Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kronprinsen och Tyrannens Återkomst

Startat av Disneyfantasten, 7 februari 2025 kl. 18:19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Idag på vägen hem så köpte jag biljetter till denna film, så jag kommer att se den imorgon.

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2025 kl. 18:19:44Idag på vägen hem så köpte jag biljetter till denna film, så jag kommer att se den imorgon.
Menar du att du gick till bion i förväg för att köpa biljetter? Kan man ens göra så numera det är ju så mycket enklare via appen

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 februari 2025 kl. 18:21:19Menar du att du gick till bion i förväg för att köpa biljetter? Kan man ens göra så numera det är ju så mycket enklare via appen
När Filmstaden och Svenska Bio för något år sedan drabbades av det stora Tieto-relaterade datorhaveriet, så att både app, webbsida och interna datorsystem låg nere i någon vecka, så vet jag att flera gick till biografen fysiskt för att köpa biljetter. Då hade man ju dock inget val, och det gick heller inte att välja plats utan var bara att sätta sig var man ville i salongen...

Men i normala fall har jag aldrig hört talats om någon som köper biobiljetter fysiskt på plats. Att köpa biopresentkort däremot händer ju rätt ofta, men det gör man ju för att man behöver något fysiskt (exempelvis till födelsedagar och julklappar).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 februari 2025 kl. 20:45:28När Filmstaden och Svenska Bio för något år sedan drabbades av det stora Tieto-relaterade datorhaveriet, så att både app, webbsida och interna datorsystem låg nere i någon vecka, så vet jag att flera gick till biografen fysiskt för att köpa biljetter. Då hade man ju dock inget val, och det gick heller inte att välja plats utan var bara att sätta sig var man ville i salongen...

Men i normala fall har jag aldrig hört talats om någon som köper biobiljetter fysiskt på plats. Att köpa biopresentkort däremot händer ju rätt ofta, men det gör man ju för att man behöver något fysiskt (exempelvis till födelsedagar och julklappar).
Via jobbet har jag ibland fått biobiljetter och då har de bara gått att lösa in fysiskt i kassan så där har man ju behövt chansa på att det finns plats när man vill se filmen eller besöka biografen för att köpa biljetter i förhand.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 februari 2025 kl. 21:05:29Via jobbet har jag ibland fått biobiljetter och då har de bara gått att lösa in fysiskt i kassan så där har man ju behövt chansa på att det finns plats när man vill se filmen eller besöka biografen för att köpa biljetter i förhand.
På den tiden när jag fortfarande fick fribiljetter för recension var man också tvungen att lösa in dessa fysiskt i kassan, så då var man så illa tvungen att chansa på att det fanns plats. Någon gång ringde jag och reserverade platser, men eftersom de började att släppa reservationer så långt innan föreställningen börjar (var det 45 minuter...?), så blev det inte realistiskt, då de flesta inte vill vänta i 45 minuter i foajén...

Det var kanske möjligt att besöka biografen i förhand för att köpa biljetter, men det var inget jag ens tänkte på. Bor man inte granne med biografen är det knappast realistiskt i alla fall, då de flesta biografer öppnar ganska kort tid innan första föreställningen; så när man ska hem från jobbet är sannolikheten inte så stor att biografen har öppet. Att ta sig en extra gång till stan bara för att köpa biljetter känns inte hållbart, för då blir det dyra biljetter med extra bil- eller bussresor till och från biografen...

Hursomhelst tycker jag inte att Kronprinsen och tyrannens återkomst verkar tillräckligt bra för att gå och se den på bio. Julkalendern var helt okej, varken mer eller mindre, så filmen är förmodligen också helt okej - men då det är så pass många biofilmer under våren som verkar betydligt mer intressanta, så känns det inte värt vare sig besväret eller pengarna att gå och se även den här. Biobiljetter är ju trots allt inte billiga nuförtiden, och när man dessutom bor en mil från närmaste biograf blir det inte helt problemfritt att ta sig dit och hem heller. Så jag avvaktar tills filmen släpps på (abonnemangsbaserad) streaming eller digital hyrfilm (då jag gissar att den inte kommer vara tillräckligt märkvärdig för att motivera att köpa filmen, vare sig digitalt eller fysiskt). :)

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2025 kl. 12:37:23Det var kanske möjligt att besöka biografen i förhand för att köpa biljetter, men det var inget jag ens tänkte på. Bor man inte granne med biografen är det knappast realistiskt i alla fall, då de flesta biografer öppnar ganska kort tid innan första föreställningen; så när man ska hem från jobbet är sannolikheten inte så stor att biografen har öppet. Att ta sig en extra gång till stan bara för att köpa biljetter känns inte hållbart, för då blir det dyra biljetter med extra bil- eller bussresor till och från biografen...
Det beror ju på var man bor också i större städer är det ju enklare att ta sig till biografen bara för att köpa biljett. De flesta går väl på bio på kvällen men det finns ju biografer som har öppet hela dagarna

Disneyfantasten

Jag vet inte hur det är med er andra, men här nere i Malmö där jag bor så kan man iallafall köpa biljetter på plats i Filmstaden, jag tycker det är bra att man fortfarande kan köpa saker fysiskt, särskilt när det fortfarande är svårt och krångligt för mig att köpa saker digitalt eller via internet eller betala Swish med mobilen, då är det bra att man fortfarande kan köpa saker direkt på fysiska platser, och jag tänker fortsätta med det för att visa att det finns folk som bryr sig om sådant.

Förresten så undrar jag @Daniel Hofverberg , exakt vilka filmer tycker du är intressantare än denna att se just nu som går på bio?

