Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneys True-Life Adventures

Startat av Daniel Hofverberg, 26 april 2010 kl. 15:40:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 mars 2025 kl. 16:47:34Ljudet som du länkar till kommer från TV-programmet Disneyland.

Avsnittet hette: Bland eskimåer och lappar. (Behind the Cameras in Lapland and The Alaskan Eskimo)
En resa till köldens värld. Besök i Lappland och Alaska.

Speaker: Bengt Feldreich
Producent: Sven-Bertil Norberg
Svensk text: Gunnar Oldin

Programmet är till stor del bara lektordubbat men när berättaren inte är med i bild så hörs inte originalrösten i bakgrunden.

Nästan hela programmet finns att höra hos SMDB.
Omkring 60 avsnitt av Disneyland har SVT bevarade i sitt arkiv. Tyvärr är det bara ljudet som överlevt och inte bilden. Programmet är bland det äldsta sända materialet som sinns kvar från svensk TVs barndom 1958.

Jag höll på förra året med att kartlägga detta program och övriga, för att få en större överblick av Disneys närvaro i svensk TV genom åren.
någon kamse arr detta hammar på Archive.org ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: A skrivet 18 mars 2025 kl. 20:15:19De disneyprogrammen är fyllda av animation.
Va ? trodde mest det var natur film av dur med berättare röst över ?!

gstone

jag börjar tappa lite sammanhanget

Vad är det är påståendet om att SVT ska ha vist Disney program i bland på 50-talet ?

Och innehöll dessa verkligen animation ? ???

folk har kite att förklara här ?

BPS

Citat från: gstone skrivet 27 mars 2025 kl. 20:04:58jag börjar tappa lite sammanhanget

Vad är det är påståendet om att SVT ska ha vist Disney program i bland på 50-talet ?

Och innehöll dessa verkligen animation ? ???

folk har kite att förklara här ?
Det SVT visade var serien Disneyland med Walt Disney men där återanvände man material från Disneys True-Life Adventures i vissa avsnitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 mars 2025 kl. 19:45:56@Daniel Hofverberg Fick en fråga om creditlistan till Underliga djur/Australiens djurvärld (Nature's Strangest Creatures) Kollade och det står lite fel att den är inspelad vid SF-Ateljéerna, när det egentligen ska vara Nordisk Tonefilm och samma övriga produktionsuppgifter som vid Pongo.
Aj då, det ska jag genast åtgärda. Tack för att du upptäckte det. :)

Jag minns faktiskt inte varifrån mina uppgifter kommer, men uppenbarligen var det fel... :-[

gstone

Vilka True-Life Adventures har svenskt tap på Disney + ?

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 28 mars 2025 kl. 12:06:52Vilka True-Life Adventures har svenskt tap på Disney + ?
Jag vill att någon som bor i Usa delar Vingar på Vattnet med svenskt tal den finns på D+ i Usa enligt @Oscar Isaksson men D+ har tyvärr satt upp en jätte komplex vpn igenkännings algorithm.
Provat med flera vpn:er flera gånger men aldrig kommit åt något annat utbud.

Bad @willdubguru om hjälp med detta men fick inget svar.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 mars 2025 kl. 14:42:07Provat med flera vpn:er flera gånger men aldrig kommit åt något annat utbud.
Vilka VPN-tjänster har du testat med? Både ExpressVPN och Surfshark fungerade i alla fall utan problem senast jag testade.
(Dock främst mot USA, inte nödvändigtvis andra länder; då VPN-tjänsterna brukar prioritera att få USA att fungera)

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 mars 2025 kl. 14:42:07Jag vill att någon som bor i Usa delar Vingar på Vattnet med svenskt tal den finns på D+ i Usa enligt @Oscar Isaksson men D+ har tyvärr satt upp en jätte komplex vpn igenkännings algorithm.

Bad @willdubguru om hjälp med detta men fick inget svar.
Som @Daniel Hofverberg säger brukar jag aldrig ha några problem att komma åt Disney+ utbud i USA och jag använder också ExpressVPN och Surfshark. Båda fungerar bra mot Disney+.

