Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 19:56:29Karaktärer från en serie om en viss oxe och hans sköldpadds-kompis, nämligen;

Djurgården och Bo-Ko

Bo-Ko;
- Bo Maniette
- Jan Rippe
- Linus Eklund Adolphson
- Claes Malmberg

Tage Sköldpadda;
- Kim Sulocki
- Olli Markenros ( @Skokakas förslag)

Några fler förslag?
Bo Maniette spelar Bo Ko LoL

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 februari 2025 kl. 19:33:09Alright, dags att börja med några av de som kommit i efterkälken från min hög, men hellre sent än aldrig...

Karaktärer från en film om en viss nyfiken apa, nämligen;

Nicke Nyfiken (2006) + Nicke Nyfiken 2 Apa På Rymmen (2009) & Nicke Nyfiken 3 Tillbaka Till Djungeln (2015)

Ted/Mannen med den gula hatten;
- Figge Norling
- Alex Hermansson

Maggie;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Vanna Rosenberg
- Gunilla Backman
- Louise Raeder
- Pernilla Wahlgren
- Sandra Caménisch

Herr Bloomsberry;
- Nils Eklund
- Anders Nyström

Junior;
- Johan Rabéus
- Philip Zandén

Ivan;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg

Clovis;
- Björn Granath

Piccadilly;
- Johan Wahlström

Wolfe;
- Olof Wretling

Fröken Fisher;
- Pernilla Wahlgren

Farmer Dan;
- Joakim Jennefors

Anna;
- ?

Stationschef;
- Per Sandborgh
- Bengt Järnblad

Dr Kulinda;
- Angelika Prick
- Vivian Cardinai

Houston;
- Allan Svensson
- Urban Wrethagen
- Leif Andrée

Andrew;
- ?

Några fler förslag?
Citat från: Skokaka skrivet  3 februari 2025 kl. 20:39:40Ted/Mannen med den gula hatten:
Magnus Rongedal

Junior:
Jakob Stadell
Ted;
- Dick Eriksson.
- Niclas Wahlgren.

Maggie;
- Jennie Jahns.
- Anna Engh.

Bloomsbery;
- Stefan Frelander.
- Torsten Wahlund.
- Dan Bratt.
- Gustav Levin.

Junior;
- Kim Sulocki.

Ivan;
- Benke Skogholt.
- Adam Fietz.
- Fredrik Hiller.
- Steve Kratz.
- Reine Brynolfsson.

Clovis;
- Ole Ornered.
- Anders Öjebo.
- what.

Skokaka

Harald Heide Steen Jr.:
Scat Cat

Ruben Adolfsson:
Christoffer Robin

Miller Morris:
Toby Sköldpadda

Laban Sterckx:
Blomma

Gustav Heed:
Stampe

Alexander Sherwood:
Hoppsan

Sixten Haag Carlsson:
Arthur/Pysen

Wilhelm Åkerlind:
Peter från Peter och draken Elliott

Karl Sundby:
Taxen Itchy

Victoria Dyhring:
Peggy från Lady och Lufsen

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 19:56:29Karaktärer från en serie om en viss oxe och hans sköldpadds-kompis, nämligen;

Djurgården och Bo-Ko

Bo-Ko;
- Bo Maniette
- Jan Rippe
- Linus Eklund Adolphson
- Claes Malmberg

Tage Sköldpadda;
- Kim Sulocki
- Olli Markenros ( @Skokakas förslag)

Några fler förslag?
Jag funderade faktiskt på denna, och det är ju förstås dessa två som pratar mest, de andra djuren är mera utav "secondary" karaktärer och pratar väl ibland, och, ja... Hunden gör bara läten på svenska, men på engelska så tror jag att även han kan tala, också... Undrar vad seriens riktiga namn är... Men, i hela fall... 

