Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Baron von Nein Lederhosen

Boomerang flyttade in på MAX i USA igår. Tyvärr finns det ingen förbättring eller något Boomerang-material på svenska MAX.

Så prenumerera inte på MAX om du vill se Boomerang material.

Samlaren

Såg nu att i Asien och USA så¨har MAX Grymma sagor med Bill och Mandy den serien har funnits sedan 2021 på Amerikanska Max

MB

Citat från: Samlaren skrivet 19 februari 2025 kl. 15:25:09Såg nu att i Asien och USA så¨har MAX Grymma sagor med Bill och Mandy den serien har funnits sedan 2021 på Amerikanska Max
I USA har de till och med nästan alla Scooby Doo serierna

Anders M Olsson

Citat från: Baron von Nein Lederhosen skrivet  1 oktober 2024 kl. 09:14:07Så köp inte MAX om du vill se Boomerang material.
"Köpa" gör man väl ändå inte...?

Det är ju en abonnemangstjänst som man betalar för per månad. Ett svenskt konto fungerar lika bra på den amerikanska sajten om man använder VPN, så det är inget större problem att ta del av det amerikanska utbudet.

Nackdelen är förstås att man inte får svenskt tal. Men man kan alltid säga upp abonnemanget om man inte tycker det är värt pengarna.

Baron von Nein Lederhosen

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 februari 2025 kl. 21:15:19"Köpa" gör man väl ändå inte...?

Det är ju en abonnemangstjänst som man betalar för per månad. Ett svenskt konto fungerar lika bra på den amerikanska sajten om man använder VPN, så det är inget större problem att ta del av det amerikanska utbudet.

Nackdelen är förstås att man inte får svenskt tal. Men man kan alltid säga upp abonnemanget om man inte tycker det är värt pengarna.
prenumerera*^^

Svenskt tal är ju ingen på dubbningshemsidan intresserad av...

Anders M Olsson

Citat från: Baron von Nein Lederhosen skrivet 19 februari 2025 kl. 21:55:57Svenskt tal är ju ingen på dubbningshemsidan intresserad av...
Jag förstår din ironi, men även om det här är "Dubbningshemsidan" tror jag ändå inte att de flesta här är så fanatiska att de bara tittar på svenskdubbat material.

Max är en utmärkt resurs om man bara är medveten om dess begränsningar. Med hjälp av VPN kan man komma åt den amerikanska sajten och se mycket som annars skulle vara svårt eller omöjligt att få tag på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 februari 2025 kl. 21:15:19Ett svenskt konto fungerar lika bra på den amerikanska sajten om man använder VPN, så det är inget större problem att ta del av det amerikanska utbudet.

Nackdelen är förstås att man inte får svenskt tal.
Bra att veta, men däremot är det ju en stor nackdel att man då inte får någon nordisk text heller - många kan säkert leva utan svenskt tal, men utan svensk text så utesluter det en relativt stor målgrupp... :(

Sen är det helt klart olyckligt att Max i Norden är klart mer begränsat än Max i USA vad gäller utbudet. Om det sen beror på att Warner inte kunnat hitta åt nordiska ljudband till lite äldre produktioner, om de inte har orkat/velat lägga ner tid på att digitalisera dessa eller på om de inte anser att den nordiska marknaden är stor nog så att intresset är för litet låter jag vara osagt, men skulle personligen gissa på en kombination av flera faktorer.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 februari 2025 kl. 09:31:36Jag förstår din ironi, men även om det här är "Dubbningshemsidan" tror jag ändå inte att de flesta här är så fanatiska att de bara tittar på svenskdubbat material.
Det tror jag inte heller - tvärtom gissar jag att de allra flesta här även ser mycket sådant som aldrig har dubbats till svenska.

Själv klarar jag mig med engelsk text (så länge det finns), men det skulle utesluta de flesta i min bekantskapskrets som vill ha svensk text till allt de ser.

Samlaren

En stor Nackdel med med Max och skyshowtime är att de behöver köpa rättigheter till det de har. Som det verkar inte bara streamingsrättigheter som det ser ut när man chattar med dem så skriver dem vi har inte rättigheter till det just nu och då gäller det deras egna serier eller filmer. Serier som saknar avsnitt fortfarande efter 1år eller mer. et.c

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet 21 mars 2025 kl. 12:26:46En stor Nackdel med med Max och skyshowtime är att de behöver köpa rättigheter till det de har. Som det verkar inte bara streamingsrättigheter som det ser ut när man chattar med dem så skriver dem vi har inte rättigheter till det just nu och då gäller det deras egna serier eller filmer. Serier som saknar avsnitt fortfarande efter 1år eller mer. et.c
Max ägs ju till fullo av Warner Bros. Discovery, så produktioner från Warner Bros., Discovery och HBO bör de inte behöva köpa in rättigheter till. Nog för att Max även har en del annat, såsom inköpta europeiska serier och liknande, men den stora merparten kommer ju från bolag inom samma koncern som Max.

SkyShowtime ägs hälften var av Paramount och Comcast (som i sin tur äger NBC Universal), så produktioner från dessa företag borde de heller inte behöva köpa in rättigheter till.

Sen är det ju dock inte säkert att de äger alla rättigheter även till sina egna produktioner - det kan ju exempelvis mycket väl förekomma populärmusik som inte är friköpt och som måste licensieras separat (framförallt vid lite äldre serier, som producerades innan alla hade streaming i åtanke vid kontrakten) - men det är ju samma problem oavsett tjänst och filmbolag.

Så på den punkten lär inte Max eller SkyShowtime skilja sig från exempelvis Disney+. Då är det mer påtagligt med Viaplay och TV4 Play, för deras egna produktioner är ju få till antalet så att de måste köpa in det allra mesta. Netflix hamnar väl någonstans mitt emellan, då de nuförtiden har mycket egenproduktioner men köper också in en hel del.