Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sluta stjäla andras jobb [Stupid people] här och på Internet

Startat av Jabberjaw, 15 juli 2023 kl. 00:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måne

Sen angående om man laddar upp eller inte.
Alla är vi olika. Ja.
Man behöver ändå inte sitta att attackera folk.

BPS

Citat från: Måne skrivet 31 mars 2025 kl. 17:31:53Sen angående om man laddar upp eller inte.
Alla är vi olika. Ja.
Alla är vi olika? Här handlar det ju om att någon stjäl andras arbete...

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 31 mars 2025 kl. 16:34:10Han har säkert ett fult ansikte. Kan se det Göran skrev som ett påhopp, ilskan tar över. Låt oss ta det lugnt innan ämnet spårar ur
⬆️
Håller med om detta (utom det med med fult ansikte).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2025 kl. 15:47:03Jag tycker fortfarande att du överreagerar - även fast det är tråkigt att personen inte kunnat fråga först, så är det verkligheten på internet och ärligt talat sånt man får räkna med...

Och ett lite snällare ordval utan en massa onödiga svordomar kan du väl ändå behärska dig med...? Även om man blir sur, så kan man framföra sina åsikter utan att svära, vara aggressiv och ta till personangrepp. Ju artigare man kan framföra sina åsikter, desto större lär sannolikheten vara att personen ifråga bryr sig om att ändra sitt agerande om hen läser det här. :)

Jag håller med att tonläget är onödigt aggressivt - en lite vänligare ton är inte för mycket begärt.

Ja, jag håller fullständigt med. Det måste gå att argumentera sansat utan en massa fula ord. :)
Jag instämmer fullständigt, jag har flera gånger försökt att säga det till honom.

DingoPictures2005

Citat från: Måne skrivet 31 mars 2025 kl. 17:31:53Sen angående om man laddar upp eller inte.
Alla är vi olika. Ja.
Som Jabberjaw sa i en annan tråd.

de lite nonchalant faktiskt. Speciellt när alla dessa ovannämnda skriver

"lägger upp mer guldkorn när jag hittar" Precis som att man bara hittar andras kanaler och kopierar videos till sin egna kanal. Hade alla gjort så så skulle hela YouTube behöva tänka om hela sin plattform för då blir det ett ganska stort problem. Men för oss som lägger otaliga timmar, veckor, månader, år på detta så blir ju man såklart ledsen och irriterad. :(

Gör någon här en DVD med meny eller liknande. Så vill man ju att sitt arbete skall bli ihågkommet. Inte att någon ska klippa bort det och låtsas för sina egna följare som att det är en själv som fixat allt.

Måne

Citat från: BPS skrivet 31 mars 2025 kl. 17:38:02Alla är vi olika? Här handlar det ju om att någon stjäl andras arbete...
Jag själv skulle inte stjäla andras arbete (speciellt inte utan att fråga först vad som är okej och inte.)
Men man kan heller inte styra vad andra gör.

Sen har ju folk samtidigt fått saker från t.ex Daniel som vem som helst kan ladda ner. (dvs han har gjort jobbet, men delat med sig till andra som inte gjort jobbet)
t.ex archive.org.
Scooby Doo t.ex. (om jag minns rätt)

Men ja. Jag skulle själv inte hålla på att ladda ner från andra och ladda upp osv.
Jag har det gärna för mig själv och möjligtvis delar med mig till andra som också samlar!

Men ja. Jag vet inte. Håller inte på med Youtube och Archive själv och delar runt.
Håller mig hellre till personer som samlar och gör något :) (samt frågar om lov)

DingoPictures2005

Citat från: Måne skrivet 31 mars 2025 kl. 18:15:52Jag själv skulle inte stjäla andras arbete (speciellt inte utan att fråga först vad som är okej och inte.)
Men man kan heller inte styra vad andra gör.

Sen har ju folk samtidigt fått saker från t.ex Daniel som vem som helst kan ladda ner. (dvs han har gjort jobbet, men delat med sig till andra som inte gjort jobbet)
t.ex archive.org.

Men ja. Jag skulle själv inte hålla på att ladda ner från andra och ladda upp osv.
Jag har det gärna för mig själv och möjligtvis delar med mig till andra som också samlar!

