Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

tkabt06

Snyggt! Men censurerades inte fler avsnitt än 2? 

gstone

Citat från: salle skrivet  2 februari 2025 kl. 12:25:59Inte en ovanlig dubb, men ovanlig.
Pippi Långstrump ocensurerade avsnitt i HD.
Länk.
rasim online ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet  2 februari 2025 kl. 13:36:45rasim online ?
Att bevara en ocensurerad version av något som censurerats är väl inte rasism? Salle har ju inte delat den för att vara rasist utan för att bevara originalversionen som kan användas för att förstå hur det var på den tiden.

gstone

Citat från: BPS skrivet  2 februari 2025 kl. 13:48:39Att bevara en ocensurerad version av något som censurerats är väl inte rasism? Salle har ju inte delat den för att vara rasist utan för att bevara originalversionen som kan användas för att förstå hur det var på den tiden.
ok

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet  2 februari 2025 kl. 12:25:59Inte en ovanlig dubb, men ovanlig.
Länk.
Tack så mycket. :)

Citat från: tkabt06 skrivet  2 februari 2025 kl. 13:33:07Snyggt! Men censurerades inte fler avsnitt än 2?
Jag trodde faktiskt också det var fler än så, måste jag medge...

Citat från: gstone skrivet  2 februari 2025 kl. 13:36:45rasim online ?
I dagens läge upplevs det förstås rasistiskt, men inte när serien gjordes - man måste kunna se på filmer och serier med dåtidens glasögon, utan att läsa in hur vi i dagens läge uppfattar allt. Vänjer man sig vid att censurera allt som i dagens läge upplevs opassande, så kan man aldrig lära sig av det förflutna. :)

Citat från: BPS skrivet  2 februari 2025 kl. 13:48:39Att bevara en ocensurerad version av något som censurerats är väl inte rasism? Salle har ju inte delat den för att vara rasist utan för att bevara originalversionen som kan användas för att förstå hur det var på den tiden.
Precis, historieförfalskning är sällan en bra idé...

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2025 kl. 13:52:39Tack så mycket. :)
Jag trodde faktiskt också det var fler än så, måste jag medge...
I dagens läge upplevs det förstås rasistiskt, men inte när serien gjordes - man måste kunna se på filmer och serier med dåtidens glasögon, utan att läsa in hur vi i dagens läge uppfattar allt. Vänjer man sig vid att censurera allt som i dagens läge upplevs opassande, så kan man aldrig lära sig av det förflutna. :)
Precis, historieförfalskning är sällan en bra idé...
Jag har utgått från följande underlag till vad som censurerats.
https://www.svt.se/kultur/svt-rensar-ut-rasismen-ur-pippi-langstrump

Jag har inte kontrollerat alla avsnitt där ordet N-kung förekommer. Det kan hända att det förekommer något ytterligare avsnitt där Pippi refererar till sin far på det viset. Vet ni med er att det är fler avsnitt får ni gärna återkomma till mig vilka det är med ungefärlig tidskod så kan jag göra justera dem också.

gstone

Kanske någon kan lägga p efter den svenska dubbningen av Fantastic Four: World's Greatest Heroes ?

gorehound

Länk.
Tack så mycket! :)

Goliat

Citat från: salle skrivet  2 februari 2025 kl. 14:32:25Jag har utgått från följande underlag till vad som censurerats.
https://www.svt.se/kultur/svt-rensar-ut-rasismen-ur-pippi-langstrump

