Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Tom Wentzel hade passat till följande karaktärer;

(detta är en finsk skådespelare som bl.a. dubbat Clocksworth i Skönheten och Odjuret, Sebastian i finska originaldubningen av Den Lilla Sjöjungfrun, m.fl.)

- Doktorn = Bernard och Bianca i Australien

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Ulla Tapaninen hade passat till följande karaktärer;

(detta är en finsk skådespelare som bl.a. dubbat Ursula i Den Lilla Sjöjungfrun (båda dubbningarna), Sarabi i Lejonkungen, Zira i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, Timons Mamma i Lejonkungen 3 Hakuna Matata, m.fl.)

https://dubdb.fandom.com/wiki/Ulla_Tapaninen

- Matriarken = Dumbo

- Gudmodern = Askungen

- Hjärter Dam = Alice i Underlandet

- Indiankvinnan = Peter Pan

- Tant Sara = Lady och Lufsen

- Flora = Törnrosa

- Winifred = Djungelboken

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Elsa Saario hade passat till följande karaktärer;

(detta är en finsk skådespelare som bl.a. dubbat Napoleon, Aleppo, Hit-Hat & Billy Boss i 1994-års omdubbning av Aristocats, Kungen i Atlantis En Försvunnen Värld, Berättaren i Skönheten och Odjuret, Yao i Dinosaurier, Sheriffen i Kogänget, Shere Khan i 1993-års dubbning av Djungelboken, Jock i Lady och Lufsen, Mufasa i Lejonkungen, Kung Triton i Den Lilla Sjöjungfrun, Waternoose i Monsters Inc, Sykes i Oliver och Gänget, Kung Hubert i Törnrosa, Spegeln i 1982-års finska dubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, Berättaren i 1994-års dubbning av samma film, Sir Hector i 1993-års omdubbning av Svärdet i Stenen, m.fl.)

https://dubdb.fandom.com/wiki/Esa_Saario

- Kung Richard = Robin Hood

- Råttigan = Mästerdetektiven Basil Mus

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Anne Lie Rydé hade passat till följande karaktärer;

- Peggy = Lady och Lufsen

- Rita = Oliver och Gänget

- Vinthunden = Änglahund

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Ossi Ahlapuro;

https://dubdb.fandom.com/wiki/Ossi_Ahlapuro

- Sykes = Oliver och Gänget

- Kung Triton = Den Lilla Sjöjungfrun

- Dr Mörk = Skönheten och Odjuret

- Magiska Grottan = Aladdin

- Mufasa = Lejonkungen

- Hövding Powhatan = Pocahontas

- Cassim = Aladdin och Rövarnas Konung

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Skokaka

Preben Kristensen:
Randall Boggs 

Thomas Eje:
Tantor 

Anneli Saaristo:
Eglantine Price 

Tom Wentzel:
Den Hornkrönte Kungen 

Ulla Tapaninen:
Rosie från Monsters, Inc. 

Elsa Saario:
Onkel Waldo 

Matti Ranin:
Krebbs 

Anne Lie Rydé:
Dixie 

Ossi Ahlapuro:
Zeus 

Nils Ole Otterbro:
Bowser

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 mars 2025 kl. 23:39:23Preben Kristensen:
Randall Boggs

Thomas Eje:
Tantor

Anneli Saaristo:
Eglantine Price

Tom Wentzel:
Den Hornkrönte Kungen

Ulla Tapaninen:
Rosie från Monsters, Inc.

Elsa Saario:
Onkel Waldo

Matti Ranin:
Krebbs

Anne Lie Rydé:
Dixie

Ossi Ahlapuro:
Zeus

Nils Ole Otterbro:
Bowser
Jag vet bara två av dem;

- Miss Elegantine Price för att både hon och Mrs Potts gjordes av Angela Lansbury?

- Krebbs för att både han och Sultanen (som jag hade med i mitt inlägg) gjordes av Douglas Seale?

Så, då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2025 kl. 09:46:26Jag vet bara två av dem;

- Miss Elegantine Price för att både hon och Mrs Potts gjordes av Angela Lansbury?