Men ja. Jag vet inte. Håller inte på med Youtube och Archive själv och delar runt.
Håller mig hellre till personer som samlar och gör något :) (samt frågar om lov)
Det är ju enbart inom den svenska scenen som en person snor grejer och nu den skandinaviska scenen då han utökat sin målgrupp genom att också börja sno norska och finska grejer.

Jag har också fått känslan av att denne människa enbart gör detta för att jävlas med andra också.
Personen har inget vettigt liv så allt slösas på att förstöra för andra.

Yes jag tror att personen också är bakom alla stöld konton, då det inte kan finnas så många helisolerade arbetslösa individer som spenderar tid på detta.
Har du någon form av socialt samspel med andra så fattar man nog vad man kan och inte kan göra.

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: Måne skrivet 31 mars 2025 kl. 18:15:52Sen har ju folk samtidigt fått saker från t.ex Daniel som vem som helst kan ladda ner. (dvs han har gjort jobbet, men delat med sig till andra som inte gjort jobbet)
t.ex archive.org.
Ja, det har hänt flertal gånger att material från mig har lagts upp av andra - ibland med samtycke och ibland utan samtycke. Just Scooby-Doo var med fullt samtyckte som jag hade bett om, så det är ingenting att orda om.

Annars är det flertalet gånger som material som ursprungligen kommer från mig har lagts upp av andra utan min vetskap och samtycke, och även fast jag som regel inte alls har något emot det - det är bara bra om så många som möjligt får ta del av det jag gjort, så att dubbningar som annars skulle vara bortglömda kan bevaras för eftervärlden - så hade jag föredragit om alla kunde fråga först.

Inte minst är det en fördel så att jag kan meddela personerna som lagt upp om eventuella förbättrade eller korrigerade versioner, så att inte felaktiga/bristfälliga versioner cirkulerar vidare; såsom exempelvis blivit fallet med min gamla DVD med Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (där jag gjorde en korrigerad version med bättre synkning och bättre textning några veckor senare, men där det bara är den "felaktiga" versionen som går att tillgå på nätet)...

Det är dock inte alls säkert att alla som lagt upp något från mig ens känner till mig, utan i dagens globala värld kan saker och ting spridas vidare i flera led, så att alla kanske inte ens vet varifrån det ursprungligen kommer.

Som ett konkret exempel kan jag nämna att originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna som Ovanliga dubbningar lade ut ursprungligen kommer från mig, men som hon fått från annat håll och lagt upp i god tro. Personen hon fått filmen av (och fått samtycke att lägga upp) är inte ens någon jag känner till, så i det fallet har filmen uppenbarligen spridits vidare i flera led under årens lopp. Då ska ändå nämnas att Snövit och de sju dvärgarna mig veterligen aldrig funnits ute på internet, utan jag gjorde den som en fysisk DVD som jag bara spridit fysiskt till en mycket begränsad skara människor - så det säger ju en del om hur lätt det är med något som i något skede har funnits tillgängligt på internet...
(Men jag har absolut ingenting emot att den filmen lades ut på Archive - tvärtom uppskattar jag att det skedde, då det gör att betydligt fler kan få njuta av originaldubben; då jag aldrig hade vågat lägga ut en så sällsynt dubbning på nätet...)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 mars 2025 kl. 16:08:45Sedan så tror jag du håller med om att SuperBits är en väldigt dåliga sida att bevara ovanliga saker på?
I ärlighetens namn hur många tror du har tillgång till det som läggs ut där?
Det är en sida du kommer in på med tur, Tur innebär i denna kontexten att har lyckan att få en inbjudan.
Hur många av de som inte blir inbjudna tror du sedan har möjlighet att komma med på sign ups?
Då måste du först känna till sidan, Sedan ha torrent historik och torrent kuponger och historik som (nog) inte många har....
Så långt håller jag med dig. Jag är heller inte jätteförtjust i privata torrentsajter som bara en ytterst liten skara har tillgång till, då det kraftigt begränsar vilka som får tillgång till någonting - plus då dilemmat att få torrenter har seeds för evigt, så förr eller senare lär allting dö ut...

Jag vill som sagt att alla ska få ta del av sällsynta dubbningar, som med största sannolikhet aldrig mer kommer släppas på laglig väg, så att dubbningar kan bevaras för kommande generationer. :)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 mars 2025 kl. 16:08:45De på Archive finns redan lättillgängligt och denna personen försöker också låtsas som att uppladdningar han lägger upp är hans egna arbete, personen ifråga kopiera också andras yt videos som inte ens är nedtagna och attityden personen har är väldigt ful.
Archive är ju dock inte särskilt lättillgängligt, då det inte är en sajt som gemene man känner till och besöker - frågar man 100 svenskar gissar jag att inte mer än 10 lär känna till Archive, medan alla känner till och har erfarenhet av YouTube.

