Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 10:06:04Creditlista till Phineas och Ferb Filmen: Den 2:a dimensionen tagen direkt från DVD-utgåvan.

Phineas - Benjamin Tesfazion
Candace - Elina Raeder
Ferb - John Grahl
Mamma - Myrra Malmberg
Pappa - Kim Sulocki
Dr. Doofenshmirtz - Andreas Nilsson
Major Monogram - Jan Åström
Karl - Kim Sulocki
Isabella - Disa Lindgren Hamne
Baljeet - Niklas Romson
Buford - Carl-Magnus Lilljedahl
Norm - Peter Sjöquist
Jeremy - Lucas Krüger
Irving - Daniel Melén
Stacy - Mikael Tidermark

Övriga röster
Ole Ornered
Lars Säfsund
Joakim Jennefors
Oskar Nilsson
Michael Blomqvist
Anna Engh
Annica Smedius

Dialogregissör: Charlotte Ardai Jennefors

Översättare: Karin Svenner / Mediaplant

"Allting är bättre med Perry"
Framförd av Lars Säfsund

"Min nya bästa vän"
Framförd av Andreas Nilsson

"Sommar, allt och lite till"
Framförd av Joakim Jennefors, Oskar Nilsson

"Vandrar bort"
Framförd av Anna Engh

"En helt annan verklighet"
Framförd av Michael Blomqvist, Joakim Jennefors, Oskar Nilsson, Lars Säfsund

"Tillsammans är vi bäst"
Framförd av Lars Säfsund, Michael Blomqvist, Joakim Jennefors, Oskar Nilsson

Sånginstruktör: Joakim Jennefors

Sångöversättare: Karin Svenner / Mediaplant

Dubbningstudio: SDI Media

Sångstudio: SDI Media

Inspelningstekniker: Nils Manzuoli

Koordinator: Anne Runsten

Svensk mix: Henrik Vindeby

Kreativ ledning: Kristen Saabye

Ansvarig utgivare: Mats Caneman
Walt Disney Studios Home Entertainment Sweden AB

Svensk version producerad av
Disney Character Voices International, Inc.
Så Mikaela är Stacy här.

Fick hon ta över rollen från Marie Serneholt, eller hoppade hon bara in när Marie inte var tillgänglig  ??? 

- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 13 april 2025 kl. 12:02:12Så Mikaela är Stacy här.

Fick hon ta över rollen från Marie Serneholt, eller hoppade hon bara in när Marie inte var tillgänglig  ???
Mikaela spelar Stacy redan i säsong 1 och fortsätter igenom säsongerna så det är väl tvärtom... Marie har också spelat karaktären i säsong 1 men av det jag hört är det oftast Mikaela som spelar Stacy genom hela serien.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 12:06:54Mikaela spelar Stacy redan i säsong 1 och fortsätter igenom säsongerna så det är väl tvärtom... Marie har också spelat karaktären i säsong 1 men av det jag hört är det oftast Mikaela som spelar Stacy genom hela serien.
Jaså  ??? 

Märkligt att bara Marie är crediterad som Stacy:

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/phineas-och-ferb/

(Särskilt när Emelie Clausen står med som Candace när hon bara hoppade in vissa avsnitt)

Vet du hur många avsnitt Marie är Stacy (och är det nån mer som spelat henne, eller är det bara Mikaela)

@Daniel Hofverberg kan du ändra det.....

- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 13 april 2025 kl. 12:21:04Vet du hur många avsnitt Marie är Stacy (och är det nån mer som spelat henne, eller är det bara Mikaela)
Det är jag osäker på, men majoriteten av fallen när karaktären dyker upp så är det Mikaela och inte bara i serien utan då också i filmerna och specialerna. 

gstone

Här är credits till Viljas äventyr

Från filmens DVD 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 12:06:54Mikaela spelar Stacy redan i säsong 1 och fortsätter igenom säsongerna så det är väl tvärtom... Marie har också spelat karaktären i säsong 1 men av det jag hört är det oftast Mikaela som spelar Stacy genom hela serien.
Jaså...? Jag har nu gått igenom alla avsnitt av Phineas och Ferb på Disney+, och där har jag inte sett till att Mikaela Tidermark någonsin crediterats för Stacy - enbart Marie Serneholt. Men det verkar vara exakt samma dubbcredits för alla avsnitt i samma säsong, och därför finns nog risken att det förekommer felaktigheter och ofullständigheter...

Exempelvis har Disney+ crediterat att Emelie Clausen spelar Candace i hela säsong 4, och så är det väl ändå inte...?

Frågan är då: i vilka säsonger och avsnitt är det Mikaela som spelat Stacy, och i vilka säsonger och avsnitt är det Marie Serneholt...?

Och vem är det egentligen som spelar Vanessa? Rösten låter väldigt bekant för mig, men rollfiguren tycks aldrig ha crediterats på Disney+... :(

Citat från: Will Siv skrivet 13 april 2025 kl. 12:21:04@Daniel Hofverberg kan du ändra det.....
Jag skulle gärna vilja, men det verkar vara svårt att få fram kompletta uppgifter då Disney+ som sagt har samma dubbcredits för alla avsnitt inom samma säsong; och där har ingen annan än Marie Serneholt crediterats för Stacy...