Testa att tömma cachen i din webbläsare, framför allt cookies. Det händer att Disney+ känner igen var du har varit tidigare och tvingar över dig på samma ställe, d.v.s. det svenska utbudet.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 mars 2025 kl. 15:32:08Som @Daniel Hofverberg säger brukar jag aldrig ha några problem att komma åt Disney+ utbud i USA och jag använder också ExpressVPN och Surfshark. Båda fungerar bra mot Disney+.

Testa att tömma cachen i din webbläsare, framför allt cookies. Det händer att Disney+ känner igen var du har varit tidigare och tvingar över dig på samma ställe, d.v.s. det svenska utbudet.
Har testat NordVPN och ExpressVpn.

Tog dock bort båda eftersom att det inte funkade.
Fick ett error meddelande och inget mer.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 mars 2025 kl. 12:06:52Vilka True-Life Adventures har svenskt tap på Disney + ?
Jag har nu letat runt på både svenska och amerikanska Disney+, och tyvärr har merparten av de True-Life Adventures som förr funnits i de nordiska länderna nu tagits bort från Disney+ - men alla finns fortfarande kvar i USA om du ansluter med VPN, och har kvar samma ljudspår och textspår som när de fanns på nordiska Disney+. :)

Det här är de True-Life Adventures som finns att tillgå i skrivande stund:

Med svenskt tal:
I vår herres hage (kallas på Disney+ även för Naturen i miniatyr) (1951)
Vingar på vattnet (1952) (Endast i USA)
Den levande öknen (1953)
Träskens marodörer (1953) (Endast i USA)
Prärien som försvinner (1954) (Endast i USA)
Afrikas lejon (på Disney+ kallad Afrikanska lejonet) (1955)
Perri - En vildmarksfantasi (1957) (Endast i USA)
Djungelkatten (1959)

Odubbade med svensk text:
Bäverdalen (1950) (Finns danskt tal, men inte svenskt) (Endast i USA)
Hjortarnas paradis (1952) (Finns norskt tal, men inte svenskt) (Endast i USA)
Livets hemligheter (1956) (Finns inga nordiska ljudspår) (Endast i USA)

(Samtliga på listan har även svensk text, oavsett om det finns svenskt ljudspår eller inte)

De som är märkta med "Endast i USA" kräver amerikansk VPN; övriga finns tillgängliga i de nordiska länderna.

Hjortarnas paradis tror jag att jag ska ha med svenskt tal (som aldrig haft svenskt ljudspår på Disney+), men de övriga saknas tyvärr i min samling.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 mars 2025 kl. 14:42:07Jag vill att någon som bor i Usa delar Vingar på Vattnet med svenskt tal den finns på D+ i Usa enligt @Oscar Isaksson men D+ har tyvärr satt upp en jätte komplex vpn igenkännings algorithm.
Vingar på vattnet fanns i åratal på Disney+ i Sverige, Norge, Danmark och Finland, men har nu tillsammans med flertalet andra tagits bort från Disney+ här (och gissningsvis i hela Europa, eller åtminstone hela EU). Oklart varför, men jag kan gissa att Disney+ inte lyckats lägga till tillräckligt mycket europeiskt material, så att de därför tvingats ta bort en del mindre populärt amerikanskt; för att inte bryta mot EUs regler om 30% europeiskt material (trots allt är ju merparten på Disney+ från Nordamerika, så man kan gissa att de oftast lär balansera runt den där 30-procentsgränsen...).

Det är som sagt inte bara den, utan även flera andra som tagits bort från Disney+ för en tid sedan. Men till skillnad från de stora borttagningarna med originalfilmer vid ett par tillfällen, så är det här bara i Europa som filmerna tagits bort och inte i USA.

Jag har laddat hem Vingar på vattnet, om du är intresserad.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 mars 2025 kl. 16:47:46Har testat NordVPN och ExpressVpn.