Bo-Ko:
Tommy Nilsson 
Anders Öjebo 
Stephan Karlsén 
Per Fritzell 
Andreas Rothlin Svensson 
Mikael Roupé 
Stefan Frelander 
Fredrik Dolk 
Dan Bratt 
Kenneth Milldolf 

Tage Sköldpadda:
Andreas Nilsson 
Anders Öjebo 
Per Fritzell 
Björn Gustafsson 
Mikael Roupé 
Kenneth Milldolf

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  5 februari 2025 kl. 20:54:01Ted;
- Dick Eriksson.
- Niclas Wahlgren.

Maggie;
- Jennie Jahns.
- Anna Engh.

Bloomsbery;
- Stefan Frelander.
- Torsten Wahlund.
- Dan Bratt.
- Gustav Levin.

Junior;
- Kim Sulocki.

Ivan;
- Benke Skogholt.
- Adam Fietz.
- Fredrik Hiller.
- Steve Kratz.
- Reine Brynolfsson.

Clovis;
- Ole Ornered.
- Anders Öjebo.
Skulle gissa att det i flera fall handlar om antingen originalröst, liknande karaktärer eller rentav passande röster?

Dina tre första val för Ivan för att de har mörka röster, Steve för att han är bra på röster och Reine för att jag hade med Johan och båda har liknande tonlägen?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 februari 2025 kl. 21:14:32Harald Heide Steen Jr.:
Scat Cat

Ruben Adolfsson:
Christoffer Robin

Miller Morris:
Toby Sköldpadda

Laban Sterckx:
Blomma

Gustav Heed:
Stampe

Alexander Sherwood:
Hoppsan

Sixten Haag Carlsson:
Arthur/Pysen

Wilhelm Åkerlind:
Peter från Peter och draken Elliott

Karl Sundby:
Taxen Itchy

Victoria Dyhring:
Peggy från Lady och Lufsen
Får se nu...

Alla valen hos pojkarna är baserade på förslagen jag hade med?

Scat Cat för att både han och Kung Louie är jazz-musikanter?

Itchy för att både han och Fagin görs av Dom DeLoise?

Peggy är baserad på mitt förslag som är Vinthunden?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 februari 2025 kl. 21:23:10Jag funderade faktiskt på denna, och det är ju förstås dessa två som pratar mest, de andra djuren är mera utav "secondary" karaktärer och pratar väl ibland, och, ja... Hunden gör bara läten på svenska, men på engelska så tror jag att även han kan tala, också... Undrar vad seriens riktiga namn är... Men, i hela fall...

Bo-Ko:
Tommy Nilsson
Anders Öjebo
Stephan Karlsén
Per Fritzell
Andreas Rothlin Svensson
Mikael Roupé
Stefan Frelander
Fredrik Dolk
Dan Bratt
Kenneth Milldolf

Tage Sköldpadda:
Andreas Nilsson
Anders Öjebo
Per Fritzell
Björn Gustafsson
Mikael Roupé
Kenneth Milldolf
Fråga: hur kom du på alla dessa? (Anders och Andreas för att de är bra på röster och Kenneth var ditt egna förslag för att du tycker han till viss del påminner om Olaf V. Andersen på rösten)

Flrresten, seriens engelska titel är Ox Tales.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 22:53:04Får se nu...

Alla valen hos pojkarna är baserade på förslagen jag hade med?

Scat Cat för att både han och Kung Louie är jazz-musikanter?

Itchy för att både han och Fagin görs av Dom DeLoise?

Peggy är baserad på mitt förslag som är Vinthunden?
Japp. Plus så dubbades både Kung Louie och Scat Cat utav Leppe Sundewall.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 22:56:47Fråga: hur kom du på alla dessa? (Anders och Andreas för att de är bra på röster och Kenneth var ditt egna förslag för att du tycker han till viss del påminner om Olaf V. Andersen på rösten)

Flrresten, seriens engelska titel är Ox Tales.
Tja, jag minns att jag brukade kalla serien för Bo Ko fast den heter väl egentligen Djurgården, eller så är det Djurgården och Bo-Ko som du sa, så...