- Krebbs för att både han och Sultanen (som jag hade med i mitt inlägg) gjordes av Douglas Seale?

Så, då är jag nyfiken: hur kom du på resten?
Ja.

Preben Kristensen som Randall Boggs: Eftersom han var Råttan Templeton, och både han och Randall spelades utav Steve Buscemi. Plus så är det extra sammanträffande nog att Preben är Woody, då både han och Randall dubbades även utav Jan Mybrand.

Thomas Eje som Tantor: Eftersom du kom bara på Klasse Häst som ett förslag, och dom två har ju typ liknande röster.

Tom Wentzel som Den Hornkrönte Kungen: Eftersom han dubbade Luigi och Bowser (eller "Kung Koopa" som han heter där) i The Adventures of Super Mario Bros. 3, och alla tre dubbades utav Kenneth Milldoff. (Kenneth gör rollerna i just denna serien, ja.)

Ulla Tapaninen som Rosie: Eftersom hon dubbade Timons Mamma, och båda utav dom dubbades utav Inga Ålenius.

Esa Saario som Onkel Waldo: Eftersom han dubbade Jock, och båda utav dom spelades utav Bill Thompson.

Anne Lie Rydé som Dixie: På grund utav dina förslag.

Ossi Ahlapuro som Zeus: Eftersom jag var väl inspirerad utav några av dina förslag.

Och Nils Ole Oftebro som Bowser: Eftersom han har tydligen dubbat King K. Rool, som är Donkey Kongs fiende. Båda skurkarna är även stora gröna reptiler i spel, och är även tekniskt sätt i samma universum. Sedan så var jag nog också lite inspirerad utav några utav hans andra skurkroller, bland annat Svartepetter, som han säkert är även inspirerad utav.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 10 mars 2025 kl. 23:31:05Ok då var det bestämt.

Karaktärer från den populäraste TV-spels serien:

"Super Mario Bros"

"Let's A Go!"

(jag utgår från alla versioner, så även serierna som "Super Show", "3" och "World", live-action filmen från 1993, "Donkey Kongs Värld" om den räknas, och så klart Illumonations film och har med fler karaktärer från spelen)

Mario;
- John Harryson.
- Peter Harryson.
- Magnus Ehrner.
- Loa Falkman.
- Anders Öjebo.
- Linus Wahlgren.
- Victor Segell.
- Filip Berg.
- Mikael Roupé.

Luigi;
- Pontus Gustafsson.
- Sven-Erik Vikström.
- Steve Kratz.
- Jonas Bergström.
- Andreas Nilsson.
- Per Andersson.
- Christian Hedlund.
- Robert Gustafsson.
- Ole Ornered.
- Joakim Jennefors.
- Göran Thorell.
- Johan Wahlström.

Prinsessan Peach;
- Annelie Bhagavan.
- Lizette Pålsson.
- Helen Sjöholm.
- Maria Rydberg.
- Anna Engh.
- Mikaela Tidermark Nelson.
- Molly Sandén.
- Dominique Pålsson Wiklund.
- Emelie Clausen.
- Ellen Bergström.
- Matilda Smedius.

Toad;
- Peter Sjöquist.
- Kim Sulocki.
- Nick Atkinson.
- Morgan Alling.
- Andreas Nilsson.

Toadette;
- Pernilla Wahlgren.
- Åsa Bjerkerot.
- Lizette Pålsson.
- Norea Sjöquist.

Toadsworth;
- Per Sandborgh.
- Gunnar Ernblad.
- Bengt Järnblad.

Prinsessan Daisy;
- Mikaela Ardai Jennefors.
- Amanda Ardai Jennefors.
- Mimmi Sandén.
- Mia Kihl.
- Dorothea Norling.

Prinsessan Rosalina;
- Annika Herlitz.
- Myrra Malmberg.
- Jessica Follcker.

Pauline;
- Pauline.
- Lina Hedlund.
- Yamineth Dyall.

Donkey Kong;
- Fredde Granberg.
- Johan Lindell.
- Hasse Brontén.
- Linus Eklund Adolphson.
- Peter Settman.

