Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh

Startat av Elios, 18 augusti 2009 kl. 20:20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 18:38:42Det är inte det som är problemet, utan dilemmat är väl snarare det att John Lasseter beordrade DisneyToon att sluta producera några former av uppföljare speciellt för DVD, därav att enda sättet för Nalle Puh att få fler filmer var genom huvudstation, och när 2011-års film fick dålig marknadsföring så har det därefter inte gjorts fler filmer och serier med Nalle Puh.
Disney har kommit på att dom kan tjära mer på live action remakes än uppföljare speciellt gjorda för DVD ;D

den kommentar är bara delvis ett skämt
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2025 kl. 19:33:50Hörde du om Prequel Spin Off filmen som DisneyToon tänkte göra om dom sju dvärgarna ?
Jepp, det har jag.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 18:38:42Det är inte det som är problemet, utan dilemmat är väl snarare det att John Lasseter beordrade DisneyToon att sluta producera några former av uppföljare speciellt för DVD, därav att enda sättet för Nalle Puh att få fler filmer var genom huvudstation, och när 2011-års film fick dålig marknadsföring så har det därefter inte gjorts fler filmer och serier med Nalle Puh.
ur dubbnings perceptiv var det kul att dom gjord v uppföljare speciellt för DVD , då det var spännade att se vilka röster som kom tillbaka respektive vilka som blev utbyta.

gstone

nu verkar dominte gilla att återvända animerad karaktärer lika mycket, för utom det var en gång en film studio har dom inte rikligt gjort frösättningar till något gjort förre Lasseter  tog över.

Ingent mer med Aladdin eller skönheten och odjur karaktärerna

vi fick i alla fall lejonvakten och det var kul så länge den varade :)

gstone

om jag fick välja skulle dom gjort mer Disney Prinsessor Förtrollade äventyr filmer efter "– Följ dina drömmar" :-\
men jag antar att den måste sålt dåligt :(

A

@Oscar Isaksson Har du genom din forskning eller kontakt med KM Studio någon information om varför de flesta rösterna underkändes 1999? Även Jörgen Lantz och John Harryson som de flesta håller med på var jättebra i rollerna underkändes ju.

MB

Citat från: A skrivet  3 april 2025 kl. 23:00:44@Oscar Isaksson Har du genom din forskning eller kontakt med KM Studio någon information om varför de flesta rösterna underkändes 1999? Även Jörgen Lantz och John Harryson som de flesta håller med på var jättebra i rollerna underkändes ju.
Tror inte KM fick någon förklaring säger Disney Character Voices underkänd så är det väl bara att lyda dem.

Disneyfantasten

Citat från: A skrivet  3 april 2025 kl. 23:00:44@Oscar Isaksson Har du genom din forskning eller kontakt med KM Studio någon information om varför de flesta rösterna underkändes 1999? Även Jörgen Lantz och John Harryson som de flesta håller med på var jättebra i rollerna underkändes ju.
Citat från: MB skrivet  5 april 2025 kl. 16:39:50Tror inte KM fick någon förklaring säger Disney Character Voices underkänd så är det väl bara att lyda dem.
I fallen med Olli Markenros och Peter Wanngren kan det definitivt ha sin förklaring för om man lyssnar och jämför så är de inte särskilt trogna till originalrösterna och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär gentemot de engelskspråkiga originalet, samma sak med Roger Storm som Uggla. Hos de två förstnämnda kan man till viss del ändå höra att det är Puh och Tiger även om rösterna inte är optimala för karaktärerna, medans Ugglas bytta röst är malplacerad, det är förståeligt att man bytte röst till Uggla då Carl Billquist gick bort 1993, men Roger var tyvärr inte någon värdig ersättare som Uggla dock så var Gunnar Uddén det.

Men med Nasse och Ior är det en helt annan femma, då jag inte ser något fel med Jörgen Lantz eller John Harrysons insatser, dessbättre var Benke Skogholt en värdig ersättare som Ior, Pontus Gustafsson var inte optimal som Nasse men man kan ändå höra att det är Nasse, fast Michael Blomqvist är ännu bättre och kommer som god tvåa då han är den som ligger närmast originalet även om jag fortfarande föredrar Jörgen.

Bland de som ersattes i Tigers Film återstår då Kängu, Monica Forsberg hade gjort henne en gång tidigare, nämligen i Filmen om Nalle Puh, vid det här laget var hon antagligen godkänd men var kanske inget förstahandsval, så på 1990-talet var förmodligen Christel Körner huvudrösten för Kängu, personligen tycker jag att Christers tolkning som Kängu är snäppet bättre än Monica, men bäst i rollen enligt mig är Ayla Kabaca.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2025 kl. 17:45:16I fallen med Olli Markenros och Peter Wanngren kan det definitivt ha sin förklaring för om man lyssnar och jämför så är de inte särskilt trogna till originalrösterna och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär gentemot de engelskspråkiga originalet, samma sak med Roger Storm som Uggla. Hos de två förstnämnda kan man till viss del ändå höra att det är Puh och Tiger även om rösterna inte är optimala för karaktärerna, medans Ugglas bytta röst är malplacerad, det är förståeligt att man bytte röst till Uggla då Carl Billquist gick bort 1993, men Roger var tyvärr inte någon värdig ersättare som Uggla dock så var Gunnar Uddén det.

Men med Nasse och Ior är det en helt annan femma, då jag inte ser något fel med Jörgen Lantz eller John Harrysons insatser, dessbättre var Benke Skogholt en värdig ersättare som Ior, Pontus Gustafsson var inte optimal som Nasse men man kan ändå höra att det är Nasse, fast Michael Blomqvist är ännu bättre och kommer som god tvåa då han är den som ligger närmast originalet även om jag fortfarande föredrar Jörgen.