Risken är nog också påtaglig att listan på "Övriga röster" kan vara ofullständig, i och med att det är samma "Övriga röster" inom en hel säsong när det logiskt sett borde variera lite mellan olika avsnitt. Jag tycker mig exempelvis ha känt igen Adam Portnoffs röst, men han står inte med...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2025 kl. 11:07:44Och vem är det egentligen som spelar Vanessa? Rösten låter väldigt bekant för mig, men rollfiguren tycks aldrig ha crediterats på Disney+... :(
Har hört att det är Anna Engh 
- what.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2025 kl. 11:07:44Frågan är då: i vilka säsonger och avsnitt är det Mikaela som spelat Stacy, och i vilka säsonger och avsnitt är det Marie Serneholt...?
Mikaela spelar nog inte Stacy i första avsnittet men hon gör det i ett par avsnitt i säsong 1 redan och sen fortsätter hon genom franchisen så det är väl henne man ska creditera och sen kanske ha en notis om att Marie gör rösten i några avsnitt. Jag delade ju uppgifterna från DVD utgåvan av seriens första långfilm tidigare i den här tråden och där är det ju Mikaela som crediteras som Stacy så det är ju i alla fall officiella uppgifter om att hon har spelat karaktären vilket hon också gör i serien.

Angående Vanessa så byter hon röst mellan säsongerna flera gånger någon gång är det Dominique Pålsson Wiklund och någon gång tror jag Mikaela Ardai Jennefors. I säsong ett och två spelas hon av någon annan men där vet jag inte om det är samma person i båda säsongerna.

Jag tror helt enkelt att man har satt ihop listorna utan att ta större hänsyn till röstbyten förutom för de större karaktärerna då men där verkar det ju inte heller alltid stämma som med Isabella...

Citat från: Will Siv skrivet 18 april 2025 kl. 11:17:12Har hört att det är Anna Engh
Kanske i säsong 2 då jag tycker att det låter som hennes sångröst men jag är osäker på om det faktiskt är hon som talar också.

MOA

Danska creditlistor:
Super Mario Bros Super Show:
Mario - Kjeld Nörgaard
Luigi - Lars Thiesgaard
Prinsesse Toadstool - Ann Hjort
Toad - Esper Hagen
Kong Koopa - Lars Klingert
Adventures Of Sonic The Hedgehog:
Sonic The Hedgehog - Peter Mygind
Tails - Vibeke Hastrup
Scratch - Donald Andersen
Grounder - Lars Thiesgaard
Dr Ivo Robotnik - Nis Bank-Mikkelsen

gstone

Lite credits för nya Asterix serpent som mom idag på Netflix 

gstone

Mer

gstone

Här är credits för filmen Roms Gladiatorer (Gladiators of Rome) ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2025 kl. 11:07:44Och vem är det egentligen som spelar Vanessa? Rösten låter väldigt bekant för mig, men rollfiguren tycks aldrig ha crediterats på Disney+... :(
Citat från: Will Siv skrivet 18 april 2025 kl. 11:17:12Har hört att det är Anna Engh
Citat från: BPS skrivet 18 april 2025 kl. 11:27:35Angående Vanessa så byter hon röst mellan säsongerna flera gånger någon gång är det Dominique Pålsson Wiklund och någon gång tror jag Mikaela Ardai Jennefors. I säsong ett och två spelas hon av någon annan men där vet jag inte om det är samma person i båda säsongerna.
Jag upptäckte nu att Disneyanias sida om Phineas och Ferb har angivit att Marie Serneholt spelar Vanessa:
https://www.d-zine.se/tv/phineasochferb.htm#roester
(Bläddra ner till "Svenska röster", om du inte hamnar där automatiskt)

Jag vet inte varifrån den uppgiften kommer, men gissningsvis någon/några av DVD-utgåvorna och/eller SVT-sändningar - kanske @Anders M Olsson har koll på varifrån den uppgiften kommer...?

I det avsnittet jag slumpvis kollade på tyckte jag i alla fall inte att det lät som Marie Serneholt, men jag måste medge att jag har begränsad erfarenhet av hennes röst...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2025 kl. 04:14:10Jag upptäckte nu att Disneyanias sida om Phineas och Ferb har angivit att Marie Serneholt spelar Vanessa:
https://www.d-zine.se/tv/phineasochferb.htm#roester
(Bläddra ner till "Svenska röster", om du inte hamnar där automatiskt)

Jag vet inte varifrån den uppgiften kommer, men gissningsvis någon/några av DVD-utgåvorna och/eller SVT-sändningar - kanske @Anders M Olsson har koll på varifrån den uppgiften kommer...?

I det avsnittet jag slumpvis kollade på tyckte jag i alla fall inte att det lät som Marie Serneholt, men jag måste medge att jag har begränsad erfarenhet av hennes röst...
Samtliga röstuppgifter på Disneyania om Phineas och Ferb kommer från creditslistorna i avsnitten.

I avsnittet Flyktigt mode / Kall som glass finns Marie Serneholt namngiven som Vanessa. Jag har också kollat lite snabbt på några andra avsnitt från första och andra säsongen, och hittat Marie Serneholt under övriga röster i avsnitt där Vanessa förekommer.

Disneydags 2009-11-08.mkv_snapshot_51.14.038.jpg

Därmed inte sagt att hon inte kan ha blivit utbytt mot någon annan i senare säsonger.

BPS

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 maj 2025 kl. 06:41:22Samtliga röstuppgifter på Disneyania om Phineas och Ferb kommer från creditslistorna i avsnitten.

I avsnittet Flyktigt mode / Kall som glass finns Marie Serneholt namngiven som Vanessa. Jag har också kollat lite snabbt på några andra avsnitt från första och andra säsongen, och hittat Marie Serneholt under övriga röster i avsnitt där Vanessa förekommer.

Disneydags 2009-11-08.mkv_snapshot_51.14.038.jpg

Därmed inte sagt att hon inte kan ha blivit utbytt mot någon annan i senare säsonger.
Intressant att det faktiskt är Mikaela Tidermark som crediteras som Stacy till skillnad från på Disney Plus.