Cranky Kong;
- Björn Granath.
- Torsten Wahlund.
- Hans Wahlgren.
- Johan Hedenberg.
- Reine Brynolfsson.

Diddy Kong;
- Benjamin Ingrosso.
- Leo Hallerstam.

Dixie Kong;
- Annica Smedius.

Bowser
- Stephan Karlsén.
- Jan Åström.
- Fredrik Hiller.
- Benke Skogholt.
- Rolf Lassgård.
- Steve Kratz.
- Johan Wahlström.

Bowser Jr;
- Maria Rydberg.
- Mimmi Sandén.

(obs! Har inte så bra koll på alla Koppa Kids)

Birdo;
- Tone Sekelius.

Wario;
- Steve Kratz.
- Jan Åström.
- Fredrik Hiller.
- Johan Wahlström.

Walugi;
- Johannes Brost.
- Kim Sulocki.
- Reine Brynolfsson.
- Jan Mybrand.
- Joakim Jennefors.

Shy Guys;
- Joakim Jennefors.
- Steve Kratz.

Spike (byggarbetaren);
- Anton Olofsson Reader.
- Linus Wahlgren.

Och som en "bonus"

Bowsette;
- Happy Jankell.

(jag har säkert glömt "några")

Ville hinna med idag, men det känns som att jag borde lägga till fler.

obs, var inte säker på om Yoshi har nån "röst" (alltså om han faktiskt ska tala)

Många var era förslag härifrån:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2322.60
Nåja, till att börja med, jag har nog glömt att ta med Hans Gustafsson hos Bowser förut. Och eftersom jag tog med trailerröster förut (om vi gissade rätt på några utav dom) så kan jag väl då lika gärna också ta med Melker Düberg som Toad.

Okej, för några extra saker jag nog har märkt men inte nämnt förut...

De två första förslagen för Mario är ju förstås för att Oscar Harryson dubbade honom i filmen. Magnus Ehrner är KANSKE inspiration utav Byggare Bob. Linus Wahlgren, Victor Segell och Filip Berg är förstås för att de har dubbat Chris Pratt.

Både Per Andersson och Christian Hedlund har ju förstås dubbat Charlie Day, därav deras platser hos Luigi. Kanske angående Per så är det en mix utav detta och att han har likheter med Rädsla från Insidan Ut? Och Pontus Gustafsson är kanske på grund utav Spamley från Röjar-Ralf Kraschar Internet, då han ser ut som Rädsla, och inte bara det, utan Bill Hader är båda utav dom. (Tror att Bill Hader hade även passat som Luigis engelska röst...) Jag har för mig att Steve Kratz har dubbat/spelat en karaktär som liknande Luigi i någon random film som jag såg, min pappa tyckte även att det såg ut som honom. Även om Steve är redan Mario, förstås... Robert Gustafsson kan vara för att John Leguizamo var honom i live-action filmen, då Robert dubbade ju honom som Sengångaren Sid. Kanske också för att jag har nämnt i denna tråden om att han hade även passat som den tecknade, va? Ole Ornered är förstås för att karaktären från Bilar som också heter Luigi dubbas utav honom, och jag kom även på Johan Hedenberg hos den karaktären som inspiration förut, förstås... Och är Joakim Jennefors på grund utav Kurage, kanske? Nåja...

Med tanke på hur Peach låter i spelen, det är ju typ samma röst som Mimmi Pigg och Snövit, och eftersom Lizette Pålsson var båda utav dom så hade hon också varit särskilt lika passande som Peach. Förslagen är nog inspirationer utav andra prinsessor för övrigt, ja...

Peter Sjöquist som Toad är väl på grund utav Katten Felix och Totte. Kim Sulocki, Nick Atkinson och Andreas Nilsson har ju förstås ljusa röster, men Kim är kanske lite inspiration utav SvampBob, då båda är svampar? Dock så är ju Toad en sådan svamp som man plockar i skogen, men är hälften människa, förstås... Och SvampBob är en tvättsvamp, men i hela fall. Och Morgan Alling är kanske på grund utav Tim från Robotar.

