Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bakugan( orginal serien) Svenska

Startat av gstone, 15 januari 2025 kl. 11:59:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Här kan vi prata om den svenska dubbningen av Bakugan.

Vilka dom svenska rösterna var och vilket bolag som kan tänkas gjort dubbningen.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jack P.W.

Nu var det länge sedan jag såg originalserien på svenska (då var jag kanske inte äldre än fem år), men jag tog ett par småtitt av de få avsnitt man kunde hitta på YouTube för att kunna identifiera rösterna och detta är vad jag kom fram till:

Dan Kusou – Anton Raeder
Runo Misaki – Mikaela Tidermark
Marucho Marukura – Anna Nordell (numera Engh)
Shun Kazami – Adam Giertz (låter väldigt lik honom)
Julie Hayward – Emelie Clausen
Alice Gehabich – Marie Serneholt (här var det mer någon annan som hävdade påståendet så ta det med en gnutta salt)
Masquerade – Lawrence Mackrory

Oscar Harryson medverkade också i den svenska dubbningen som en av huvudkaraktärernas Bakugan (vet däremot inte vems det var).

Angående dubbningsstudio och andra tekniska detaljer (regissör, översättare, osv.) har jag ingen aning om.

Will Siv

Citat från: Jack P.W. skrivet 24 januari 2025 kl. 11:41:49Nu var det länge sedan jag såg originalserien på svenska (då var jag kanske inte äldre än fem år), men jag tog ett par småtitt av de få avsnitt man kunde hitta på YouTube för att kunna identifiera rösterna och detta är vad jag kom fram till:

Dan Kusou – Anton Raeder
Runo Misaki – Mikaela Tidermark
Marucho Marukura – Anna Nordell (numera Engh)
Shun Kazami – Adam Giertz (låter väldigt lik honom)
Julie Hayward – Emelie Clausen
Alice Gehabich – Marie Serneholt (här var det mer någon annan som hävdade påståendet så ta det med en gnutta salt)
Masquerade – Lawrence Mackrory

Oscar Harryson medverkade också i den svenska dubbningen som en av huvudkaraktärernas Bakugan (vet däremot inte vems det var).

Angående dubbningsstudio och andra tekniska detaljer (regissör, översättare, osv.) har jag ingen aning om.

(Obs, första delen har sämre ljudkvalitet av nån anledning)

Kan bekräfta det med.

Några av dom andra Bakugansen (är det så man ska säga  ??? ) låter bekanta.......

Också sammanträffade att Anton och Mikaela spelar 2 av huvudpersonen båda här och i "Dinosaur King" och i "Beyblade Metal Fusion"  ???
- what.

Will Siv

Här har @Alexander (SacredGold) kommenterat med en rollista.

- what.

Jack P.W.

Citat från: Will Siv skrivet 24 januari 2025 kl. 13:31:10Här har @Alexander (SacredGold) kommenterat med en rollista.

Så enligt hans fyraåriga kommentar var Sun Studio dubbningsstudion (vilket låter nog rimligt, med tanke på att Cartoon Network anlitade dem för svensk dubbning av de serier de visade), samt att Leif Hedegärd var översättare.

Sen sägs det också att Niels Pettersson gjorde Shuns röst och att Adam Giertz var en övrig röst (vilket kanske kan också vara möjligt, själv har jag svårt att skilja på Niels och Adams röster).

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 24 januari 2025 kl. 13:31:10Här har @Alexander (SacredGold) kommenterat med en rollista.

Var då...? Jag ser ingen sådan rollista eller kommentar...

Jack P.W.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2025 kl. 15:33:52Var då...? Jag ser ingen sådan rollista eller kommentar...
Bakugan Rollista.png

Här är kommentaren (i avsnitt 51, Den sista kampen 1-2).

Jack P.W.

Verkar som att kommentaren blev plötsligt raderat (när jag laddade om sidan så försvann det bara av sig självt, tur att jag tog en skärmdump i tid).

Daniel Hofverberg

Citat från: Jack P.W. skrivet 24 januari 2025 kl. 15:40:29Bakugan Rollista.png

Här är kommentaren (i avsnitt 51, Den sista kampen 1-2).
Mycket märkligt, någon sådan kommentar ser inte jag på den videon... ???

Will Siv

Kolla vad jag hittade  :)

IMG_20260112_160141_HDR.jpg

Undrar hur många volymer släpptes  ???
- what.