Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 januari 2025 kl. 17:50:15Det förstör inlevelsen.
När jag ser på tecknat så vill jag leva mig in i filmen.
Jag vill inte ha ett röstbyte som förstör magin och min inlevelse i filmen.
Sedan så märker jag nästan alltid röstbyten då jag känner igen röster lät.
Visst jag kan köpa att alla inte märker röstbyten om rösterna är relativt lika varandra, typ som Jim Cummings sångröst i Lejonkungen.
Men saker som Stefan Feierbachs sångröst i Djungelboken och Lizette's sångröst i Änglahund är omöjliga att inte störa sig på då de är extremt olika talrösterna.

Sedan så är röster viktigare än vad du verkar tro, en röst är vad som gör en stor del av magin i tecknat, därför måste rösten också vara trovärdig.
jag uttryckte mig dumt förlåt :'( :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 januari 2025 kl. 17:50:15Det förstör inlevelsen.
När jag ser på tecknat så vill jag leva mig in i filmen.
Jag vill inte ha ett röstbyte som förstör magin och min inlevelse i filmen.
Sedan så märker jag nästan alltid röstbyten då jag känner igen röster lät.
Visst jag kan köpa att alla inte märker röstbyten om rösterna är relativt lika varandra, typ som Jim Cummings sångröst i Lejonkungen.
Men saker som Stefan Feierbachs sångröst i Djungelboken och Lizette's sångröst i Änglahund är omöjliga att inte störa sig på då de är extremt olika talrösterna.

Sedan så är röster viktigare än vad du verkar tro, en röst är vad som gör en stor del av magin i tecknat, därför måste rösten också vara trovärdig.
jag är ledsen att jag var dryg :'( :'( :'( :'(

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2025 kl. 18:00:01skulle då förstår att det castar folk med sång bakground isället ?

detta känns som en bra lösning i mitt tycke :)

många människor kan ju både sjunga och agera :D
Jag tycker det är dumt eller rättare sagt idiotiskt att casta en känd sångerska som sedan inte spelar karaktären i sång.

Att casta Robyn som talröst, är som att man skulle casta, typ Joey Tempest till en dubbbing för att sedan inte sjunga som karaktären🤔.

Robyn var ju en välkänd sångerska redan när Änglahund dubbades, Och det är ju bara riktigt idiotiskt av Per-Arne att casta Lizette som sångröst.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 januari 2025 kl. 18:08:25Jag tycker det är dumt eller rättare sagt idiotiskt att casta en känd sångerska som sedan inte spelar karaktären i sång.

Att casta Robyn som talröst, är som att man skulle casta, typ Joey Tempest till en dubbbing för att sedan inte sjunga som karaktären🤔.

Robyn var ju en välkänd sångerska redan när Änglahund dubbades, Och det är ju bara riktigt idiotiskt av Per-Arne att casta Lizette som sångröst.
Jag kan inte annat än att hålla med dig 

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 januari 2025 kl. 18:08:25Jag tycker det är dumt eller rättare sagt idiotiskt att casta en känd sångerska som sedan inte spelar karaktären i sång.

Kanske Robyn var under kontrakt till något vist skrivbolag 🤔🤔

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2025 kl. 11:58:43Kanske Robyn var under kontrakt till något vist skrivbolag 🤔🤔
Kanske.

På Dubbningshemsidan har jag dock läst att det ibland står typ, "Denna artist medverkar med medgivande från RCA" eller liknande.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2025 kl. 12:46:39Kanske.

På Dubbningshemsidan har jag dock läst att det ibland står typ, "Denna artist medverkar med medgivande från RCA" eller liknande.
De kanske inte gick med på att hon skulle sjunga i Änglahund då den dubbades av Sonet som ju även var ett skivbolag...

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2025 kl. 12:46:39Kanske.

Ja, det är inte helt ovanligt att artister som har skivkontrakt har avtal om att de inte får sjunga i andra sammanhang utan tillstånd, därav att det ibland står liknande i creditlistor. Men det är som sagt inte säkert att alla skivbolag går med på det.

Nu tror jag dock inte att Robyn var signad av något skivbolag så tidigt som 1989, då hennes debutsingel släpptes först 1995, men helt säker kan jag förstås inte vara.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2025 kl. 13:00:26De kanske inte gick med på att hon skulle sjunga i Änglahund då den dubbades av Sonet som ju även var ett skivbolag...
Lizette hade dock skivkontrakt med Eagle records kollade Discogs lite fort.
Lizette var en ganska välkänd sångerska på 80 talet.

Robyn verkar ha haft kontrakt med flera skivbolag.

Gargamel

Det finns två olika smurfarna. Man märker skillnaden lätt med att i originalet sjunger smurferna i introt men i den som är kass och nedklippt är det en voiceover med Gunnar Ernblad som mainsplainar igenom hela introt. 

