Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Mycket tråkigt att Scooby Doo plockats ner! :( Det är väl ingen av SVTs serier som tagits ner från Archive? Hoppas Fem myror får ligga kvar på Archive.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2026 kl. 14:32:11Trots att The New Scooby & Scrappy-Doo Show fått vara kvar orört i tre och ett halvt års tid, så ser jag nu att Archive har tagit bort serien... :( 

Väldigt irriterande. Såvitt jag kan se har jag dock inte fått något mail om det, så exakt när och hur det inträffade är oklart...
Citat från: Nilsson skrivet 18 januari 2026 kl. 14:54:59Hoppas att du har den och kan lägga upp avsnitten igen 
Om Daniel har kvar filerna och vill så kan vi göra som med Scooby-Doo, var är du? och The Scooby-Doo Show de uppladdningarna finns nämligen kvar.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 januari 2026 kl. 17:22:19Mycket tråkigt att Scooby Doo plockats ner! :( Det är väl ingen av SVTs serier som tagits ner från Archive? Hoppas Fem myror får ligga kvar på Archive.
För närvarande ligger 78 års versionen av Fem Myror kvar tur nog. Könstigt att videor blir borttagna efter en lång tid

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2026 kl. 19:03:57För närvarande ligger 78 års versionen av Fem Myror kvar tur nog. Könstigt att videor blir borttagna efter en lång tid
Håller med!

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 18 januari 2026 kl. 17:29:52Om Daniel har kvar filerna och vill så kan vi göra som med Scooby-Doo, var är du? och The Scooby-Doo Show de uppladdningarna finns nämligen kvar.
Jag har letat på hårddiskarna till den stationära datorn, och det verkar som att jag har kvar alla filer. Så har du möjlighet att lägga upp dessa vore det mycket uppskattat. :)

Det är nog meningslöst för mig att lägga upp det igen på mitt konto, då det säkert kommer tas bort omedelbart - men på ditt konto får vi hoppas att det får vara kvar, även fast jag misstänker att det är mycket slumpen som avgör...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 januari 2026 kl. 17:22:19Det är väl ingen av SVTs serier som tagits ner från Archive? Hoppas Fem myror får ligga kvar på Archive.
Jag tror att SVTs produktioner är tämligen riskfria - med de sparkrav som SVT har på sig, så kan jag inte tänka mig att de har råd att anlita advokater för att söka runt på nätet och försöka få bort deras material...

Jag menar: Har man inte ens råd att ha kvar livs levande textare, utan tvingas ta till AI-textning vid bl.a. nyhetssändningar (med varierande resultat...), så lär man knappast ha råd att anställa folk att söka runt på nätet och lägga ner en massa arbetstid på att försöka få bort upphovsrättsskyddat material...

Det är liksom knappast en tillfällighet att det enda vi vet som plockats bort från Archive hittills har kommit från Warner Bros. och Disney; d.v.s. stora amerikanska filmbolag som har gott om pengar till att anlita jurister. Med Disney verkar det dock främst röra sig om material i bra kvalitet (främst HD), medan Warner t.o.m. har plockat bort risiga VHS-kopior...

Citat från: Nilsson skrivet 18 januari 2026 kl. 14:40:24Varför blir det så då? Det ser lika ut för mig också men jag hann spara serien
Tidigare har material på Archive tagits bort efter klagomål från jurister som arbetar för Disney eller Warner Bros, men eftersom jag inte har fått något mail den här gången är jag inte säker på vad som pågår.

Dessutom vill jag minnas att jag laddade upp den här serien på Dubbningshemsidan-kontot, och där tror jag att det här skulle ha blivit det tredje klagomålet - och efter tre klagomål brukar Archive automatiskt låsa/spärra hela kontot (precis som det gick för Ovanliga dubbningars första konto). Men jag kan fortfarande logga in.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2026 kl. 02:23:32Jag har letat på hårddiskarna till den stationära datorn, och det verkar som att jag har kvar alla filer. Så har du möjlighet att lägga upp dessa vore det mycket uppskattat. :)
Självklart, skicka över filerna när du har tid så fixar vi det.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2026 kl. 02:23:32Det är nog meningslöst för mig att lägga upp det igen på mitt konto, då det säkert kommer tas bort omedelbart - men på ditt konto får vi hoppas att det får vara kvar, även fast jag misstänker att det är mycket slumpen som avgör...
Även originaldubbningen av Scooby-Doo i Hollywood som @Ovanliga dubbningar laddade upp verkar vara borta men konstigt nog ingen av Scooby-Doo uppladdningarna på mitt konto.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 19 januari 2026 kl. 02:34:00Även originaldubbningen av Scooby-Doo i Hollywood som @Ovanliga dubbningar laddade upp verkar vara borta men konstigt nog ingen av Scooby-Doo uppladdningarna på mitt konto.
Aj då, det var tråkigt - och jag tror tyvärr inte att jag tänkte på att ladda hem den... :(

Får hoppas att hon har kvar filen...