Men ja, det är precis därför jag hade med dessa valen. (Tänker på hur Kenneth låter som Luigi, och både han och Tage är även gröna.) Men såklart, då dina förslag för Bo är inspirationer utav Pumbaa så är Anders Öjebo Tage på grund utav Timon. Och Andreas Nilsson hade ju passat Timon, och han som är en duktig dubbare skulle ju passa som sköldpaddan, också. Tydligen så har Anders varit Pumbaa i några trailers, och Stephan Karlsén har varit Pumbaa i bloopers. Per Fritzell och Björn Gustafsson hos Tage är också inspirationer utav Timon, förstås.

Tommy Nilsson som Pumbaa är som inspiration utav Patrik Stjärna, precis som att Kim Sulocki som Tage är inspiration utav SvampBob Fyrkant. Dessa ä' gamla idéer, och i detta fallet så är det då Tommy som är huvudkaraktären medan Kim är sidekick/bästa vän rollen. Du kom på Claes Malmberg hos Bo, och eftersom han är Buck så kom jag på Per Fritzell och Andreas Rothlin Svensson som båda tog över rollen senare. (Kunde Per funka som Bo och Tage på samma gång? Han verkar duktig...) Plus faktumet att Andreas måste nog ha varit Kommissarie Gadget i rebooten, då i den gamla serien så är det Hasse Jonsson, både han och Bo har exakt samma stämma, och jag själv brukade förresten tro att det var Hasse som repriserade sin roll men använde en annan typ av röst, men tydligen så är det inte så... (Förresten, i The Tom and Jerry Show (2014) så verkar det vara Andreas som är Berättaren i avsnitten där de är detektiver, och jag har för mig att du blandade ihop honom med Per Sandborgh förut, så...)

Detta har jag nog förut delat med MOA: Jag tyckte faktiskt att om Sun Studio dubbade serien så kunde Bo vara antingen Mikael Roupé, Stefan Frelander, Fredrik Dolk eller Dan Bratt. Men om jag blev tvungen att välja en utav dom så får det väl bli Stefan, kanske bara för att både Stefan och Steve Kratz dubbade Scooby-Doo, ja... Stefan skulle förmodligen använda samma röst som Ed, Johnny Bravo och Fred i rollen... Kenneth Milldoff är ju förstås också Sun Studio, och jag kom på honom förmodligen just idag, även om jag kom på honom som Tage när jag lyssnade om Luigis röst vid den dagen, typ... Han är nog ett "kanske" hos Bo, dock... Och såklart, Mikael som är så duktig då han är nästan alla Looney Tunes karaktärerna skulle säkert ha använt olika röster till Bo och Tage...

Något jag glömde att ta upp: Johan Hedenberg som Bo och Dick Eriksson plus Dan Malmer som Tage. Inspirationen kommer ifrån serien Rockos moderna liv. Både Bo och Heffer är några typer utav nötkreaturer med röda snickarbyxor, sammanträffande nog, Johan är denna karaktären. Plus så är de även kompisar med sköldpaddor, och sköldpaddan i denna heter Filburt, som Dan dubbade. Och så är Dick huvudkaraktären, Rocko, en vallaby. Han har ju en ljus röst och skulle passa som Tage, och att de är vänner med nötkreatur. ;)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 februari 2025 kl. 23:55:05Tja, jag minns att jag brukade kalla serien för Bo Ko fast den heter väl egentligen Djurgården, eller så är det Djurgården och Bo-Ko som du sa, så...

Men ja, det är precis därför jag hade med dessa valen. (Tänker på hur Kenneth låter som Luigi, och både han och Tage är även gröna.) Men såklart, då dina förslag för Bo är inspirationer utav Pumbaa så är Anders Öjebo Tage på grund utav Timon. Och Andreas Nilsson hade ju passat Timon, och han som är en duktig dubbare skulle ju passa som sköldpaddan, också. Tydligen så har Anders varit Pumbaa i några trailers, och Stephan Karlsén har varit Pumbaa i bloopers. Per Fritzell och Björn Gustafsson hos Tage är också inspirationer utav Timon, förstås.