Du inspirerades nog utav Mimmi Pigg med Åsa och Lizette hos Toadette.

Annika Herlitz som Rosalina är nog den mest obvious anledningen. Hon liknar Elsa från Frost. (Eller är det åt den andra hållet?) Båda har vitt hår och blåa klänningar, har förstås sett folk jämföra dom med varandra förut. Och hon borde verkligen sjunga "Slå Dig Fri"... (Kanske Mimmi Sandén hos Daisy är inspiration utav Anna, då de är också lika på sätt och vis?)

Såklart, Pauline som Pauline, samma namn, lol. Alltså hon som dubbade Tiana, förstås.

Fredde, Hasse och Linus dubbade Seth Rogen, såklart. Osäker på om Johan Lindell och Petter Settman har gjort det, dock...

Steve Kratz som har dubbat Mario är ett förslag för Wario här, är det på grund utav detta? Undrar dock vilken stämma Steve skulle använda för honom, då stämman som han hade för Mario hade ju också passat Wario, men, men...

Johannes Brost som Waluigi, det vet jag självklart, Plommonstopsmannen och han liknar ju varandra, har vi även pratat om vid något tillfälle, ja... Osäker dock på om Kim Sulocki har dubbat en liknande karaktär? Kanske det har med röstläget att göra? Tänkte du ta med Johan Hedenberg, då du bara hade Reine Brynolfsson här? Och jag själv tog ju upp honom, vilket var för att han har ju dubbat Luigi, förstås. Men i senare år så kom jag på att han har likheter med Dick Dastardly, som han kan ha varit inspirerad utav, och Johan dubbade ju denna karaktären, vore passande... Jan Mybrand för att Steve Buscemi sägs ha varit passande som honom, då han spelade Randall Boggs, som också är en lila antagonist. Och är Joakim Jennefors inspiration utav Bläckvard, eller? En del har nog jämfört dom med varandra förut, då de har stora näsor och är lite antagonistiska. (Dock så är ju Bläckvard i själva verket i den goda sidan, men han vill förstås inte ha något med SvampBob att göra. Men han har varit antagonistisk och även skurkaktig i en del avsnitt, och Waluigi, tillsammans med Wario, är mera åt anti-hjälten sidan, så de är ibland antagonistiska och i andra gånger så är dom snälla. Nåja, både Bläckvard och Waluigi är ändå anti-hjältar.) Och detta får mig att tycka att kanske Tommy Blom och Stephan Karlsén kunde passa som Wario, då han har ju förstås likheter med Herr Krabba. Annars så kanske du inspirerades utav Gargamel, då Joakim har även varit honom, så... Ja. ???

Kanske Joakim Jennefors hos Shy Guys är inspirationer utav Bläckvard också, då båda har nasala röster och låter lika, kanske du tycker?

Åh, just det, ja. Förslagen hos Bowser är nog på grund utav Svartepetter, då han kan vara inspirerad utav honom. (Stephan och Benke. Och Jan Åström var ju också Petter, men många utav oss kom på Janne för övrigt då han har en sådan basröst. ;))

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2025 kl. 23:21:47Jag tror att det var mest Tails som jag tog upp i denna tråden, men även Sonic, Knuckles och Eggman/Robotnik har jag tagit upp som förslag, men minns såklart inte alla, så...

Sonic:
Andreas Nilsson
Jesper Adefelt
Nassim Al Fakir
Glenn Hysén
Adam Portnoff
Anton Körberg
Staffan Hallerstam
Peter Sjöquist
Oliver Åberg

Tails:
Leo Hallerstam
Daniel Falkman
Anton Olofsson
Kalle Lundberg
Dick Eriksson
Elina Raeder
Pernilla Wahlgren
Mimmi Sandén
Mikaela Ardai Jennefors
Jill Wrethagen
Emma Lewin

Amy:
Claudia Galli
Mimmi Sandén
Mikaela Ardai Jennefors
Jenny Wåhlander
Lizette Pålsson
Amanda Renberg