Jag har inte kontrollerat alla avsnitt där ordet N-kung förekommer. Det kan hända att det förekommer något ytterligare avsnitt där Pippi refererar till sin far på det viset. Vet ni med er att det är fler avsnitt får ni gärna återkomma till mig vilka det är med ungefärlig tidskod så kan jag göra justera dem också.
Man skulle kunna gå igenom gammal undertext.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2025 kl. 01:53:49Det är också problematiskt med VHS-filmer som är kopieringsskyddade (Macrovision), som långt ifrån alla lyckas att komma runt för att kunna digitalisera. Det rör sig förvisso främst om de största filmbolagen (huvudsakligen Disney och till viss del Warner Bros.), men kan ställa till problem när det händer. Jag har förvisso "bildförbättrare" för att filtrera bort Macrovision, men den har inte varit inkopplad på flera år så jag är inte ens säker på att den fortfarande fungerar. :(
Så du har en TBC (Time Base Corrector)?, de är värda sinnessjukt mycket pengar bara så du vet😉.
Köp en Haupagge Usb-Live2 som jag använder och sälj din TBC så har du tjänat massor. 
Haupagge Usb-Live2 känner inte av Macrovision lyckligtvis.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 07:09:57Så du har en TBC (Time Base Corrector)?, de är värda sinnessjukt mycket pengar bara så du vet😉.
Köp en Haupagge Usb-Live2 som jag använder och sälj din TBC så har du tjänat massor.
Vad jag vet har Daniel ingen TBC, utan en sån här "stabilisator":
https://www.xdimax.io/product/grex/
Fördelen jämfört med en USB-ansluten anordning är att den kan kopplas in mellan vilka videoenheter som helst, t.ex. mellan en VHS och en DVD-inspelare.

Själv använder jag en liknande enhet av fabrikat Velleman. Den såldes för några hundralappar, både som byggsats och färdigbyggd, bl.a. av Kjell & Company, men finns inte längre i sortimentet.
https://www.velleman.eu/products/view/video-signal-cleaner-module-vm106/?id=348654&lang=en

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 07:09:57Så du har en TBC (Time Base Corrector)?, de är värda sinnessjukt mycket pengar bara så du vet😉.
Nej, ingen TBC - jag har ärligt talat knappt ens hört talats om det...

Hauppage USB-Live2 är väl såvitt jag vet avsett till datorer, och jag brukar oftast spela in från VHS med DVD-recorder. I de fall jag bara är i behov av ljud använder jag ibland en liknande USB-baserad enhet från Kjell & Co, men min dator är inte kraftfull nog för att det ska fungera helt tillfredsställande med bild och ljud.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 februari 2025 kl. 08:08:22Vad jag vet har Daniel ingen TBC, utan en sån här "stabilisator":
Fördelen jämfört med en USB-ansluten anordning är att den kan kopplas in mellan vilka videoenheter som helst, t.ex. mellan en VHS och en DVD-inspelare.

Själv använder jag en liknande enhet av fabrikat Velleman. Den såldes för några hundralappar, både som byggsats och färdigbyggd, bl.a. av Kjell & Company, men finns inte längre i sortimentet.
https://www.velleman.eu/products/view/video-signal-cleaner-module-vm106/?id=348654&lang=en
Tyvärr är det många liknande enheter som inte längre säljs, i takt med att upphovsrättsindustrin försökt få bort allt liknande från affärer. Jag har som sagt en Grex, och enligt deras webbsida ska den fortfarande finnas i sortimentet - men om det stämmer låter jag vara osagt, då webbsidan inte verkar ha uppdaterats på länge.

Hursomhelst lär det bli dyrare i dagens läge, då företaget ligger i Israel som förstås inte är medlem i EU - så nuförtiden åker man alltså på 25% moms och PostNords ockeravgift på 100 kr, som jag slapp på den tiden jag köpte min. Plus då att dollarkursen är mindre tacksam nu än för 10 år sedan. Så nuförtiden skulle kalaset nog gå på runt 1500 kr...
(Oklart om det ens går att handla från Israel nu, i och med det fullskaliga kriget mellan Israel och Hamas, men det står inget på PostNords webbsida om motsatsen i alla fall)

Förhoppningsvis fungerar min fortfarande, men den har som sagt inte varit inkopplad på åratal, då jag på sistone bara digitaliserat icke-kopieringsskyddade filmer och egeninspelade VHS-band.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 februari 2025 kl. 08:08:22Vad jag vet har Daniel ingen TBC, utan en sån här "stabilisator":

👍