Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2025 kl. 08:49:43Där har vi nog det som måste vara förklaringen, dilemmat är att min nuvarande dator är från 2011 och egentligen var pappas från början, jag fick den 2017 när jag flyttade in i min egen lägenhet, och ett annat dilemma är att saker funkat sämre på den, det lär nog dröja länge innan jag får en ny dator, dessutom är de också väldigt dyra, och det sista jag vill är att regelbundet betala orimligt höga priser med tusentals kronor eller fler, så vid det här laget är det nog kört för mig på punkten att ladda hem saker från SVT Play då det antagligen lär dröja länge innan de kommer upp på SVT Play, dessutom så vore det att oschysst utnyttja någon om man tog hjälp från dem att ladda hem saker åt mig, och det sista jag vill är att de ska känna sig orättvist utnyttjade, då är det bättre att ladda hem saker på egen hand, och en ny dator är mest lämplig att önska sig antingen i födelsedagspresent eller julklapp, så på punkten av SVT Play, Internet Archive, YouTube, osv. så är det nog kört för mig än så länge...
Att datorn är gammal är i sig inget problem, för nedladdning med hjälp av bl.a. svtplay-dl kräver väldigt lite av datorn och fungerar i stort sett hur gammal och långsam datorn än är. Själva nedladdningen kan ta lite längre tid, men till största delen är det internetanslutningens hastighet som påverkar hastigheten.

Det enda viktiga är att du kommer åt allt i datorn, så att den inte är begränsad; det var dit Anders försökte komma. Jobbar man exempelvis på kommuner är arbetsdatorerna ofta låsta och begränsade, så att man inte kommer åt att installera program eller göra knappt någonting.

Du bör köra Windows 10 eller 11, för äldre operativsystem än Windows 10 fungerar inte tillfredsställande i dagens läge; så har du fortfarande Windows 7 är det troligt att svtplay-dl inte kommer fungera. Men har du bara Windows 10 eller nyare är det inga problem.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 09:26:14Att datorn är gammal är i sig inget problem, för nedladdning med hjälp av bl.a. svtplay-dl kräver väldigt lite av datorn och fungerar i stort sett hur gammal och långsam datorn än är. Själva nedladdningen kan ta lite längre tid, men till största delen är det internetanslutningens hastighet som påverkar hastigheten.

Det enda viktiga är att du kommer åt allt i datorn, så att den inte är begränsad; det var dit Anders försökte komma. Jobbar man exempelvis på kommuner är arbetsdatorerna ofta låsta och begränsade, så att man inte kommer åt att installera program eller göra knappt någonting.

Du bör köra Windows 10 eller 11, för äldre operativsystem än Windows 10 fungerar inte tillfredsställande i dagens läge; så har du fortfarande Windows 7 är det troligt att svtplay-dl inte kommer fungera. Men har du bara Windows 10 eller nyare är det inga problem.
Fast just SVT Play är en av de många saker som slutade fungera på den gamla datorn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2025 kl. 09:28:43Fast just SVT Play är en av de många saker som slutade fungera på den gamla datorn.
Vilket operativsystem kör du på den datorn?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 09:55:37Vilket operativsystem kör du på den datorn?
Det är komplicerat att svara på, det är iallafall en Apple-dator och på grund av att många saker funkat sämre så har jag inte använt den datorn på länge.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2025 kl. 10:06:48Det är komplicerat att svara på, det är iallafall en Apple-dator och på grund av att många saker funkat sämre så har jag inte använt den datorn på länge.
Gamla drivrutiner? Om det är möjligt kan man uppgradera med modernare delar på insidan. Även om min dator nästan är 10 år så byttes nästan alla delar ut förr förra julen & nu är den också uppdaterad till Windows 10

gstone

Ska jag lämna forumet ? :'( Nästan alla i snövit tråden är hemska 

Jag orkar inte med längre 

Så många galningar 😟😓

Kanske dags att överge forumet nu när alla spårar ut ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2025 kl. 17:20:29Ska jag lämna forumet ? :'( Nästan alla i snövit tråden är hemska

Jag orkar inte med längre

Så många galningar 😟😓

Kanske dags att överge forumet nu när alla spårar ut ?
du kan slut med persongrepp på forumet medlemmar. det är viktigt alla människor på forumet utryck sin åsikt fritt och öppet och demokratiskt värderar.

MOA

Citat från: Oskar skrivet 24 februari 2025 kl. 17:33:03du kan slut med persongrepp på forumet medlemmar. det är viktigt alla människor på forumet utryck sin åsikt fritt och öppet och demokratiskt värderar.
Det har du rätt i Oskar, alla har rätt till sin egna åsikt

gstone

Citat från: Oskar skrivet 24 februari 2025 kl. 17:33:03du kan slut med persongrepp på forumet medlemmar. det är viktigt alla människor på forumet utryck sin åsikt fritt och öppet och demokratiskt värderar.
när andra är otrevliga vill inte jag vara snäll

uttrycker ä hövilgre

gstone

varför ska göra som ni säger, ni gör inte som jag säger :-\ :'(

gstone

Nej för hon slutar inte !

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2025 kl. 20:08:40Nej för hon slutar inte !
Återigen, kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt, och ingen har mer rätt eller fel än någon annan.

Men med detta sagt är det också viktigt att inte uttrycka åsikter om en film som om man faktiskt hade sett den innan man faktiskt har sett den (och den ens har haft premiär) - man kan självklart uttrycka viss skepsis innan en film har släppts, men inte uttrycka det som om man faktiskt vet att filmen är bra eller dålig.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 20:48:30Återigen, kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt, och ingen har mer rätt eller fel än någon annan.

Men med detta sagt är det också viktigt att inte uttrycka åsikter om en film som om man faktiskt hade sett den innan man faktiskt har sett den (och den ens har haft premiär) - man kan självklart uttrycka viss skepsis innan en film har släppts, men inte uttrycka det som om man faktiskt vet att filmen är bra eller dålig.
Kan försöka sluta med personangrepp :-[

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2025 kl. 20:59:17Kan försöka sluta med personangrepp :-[
Det är bra, kämpa på bara!  :) ;)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2025 kl. 10:06:48Det är komplicerat att svara på, det är iallafall en Apple-dator och på grund av att många saker funkat sämre så har jag inte använt den datorn på länge.
Om det är en Apple-dator kommer instruktionen som jag har visat dig tidigare inte att fungera. I så fall förstår jag att du kör fast. Jag har hela tiden trott att du kör Windows. Det ska gå att köra svtplay-dl även på en Apple-dator, men jag har ingen aning om hur man installerar programmet eller får det att fungera. Jag vet nästan ingenting om Apple-datorer, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer.

Att datorn är från 2011 behöver inte vara något hinder. En av mina egna datorer är faktiskt lika gammal, och den klarar alldeles utmärkt att ladda ner från SVT Play. Det som möjligen kan bli problem med äldre datorer är om man vill spela upp högupplösta videos, t.ex. nerladdningar i 1920x1080. Det kan bli lite hackigt. Men det gäller bara uppspelningen. Resultatet av nerladdningen ska bli identiskt, även om det möjligen kan ta något längre tid.