Tommy Nilsson som Pumbaa är som inspiration utav Patrik Stjärna, precis som att Kim Sulocki som Tage är inspiration utav SvampBob Fyrkant. Dessa ä' gamla idéer, och i detta fallet så är det då Tommy som är huvudkaraktären medan Kim är sidekick/bästa vän rollen. Du kom på Claes Malmberg hos Bo, och eftersom han är Buck så kom jag på Per Fritzell och Andreas Rothlin Svensson som båda tog över rollen senare. (Kunde Per funka som Bo och Tage på samma gång? Han verkar duktig...) Plus faktumet att Andreas måste nog ha varit Kommissarie Gadget i rebooten, då i den gamla serien så är det Hasse Jonsson, både han och Bo har exakt samma stämma, och jag själv brukade förresten tro att det var Hasse som repriserade sin roll men använde en annan typ av röst, men tydligen så är det inte så... (Förresten, i The Tom and Jerry Show (2014) så verkar det vara Andreas som är Berättaren i avsnitten där de är detektiver, och jag har för mig att du blandade ihop honom med Per Sandborgh förut, så...)

Detta har jag nog förut delat med MOA: Jag tyckte faktiskt att om Sun Studio dubbade serien så kunde Bo vara antingen Mikael Roupé, Stefan Frelander, Fredrik Dolk eller Dan Bratt. Men om jag blev tvungen att välja en utav dom så får det väl bli Stefan, kanske bara för att både Stefan och Steve Kratz dubbade Scooby-Doo, ja... Stefan skulle förmodligen använda samma röst som Ed, Johnny Bravo och Fred i rollen... Kenneth Milldoff är ju förstås också Sun Studio, och jag kom på honom förmodligen just idag, även om jag kom på honom som Tage när jag lyssnade om Luigis röst vid den dagen, typ... Han är nog ett "kanske" hos Bo, dock... Och såklart, Mikael som är så duktig då han är nästan alla Looney Tunes karaktärerna skulle säkert ha använt olika röster till Bo och Tage...

Något jag glömde att ta upp: Johan Hedenberg som Bo och Dick Eriksson plus Dan Malmer som Tage. Inspirationen kommer ifrån serien Rockos moderna liv. Både Bo och Heffer är några typer utav nötkreaturer med röda snickarbyxor, sammanträffande nog, Johan är denna karaktären. Plus så är de även kompisar med sköldpaddor, och sköldpaddan i denna heter Filburt, som Dan dubbade. Och så är Dick huvudkaraktären, Rocko, en vallaby. Han har ju en ljus röst och skulle passa som Tage, och att de är vänner med nötkreatur. ;)
Egentligen tog jag Bo Maniette som Bo-Ko för att karaktären talar göteborgska, det är också därför jag tog med Claes Malmberg.

Disneyfantasten

Per Müller hade passat till följande karaktärer;

(detta är en norsk skådespelare som dubbade Scat Cat i i 1994-års norska omdubbning av Aristocats)

- Lumiere = Skönheten och Odjuret

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anne Marit Jacobsen hade passat till följande karaktärer;

(detta är en norsk skådespelare som bland annat dubbat Abigail Gabble i 1994-års norska omdubbning av Aristocats, Stampes mamma i Bambi, Carlotta i Den Lilla Sjöjungfrun, Lady och Tant Sara i Lady och Lufsen, Mrs Judson i Mästerdetektiven Basil Mus, Tant Garderob i Skönheten och Odjuret, med flera)

- Magdalena = Törnrosa

- Lucy = De 101 Dalmatinerna

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Henrik Scheele hade passat till följande karaktärer;

(detta är en norsk skådespelare som dubbat Waldo i 1994-års norska omdubbning av Aristocats samt Akela i Mowglis Äventyr)

- Flaps = Djungelboken

- Glader = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Anden = Aladdin

- Zazu = Lejonkungen

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 februari 2025 kl. 19:36:18Egentligen tog jag Bo Maniette som Bo-Ko för att karaktären talar göteborgska, det är också därför jag tog med Claes Malmberg.
Sammanträffande dock att båda heter Bo.