Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  6 januari 2025 kl. 20:02:42RosaMannen kan man verkligen inte lita på, när han gör som han gör blir vi skrämda
Han verkar vara väldigt trevlig.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2025 kl. 20:55:42Han verkar vara väldigt trevlig.
Ärligt talat får jag väldigt dåligt samvete av hur vi snackat om RosaMannen🥶.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2025 kl. 21:03:34Ärligt talat får jag väldigt dåligt samvete av hur vi snackat om RosaMannen🥶.
Ja, vi har nog missförstått honom. På forumet framställs han ju som någon slags otrevlig och ond person när han egentligen bara är en samlare som inte är så intresserad av tecknat. Vet du förresten vad det finns på banden du ska få av honom?

DingoPictures2005

Citat från: PatoskyeIII skrivet  6 januari 2025 kl. 21:29:58Ja, vi har nog missförstått honom. På forumet framställs han ju som någon slags otrevlig och ond person när han egentligen bara är en samlare som inte är så intresserad av tecknat. Vet du förresten vad det finns på banden du ska få av honom?
Han skrev att han skulle lägga undan tecknat som han hittade.

Jonas9881

Citat från: PatoskyeIII skrivet  6 januari 2025 kl. 21:29:58Ja, vi har nog missförstått honom. På forumet framställs han ju som någon slags otrevlig och ond person när han egentligen bara är en samlare som inte är så intresserad av tecknat. Vet du förresten vad det finns på banden du ska få av honom?
Jag missförstår honom iallafall inte. Jag har själv upplevt det, och trevlig är han iallafall inte.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 januari 2025 kl. 22:17:19Jag missförstår honom iallafall inte. Jag har själv upplevt det, och trevlig är han iallafall inte.
Nu överdriver du.
Det enda han sagt är att han inte lägger ut tecknat och att han slängt flera lådor tecknat.

Sedan har vi tagit illa upp på det tack vare en discord kontakt jag har.....

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2025 kl. 22:29:51Nu överdriver du.
Det enda han sagt är att han inte lägger ut tecknat och att han slängt flera lådor tecknat.

Sedan har vi tagit illa upp på det tack vare en discord kontakt jag har.....
Vadå överdriver.

Får inte jag tycka att vissa personer är mer trevligare än andra, och att rosa mannen absolut inte är en trevlig typ.

Han är säkert det privat mot sina barn eller grannar, men jag har inte upptäckt att jag har fått trevliga svar till mig, och om jag ska ändra uppfattning måste jag själv uppleva det. Och inte att andra säger att han är trevlig när jag själv upplevt motsatsen.

Jag har inte tagit illa upp för en kontakt du har på discord, utan det är erfarenhet jag har fått.
Jag tar mina åsikter på erfarenheter inte inlägg jag läst. Utan det är 100% erfarenhet jag uttalar mig om.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Nu när RosaMannen inte visar sig vara lika ond som vi påstår kan vi återgå till ämnet

DingoPictures2005

https://sendgb.com/ClMj2d98aip
Vem gör rösten i denna?

Lägg upp kortfilmen när du får tid, @BPS 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 januari 2025 kl. 00:02:34https://sendgb.com/ClMj2d98aip
Vem gör rösten i denna?

Lägg upp kortfilmen när du får tid, @BPS
Nvm hörde att det presenteras i eftertexterna nu när jag kollade igen den.

Maria Eriksson är rösten i filmen, Per-Arne Ehlin är regissör och Pauli Saastamoinen var tekniker.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 januari 2025 kl. 00:07:01Nvm hörde att det presenteras i eftertexterna nu när jag kollade igen den.

Maria Eriksson är rösten i filmen, Per-Arne Ehlin är regissör och Pauli Saastamoinen var tekniker.
I vissa äldre SVT dubbningar är det så, det här är alltså en dubbning från tiden då SVT själva producerade sina dubbningar.

https://archive.org/details/pojken-som-hade-tva-skuggor

Elios

Vill inte låta tjatig men nåt nytt om Änglahund 2 ännu?^^  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 januari 2025 kl. 00:07:01Nvm hörde att det presenteras i eftertexterna nu när jag kollade igen den.

Maria Eriksson är rösten i filmen, Per-Arne Ehlin är regissör och Pauli Saastamoinen var tekniker.
Berättarens röst stavas Maria Ericson, och det är med all säkerhet skådespelaren och teaterchefen som åsyftas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Ericson

Det är alltså hon som är mamma till Robyn.

Citat från: BPS skrivet  8 januari 2025 kl. 01:15:49I vissa äldre SVT dubbningar är det så, det här är alltså en dubbning från tiden då SVT själva producerade sina dubbningar.
Dock var det så här pass sent ovanligt att man presenterade dubbcredits röstmässigt på det här sättet - det var vanligare på 1970- och 1980-talet. Enligt Svensk Mediedatabas sändes tydligen den här kortfilmen den 7 januari 1998 (den verkar bara ha sänts en enda gång, så vi får väl förutsätta att det var då den här inspelningen gjordes).

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2025 kl. 02:09:00Berättarens röst stavas Maria Ericson, och det är med all säkerhet skådespelaren och teaterchefen som åsyftas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Ericson

Det är alltså hon som är mamma till Robyn.
Dock var det så här pass sent ovanligt att man presenterade dubbcredits röstmässigt på det här sättet - det var vanligare på 1970- och 1980-talet. Enligt Svensk Mediedatabas sändes tydligen den här kortfilmen den 7 januari 1998 (den verkar bara ha sänts en enda gång, så vi får väl förutsätta att det var då den här inspelningen gjordes).
Det finns ju dubbningar från 2000-talet som också har upplästa credits bland andra en Wallace & Gromit tv-serie och tv-serien Ebb och Flo.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 januari 2025 kl. 02:18:28Det finns ju dubbningar från 2000-talet som också har upplästa credits bland andra en Wallace & Gromit tv-serie och tv-serien Ebb och Flo.
Sant, men det blev mindre vanligt i alla fall.

På 1970- och 1980-talet var det rentav ganska vanligt att TV-hallåan läste upp dubbcredits efter filmens/seriens slut, men det övergav de nog helt nån gång under 1980-talet - det blev väl för otillförlitligt att hallåan skulle komma ihåg det...