Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den trevliga och positiva tråden!

Startat av Adam Larsson, 25 februari 2022 kl. 21:31:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  9 april 2025 kl. 18:07:42Se obegränsat med biofilm till fast månadspris med ny prenumerationstjänst (bara storstäderna, men ändå).
https://www.filmtopp.se/nyhet/nu-kan-du-se-obegransat-med-biofilm-for-fast-manadspris-sa-gor-du
Mycket trevligt och smart initiativ, och det är nog något sådant som hade behövts för att få folk att återvända till biograferna annat än i undantagsfall; då det fortfarande inte alls är lika mycket biobesök som före pandemin.

Men det vore förstås önskvärt om detta kunde utökas till hela landet, istället för bara storstäderna. Men på mindre orter skulle förmodligen priset behöva sänkas lite, med tanke på att betydligt färre filmer finns att tillgå på bio; så att man helt enkelt inte kan se lika många filmer på en månad... Man kan liksom inte se filmer som inte finns, så när det bara finns en fjärdedel så många filmer att välja mellan som i Stockholm lär det logiskt sett också vara färre filmer man är intresserad av att se; oavsett pris.
(Även om biobiljetten inte kostar mer, så är det ju för de flesta inte gratis eller jätteenkelt att ta sig till en biograf, då de flesta inte bor granne med en biograf - det begränsar ju antalet biofilmer man vill se, utöver ens intresse...)

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Frågade Lars Thiesgaard om han spelar Robotnik i AOSTH, hoppas han svarar :)

gstone

Kul att Daniel fått credits till em så pass uråldrig serie som Allegras fönster ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 april 2025 kl. 11:33:38Kul att Daniel fått credits till em så pass uråldrig serie som Allegras fönster ;D
Fått och fått... Jag har några avsnitt inspelade på VHS från Nickelodeon, och det fanns utsatta dubbcredits efter varje avsnitt; så det handlar bara om att skriva av. :)

Tyvärr vet jag dock inte vem som spelar respektive rollfigur, då Nickelodeon inte brukade creditera det. Det går säkert att placera in en del av skådespelarna genom röstidentifiering, men det har jag inte orkat med än...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2025 kl. 01:00:43Mycket trevligt och smart initiativ, och det är nog något sådant som hade behövts för att få folk att återvända till biograferna annat än i undantagsfall; då det fortfarande inte alls är lika mycket biobesök som före pandemin.

Men det vore förstås önskvärt om detta kunde utökas till hela landet, istället för bara storstäderna. Men på mindre orter skulle förmodligen priset behöva sänkas lite, med tanke på att betydligt färre filmer finns att tillgå på bio; så att man helt enkelt inte kan se lika många filmer på en månad... Man kan liksom inte se filmer som inte finns, så när det bara finns en fjärdedel så många filmer att välja mellan som i Stockholm lär det logiskt sett också vara färre filmer man är intresserad av att se; oavsett pris.
(Även om biobiljetten inte kostar mer, så är det ju för de flesta inte gratis eller jätteenkelt att ta sig till en biograf, då de flesta inte bor granne med en biograf - det begränsar ju antalet biofilmer man vill se, utöver ens intresse...)
Även för oss som bor i Malmö-Lundregionen är nyttan av Cinevilles erbjudande lite tveksam.

De hade en helsidesannons i Sydsvenskan idag, och de enda biograferna som finns med i södra Sverige är Panora i Malmö och Kino i Lund. Visserligen finns även Södran i Lund med, men det är tveksamt om man ska kalla den biograf. Det är mer ett kulturhus som visar enstaka filmer lite då och då.

Både Panora och Kino får väl kallas arthouse-biografer med en viss slagsida i utbudet. I.o.f.s. är det inget fel att se sådana filmer lite då och då, men om Cineville-kortet ska vara till riktig nytta borde det även finnas biografer med en mera mainstream-liknande repertoar.

Sydsvenskan Annons Cineville.jpg

MOA

Lars Thiesgaard svarade att han spelade Robotnik i AOSTH, det gör mig så lycklig :D

Simon Axelsson

Äntligen tillägger Oscarsgalan en kategori för stunt! Från och med galans hundrade upplaga år 2028 (för filmer släppta 2027) kommer man tilldela pris för Bästa stuntdesign!

Redan nästa år tillkommer priset för Bästa rollbesättning. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Will Siv

- what.

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 april 2025 kl. 12:15:59Även för oss som bor i Malmö-Lundregionen är nyttan av Cinevilles erbjudande lite tveksam.

De hade en helsidesannons i Sydsvenskan idag, och de enda biograferna som finns med i södra Sverige är Panora i Malmö och Kino i Lund. Visserligen finns även Södran i Lund med, men det är tveksamt om man ska kalla den biograf. Det är mer ett kulturhus som visar enstaka filmer lite då och då.

Både Panora och Kino får väl kallas arthouse-biografer med en viss slagsida i utbudet. I.o.f.s. är det inget fel att se sådana filmer lite då och då, men om Cineville-kortet ska vara till riktig nytta borde det även finnas biografer med en mera mainstream-liknande repertoar.
Aj då, det förändrar ju saker och ting - jag trodde i min enfald att Cineville-kortet skulle gälla på alla biografer i de städer där det stöds... Ska erbjudandet verkligen vara till nytta krävs det ett brett utbud, så att alla filmer man skulle vilja se också går att se.

Om vi ska ta ett snabbt räkneexempel: På de flesta "vanliga" biografer i landet kostar väl ordinarie biobiljetter (om man inte är berättigad till pensionärsrabatt) mellan 130 och 165 kr beroende på filmernas speltid. Ska man gå jämnt upp med Cineville-kortet på 295 kr per månad krävs det då alltså att man går och ser allra minst två filmer per månad, och för att vinna på det helst tre filmer.

Är man berättigad till pensionärsrabatt (oftast 20% rabatt), men att Cineville-kortet ändå inte blir billigare för pensionärer, blir det ännu mer påtagligt - då bör man gå och se minst tre filmer på en månad för att inte förlora på det.

Om jag tar en titt på alla filmer som går upp på bio i Sverige (bland annat Filmstadens kommandelista) är det nog runt 3 - 4 filmer jag skulle kunna tänka mig att se de flesta månader, men sannolikheten att alla dessa ska komma till Skellefteå lär vara ganska liten; och förmodligen är den begränsad även på sådana mindre biografer i storstäderna. Det skulle alltså krävas ett väldigt brett utbud, med de flesta filmer som går upp i Sverige, för att åtminstone jag ska tjäna på ett sådant kort - då har jag ändå ganska bred smak, så många andra skulle förmodligen få det ännu svårare att hitta tillräckligt många filmer att se.

(Och bor man inte på gångavstånd från biografen är det osannolikt att särskilt många kommer orka se mer än max fyra filmer per månad, d.v.s. en i veckan, även om man skulle ha ett sådant kort så man går in "gratis" på filmerna. Trots allt blir det ju i praktiken sällan helt gratis, då det lär kosta att ta sig till och från biografen - pengar till bensin eller bussbiljetter, och eventuella andra utgifter...)

Och skulle man till råga på allt bli sjuk under en eller ett par veckor någon månad, så lär det vara helt kört att gå med vinst...

Så en intressant och smart idé, men ska det verkligen bli populärt för fler än en liten skara väldigt entusiastiska filmfanatiker krävs det att kortet antingen gäller på alla biografer eller att priset sänks; helst bådadera. :)

MOA

Lars Thiesgaard har gett mig mycket nödvändig information, han är bäst & min enda bästa VA vän ;D

MOA

Gillar att min senaste engelska video fått några visningar i alla fall :D