Knuckles:
Felix Engström
Björn Starrin
Fredrik Hiller

Rouge:
Vicki Benckert
Annelie Berg
Åsa Jonsson
Marie Kühler
Anna Engh
My Bodell
Monica Forsberg

Shadow:
Anders Ekborg
Reuben Sallmander
Peter Gröning
Fredde Granberg
Niclas Ekholm
Anders Öjebo
Lawrence Mackrory
Mikael Persbrandt

Blaze:
Hanna Hedlund
Sussie Eriksson
Maria Rydberg
Annelie Berg

Cream:
Lizette Pålsson
Carla Abrahamsen
Jasmine Heikura

Sticks:
Mimmi Sandén
Carla Abrahamsen
Annica Smedius
Annelie Berg

Big:
Dan Ekborg
Tommy Nilsson
Anders Byström

Robotnik/Äggmanen: (Inte Eggman? ???)
Fredde Granberg
Niclas Ekholm
Mattias Knave
Dan Ekborg
Joakim Jennefors
Gunnar Uddén
Tommy Blom
Fredrik Hiller
Claes Ljungmark
Steve Kratz

Metal-Sonic:
Stefan Ljungqvist
Andreas Nilsson
Anders Öjebo
Steve Kratz

Förresten, några som jag kom på som du glömde bort är Team Chaotix, alltså Vector, Espio och Charmy. Så... I Sonic X så är jag dock osäker på vilka som var Vector och Espio där, men Charmy var åtminstone i alla fall Dick Eriksson, såklart. Jag brukade först tro att det var Staffan Hallerstam, som var Tails i de andra serierna, men då Dick medverkar i denna serien, så... Jag minns också att han förresten var Big, och han använder såklart en korkad typ av röst till honom, dock. Jag vill verkligen veta förresten vilka som dubbade Vector och Espio i serien, samma som med flera andra karaktärer... Förresten, jag tar då upp förslag för dessa karaktärerna:

Vector:
Per Sandborgh
Jan Åström
Jan Rippe
Bo Maniette

Espio:
Fredrik Hiller
Adam Fietz
Anders Öjebo
Andreas Nilsson
Jan Mybrand
Dan Ekborg
Joakim Jennefors
Per Fritzell

Charmy:
Staffan Hallerstam
Monica Forsberg

Och angående Nicole, Arantxa Alvarez kunde kanske passa som henne...

Förresten, jag gjorde ju en alternativ dubbning för Adventures of Sonic the Hedgehog, så för de "övriga robotarna" så kan väl de tre från dessa då räknas... Dubbningen var förresten så här:

Sonic: Andreas Nilsson
Tails: Leo Hallerstam
Dr. Robotnik: Stephan Karlsén
Scratch: Andreas Nilsson
Grounder: Tommy Nilsson
Coconuts: Peter Sjöquist

Jag hade med Andreas och Leo hos Sonic och Tails, och du har ju förstås Stephan hos Robotnik, men det var nog för att jag kom upp med den först och du inspirerades utav mig, kanske? Men i hela fall, här är mina inspirationer:

Andreas Nilsson som Sonic: I alternativa dubbningar så brukar jag mest tänka på de engelska rösterna, dock i denna så gällde det endast Sonics röst, och här så spelades han utav Jaleel White, och Andreas dubbade honom i Det magiska svärdet - Kampen om Camelot som Bladebeak. Jaleel var förresten även Djinni i Ducktales (2017) där Jesper Adefelt dubbade honom. Och ja, detta är därför jag hade med honom hos Sonic.

Leo Hallerstam som Tails: Detta var MOAs idé till att börja med, då hon inte direkt gillade Staffan Hallerstam i rollen, men Leo är åtminstone i rätt ålder, och han började att dubba två år senare när serien kom. Plus så gav detta ju mig idéen om att familjemedlemmar passar som varandras karaktärer, särskilt Leo och Staffan.

Stephan Karlsén som Dr. Robotnik: Förmodligen för att Jim Cummings dubbade honom i Sonic SatAM (Och jag tror även i piloten till AoStH, hm?...), och både Jim och Stephan är ju Svartepetter. Både utav dom är ärkefienderna till Sonic och Musse Pigg. Förresten, Stephan som Robotnik/Eggman var nog en väldigt gammal idé av mig, men jag tycker fortfarande att han vore lysande i rollen.

