Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sången om Södern

Startat av Disneyfantasten, 28 december 2021 kl. 18:01:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 oktober 2024 kl. 19:31:06Problemet med Sången om södern är väl egentligen hur Disney behandlar filmen att låtsas som att den inte finns för att den är problematisk är inte rätt väg att gå. Istället tycker jag att man ska släppa filmen men med en förtydligande inledning med historiska faktan.
Ja, precis. Visst finns det problematiska inslag i Sången om Södern, även om mycket som folk reagerar på beror på missuppfattningar, så filmen skulle inte kunna släppas "utan vidare". Men att låtsas som att en film (eller bok) inte finns är aldrig rätt väg att gå. Så det enda rätta vore att släppa filmen tillsammans med en introduktion av valfri historiker, exempelvis Leonard Maltin som spelade in introduktionerna till Walt Disney Treasures-boxarna.

En ganska stor del av problemet är ju att filmen inte har årtal utsatt, som gör att det kan vara lätt att tro att filmen utspelades innan slaveriet avskaffades; när det i själva verket är tvärtom. På 1940-talet behövdes det kanske inte, när den litterära förlagan var så välkänd, men i dagens läge är det väl inte många som känner till Joel Chandler Harris böcker. Det skulle ju en historiker lätt kunna tydliggöra i en introduktion innan filmen, och sätta in filmen i rätt historiskt kontext.

gstone

folk måste sluta bli så lätt förolämpade ::)

så Disney kan släppa den film igen

en del har ingen ryggrad och bli förlänade av så många saker ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

att så många människor blir så lätt förolämpade av skir saker att man nu för tiden måste ta bort äldre media som är "problematiskt" är så himla idiotiskt >:(

gstone

för tiden om folk ogillade någon så kunde dom bara låtta bli att se den, men nu för tiden måst : Sången om Södern och annat tas bort :-\ :-\

så  lökigt, vi är för woke idag

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2025 kl. 18:25:45för tiden om folk ogillade någon så kunde dom bara låtta bli att se den, men nu för tiden måst : Sången om Södern och annat tas bort :-\ :-\

så  lökigt, vi är för woke idag
det är ju bra att vi vet att det inte är bra med rasism  ???

Går inte att vara "för woke"

Du tänker väl inte klä dig i lakan och bränna kors på gräsmattor.......
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 16 januari 2025 kl. 18:30:18det är ju bra att vi vet att det inte är bra med rasism  ???

Du tänker väl klä dig i lakan och bränna kors på gräsmattor.......
Man behöver inte vara extrem varken åt det ena är det andra hållet. Det är förstårligt att Sången om Södern inte funkar med dagens mått men det betyder inte att det är okej att låtsas att den inte finns. Vad det än är så ska man aldrig ignorera historien utan istället förklara den.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 16 januari 2025 kl. 18:30:18det är ju bra att vi vet att det inte är bra med rasism  ???

Du tänker väl klä dig i lakan och bränna kors på gräsmattor.......
Det finns inget racistiskt med sångerna om södern som du och flera andra som ej sett filmen verkar tro.
Jag har sett den och det finns inget som är problematiskt med den, filmen handlar om en pojke som flyttar ut på en gård och Unlce Remus är ingen bad guy utan en schysst fri person som berättar sagor för pojken.

Att du ens kan jämföra den med vikt makt filmer som Theresienstadt och Jud Suss som du kan se här, är fan patetiskt.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2025 kl. 19:38:38Vad det än är så ska man aldrig ignorera historien utan istället förklara den.
Det är vad woke betyder.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2025 kl. 19:49:27Det finns inget racistiskt med sångerna om södern som du och flera andra som ej sett filmen verkar tro.

Jag har sett den och det finns inget som är problematiskt med den, filmen handlar om en pojke som flyttar ut på en gård och Unlce Remus är ingen bad guy utan en schysst fri person som berättar sagor för pojken.
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 16 januari 2025 kl. 19:49:35Det är vad woke betyder.
Jag vet inte vad den är baserad på men inget i själva filmen är kränkande.

Sången om Södern kan inte heller jämföras med Jud Suss, Der Ewige Jude och de vit makt filmer jag nämnde som disney verkar jämföra filmen med.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2025 kl. 19:49:27Det finns inget racistiskt med sångerna om södern som du och flera andra som ej sett filmen verkar tro.

Att du ens kan jämföra den med vikt makt filmer som Theresienstadt och Jud Suss som du kan se här, är fan patetiskt.
Jag är inte afroamerikan men som jag har förstått det är väl problemet inte att de visas i ett dåligt ljus utan att den glorifierar slavarbete. Jag tror dock att filmen har ett lite överdrivet rykte han må vara en friad slav men det är ju inte det filmen handlar om den handlar ju främst om hans sagor. Jag tror att det helt enkelt är så att folk inte förstår den historiska kontexten och det hjälper ju inte att Disney håller undan filmen. Det är därför jag säger att man borde släppa filmen men förklara kontexten för nu har ju de flesta inte sett filmen och går bara på rykten eller sånt de hört från andra om den.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2025 kl. 20:05:37Jag är inte afroamerikan men som jag har förstått det är väl problemet inte att de visas i ett dåligt ljus utan att den glorifierar slavarbete. Jag tror dock att filmen har ett lite överdrivet rykte han må vara en friad slav men det är ju inte det filmen handlar om den handlar ju främst om hans sagor.
Huruvida han varit slav en gång i tiden är väl inget som överhuvudtaget förtäljer historien, då inget alls nämns om det i filmen (om det tas upp i de litterära förlagorna vet jag dock inte) - visst är det mycket möjligt, men kan kan väl inte dra några säkra slutsatser om det, då filmen utspelar sig en tid efter att slaveriet avskaffades.

