Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 21:33:03Ja, men Matilda dubbningen är antagligen gjord i slutet på 1997 eller tidigt 1998 så Herkules är ändå först.
👍

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2025 kl. 15:29:19
https://www.youtube.com/watch?v=NnSjmhb6fkQ

Jag minns att jag såg den som del av Disneydags när jag var barn, kanske @Oscar Isaksson  har svaret på min fråga om dubbningen?
Måste säga att jag aldrig har stött på något om att kortfilm Jack and Old Mac visats med svenskt tal, än mindre om den har sänts som del av Disneydags. 

Disneyfantasten

Jag undrar fortfarande över vilka som var kören, Höken, alla Blommor, Fågeln, Kommandören, Juryn samt Musikregi och när inspelnings-tiden var i omdubbningen av Alice i Underlandet, jag frågade KM Studio via mail förra året men de gav mig inte utan svarade istället att det var sekretessregler, fast det har ju funkat förut med både @Oscar Isaksson  och @Alexander  med att höra av sig till KM Studio, så jag förstår inte...

Om någon vänlig själ därute kunde svara på denna långvariga gåta så att man slipper behöva gissa sig fram och därmed riskera att råka ta fel...

(det är jättemånga KM-dubbningar som jag fortfarande är nyfiken på, men jag börjar med en i taget och då är just Alice i Underlandet högsta prion eftersom det är en Disneyklassiker)

Sen tänker jag att om de har kompletterade uppgifter om Bumbibjörnarna (som finns på Alexander Lundahls blogg) så borde de kunna ha kompletterade uppgifter till de övriga serierna KM dubbat också, t.ex. DuckTales, Nya Äventyr med Nalle Puh, Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Långbens Galna Gäng, Timon och Pumbaa, Quack Pack, Hos Musse...

Jag har flera gånger frågat Anders Neglin (via brev), Stefan Berglund och Fred Sjöberg (båda via mail) angående specifika körmedlemmar i olika filmer. (Anders med Skönheten och Odjuret, Stefan med Öjebo-kören när de dubbade Peter Pan och Roséen-kören när de dubbade Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul, Kejsarens Nya Stil och Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr samt Fred med Örebro Kammarkör när de dubbade Pocahontas, Ringaren i Notre Dame och Dumbo) Men har ännu inte fått svar, idag skickade jag mail-påminnelser till Stefan och Fred, hoppas att de svarar förr eller senare.

(jag behöver knappast fråga angående Servants i Björnbröder eftersom det vid det här laget bör ha varit exakt samma som i Lejonkungen 3 Hakuna Matata med tanke på att båda dubbningarna spelades in exakt samtidigt och båda var även med som inslag i julafton 2003)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 mars 2025 kl. 20:41:20Jag undrar fortfarande över vilka som var kören, Höken, alla Blommor, Fågeln, Kommandören, Juryn samt Musikregi och när inspelnings-tiden var i omdubbningen av Alice i Underlandet, jag frågade KM Studio via mail förra året men de gav mig inte utan svarade istället att det var sekretessregler, fast det har ju funkat förut med både @Oscar Isaksson  och @Alexander  med att höra av sig till KM Studio, så jag förstår inte...

Om någon vänlig själ därute kunde svara på denna långvariga gåta så att man slipper behöva gissa sig fram och därmed riskera att råka ta fel...

(det är jättemånga KM-dubbningar som jag fortfarande är nyfiken på, men jag börjar med en i taget och då är just Alice i Underlandet högsta prion eftersom det är en Disneyklassiker)

Sen tänker jag att om de har kompletterade uppgifter om Bumbibjörnarna (som finns på Alexander Lundahls blogg) så borde de kunna ha kompletterade uppgifter till de övriga serierna KM dubbat också, t.ex. DuckTales, Nya Äventyr med Nalle Puh, Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Långbens Galna Gäng, Timon och Pumbaa, Quack Pack, Hos Musse...

Jag har flera gånger frågat Anders Neglin (via brev), Stefan Berglund och Fred Sjöberg (båda via mail) angående specifika körmedlemmar i olika filmer. (Anders med Skönheten och Odjuret, Stefan med Öjebo-kören när de dubbade Peter Pan och Roséen-kören när de dubbade Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul, Kejsarens Nya Stil och Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr samt Fred med Örebro Kammarkör när de dubbade Pocahontas, Ringaren i Notre Dame och Dumbo) Men har ännu inte fått svar, idag skickade jag mail-påminnelser till Stefan och Fred, hoppas att de svarar förr eller senare.