Smurfarna har en egen YouTubekanal och  med den har man raderat barntrean versionen 

Steffan Rudvall

Citat från: Gargamel skrivet 10 januari 2025 kl. 17:22:17Det finns två olika smurfarna. Man märker skillnaden lätt med att i originalet sjunger smurferna i introt men i den som är kass och nedklippt är det en voiceover med Gunnar Ernblad som mainsplainar igenom hela introt.

Smurfarna har en egen YouTubekanal och  med den har man raderat barntrean versionen
Så du menar att dubbningen är kass för att sången inte är med? I övrigt är det ju nästan samma röster så kan man ju i sådana fall inte klaga på om man tycker att den ena är bra. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Gargamel skrivet 10 januari 2025 kl. 17:22:17Det finns två olika smurfarna. Man märker skillnaden lätt med att i originalet sjunger smurferna i introt men i den som är kass och nedklippt är det en voiceover med Gunnar Ernblad som mainsplainar igenom hela introt.

"Raderat Barntrean"-versionen är dock ett lite magstarkt uttryck, då majoriteten av avsnitten bara har en dubbning - det är ju "bara" ett antal (eller rentav merparten?) av säsong 3 som har dubbats om, så för alla andra säsonger finns bara TV3-dubbningen.

Jag tycker dock heller inte om det nya introt med tal, utan föredrar absolut versionen med sång - men därifrån till att tycka illa om den nya dubbningen, som också gjorts för TV3 och Barntrean, är att gå för långt.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2025 kl. 18:38:27Så du menar att dubbningen är kass för att sången inte är med? I övrigt är det ju nästan samma röster så kan man ju i sådana fall inte klaga på om man tycker att den ena är bra.
Man skulle rentav kunna hävda att den "nya" dubbningen (som inte direkt är ny) på sätt och vis är mer konsekvent med övriga avsnitt, i och med att de enda avsnitt som dubbats om är sådana där Calle Rehbinder spelade de rollfigurer som Gunnar Ernblad senare tog över (som var tänkt att Gunnar skulle spela, men där han inte hann med både skådespeleri och översättning i början, i och med att serien skulle sändas på TV3 så snabbt)...

Förvisso taskigt mot Calle, då många avsnitt där han medverkar har dubbats om, men att få höra Gunnar Ernblad i de rollerna lär säkert åtminstone somliga föredra.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2025 kl. 03:24:56"Raderat Barntrean"-versionen är dock ett lite magstarkt uttryck, då majoriteten av avsnitten bara har en dubbning - det är ju "bara" ett antal (eller rentav merparten?) av säsong 3 som har dubbats om, så för alla andra säsonger finns bara TV3-dubbningen.

Jag tycker dock heller inte om det nya introt med tal, utan föredrar absolut versionen med sång - men därifrån till att tycka illa om den nya dubbningen, som också gjorts för TV3 och Barntrean, är att gå för långt.
Man skulle rentav kunna hävda att den "nya" dubbningen (som inte direkt är ny) på sätt och vis är mer konsekvent med övriga avsnitt, i och med att de enda avsnitt som dubbats om är sådana där Calle Rehbinder spelade de rollfigurer som Gunnar Ernblad senare tog över (som var tänkt att Gunnar skulle spela, men där han inte hann med både skådespeleri och översättning i början, i och med att serien skulle sändas på TV3 så snabbt)...

Förvisso taskigt mot Calle, då många avsnitt där han medverkar har dubbats om, men att få höra Gunnar Ernblad i de rollerna lär säkert åtminstone somliga föredra.
Blir endå lite misstänksam...  för trots att jag hittat flera hundra avsnitt utav Smurfarna på olika VHS band inspelat från TV3:s block "Barntrean". Så har jag inte stött på ett enda avsnitt där det märkliga YouTube introt förekommer, och heller inga avsnitt där Gargamel inte spelas av Steve Kratz. ???

BPS

Citat från: Jabberjaw skrivet 11 januari 2025 kl. 03:57:25Blir endå lite misstänksam...  för trots att jag hittat flera hundra avsnitt utav Smurfarna på olika VHS band inspelat från TV3:s block "Barntrean". Så har jag inte stött på ett enda avsnitt där det märkliga YouTube introt förekommer, och heller inga avsnitt där Gargamel inte spelas av Steve Kratz. ???
Jan Simonsson har ju en väldigt lik Gargamel så det kanske blir svårt att höra skillnad.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 11 januari 2025 kl. 11:03:16Jan Simonsson har ju en väldigt lik Gargamel så det kanske blir svårt att höra skillnad.
Steve Kratz verkar iallafall ha haft bra koll på när det var han och när det var Janne.