Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kända skådespelare

Startat av Jonas9881, 30 januari 2024 kl. 23:17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2025 kl. 19:26:31Now they put some talentless unknown
Beneath their sacred microphone  :( >:(

Dubbing today
Vad menar du? De senaste åren har ju Disney inte tagit de största namnen utan istället såna som inte är allmänt kända men som ändå är talangfulla betänk Daniela Sörensen, Joanné Nugas och Stran Cetin.

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2025 kl. 19:26:31Now they put some talentless unknown
Beneath their sacred microphone  :( >:(

Dubbing today
Är detta citerat från någon annan? Varför skriva det på engelska...

Erika

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2025 kl. 19:33:49Är detta citerat från någon annan? Varför skriva det på engelska...
Ja, det låter som gstone citerar någon (kanske en Youtube-kommentar?). Oavsett, så håller inte jag med den kommentaren alls. Talang bör gå före kändisskap (om det går, man vet aldrig hur direktiv kan se ut). Dessutom finns det gott om mindre kända artister och skådespelare som är hur talangfulla som helst.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 18 januari 2025 kl. 19:46:53Ja, det låter som gstone citerar någon (kanske en Youtube-kommentar?). Oavsett, så håller inte jag med den kommentaren alls. Talang bör gå före kändisskap (om det går, man vet aldrig hur direktiv kan se ut). Dessutom finns det gott om mindre kända artister och skådespelare som är hur talangfulla som helst.
Jag håller med. Det ska vara talangfulla skådespelare som gör rösterna, men om det är alltför välkända röster kan det t.o.m. vara till mer skada än nytta. När jag ser en dubbad film vill jag få illusionen att det är figuren på filmen som talar eller sjunger, vilket kan vara svårt om man känner igen rösten som en stor kändis.

Jag har t.ex. svårt för den tecknade Anastasia från 1997 eftersom jag omedelbart tänker att det där är Helen Sjöholm, inte Anja.

I vissa fall kan det dock fungera med en igenkännbar kändis, t.ex. med Jan Malmsjö som berättare i Fantasia eftersom han är sig själv. Han låtsas inte vara någon av de tecknade figurerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2025 kl. 20:19:26Jag håller med. Det ska vara talangfulla skådespelare som gör rösterna, men om det är alltför välkända röster kan det t.o.m. vara till mer skada än nytta. När jag ser en dubbad film vill jag få illusionen att det är figuren på filmen som talar eller sjunger, vilket kan vara svårt om man känner igen rösten som en stor kändis.
Jag håller fullständigt med, men tyvärr är det nog i dagens läge inte ovanligt att kunderna (filmbolagen) ger direktiv om att det ska vara kändisar som gör rösterna...

Och det kan väl till viss del tyvärr vara begripligt, nu när konkurrensen är så hög så att det ibland kan behövas kända namn att skryta över på filmaffischer och dylikt. På den punkten håller sig Disney på en rimlig nivå, men bland andra filmbolag finns det ibland tecken på att de låter kändisskap styra...

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2025 kl. 20:19:26Jag har t.ex. svårt för den tecknade Anastasia från 1997 eftersom jag omedelbart tänker att det där är Helen Sjöholm, inte Anja.
Och jag som bara tänker på henne (inte som känd sångerska, men istället) som Den Modiga Lilla Brödrosten  ::)
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2025 kl. 21:38:04Och jag som bara tänker på henne (inte som känd sångerska, men istället) som Den Modiga Lilla Brödrosten  ::)
Jag också, älskar Helen ;D

gstone

Citat från: Erika skrivet 18 januari 2025 kl. 19:46:53Ja, det låter som gstone citerar någon (kanske en Youtube-kommentar?). Oavsett, så håller inte jag med den kommentaren alls. Talang bör gå före kändisskap (om det går, man vet aldrig hur direktiv kan se ut). Dessutom finns det gott om mindre kända artister och skådespelare som är hur talangfulla som helst.
Jag meande inte rikgt detta på alvar jag tyckte mest det vara kul att citera Norma Desmond från Sunset Boulevard

det låt mest roligt att avända citat
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: BPS skrivet 18 januari 2025 kl. 19:32:25Vad menar du? De senaste åren har ju Disney inte tagit de största namnen utan istället såna som inte är allmänt kända men som ändå är talangfulla betänk Daniela Sörensen, Joanné Nugas och Stran Cetin.
Dom flest som dubbar idag är talangfulla, jag vill bara använda det här citat från Sunset Boulevard i ;D ;D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2025 kl. 21:05:59Jag håller fullständigt med, men tyvärr är det nog i dagens läge inte ovanligt att kunderna (filmbolagen) ger direktiv om att det ska vara kändisar som gör rösterna...

fortfarande idag ?

Har dubb regissörerna/bolagen själv bekräftat aetta eller gissar du bara

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2025 kl. 21:38:04Och jag som bara tänker på henne (inte som känd sångerska, men istället) som Den Modiga Lilla Brödrosten  ::)
Helen är väl dock inte så känd för sånna som inte är dubb intresserade?

Kommer inte på en enda låt hon gjort och hon är ju ganska okänd i jämförelse med Joachim Thåström, Magnus Uggla, Ultima Thule, Carola, Lena PH och de mer kända svenska sångarna? Alla nämnda kan jag rada upp flera gånger med.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 23:25:52Helen är väl dock inte så känd för sånna som inte är dubb intresserade?

Kommer inte på en enda låt hon gjort och hon är ju ganska okänd i jämförelse med Joachim Thåström, Magnus Uggla, Ultima Thule, Carola, Lena PH och de mer kända svenska sångarna? Alla nämnda kan jag rada upp flera gånger med.
@Daniel Hofverberg @gstone den enda kända i Anastasia:s dubbing är väl Janne "Loffe" Carlsson?

gstone

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2025 kl. 19:33:49Är detta citerat från någon annan? Varför skriva det på engelska...
Sunset Boulevard

DingoPictures2005

Jag upplever iallafall att röstskådespelare nästa aldrig blir kända.
Thomas Danneberg var ju exempelvis en tysk röstskådespelare som gjorde 1624 dubbroller i ett stort dubbland dvs Tyskland, han regisserade och översatte också ett hundratal tyska dubbningar trots detta så är han väldigt okänd, detta för att han jobbade i de dolda, och man blir sällan känd om man inte syns i bild.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 23:31:37Jag upplever iallafall att röstskådespelare nästa aldrig blir kända.
Thomas Danneberg var ju exempelvis en tysk röstskådespelare som gjorde 1624 dubbroller i ett stort dubbland dvs Tyskland, han regisserade och översatte också ett hundratal tyska dubbningar trots detta så är han väldigt okänd, detta för att han jobbade i de dolda, och man blir sällan känd om man inte syns i bild.
Detsamma borde gå för Helen Sjöholm som mest har dubbat.