Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbare/röstskådespelare utan bilder

Startat av MOA, 18 november 2020 kl. 17:34:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 15 december 2024 kl. 19:20:31Finns inga videor i spellistan än
Använd en vpn.
Videorna av serien är låsta i Sverige.

DingoPictures2005

Har någon bild på Jörgen Düberg?
Dubbade Hathi Jr. och Prins Erik bland annat.

Till skillnad från Axel Düberg (Jörgens far) så är Jörgen en riktig doldis.

DingoPictures2005

Dubbningsveteranen Mille Schmidt.
Mille har förvisso haft biroller i diverse svenska filmer men jag tror han är relativt okända för personer som inte är dubb intresserade.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 februari 2025 kl. 22:11:31Dubbningsveteranen Mille Schmidt.
Mille har förvisso haft biroller i diverse svenska filmer men jag tror han är relativt okända för personer som inte är dubb intresserade.
Det beror väl på, han är säkerligen rätt så känd för sin tid, fast kanske inte SÅ känd för de yngre generationerna.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 22:17:45Det beror väl på, han är säkerligen rätt så känd för sin tid, fast kanske inte SÅ känd för de yngre generationerna.
Men, Mille är väl ändå en av de som jobbat med dubb på heltid typ?

Tror inte att jag sett honom i en enda film, men rösten tar jag inte miste på.

Jag har nog också sett betydligt fler svenska filmer än jag tror de flesta i gruppen gjort.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 februari 2025 kl. 22:25:17Men, Mille är väl ändå en av de som jobbat med dubb på heltid typ?

Jag har nog också sett betydligt fler svenska filmer än jag tror de flesta i gruppen gjort.
Han har förvisso regisserat endel filmer dock ser jag på IMDb och han medverkar i Jönssonligan, som jag dock inte sett på jättelänge då jag tycker de är väldigt mediocre filmer.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 februari 2025 kl. 22:25:17Men, Mille är väl ändå en av de som jobbat med dubb på heltid typ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mille_Schmidt

Exempel produktioner där han varit med som "synlig" skådespelare är 1969-års julkalender Herkules Jonssons Storverk och Varning För Jönssonligan (1981), i den förstnämnda är det dessutom en rätt så betydande roll.

Förresten så har det främst varit Disney-dubbningar han medverkat i, han var med i Djungelboken, nydubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna, originaldubningen av Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus, utöver detta så var han med i Smurfarna och Den Förtrollade Flöjten, samt Pelle Svanslös i Amerikatt, den sistnämnda är dock en svensk film, möjligen kan han varit med i någon mer dubbning.

Daniel Hofverberg

Inte ens i närheten av heltid, då jag bara hittar åt 7 dubbningar som Mille medverkat i under loppet av 20 års tid. Det kan knappast innebära mer än någon veckas heltidsarbete per år i genomsnitt; det räcker inte långt för att överleva ekonomiskt...

I jämförelse får jag det till att han medverkat i inte mindre än 34 svenska långfilmer och 2 svenska TV-serier, plus ett ganska stort antal teaterpjäser och revyer.

(Med reservation för att han kan ha medverkat i fler dubbningar som jag inte känner till, men han lär knappast komma upp i lika många dubbningar som svenska filmer i alla fall)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2025 kl. 22:37:45https://sv.wikipedia.org/wiki/Mille_Schmidt

Exempel produktioner där han varit med som "synlig" skådespelare är 1969-års julkalender Herkules Jonssons Storverk och Varning För Jönssonligan (1981), i den förstnämnda är det dessutom en rätt så betydande roll.

Förresten så har det främst varit Disney-dubbningar han medverkat i, han var med i Djungelboken, nydubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna, originaldubningen av Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus, utöver detta så var han med i Smurfarna och Den Förtrollade Flöjten, samt Pelle Svanslös i Amerikatt, den sistnämnda är dock en svensk film, möjligen kan han varit med i någon mer dubbning.
Flåklypa, Tintin och Scooby Doo LP dubbningarna.

gstone

Han var revyartist och teater skådespelare 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  6 februari 2025 kl. 09:31:04Han var revyartist och teater skådespelare
Intressant.

Han verkar ha jobbat mycket med revykungen Tjadden Hällström gjorde lite research när du nämnde revyer.

Disneyfantasten

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 februari 2025 kl. 09:45:53Liksom många andra som dubbat.
Har dessa gjort teater?
Lars Edström, Åke Lindström, Louise Ræder, Annica Smedius, Ingemar Carlehed, Annelie Bhagavan, Maria Weisby, Andreas Nilsson.

Detta är heltids dubbare jag kommer på ontop of my head.
Åke Lindström såg jag förvisso i Spanarna, kopplade direkt hans ikoniska röst.
Louise Ræder spelade förvisso Lennart Jähkels flickvän i Goda Grannar.
Maria spelade intressant nog Kicki som är gift med Steve Kratz's karaktär Nisse i BlackJack😉, BlackJack och Jordgubbar med riktig mjölk är förövrigt de enda filmerna jag sett Steve i, BlackJack tror jag också är Steve's enda synliga huvudroll.
Annica Smedius och Annelie har jag aldrig sett i någon film.

Oscar Isaksson

För väldigt många skådespelare har scenen varit heltidsjobbet. Medan film, TV, dubbning och radioteater mm hört till extraknäck.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2025 kl. 10:21:19För väldigt många skådespelare har scenen varit heltidsjobbet. Medan film, TV, dubbning och radioteater mm hört till extraknäck.
Vilket också är logiskt, då det gör det lätt att kombinera. Förutom under repetitioner innebär ju teaterpjäser mestadels arbete på kvällstid, som gör att man är ledig hela dagarna att ägna åt exempelvis dubbning och annat (som nästan alltid sker på dagtid); när man så vill, kan och orkar.

Plus då att de flesta skådespelare inte medverkar i pjäser året om, utan det brukar nästan alltid vara delar av året när de inte medverkar i någonting; när de följaktligen behöver få in inkomster från annat håll. Förutom vissa Dramaten-skådespelare, så är ju de allra flesta frilansare och får därmed inga pengar om de inte har uppdrag. När en pjäs har spelat färdigt kan man ju som regel inte direkt hoppa in på en annan pjäs, utan det lär finnas dötid däremellan - tid när de inte får pengar från respektive teater eller arrangör, men förstås ändå har utgifter.