(jag behöver knappast fråga angående Servants i Björnbröder eftersom det vid det här laget bör ha varit exakt samma som i Lejonkungen 3 Hakuna Matata med tanke på att båda dubbningarna spelades in exakt samtidigt och båda var även med som inslag i julafton 2003)
Hittade nyss denna artikel;

https://www.discogs.com/artist/1315173-Örebro-Kammarkör?srsltid=AfmBOorJ-vwzlhjHV1lrmU2bvMl8n_D9e3sJawhg7YZO7PMHCujtmQF5

Teoretiskt möjligt kan alltså några av dessa ha varit inblandade i de nämnda filmerna, jag har ingen stenkoll på exakt hur det ligger till idag jämfört med då, som jag förstått det så brukar körmedlemmar komma och gå med tiden.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2025 kl. 07:30:05Hittade nyss denna artikel;

https://www.discogs.com/artist/1315173-Örebro-Kammarkör?srsltid=AfmBOorJ-vwzlhjHV1lrmU2bvMl8n_D9e3sJawhg7YZO7PMHCujtmQF5

Teoretiskt möjligt kan alltså några av dessa ha varit inblandade i de nämnda filmerna, jag har ingen stenkoll på exakt hur det ligger till idag jämfört med då, som jag förstått det så brukar körmedlemmar komma och gå med tiden.
Discogs är ingen pålitlig källa för svenska utgivelser, har lagt till ett 50 tal utgivelser där.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2025 kl. 07:30:05Hittade nyss denna artikel;

De listade medlemmarna bör säkert stämma för någon av de skivor med Örebro kammarkör som Discogs har med, men eftersom de skivor de har med sträcker sig från 1987 till 1999 är det inte så troligt att det varit exakt samma medlemmar under en så lång period.

Det hade varit intressant att veta varifrån deras lista på medlemmar kommer ifrån och för när den gäller - för om den listan kommer från skivorna utgivna 1998 är det väl ganska troligt att det stämmer överens med Pocahontas och Ringaren i Notre Dame; som inte spelades in långt före det.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 mars 2025 kl. 07:57:14Discogs är ingen pålitlig källa för svenska utgivelser, har lagt till ett 50 tal utgivelser där.
Det är inte pålitligt såtillvida att den är komplett, men körmedlemmarna bör rimligtvis komma någonstans ifrån; så att den listan stämmer för någon av de skivorna som Discogs har med borde inte finnas någon anledning att ifrågasätta. Trots allt lär väl Discogs inte ha hittat på namn på körmedlemmar från tomma intet...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 mars 2025 kl. 08:46:46Det är inte pålitligt såtillvida att den är komplett, men körmedlemmarna bör rimligtvis komma någonstans ifrån; så att den listan stämmer för någon av de skivorna som Discogs har med borde inte finnas någon anledning att ifrågasätta. Trots allt lär väl Discogs inte ha hittat på namn på körmedlemmar från tomma intet...
Ja en hel del finns dokumenterat där men jag tycker det är skamligt att saker som dessa saknades innan jag la till dem.
https://www.discogs.com/release/33351281-Various-Titta-Lyssna-L%C3%A4s-Disneys-Musiksaga-Tarzan

https://www.discogs.com/release/33329151-Various-Skj%C3%B8nnheten-og-Udyret

Men man har tagit sig tid att dokumentera obskyra utgivelser från Skara Sommarland som denna.
Något som jag tvekar på ens trycktes i 500 exemplar med tanke på att hur stor Skara kommun är...... I jämförelse med musiksagorna som massproducerades........ Som typ 50% saknas av.

Visst jag kan förstå att Brobyggerlandet, Korpen Gymnastik, Katrin sätter torkning i system, och lite annat jag lagt till på databasen saknades men det är oursäktbart att saker som Tarzans musiksaga saknades från databasen innan jag la till den.

gstone

På Snövit DVDn är Angela Lansbury guide och är dubbade till svenska !

Roy E Disney och den magiska spegelen är värdar på DVD:n dom är också dubbade till svenska

Vilka dubbar dom ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

När Dick Eriksson ändå medverkar i Familjen Flinta I Viva Rock Vegas, varför spelar han inte Barney? Helkönstigt

gstone

MOA

Daniel som har kontakt med Håkan Mohede, har du frågat honom om Delfy? Ser nu ett avsnitt där Fredrik Dolk ersatt Mats Qviström & svårt att avgöra om Nina Gunke förbättrat inlevelsen eller om en annan kvinna ersatt henne

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 mars 2025 kl. 11:02:45Daniel som har kontakt med Håkan Mohede, har du frågat honom om Delfy? Ser nu ett avsnitt där Fredrik Dolk ersatt Mats Qviström & svårt att avgöra om Nina Gunke förbättrat inlevelsen eller om en annan kvinna ersatt henne
Jag är faktiskt inte säker om jag frågat Håkan just om Delfy och hans vänner eller inte, men det kan jag självklart göra. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 mars 2025 kl. 11:11:27Jag är faktiskt inte säker om jag frågat Håkan just om Delfy och hans vänner eller inte, men det kan jag självklart göra. :)
Han verkar ge dig bra svar så hoppas han gör det nu också

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 mars 2025 kl. 18:09:55vilka är dom svenska rösterna i denna film ?
Bilden är så liten, ser inte vad det står. Är det seriöst bästa bilden som går att hitta?