Tyvärr nämns ju inga årtal i filmen, vilket nog är en stor orsak till de missförstånd som cirkulerar, men den första av böckerna som filmen bygger på publicerades 1881; och det mesta tyder nog på att handlingen ska föreställa utspela sig därikring. När filmen spelades in kände nog de flesta till Joel Chandler Harris böcker, så att det inte fanns något direkt behov av att skriva ut årtal, men böckerna är ju helt klart mindre kända idag.

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2025 kl. 19:38:38Det är förstårligt att Sången om Södern inte funkar med dagens mått men det betyder inte att det är okej att låtsas att den inte finns. Vad det än är så ska man aldrig ignorera historien utan istället förklara den.
Precis, visst kan det finnas problematiska inslag i Sången om Södern, även om mycket som cirkulerar på nätet bygger på missförstånd. Men som sagt, att låtsas som att en film inte existerar löser inga problem och gör ju heller inte att någon lär sig av det förflutna...

Det enda rimliga i mina ögon vore att snarast släppa filmen officiellt tillsammans med en introduktion av någon lämplig historiker - exempelvis Leonard Maltin, som gjorde ett så bra jobb med Walt Disney Treasures - som kan sätta in filmen i dess rätta historiska kontext, förklara tidsperioden och dylikt.

Oscar Isaksson

Jag tycker att det lätt absurt att filmen inte är tillgänglig. Trots en önskan om det från afroamerikanska profiler. När man tex ser mellan fingrarna på en film som Borta med vinden som nästan aldrig varit otillgänglig, och den är mycket mer problematisk. Jag har sett Sången om Södern ett flertal gånger och den är väldigt tam, det är inte direkt  Rötter vi talar om här.

Men säg mig vilken film som har över 70 år på nacken, och kan inte tolkas som problematisk med dagens ögon...

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2025 kl. 09:46:36Jag tycker att det lätt absurt att filmen inte är tillgänglig. Trots en önskan om det från afroamerikanska profiler. När man tex ser mellan fingrarna på en film som Borta med vinden som nästan aldrig varit otillgänglig, och den är mycket mer problematisk. Jag har sett Sången om Södern ett flertal gånger och den är väldigt tam, det är inte direkt Rötter vi talar om här.

Men säg mig vilken film som har över 70 år på nacken, och kan inte tolkas som problematisk med dagens ögon...
Håller med dig helt, finns inget jätte problematiskt med filmen speciellt om man jämför den med Jude Süß, Det Ewige Jude och de riktiga vit makt filmerna, som jag nämnde.

Pensionat Paradiset och Klarar Bananen Biffen är ju mer kontroversiella då😅? I pensionat paradiset så finns det en scen när Thor Modéen går runt och slår sönder saker och sjunger "Jag är en äkta mexikanare".
Klarar Bananen Biffen, har en jätte kontroversiell scen i början när de pratar om en primitiv afrikansk ras.
Klarar Bananen Biffen, kan man se här😅.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2025 kl. 09:46:36Jag tycker att det lätt absurt att filmen inte är tillgänglig. Trots en önskan om det från afroamerikanska profiler. När man tex ser mellan fingrarna på en film som Borta med vinden som nästan aldrig varit otillgänglig, och den är mycket mer problematisk. Jag har sett Sången om Södern ett flertal gånger och den är väldigt tam, det är inte direkt Rötter vi talar om här.

Det har du helt rätt i - bara det går några decennier skulle jag nog våga påstå att alla filmer innehåller något som kan tolkas som problematiskt, om man är på rätt (fel) humör...

Som du säger är Borta med vinden betydligt mer problematisk, men den verkar alltid finnas tillgänglig på ett eller annat sätt - och den svenska Blu-Ray-utgåvan är fortfarande kvar i handeln och pressas nya exemplar av, trots att den gavs ut för 15 år sedan. Men den kanske förtjänar särbehandling för att den vann Oscar för bästa film...? ???

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2025 kl. 11:26:32Det har du helt rätt i - bara det går några decennier skulle jag nog våga påstå att alla filmer innehåller något som kan tolkas som problematiskt, om man är på rätt (fel) humör...

Som du säger är Borta med vinden betydligt mer problematisk, men den verkar alltid finnas tillgänglig på ett eller annat sätt - och den svenska Blu-Ray-utgåvan är fortfarande kvar i handeln och pressas nya exemplar av, trots att den gavs ut för 15 år sedan. Men den kanske förtjänar särbehandling för att den vann Oscar för bästa film...? ???
Det borde inte göra någon skillnad, då även Sången om Södern blev uppmärksammad med en Oscar. James Baskett för hans porträttering av Onkel Remus.

Det jag inte riktigt kan begripa, är att det är så pass många som talar om filmen på ett ignorant sätt.
Ungefär: "Jag har inte sett filmen och tänker inte göra det, men jag är en utförlig uppfattning på akademisk nivå om varför den är dålig och hemsk. För det har andra sagt till mig att tycka. För jag själv kan inte bilda mig en egen opartisk åsikt om ett verk."