ovannämnda adaptioner.
Jag tycker också bättre om Jul i Mumindalen än övriga adaptioner av Mumin,

Lillefot

Citat från: Will Siv skrivet  3 januari 2025 kl. 19:52:36Båda var ju även involverade med den.
Tack för upplysningen, det hade jag helt glömt bort.
Men det är helt okej.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 19:31:18Beror väl på, finns utgiven på VHS och DVD, har man tur kan man hitta exemplar begagnade eller ännu mera tur nu på julen i affärerna.

För tillfället finns den tillgänglig på SVT Play fram till 31 januari.

Jag har börjat kolla på de julkalendrar som finns tillgängliga fram till 31 januari medans det nu är möjligt att göra det, kände att just Mumindalen kändes perfekt att börja med.

En mycket underskattad julkalender enligt mig.

Min favoritkalender kan nog vara Fem Myror, å andra sidan var den inte julkalender från början utan ett program inspirerat efter Sesam, man tog utvalda sekvenser från serien och gjorde den till julkalender med nyinspelad lucköppning.
Det är nog vad den är, Mumindalen & inte Fem Myror som är en av dom mest populära julkalendrarna

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2025 kl. 20:04:49Det är nog vad den är, Mumindalen & inte Fem Myror som är en av dom mest populära julkalendrarna
Andra populära kalendrar är Teskedsgumman, Trolltider, Sunes Jul, Mysteriet på Greveholm (originalet från 1996), Pelle Svanslös och Dieselråttor och Sjömansmöss.

Sen tycker jag även att När Karusellerna Sover och Jul i Kaperanum är underskattade.

Skokaka

Nåja, nu så ska jag ut och resa, så... Hej då!

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet  7 januari 2025 kl. 20:32:57Nåja, nu så ska jag ut och resa, så... Hej då!
Hoppas du får en trevlig resa.
Men det är helt okej.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  7 januari 2025 kl. 20:32:57Nåja, nu så ska jag ut och resa, så... Hej då!
Ha en trevlig resa Skokaka!

Lillefot

Någon kommer säkert bli rosenrasanade på mig, men låt gå:

Jag har länge tyckt att norrmän låter som svenskar som är riktigt höga på någonting, och finner det svårt att inte skratta inombords när dem pratar.
Men det är helt okej.

Skokaka

Kommer ni ihåg när jag sa att jag skulle ut och resa? Ja, JAG LJÖG! 

Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEH!

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet  8 januari 2025 kl. 00:07:04Kommer ni ihåg när jag sa att jag skulle ut och resa? Ja, JAG LJÖG!

Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! Hu-Hu-Hu-Ha-Ha! HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEH!
Så det var ett skämt? I och med att du fick oss så var det lyckat.
Men det är helt okej.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 januari 2025 kl. 00:09:05Så det var ett skämt? I och med att du fick oss så var det lyckat.
Och så var det inte ens första april.