I vanliga fall går jag inte och ser svenska filmer på bio utan jag går oftast endast och ser amerikanska storfilmer på bio (t.ex. från Disney, Pixar, osv.), men då Kronprinsen som Försvann inte verkar ha släppts på DVD så befarar jag att Kronprinsen och Tyrannens Återkomst antagligen inte heller kommer göra det, därför tar jag tillfället i akt och ser denna på bio medan jag kan, det finns inte på kartan att jag tänker se rena vuxenriktade filmer på bio och inte heller att ska gå och se Disneys live-action nyinspelningar på bio, så början av detta år blir det alltså relativt ont om filmer som jag vill se på bio, därför får Kronprinsen och Tyrannens Återkomst min bästa lösning på problemet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2025 kl. 14:11:38Förresten så undrar jag @Daniel Hofverberg , exakt vilka filmer tycker du är intressantare än denna att se just nu som går på bio?
Min första prio är Oscarsnominerade filmer, men därutöver ser jag gärna lite smalare prisbelönade filmer och lite mer udda animerade filmer (gärna från andra länder än USA); som är mindre sannolikt att de kommer släppas på streaming i närtid. Men det finns förstås undantag.

Av de filmer som Filmstaden har utannonserat under "Kommande" de närmaste månaderna, så kommer jag försöka se följande på bio om de kommer till Skellefteå (vilket i en del fall dock är ett ganska stort "om"):

Brutalisten (hade biopremiär igår - Oscarsnominerad för bästa film)
Barnen från Silvergatan (14 februari)
Hundmannen (14 februari)
A Complete Unknown (21 februari - Oscarsnominerad för bästa film)
Flickan med nålen (21 februari - Oscarsnominerad för bästa utländska film)
Det heliga trädets frukter (7 mars - Oscarsnominerad för bästa utländska film)
Räv och Hare räddar skogen (7 mars)
Snövit (19 mars)
I'm Still Here (21 mars - Oscarsnominerad för bästa film och bästa utländska film)
Kayara: På äventyr i Inkariket (11 april)

Då är vi bara två månader framåt i tiden, så kommer alla dessa hit kommer det bli både tajt om tid och dyrt att se alla dessa... :(

Brutalisten är dock oklart om den kommer gå fler gånger i Skellefteå - den gick igår kväll (då jag inte hade möjlighet att gå), och efter det verkar den inte gå alls t.o.m. torsdag till veckan. Så antingen går den fler gånger fr.o.m. nästa helg, eller också gick den bara en enda gång. Den är ju dock väääldigt lång (3 timmar 35 minuter), så möjligt att det är därför som den prioriteras ned i Skellefteå (och förmodligen även andra lite mindre orter)...

Citat från: A skrivet  8 februari 2025 kl. 13:50:58Det beror ju på var man bor också i större städer är det ju enklare att ta sig till biografen bara för att köpa biljett. De flesta går väl på bio på kvällen men det finns ju biografer som har öppet hela dagarna
Det är sant, och det är förstås stor skillnad mellan olika orter. I Skellefteå har biografen öppet dagtid på onsdagar plus lördag och söndag, men inga andra dagar. Jag tror att detsamma gäller de flesta biografer som ägs av Svenska Bio (då det på onsdagar brukar vara "pensionärsbio" på dagtid).

Disneyfantasten

Såg filmen idag och tycker den var ungefär i nivå med julkalendern som var ganska bra.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2025 kl. 19:41:05Såg filmen idag och tycker den var ungefär i nivå med julkalendern som var ganska bra.
På Storgatan? Jag har hört att de haft lite problem...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 februari 2025 kl. 19:52:15På Storgatan? Jag har hört att de haft lite problem...
Ja, på Storgatan.

Men för mig har det inte varit några problem att ta mig dit, jag har promenerat hela vägen dit idag.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2025 kl. 19:55:22Ja, på Storgatan.

Men för mig har det inte varit några problem att ta mig dit, jag har promenerat hela vägen dit idag.
Jag tänkte inte på att ta sig dit, utan jag har hört att de har ganska svårt efter corona att få tillbaka biobesökarna och sen så hjälper det ju inte med att de fått konkurrens vid Mobilia.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 februari 2025 kl. 19:58:24Jag tänkte inte på att ta sig dit, utan jag har hört att de har ganska svårt efter corona att få tillbaka biobesökarna och sen så hjälper det ju inte med att de fått konkurrens vid Mobilia.
Fast corona är numera ett litet problem nu med vaccinet och jag har tagit 5 sprutor, dessutom så bor jag i Västra Hamnen och då ligger Filmstaden närmare om man som biobesökare ska ta sig dit.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2025 kl. 20:01:22Fast corona är numera ett litet problem nu med vaccinet och jag har tagit 5 sprutor, dessutom så bor jag i Västra Hamnen och då ligger Filmstaden närmare om man som biobesökare ska ta sig dit.
En fråga, om du bor i Malmö och du oftast ser familjefilmer... Varför ser du de inte på Filmstaden Entré där de har rabatt på alla familjefilmer? Där kostar alltid biljetterna till familjefilmer 99 kr. Det är ju alltid bra att spara

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet  8 februari 2025 kl. 20:05:49En fråga, om du bor i Malmö och du oftast ser familjefilmer... Varför ser du de inte på Filmstaden Entré där de har rabatt på alla familjefilmer? Där kostar alltid biljetterna till familjefilmer 99 kr. Det är ju alltid bra att spara
När jag köper ett biokort på Filmstaden så köper jag ett med 1000 kr just för att det ska räcka länge, dessutom så gäller det i 2 år.

Visst skulle jag kunna övergå till att se filmer på Entré men jag fixade ett nytt biokort igår med 1000 kr och jag tror tyvärr inte att man kan lägga Filmstaden-kort på biljetter i Entré, dessutom så ligger Filmstaden Storgatan närmare.