Andreas Nilsson som Scratch: Jag inspirerades utav Tuppen Holger från Katten Gustaf.

Tommy Nilsson som Grounder: Jag inspirerades utav Patrik Stjärna från SvampBob Fyrkant.

Och Peter Sjöquist som Coconuts: Förmodligen två anledningar. Dels för att jag inspirerades av hur han lät som Katten Felix och Totte, men också så var jag nog lite inspirerad utav Mouser från Super Mario Brödernas Super Show!, då båda jobbar för de stora spelantagonisterna, Bowser och Eggman. Kan vara denna anledningen även, ja... Så, antingen så kan Coconuts ha en mindre irriterande röst och låta som Mouser, eller så kan han som sagt låta som Felix och Totte för att behålla karaktären? ???

Extra förslag för dessa tre robotorna, förresten: Dick Eriksson som Scratch, Anders Byström som Grounder och Staffan Hallerstam som Coconuts.
Kom på två extra karaktärer. Scourge och Fiona. De är typ onda varianter utav Sonic och Tails. Medan Sonic är blå och har gröna ögon så är Scourge grön och har blåa ögon, och Fiona är en tjej. (Så en rävtik, alltså.) Har några förslag för dom. 

Scourge:
Anders Öjebo
Andreas Nilsson
Steve Kratz 

Fiona:
Elina Raeder 
Annelie Berg 
Sharon Dyall

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2025 kl. 21:13:55Elsa Saario hade passat till följande karaktärer;

(detta är en finsk skådespelare som bl.a. dubbat Napoleon, Aleppo, Hit-Hat & Billy Boss i 1994-års omdubbning av Aristocats, Kungen i Atlantis En Försvunnen Värld, Berättaren i Skönheten och Odjuret, Yao i Dinosaurier, Sheriffen i Kogänget, Shere Khan i 1993-års dubbning av Djungelboken, Jock i Lady och Lufsen, Mufasa i Lejonkungen, Kung Triton i Den Lilla Sjöjungfrun, Waternoose i Monsters Inc, Sykes i Oliver och Gänget, Kung Hubert i Törnrosa, Spegeln i 1982-års finska dubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, Berättaren i 1994-års dubbning av samma film, Sir Hector i 1993-års omdubbning av Svärdet i Stenen, m.fl.)

https://dubdb.fandom.com/wiki/Esa_Saario

- Kung Richard = Robin Hood

Några fler förslag?
Även Prins John.
I typ alla dubbningar spelades Prins John och Kung Rikard av samma person och jag tycker det funkar väldigt bra, då det ger känslan av att det är väldigt nära släkt med varandra.
Undantaget jag vet är den Danska, Tyska och Franska dubben.
Jag har även hört att Arne Lie troligen spelar Kung Rikard på norska men det är tyvärr omöjligt att få bekräftat då han gick bort 81 och ingen tidning nämner vem som spelar Rikard.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 oktober 2024 kl. 19:30:02Karaktärer från en Disney-film med hav och öar, nämligen;

Vaiana (2016)

(Vaiana 2 (2024) har inte kommit ännu)

Vaiana Vaialiki;
- Ida On
- Carro Hermansson-Persson
- Linda Åslund Blomgren
- Molly Sandén
- Mimmi Sandén
- Frida Sandén
- Dominique Pålsson Wiklund
- Emelie Clausen
- Amy Diamond Deasismont

Maui;
- Magnus Roosmann
- Leif Andrée

Hövding Tui;
- Jan Johansen

Sina;
- Jennie Jahns

Farmor Tala;
- Irene Lindh
- Astrid Assefa
- Ewa Fröling
- Barbro "Lill-Babs" Svensson

Tamatoa;
- Ulf Isenborg

Man med läckande tak;
- ?

Kvinnlig Bonde;
- ?

Undrande Man;
- Gunnar Ernblad
- Hans Lindgren
- Charlie Elvegård
- Stig Grybe
- Guy De La Berg

Lasalo;
- ?