Man borde självklart fråga först, något annat har jag aldrig påstått, men jag kan ändå se en logik i att lägga ut på YouTube sådant som bara finns på Archive för att kunna nå ut till en mycket större målgrupp så att avsevärt fler kan njuta av filmen/serien/dubbningen - att däremot lägga upp andras YouTube-videor själv på YouTube har jag betydligt svårare att se logiken i...

Men som sagt, det är en del av verkligheten att allt som någonsin legat ute på internet kan och kommer att vidarespridas, så det får man kallt räkna med kan hända - så även om det inte är önskvärt är det en del av verkligheten, och inget att bli upprörd över. Har man gett sig in i leken får man leken tåla... Vill man vara säker på att inget ska spridas ut kan man heller inte lägga ut det på nätet, men ska man själv sitta på allt försvinner ju också hela vitsen...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2025 kl. 01:57:03Ja, det har hänt flertal gånger att material från mig har lagts upp av andra - ibland med samtycke och ibland utan samtycke. Just Scooby-Doo var med fullt samtyckte som jag hade bett om, så det är ingenting att orda om.

Annars är det flertalet gånger som material som ursprungligen kommer från mig har lagts upp av andra utan min vetskap och samtycke, och även fast jag som regel inte alls har något emot det - det är bara bra om så många som möjligt får ta del av det jag gjort, så att dubbningar som annars skulle vara bortglömda kan bevaras för eftervärlden - så hade jag föredragit om alla kunde fråga först.

Inte minst är det en fördel så att jag kan meddela personerna som lagt upp om eventuella förbättrade eller korrigerade versioner, så att inte felaktiga/bristfälliga versioner cirkulerar vidare; såsom exempelvis blivit fallet med min gamla DVD med Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (där jag gjorde en korrigerad version med bättre synkning och bättre textning några veckor senare, men där det bara är den "felaktiga" versionen som går att tillgå på nätet)...

Det är dock inte alls säkert att alla som lagt upp något från mig ens känner till mig, utan i dagens globala värld kan saker och ting spridas vidare i flera led, så att alla kanske inte ens vet varifrån det ursprungligen kommer.

Som ett konkret exempel kan jag nämna att originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna som Ovanliga dubbningar lade ut ursprungligen kommer från mig, men som hon fått från annat håll och lagt upp i god tro. Personen hon fått filmen av (och fått samtycke att lägga upp) är inte ens någon jag känner till, så i det fallet har filmen uppenbarligen spridits vidare i flera led under årens lopp. Då ska ändå nämnas att Snövit och de sju dvärgarna mig veterligen aldrig funnits ute på internet, utan jag gjorde den som en fysisk DVD som jag bara spridit fysiskt till en mycket begränsad skara människor - så det säger ju en del om hur lätt det är med något som i något skede har funnits tillgängligt på internet...
(Men jag har absolut ingenting emot att den filmen lades ut på Archive - tvärtom uppskattar jag att det skedde, då det gör att betydligt fler kan få njuta av originaldubben; då jag aldrig hade vågat lägga ut en så sällsynt dubbning på nätet...)
Så långt håller jag med dig. Jag är heller inte jätteförtjust i privata torrentsajter som bara en ytterst liten skara har tillgång till, då det kraftigt begränsar vilka som får tillgång till någonting - plus då dilemmat att få torrenter har seeds för evigt, så förr eller senare lär allting dö ut...

Jag vill som sagt att alla ska få ta del av sällsynta dubbningar, som med största sannolikhet aldrig mer kommer släppas på laglig väg, så att dubbningar kan bevaras för kommande generationer. :)
Archive är ju dock inte särskilt lättillgängligt, då det inte är en sajt som gemene man känner till och besöker - frågar man 100 svenskar gissar jag att inte mer än 10 lär känna till Archive, medan alla känner till och har erfarenhet av YouTube.

Man borde självklart fråga först, något annat har jag aldrig påstått, men jag kan ändå se en logik i att lägga ut på YouTube sådant som bara finns på Archive för att kunna nå ut till en mycket större målgrupp så att avsevärt fler kan njuta av filmen/serien/dubbningen - att däremot lägga upp andras YouTube-videor själv på YouTube har jag betydligt svårare att se logiken i...