Bland de som ersattes i Tigers Film återstår då Kängu, Monica Forsberg hade gjort henne en gång tidigare, nämligen i Filmen om Nalle Puh, vid det här laget var hon antagligen godkänd men var kanske inget förstahandsval, så på 1990-talet var förmodligen Christel Körner huvudrösten för Kängu, personligen tycker jag att Christers tolkning som Kängu är snäppet bättre än Monica, men bäst i rollen enligt mig är Ayla Kabaca.
Vad som är svårförståeligt för mig är att du föredrar originaldubben av Filmen om Nalle Puh.
Jag tycker Tor Isedal inte alls är någon höjdare som Puh, alldeles för mörk röst och han låter som Nalle Puh as a criminal typen.
Har räckt för mig med att höra några få repliker för att förstå att originaldubben inte alls är någon höjdare.
Nu vet jag inte om originalet var lika dåligt, men jag vet hursomhelst att Jim Cummings är bra som Nalle Puh.

Jag har hört att du ogillar Marie Isedal och Gunnel Fred som Nasse, då jag ej hört alls mycket av dem i rollen så tänker jag inte uttala mig.
Jag har personligen dock inget emot att kvinnor spelar män så länge det inte blir alldeles för tydligt.
I fallet alldeles för tydligt så kan du kolla Per-Axel Branners dubb av Peter Pan.
Jag är också 80% säker på att Fylgia Zadig spelar både Wendy och John i dubben men vill inte säga det som fakta, då jag ej är helt säker.

Jag tror heller inte att varken Lena Ahlstedt, Lina Jonsson eller Emelie Kämpe som Ru är någon höjdare.
Detta då de var 7, 9 och 13 när det spelade rollen.
Små tjejer som manliga karaktärer funkar sällan, kolla typ Bäckmans dubbningar så kan du höra hur cringe det är med typ Jaana Saarinen som Bambi.

Du har heller inte motiverat på något bra sätt vad du föredrar med originaldubben mer än att du ångrar dina hårda uttryck från när du var mindre.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 april 2025 kl. 13:23:05Vad som är svårförståeligt för mig är att du föredrar originaldubben av Filmen om Nalle Puh.
Det gör jag ju inte alls, hur många gånger ska jag behöva säga det?

Snälla sluta ljuga om mina inlägg, det är upprörande.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 april 2025 kl. 14:19:41Det gör jag ju inte alls, hur många gånger ska jag behöva säga det?

Förlåt men som jag har tolkat dig så lät det som att du föredrog originaldubben.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 april 2025 kl. 14:33:59Förlåt men som jag har tolkat dig så lät det som att du föredrog originaldubben.
Exempel.

Jag tycker inga av dubbningarna av Pank och Fågelfri är bra men skriver jag "Jag tycker att Pank & Fågelfri's omdubb är något av det värsta som gjorts, framförallt Håkan Skoog som fyra jävla karaktärer" så lär du tolka det som jag att jag föredrar originaldubben inte sant?
För att förtydliga detta, jag tycker att omdubben är betydligt bättre än originalet i detta fallet men för att få dig att förstå.

Du hade skrivit något i stil med "Detta är en av de värsta dubbningarna som gjorts liksom Filmen om Nalle Puh med Olli Markenros som Nalle Puh" hittar inte inlägget men iallafall.
Där drar vem som helst en naturlig slutsats att du föredrar originaldubben.

Sedan har du sagt något i stil med "Var i allsindar har du fått att jag tycker originaldubben är bättre ifrån?".
Vilket jag tolkar som "Originaldubben är lite bättre men båda är dåliga".

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 april 2025 kl. 14:19:41Det gör jag ju inte alls, hur många gånger ska jag behöva säga det?

Nej 
Men jag föredrar originaldubben av Filmen om Nalle Puh ;)
 Önskar den inte blev om dubbade

meb inget vi kan göra något åt nu  ;D
sådan tur var finns orginalen på Archive.oth 

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 april 2025 kl. 14:42:14Exempel.

Jag tycker inga av dubbningarna av Pank och Fågelfri är bra men skriver jag "Jag tycker att Pank & Fågelfri's omdubb är något av det värsta som gjorts, framförallt Håkan Skoog som fyra jävla karaktärer" så lär du tolka det som jag att jag föredrar originaldubben inte sant?
För att förtydliga detta, jag tycker att omdubben är betydligt bättre än originalet i detta fallet men för att få dig att förstå.

Du hade skrivit något i stil med "Detta är en av de värsta dubbningarna som gjorts liksom Filmen om Nalle Puh med Olli Markenros som Nalle Puh" hittar inte inlägget men iallafall.
Där drar vem som helst en naturlig slutsats att du föredrar originaldubben.

Sedan har du sagt något i stil med "Var i allsindar har du fått att jag tycker originaldubben är bättre ifrån?".
Vilket jag tolkar som "Originaldubben är lite bättre men båda är dåliga".
Jag förstår hur du tänker men hatar man omdubbningen så kan man ju också hata originalet. Man kan ju hata båda eller gilla båda för den delen.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 29 april 2025 kl. 15:06:25Nej
Men jag föredrar originaldubben av Filmen om Nalle Puh ;)
 Önskar den inte blev om dubbade

meb inget vi kan göra något åt nu  ;D
sådan tur var finns orginalen på Archive.oth

Respekterar din åsikt.
Dock föredrar jag omdubb, tycker som jag sagt tidigare att Tor Isedal är riktigt dålig som Nalle Puh.