Vilken server testade du mot med ExpressVPN? De har ju närmare 25 servrar i USA, så funkade det inte med en så bör man testa med nästa på listan. Jag testade nu med "USA - New York", och med den var det i alla fall inga problem.

Om du ändå inte får det att fungera, så kontakta ExpressVPNs kundtjänst. De har en ovanligt bra kundtjänst, och senast när jag inte fick det att fungera efter datorbyte så guidade de mig steg för steg via deras chatt tills allt fungerade igen. :)

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 mars 2025 kl. 16:47:46Har testat NordVPN och ExpressVpn.

Jag har många gånger varit frestad att avinstallera eller radera program som jag inte får att fungera. Men då avsäger man sig samtidigt möjligheten att felsöka och kanske få det att fungera.

Om du fick ett felmeddelande skulle jag gärna vilja veta exakt vad som stod i det felmeddelandet, och i vilket skede du fick det. Fick du det när du försökte koppla upp en VPN? Fick du i så fall samma felmeddelande med både NordVPN och ExpressVPN?

Eller lyckades du koppla upp VPN till USA, men fick felmeddelandet när du försökte ansluta webbläsaren till Disney+?

Jag fick intrycket av din tidigare beskrivning att du lyckades koppla upp VPN, men när du gick till Disney+ och loggade in fick du samma utbud som i Sverige. Det är ett inte helt ovanligt problem, och beror vanligtvis på att man har cookies kvar som lurar Disney+ att fortsätta där man var i en tidigare session.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 mars 2025 kl. 11:45:46Jag fick intrycket av din tidigare beskrivning att du lyckades koppla upp VPN, men när du gick till Disney+ och loggade in fick du samma utbud som i Sverige. Det är ett inte helt ovanligt problem, och beror vanligtvis på att man har cookies kvar som lurar Disney+ att fortsätta där man var i en tidigare session.
Ibland har jag också behövt starta om webbläsaren, om jag fortfarande ser fel lands utbud trots VPN. D.v.s. stänga ner alla webbläsarfönster och sen starta webbläsaren igen. :)

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 mars 2025 kl. 11:45:46Jag har många gånger varit frestad att avinstallera eller radera program som jag inte får att fungera. Men då avsäger man sig samtidigt möjligheten att felsöka och kanske få det att fungera.

Om du fick ett felmeddelande skulle jag gärna vilja veta exakt vad som stod i det felmeddelandet, och i vilket skede du fick det. Fick du det när du försökte koppla upp en VPN? Fick du i så fall samma felmeddelande med både NordVPN och ExpressVPN?

Eller lyckades du koppla upp VPN till USA, men fick felmeddelandet när du försökte ansluta webbläsaren till Disney+?

Jag fick intrycket av din tidigare beskrivning att du lyckades koppla upp VPN, men när du gick till Disney+ och loggade in fick du samma utbud som i Sverige. Det är ett inte helt ovanligt problem, och beror vanligtvis på att man har cookies kvar som lurar Disney+ att fortsätta där man var i en tidigare session.
Något i stil med "Sorry an unexpected error occurred"

Oscar Isaksson

@Daniel Hofverberg Jag ställer mig tveksam till produktionsuppgifterna i creditlistan till Den vita vildmarken. Varifrån kommer den informationen? Jag får det inte att gå ihop.

Nordisk Tonefilm började dubba Disneys filmer, i samband med att de även distribuerade dem från hösten 1960.
Fram till att Nordisk Tonefilm tog över, var det Svensk Filmindustri som skött om det arbetet. Disney gick motvilligt med på det men det utlovades att arbetet kunde göras billigare.
Första dubbningen åt Tonefilm gjorde åt Disney var Portugal (även om andra Disneyfilmer premiärlades innan den), sen följde  Djungelkatten, Nikki, Pongo/Underliga djur...

Den vita vildmarken hade premiär 1960-03-21, distributör var Cawall Film Ab.