Men som sagt, det är en del av verkligheten att allt som någonsin legat ute på internet kan och kommer att vidarespridas, så det får man kallt räkna med kan hända - så även om det inte är önskvärt är det en del av verkligheten, och inget att bli upprörd över. Har man gett sig in i leken får man leken tåla... Vill man vara säker på att inget ska spridas ut kan man heller inte lägga ut det på nätet, men ska man själv sitta på allt försvinner ju också hela vitsen...
Sent svar men du kan hitta Archive.org med lite googlingar 😉.

SuperBits hittar du typ inte om du inte söker specifikt på typ SuperBits och hursomhelst så kommer ingen in där.
Yes någon gav argumentet (De har ju sign ups typ vart annat år.....) Men.
Torrent kuponger, torrent historik och sådant piss som behövs till sidan har ingen normalt funtad människa, det är ingen frisk människa som skulle vara så jävla snål att de torrentar så mycket saker (som dessutom är lättillgängligt mot en väldigt liten summa).

Ja visst det finns mycket jätte ovanliga dubbningar på sidan dock men det mesta på SuperBits är filmer som du kan se på typ D+, Prime eller whatever för en väldigt liten summa.

Hela syftet med att bevara saker är för att glädja andra.
Bevarar du saker och lägger upp det på SuperBits så får du ta att andra lägger ut det på mer lättillgängliga ställen som BPS gjorde med Oliver & Gänget.
Att Göran sedan gör ett personangrepp mot mig för att BPS tagit från SuperBits gör mig både arg och ledsen.

Nu förstår jag också varför flera torrents på typ SuperBits och PirateBay inte ens funkar😒, så den seedingen gör att andra kan ladda ned, patetiskt😔.

Enda anledningen att jag överhuvudtaget kommer åt sidan är för att jag blev inbjuden.
Lycka till att ta dig in utan inbjudan säger jag bara😉.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 april 2025 kl. 15:32:41Hela syftet med att bevara saker är för att glädja andra.
Bevarar du saker och lägger upp det på SuperBits så får du ta att andra lägger ut det på mer lättillgängliga ställen som BPS gjorde med Oliver & Gänget.
Att Göran sedan gör ett personangrepp mot mig för att BPS tagit från SuperBits gör mig både arg och ledsen.

Nu förstår jag också varför flera torrents på typ SuperBits och PirateBay inte ens funkar😒, så den seedingen gör att andra kan ladda ned, patetiskt😔.

Enda anledningen att jag överhuvudtaget kommer åt sidan är för att jag blev inbjuden.
Håller med, hoppas inte Göran fortsätter skriva här, inga personangrepp tillåtna

Göran

Citat från: BPS skrivet 31 mars 2025 kl. 12:53:32Att jag laddar ner en torrentfil med bara en seeder för att bevara den och göra den lätttillgänglig är väl inte samma sak. Dessutom är det ju bara ljudet som kommer från torrentfilen bilden kommer från min egna DVD-utgåva då jag ansåg att deras var alltför komprimerad.
Aha okej, men det är ju helt annorlunda du har ju liksom förbättrat och bevarat. Det var inte det jag trodde när jag läste att det kom från en torrent i en annan tråd trodde jag du laddade ner och sen laddade upp. Men det här var ju ädelt av dig att rädda döende torrents. Förlåt om mitt första inlägg tolkades som ett angrepp det var det inte menat som.

MOA

Citat från: Göran skrivet  2 april 2025 kl. 18:06:27Aha okej, men det är ju helt annorlunda du har ju liksom förbättrat och bevarat. Det var inte det jag trodde när jag läste att det kom från en torrent i en annan tråd trodde jag du laddade ner och sen laddade upp. Men det här var ju ädelt av dig att rädda döende torrents. Förlåt om mitt första inlägg tolkades som ett angrepp det var det inte menat som.
Ursäkten godtagen Göran

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet  2 april 2025 kl. 16:03:29Håller med, hoppas inte Göran fortsätter skriva här, inga personangrepp tillåtna
Det var ju absolut inget personangrepp, isåfall är man överkänslig tycker jag.

Göran får fortsätta skriva det han vill på Dubbningshemsidan, och åsikter ska man få våga skriva.

det finns såklart gränser men att någon överkänslig person tar åt sig, ska ju inte hindra andra för att inte våga skriva på hemsidan.

