Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2025 kl. 02:45:52Förutom Tintin har Esselte Video åtminstone gett ut en eller två Snobben-filmer på 1980-talet med unik dubbning, som de själva bör ha beställt dubbningen av. Åtminstone Kör hårt, Snobben vet vi ju hade svenskt tal på Esseltes utgåvor, medan Heja Snobben är oklart då den filmen inte finns bevarad hos Kungliga Biblioteket och jag inte har lyckats få tag i utgåvan fysiskt.

Flertalet VHS-filmer med Rosa Pantern och Tom & Jerry som Esselte Video gav ut är också dubbade till svenska, och dessa dubbningar har jag inte sett till någon annanstans, varför vi bör kunna förutsätta att Esselte Video beställde dessa också - men dessa gavs ut flertalet år senare än Snobben och Tintin (närmare bestämt 1990 och framåt), så det är inte alls säkert att de gjordes hos samma dubbningsstudio (detta Studio 19 kanske inte ens fanns kvar 1990...?).

Tyvärr hade ingendera utsatta dubbcredits, men på Esseltes Rosa Pantern-utgåvor medverkade Gunnar Ernblad eller Andreas Nilsson (varierade mellan olika volymer). Vem/vilka som var svensk röst på Tom & Jerry minns jag inte, men det var i alla fall (precis som Rosa Pantern) en lektordubbning.
Intressant.
Jag antar att Lars-Olov Skeppholm var översättare på dessa då han översatte det mesta åt Esselte video.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 mars 2025 kl. 08:49:40Intressant.
Jag antar att Lars-Olov Skeppholm var översättare på dessa då han översatte det mesta åt Esselte video.
Åtminstone vid Kört hårt, Snobben bör vi kunna anta det, ja; även om det saknas dubbcredits. När det gäller Rosa Pantern och Tom & Jerry är det väl lite mer osäkert, utifrån vilken studio som Esselte anlitade då - det var ju trots allt 6 - 7 år senare, så inte säkert att samma studio ens fanns kvar då...

Det är ju som sagt lite oklart vad Studio 19 egentligen var för företag/studio och vad som hände med det, då jag inte hittar några spår av det i företagsregistret; ens bland inaktiva/nedlagda företag. Därmed heller inte lätt att veta hur länge de höll på med dubbning. Rosa Pantern och Tom & Jerry var som sagt dessutom lektordubbningar, till skillnad från de tidigare dubbningarna för Esselte, så då behövs ju inte samma tekniska utrustning som vid "riktig" dubbning (då man måste komma åt de olika ljudkanalerna för att få ut M&E-spåret).

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2025 kl. 11:21:41Åtminstone vid Kört hårt, Snobben bör vi kunna anta det, ja; även om det saknas dubbcredits. När det gäller Rosa Pantern och Tom & Jerry är det väl lite mer osäkert, utifrån vilken studio som Esselte anlitade då - det var ju trots allt 6 - 7 år senare, så inte säkert att samma studio ens fanns kvar då...

Det är ju som sagt lite oklart vad Studio 19 egentligen var för företag/studio och vad som hände med det, då jag inte hittar några spår av det i företagsregistret; ens bland inaktiva/nedlagda företag. Därmed heller inte lätt att veta hur länge de höll på med dubbning. Rosa Pantern och Tom & Jerry var som sagt dessutom lektordubbningar, till skillnad från de tidigare dubbningarna för Esselte, så då behövs ju inte samma tekniska utrustning som vid "riktig" dubbning (då man måste komma åt de olika ljudkanalerna för att få ut M&E-spåret).
Studio 19 var kanske någon privatägd studio?
Personen som ägde studion ska ha köpt en studio på St. Eriksplan Odensgatan, Vi vet från Irene att de dubbades i någon studio på Lidingö iallafall.

gstone

Spermagdon credits
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2025 kl. 16:31:40Spermagdon credits
Nu kanske ni ser det namn som täcktes på dom andra bilderna

gstone

Tänker fota Snövit credits när jag ser filmen 23/3

gstone

Wolk King credits 

gstone

Det får väl bli jag som levra Snövit(2025) credits  ;D

Kommer förhoppningsvis på söndag 

gstone

Här är credits till den animerade filmen Under Bryggan 

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Känner mig tyvärr inte säker på någon röst i Darkwing Duck lyssnade lite snabbt, gillar dock
Gryzlikoff röst i omdubben kollade avsnitt 5 som tydligen ska vara omdubbat.

Ett omdubbat avsnitt saknas från svenska D+ men har bett min kompis willdubguru om hjälp, så hoppas han kan ladda ned det, tyvärr är D+ vpn igenkänning helt omöjlig att komma förbi.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 mars 2025 kl. 20:40:21@Daniel Hofverberg
Känner mig tyvärr inte säker på någon röst i Darkwing Duck lyssnade lite snabbt, gillar dock
Gryzlikoff röst i omdubben kollade avsnitt 5 som tydligen ska vara omdubbat.

Ett omdubbat avsnitt saknas från svenska D+ men har bett min kompis willdubguru om hjälp, så hoppas han kan ladda ned det, tyvärr är D+ vpn igenkänning helt omöjlig att komma förbi.
Jag hör personligen inga likheter med Per Sandborgh och Sigge men det kan ju också vara för rösten åldrats eller för att det är någon annan som spelar honom [?], brukar kunna identifiera Per's röst men väldigt stor säkerhet, därav lite förvånad.

gstone

Här är credits till den animerade  filmen under bryggan 

Den finns för närvarande att köpa och hyra på VOD i Sverige 

Hoppas du lägga up dom på hemsidan  :)

gstone

Credits till på Svanprinsessan: En saga föds o

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2025 kl. 23:12:29Credits till på Svanprinsessan: En saga föds o
Älskar Bengt Järnblad som Lunne i första filmen

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2025 kl. 23:12:29Credits till på Svanprinsessan: En saga föds o
Saknas det inte en creditbild? Var är tex Odette.