Några fler förslag?
Okej, med anledning av 2an som släpptes i höstas så har jag lite fler karaktärer att tillägga;

Simea;
- ?

Moni;
- Nick Atkinson

Loto;
- Linn Ehrner
- Ida On
- Linda Åslund-Blomgren
- Dominique Pålsson Wiklund
- Emelie Clausen
- Amy Diamond Deasismont
- Mimmi Sandén

Kele;
- Bengt Järnblad
- Per Sandborgh

Matangi;
- Angelika Prick
- Kayo Shekoni
- Vivian Cardinal
- Ayla Kabaca

Tautai Vasa;
- ?

Nalo;
- Johan Schinkler

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 maj 2024 kl. 09:47:39Och nu, till karaktärer från en resa i världen med de knasigaste innevånarna, nämligen;

Alice i Underlandet (1951)

(oroa er inte för Tim Burton's Alice i Underlandet (2010) & Alice i Spegellandet (2016), de tar jag hand om senare)

Alice;
- Myrra Malmberg
- Ida On
- Carro Hermansson-Persson
- Linda Åslund
- Mimmi Sandén
- Emelie Clausen
- Johanna Ljungberg Di Sivo
- Chelsie Dickson

Storasystern;
- Christel Körner
- Myrra Malmberg
- Ayla Kabaca
- Louise Raeder
- Gunnel Fred
- Lena Ericsson

Vita Kaninen;
- Sten-Johan Hedman
- Torbjörn Harr
- Olof Wretling

Dörrhandtaget;
- Ingvar Kjellson
- Dan Bratt
- Magnus Härenstam
- Steve Kratz

Dodo;
- John Harryson
- Sven-Bertil Taube
- Kenneth Milldoff
- Stefan Ljungqvist
- Gunnar Uddén
- Bo Maniette
- Bengt Bauler
- Christian Fex

Tweedle Dee & Tweedle Dum;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Stefan Frelander
- Börje Ahlstedt
- Stig Grybe

Valrossen;
- Kenneth Milldoff
- Gunnar Ernblad
- Jan Åström
- Stephan Karlsén
- Arne Källerud
- Steve Kratz
- Andreas Nilsson

Snickaren;
- Stig Grybe
- Steve Kratz
- Andreas Nilsson
- Håkan Mohede
- Anders Öjebo

Ödlan Bill;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Jan Nygren

Larven;
- Johan Hedenberg
- Dan Ekborg
- Ingemar Carlehed
- Johan Wahlström
- Olof Thunberg
- Kenneth Milldoff
- Steve Kratz

Filurkatten/Smilkatten/Cheshirekatten;
- Hans Lindgren
- Guy De La Berg
- Svante Thuresson
- Olof Wretling

Hattmakaren;
- Claes Månsson
- Börje Mellvig
- Povel Ramel
- Jonas Malmsjö (gör rollen i Tim Burton's spelfilm från 2010 men skulle mycket väl även kunna fungera som den tecknade)

Påskharen;
- Charlie Elvegård
- Ola Forssmed (samma som med Hattmakaren)
- Olof Wretling
- Bert-Åke Varg

Sjusovarmusen;
- Andreas Nilsson
- Charlie Elvegård
- Steve Kratz
- Peter Sjöquist
- Sven-Erik Vikström

Hjärter Dam;
- Sif Ruud
- Gunilla Åkesson
- Margreth Weivers
- Lill Lindfors
- Tina Leijonberg
- Kajsa Ernst
- Hanny Schedin
- Irene Lindh
- Marianne Mörck
- Eva Funck
- Eva-Britt Strandberg
- Barbro "Lill-Babs" Svensson
- Sharon Dyall (gör rollen i Tim Burton's version men skulle mycket väl kunna fungera som den tecknade också)

Hjärter Kung;
- Kim Sulocki
- Sven-Erik Vikström

Esset;
- Dan Bratt
- Mille Schmidt

Tvåan;
- Jan Sjödin
- Olli Markenros

Trean;
- Jan Nygren
- Mikael Roupé