Daniel och admin-personalen finns ju av en anledning och det är ju att hindra mobbning, men det är ju fel att andra ska säga vem som får skriva och vem som inte får skriva på sidan.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 april 2025 kl. 15:32:41Enda anledningen att jag överhuvudtaget kommer åt sidan är för att jag blev inbjuden.
Det är ju hela meningen med sidan nu för tiden, att det ska vara svårt att komma in på sidan, så där har dom ju lyckats då det är målet att det ska vara svårt att bli medlem.

Förresten kom jag in utan inbjudan, så det är ju inte så svårt egentligen, utan man måste vara beredd när dom öppnar upp för medlemskap.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 april 2025 kl. 15:32:41SuperBits hittar du typ inte om du inte söker specifikt på typ SuperBits och hursomhelst så kommer ingen in där.
Yes någon gav argumentet (De har ju sign ups typ vart annat år.....) Men.
Torrent kuponger, torrent historik och sådant piss som behövs till sidan har ingen normalt funtad människa, det är ingen frisk människa som skulle vara så jävla snål att de torrentar så mycket saker (som dessutom är lättillgängligt mot en väldigt liten summa).
Man behöver inte torrent historik eller andra saker för att bli medlem när dom har öppet.

Visst det finns sidor där det behövs bevis att man har konton på lite olika torrent-sidor men Superbits kräver inte sånt när man väl ska bli medlem.

Superbits kommer överst i sökresultatet när jag söker på det, och det är faktiskt över 12 000 användare och om man har tur och är vänlig kommer man oftast in på Superbits av människor som är medlemmar, men inte alltid att folk vågar bjuda in andra till sidan då det kan straffa sig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 april 2025 kl. 19:24:04Det var ju absolut inget personangrepp, isåfall är man överkänslig tycker jag.

Göran får fortsätta skriva det han vill på Dubbningshemsidan, och åsikter ska man få våga skriva.

det finns såklart gränser men att någon överkänslig person tar åt sig, ska ju inte hindra andra för att inte våga skriva på hemsidan.

Daniel och admin-personalen finns ju av en anledning och det är ju att hindra mobbning, men det är ju fel att andra ska säga vem som får skriva och vem som inte får skriva på sidan.
Det är ju hela meningen med sidan nu för tiden, att det ska vara svårt att komma in på sidan, så där har dom ju lyckats då det är målet att det ska vara svårt att bli medlem.

Förresten kom jag in utan inbjudan, så det är ju inte så svårt egentligen, utan man måste vara beredd när dom öppnar upp för medlemskap.Man behöver inte torrent historik eller andra saker för att bli medlem när dom har öppet.

Visst det finns sidor där det behövs bevis att man har konton på lite olika torrent-sidor men Superbits kräver inte sånt när man väl ska bli medlem.

Superbits kommer överst i sökresultatet när jag söker på det, och det är faktiskt över 12 000 användare och om man har tur och är vänlig kommer man oftast in på Superbits av människor som är medlemmar, men inte alltid att folk vågar bjuda in andra till sidan då det kan straffa sig.
Överkänslig ska du inte säga, om du kolla tidigare meddelanden på dig själv.

Jag försöker hålla vänlig ton till alla men hans ton är att Oliver & Gänget fanns på SuperBits alla som vill kan ladda ned den därifrån, en jävla hycklare är din kompanjon laddade ned den.

Ja visst jag la också ut lite från SuperBits och nedtagna uppladdningar när jag började med denna hobbyn för 2 år sedan.
Men där med en motivering som är försvarbar (enligt mig).

Sen när behöver man inte torrent historik to bevis på att man torrentar till SuperBits?
Minns jag sökte medlemskap för något år sedan och då gick det inte om man ej hade.

Var iallafall utelåst därifrån ett bra tag innan en kontakt bjöd in.

Jag skulle heller aldrig komma på tanken att riskera virus för att se typ den norska filmen Ute av Drift som du hyra för typ 50 spänn med vpn.
Visst SuperBits grejer är inte infekterad med virus men saker från typ ThePirateBay eller vad nu dessa kallas kan vara virusinfekerade, sedan kommer gratis på nätet (oftast) med en hake.
De mesta på torrentsidor (95%) är ju som sagt lättillgängliga saker som snåla personer laddar ned för att spara minimala summor.