MOA

Om ni inte glömt det påminner jag er om att Dot & Myggan Keeto borde laddas upp. Även Dot & Koala om den försvunnit från Youtube. Kan Daniel svara på om han har dessa filmer inspelade eller på VHS?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 januari 2026 kl. 11:04:25Om ni inte glömt det påminner jag er om att Dot & Myggan Keeto borde laddas upp. Även Dot & Koala om den försvunnit från Youtube. Kan Daniel svara på om han har dessa filmer inspelade eller på VHS?
Jag är ganska säker på att jag har båda två på VHS, eller åtminstone är jag helt säker på att jag har Dot och Myggan Keeto, men jag tror inte att jag har digitaliserat dem än. Kan försöka ordna det när jag hinner. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2026 kl. 11:18:43Jag är ganska säker på att jag har båda två på VHS, eller åtminstone är jag helt säker på att jag har Dot och Myggan Keeto, men jag tror inte att jag har digitaliserat dem än. Kan försöka ordna det när jag hinner. :)
när du ändå häller på kan du ta reda vilka rösterna är i  Dot & Koala ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: BPS skrivet 19 januari 2026 kl. 02:34:00Även originaldubbningen av Scooby-Doo i Hollywood som @Ovanliga dubbningar laddade upp verkar vara borta men konstigt nog ingen av Scooby-Doo uppladdningarna på mitt konto.
Jag laddade upp den här versionen som substitut dock saknar den bonusavsnittet och den svenska bildversionen som @Ovanliga dubbningar skapat. Den här versionen är bara synkad till Bluray bild.

https://archive.org/details/scooby-doo-i-hollywood-originaldubb

MOA

Trodde jag såg allt men råkar någon ha avsnitt 4 & 6 av Top Cat inspelade? Könstigt att dom aldrig sändes på Boomerang & hoppas att dom inte ansågs som olämpliga

Haap

Citat från: MOA skrivet 28 januari 2026 kl. 22:01:13Trodde jag såg allt men råkar någon ha avsnitt 4 & 6 av Top Cat inspelade? Könstigt att dom aldrig sändes på Boomerang & hoppas att dom inte ansågs som olämpliga
Tror avsnitt 4 & 6 aldrig dubbades till svenska, verkar vara samma på danska - förmodligen hela norden antar jag i så fall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 28 januari 2026 kl. 22:24:11Tror avsnitt 4 & 6 aldrig dubbades till svenska, verkar vara samma på danska - förmodligen hela norden antar jag i så fall.
Jag skulle gissa att alla avsnitt trots allt dubbades till svenska, men därav inte sagt att alla avsnitt nödvändigtvis har sänts på Cartoon Network eller Boomerang. Möjligtvis kan det ha varit så att Turner inte fick ljudbanden till de två avsnitten från TV3 när de köpte loss dessa av någon anledning - TV3 kanske hade slarvat bort ljudbanden, eller så fanns de bara bevarade som färdiga masterband med både ljud och bild...? Då blev det kanske för mycket jobb att sätta ihop det hela för Cartoon Network, som trots allt sänt på betydligt fler språk än TV3.

Men det är också möjligt att Cartoon Network sände avsnitt 4 och 6 på 1990-talet, men att det är Boomerang som under 2000-talet hoppat över avsnitten av en eller annan anledning.

Adam Larsson

Citat från: BPS skrivet 27 januari 2026 kl. 07:13:19Jag laddade upp den här versionen som substitut dock saknar den bonusavsnittet och den svenska bildversionen som @Ovanliga dubbningar skapat. Den här versionen är bara synkad till Bluray bild.

https://archive.org/details/scooby-doo-i-hollywood-originaldubb
Har aldrig fattat vitsen med att dubba musikaler men inte dubba sångerna