Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mediadubb International/SDI Media Sweden

Startat av Disneyfantasten, 15 januari 2025 kl. 15:02:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Tänker starta ett nytt ämne istället för att fortsätta diskussionen vidare i Önska creditlistor.

MediaDubb grundades 1987 av Lasse Svensson, 1992 köptes det upp, Lasse Svensson grundade det nya företaget Eurotroll, när MediaDubb köptes upp så döptes det om till Mediadubb International med nya ägare, Oscar Harryson kom in i bilden 1995, under 2000 så döptes Mediadubb International om till SDI Media Sweden.

Mediadubb International har bl.a. dubbat senare dubbningar av Smurfarna, första säsongen av Batman Animated Series, 1995-års (enligt mig bättre) dubbning av Brisby och NIMHs Hemlighet, den svenska versionen av Simpsons (som visades på TV3 under 1994 och där det endast dubbades ett litet fåtal avsnitt), Det Var En Gång En Skog, 1996-års dubbning av Scooby-Doo i Hollywood, Martin Gates Snödrottningen, Babe 2 En Gris i Stan, m.fl.

SDI Media Sweden vet jag har dubbat Mowglis Äventyr, men mer än så vet jag tyvärr inte...

Något som jag lärde mig sommaren 2023 är att Birgitta "Törnrosa" Larsson (tack vare @Oscar Isaksson ) tydligen var med i några dubbningar av Mediadubb International och alldeles nyss fick jag även reda på att även Inga-Lill Andersson (för undertecknad mest förknippad med Muskvinnan från Hamstead i Mästerdetektiven Basil Mus) varit med i några av Mediadubb International/SDI Media Swedens dubbningar, dessförinnan visste jag även att hon var med i ovannämnda Mowglis Äventyr där hon gjorde Chil (som i den filmen var en gam istället för en örn som i Rudyard Kiplings böcker).

Undrar om fler personer jag inte visste om medverkar i dessa? (utöver många av de som också dubbat en del hos bl.a. MediaDubb, Eurotroll, Videobolaget)

Oscar Isaksson

Även Thomas Hellberg medverkade i några serier i slutet av 90-talet början av 2000.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 15:10:23Även Thomas Hellberg medverkade i några serier i slutet av 90-talet början av 2000.
Du verkar plötsligt fått mer info om dom att döma art vad du skrev här och i en "Önskar  credlistor" tråden  :)  

Trevligt med mer klarhet 
men tyvärr verkar inte all för många av deras dubbbningar finnas på VHS eller DVD.

Men kanske kan vara något för Archive.org
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2025 kl. 15:47:09Du verkar plötsligt fått mer info om dom att döma art vad du skrev här och i en "Önskar  credlistor" tråden  :) 

Trevligt med mer klarhet
men tyvärr verkar inte all för många av deras dubbbningar finnas på VHS eller DVD.

Men kanske kan vara något för Archive.org
Nä, det är väl bara sånt som jag har suttit på men det har inte sett någon lämplig diskussion att skriva om det.

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 15:10:23Även Thomas Hellberg medverkade i några serier i slutet av 90-talet början av 2000.
Runt den tiden när han började spela Tiger? Vore intressant

Oscar Isaksson

@Erika hur ser det ut med uppgifterna om röster i omdubbningen av X-men?

gstone

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 16:17:34@Erika hur ser det ut med uppgifterna om röster i omdubbningen av X-men?
Har du bidrag eller ?

Skulle uppskattas av mig i så fal  :)

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 16:17:34@Erika hur ser det ut med uppgifterna om röster i omdubbningen av X-men?
Tyvärr begränsat, har själv inte sett alla svenskdubbade avsnitt. Det är bara att fylla i. 😊
Citat från: gstone skrivet 15 januari 2025 kl. 16:25:08Har du bidrag eller ?

Skulle uppskattas av mig i så fal  :)
Samma här. 😊

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 15 januari 2025 kl. 16:29:13Tyvärr begränsat, har själv inte sett alla svenskdubbade avsnitt. Det är bara att fylla i.
Har du någon påbörjad lista med vad du har kommit fram till?

Antar att det inte var någon lista med svenska röster under introt när den sändes på TV3.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 16:35:22Har du någon påbörjad lista med vad du har kommit fram till?
vi borde göra en lista

skulle underlätta

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 januari 2025 kl. 16:35:22Har du någon påbörjad lista med vad du har kommit fram till?

Mia Hansson - Rogue
Hans Wahlgren - Vaktrobotar
Claes Ljungmark - Bishop, Henry Gyrich
Johan Hedenberg - Magneto, Blob, Robert Kelly
Jan Åström - Beast, Avalanche

Erika

Antar att det inte var någon lista med svenska röster under introt när den sändes på TV3.
Skriver på mobilen, har inte tillgång till en lista. Däremot minns jag att vi var några som försökte (för några år sedan) i en tråd lista ut rösterna. Någon bör stämma och annat kan vara fel. Det är bättre att du skriver ut allt, så blir det komplett och korrekt. 😊

Mycket riktigt saknades det credits när X-Men sändes på TV3.

gstone

Citat från: Erika skrivet 15 januari 2025 kl. 16:52:40. Däremot minns jag att vi var några som försökte (för några år sedan) i en tråd lista ut rösterna. Någon bör stämma och annat kan vara fel. Det är bättre att du skriver ut allt, så blir det komplett och korrekt. 

Mia Hansson - Rogue

jag var en av dom

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 15 januari 2025 kl. 16:52:40Skriver på mobilen, har inte tillgång till en lista. Däremot minns jag att vi var några som försökte (för några år sedan) i en tråd lista ut rösterna. Någon bör stämma och annat kan vara fel. Det är bättre att du skriver ut allt, så blir det komplett och korrekt. 😊

Mycket riktigt saknades det credits när X-Men sändes på TV3.
Har mest skummat igenom halva säsong 1. Men jag kan ju i alla fall göra ett försök att vara utförlig när jag samlat in allt. 

Ah då är det troligtvis att dubben är beställd av Fox Kids. 

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2025 kl. 17:02:29Mia Hansson - Rogue

jag var en av dom

Utöver de personer som du skriver så medverkar även:

Cyclops - Mikael Ahlberg
Jean Grey - Sandra Caménisch
Wolverine, speaker - Magnus Roosmann
Mystique - Inga-Lill Andersson

Sabretooth, Pyro - ? (har inget namn på rak arm, men det är samma som dubbar pappan i Sophie och Virginie)