Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lucky Luke

Startat av Beck, 4 augusti 2007 kl. 20:56:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 02:25:20
Finns det något sätt att ta reda på om en omdubbning av säsong 1 finns eller inte?
Jag skulle kunna beställa studiekopior från Kungliga Biblioteket av Lucky Luke-sändningar från TV1000, och gå igenom dessa på biblioteket. Tyvärr är de flesta referensband från TV1000 i väldigt dåligt skick, och det har varit mer regel än undantag med dubbelt ljud från två olika TV-program samtidigt på banden; och i värsta fall har banden varit helt utan ljud. Men om man beställer några slumpvis utvalda TV-sändningar med TV-serien, så borde väl åtminstone någon av dessa vara tillräckligt bra för att det ska gå att höra om det är KM Studios dubbning eller en omdubb; under förutsättning att det nu är säsong 1. :)

Det blir dock lite grand av roulette över det hela, för i Svensk Mediedatabas står varken avsnittsnummer eller avsnittstitlar för någon av sändningarna på TV1000, så man kan alltså inte vara säker på att det verkligen är säsong 1-avsnitt man råkar beställa (om nu TV1000 även sände säsong 2?)...

Campusbiblioteket i Skellefteå, som har hand om Kungliga Bibliotekets studiekopior här, har dock semesterstängt just nu; så det här kan tyvärr inte ske förrän tidigast i början av augusti.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2022 kl. 02:46:03
Jag skulle kunna beställa studiekopior från Kungliga Biblioteket av Lucky Luke-sändningar från TV1000, och gå igenom dessa på biblioteket. Tyvärr är de flesta referensband från TV1000 i väldigt dåligt skick, och det har varit mer regel än undantag med dubbelt ljud från två olika TV-program samtidigt på banden; och i värsta fall har banden varit helt utan ljud. Men om man beställer några slumpvis utvalda TV-sändningar med TV-serien, så borde väl åtminstone någon av dessa vara tillräckligt bra för att det ska gå att höra om det är KM Studios dubbning eller en omdubb; under förutsättning att det nu är säsong 1. :)

Det blir dock lite grand av roulette över det hela, för i Svensk Mediedatabas står varken avsnittsnummer eller avsnittstitlar för någon av sändningarna på TV1000, så man kan alltså inte vara säker på att det verkligen är säsong 1-avsnitt man råkar beställa (om nu TV1000 även sände säsong 2?)...

Campusbiblioteket i Skellefteå, som har hand om Kungliga Bibliotekets studiekopior här, har dock semesterstängt just nu; så det här kan tyvärr inte ske förrän tidigast i början av augusti.
Om det bara står Lucky Luke så är det väl en risk att det kan vara vad som helst till och med live actionserien

Daniel Hofverberg

Citat från: Znusmumriken skrivet 13 juli 2022 kl. 02:55:46
Om det bara står Lucky Luke så är det väl en risk att det kan vara vad som helst till och med live actionserien
Jag tror inte att live-actionserien sänts som del av barnblocket Hilbur & Co., och 1996 hade ju Lucky Luke på nya äventyr ännu inte hunnit produceras. Så rimligtvis borde det vara Hanna-Barberas serie även om det bara står "Lucky Luke".

Zebastian

Någon kanske kan fråga den här personen det är ju ändå sex år sedan personen fråga, Så den kan ju ha fått tag på något.

MOA

Citat från: Zebastian skrivet 13 juli 2022 kl. 03:20:54Någon kanske kan fråga den här personen det är ju ändå sex år sedan personen fråga, Så den kan ju ha fått tag på något.

Vars på Facebook står det där? Inte för att jag kan svara, undrar bara

BPS

Vet vi vilka avsnitt som visades på TV2 1986 och hur många av de som var dubbade?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 april 2025 kl. 16:35:08Vet vi vilka avsnitt som visades på TV2 1986 och hur många av de som var dubbade?
Genom Svensk Mediedatabas i kombination med Svenska Dagbladets tidningsarkiv har jag hittat åt följande avsnittstitlar för TV2 hösten 1986:

Del 1. Varning! Dalton-gänget är på rymmen!!
Del 2. Mamma Dalton slår till igen.
Del 3. Ärlighet varar...en månad.
Del 4. Diligens full med guld
Del 5. Flodbåtstävlingen
Del 6. Minnen av banditer.
Del 7. Phil Defer, västerns vilde värsting.
Del 8. Doktor Doxies mirakeldroppar.
Del 9. Hertigen och hans hämnare.
Del 10. Flodbåtstävlingen.
Del 11. Ömfotingen.

Vilka avsnitt det egentligen motsvarar låter jag vara osagt, men åtminstone en del av dem är ju ganska uppenbara. Jag skulle kunna kolla upp det här med ordentligt med Kungliga Bibliotekets studiekopior, men det kommer i så fall ta ett par veckor (då de bränner ut DVD-skivor och skickar upp detta till Campusbiblioteket i Skellefteå per post). :)

Varför Flodbåtstävlingen står med två gånger vet jag inte, så jag kan inte svara på om samma avsnitt verkligen sändes två gånger - men både Svenska Dagbladet och Aftonbladet uppger samma titel båda datumen... Fler tidningsarkiv än så har jag inte tillgång till.

Jag vill minnas att Flodbåtstävlingen var i textad originalversion och alla andra i svenskdubbad form, men det var ju inte direkt igår så ta mina uppgifter med en viss nypa salt. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2025 kl. 09:50:43Genom Svensk Mediedatabas i kombination med Svenska Dagbladets tidningsarkiv har jag hittat åt följande avsnittstitlar för TV2 hösten 1986:

Del 1. Varning! Dalton-gänget är på rymmen!!
Del 2. Mamma Dalton slår till igen.
Del 3. Ärlighet varar...en månad.
Del 4. Diligens full med guld
Del 5. Flodbåtstävlingen
Del 6. Minnen av banditer.
Del 7. Phil Defer, västerns vilde värsting.
Del 8. Doktor Doxies mirakeldroppar.
Del 9. Hertigen och hans hämnare.
Del 10. Flodbåtstävlingen.
Del 11. Ömfotingen.

Vilka avsnitt det egentligen motsvarar låter jag vara osagt, men åtminstone en del av dem är ju ganska uppenbara. Jag skulle kunna kolla upp det här med ordentligt med Kungliga Bibliotekets studiekopior, men det kommer i så fall ta ett par veckor (då de bränner ut DVD-skivor och skickar upp detta till Campusbiblioteket i Skellefteå per post). :)

Varför Flodbåtstävlingen står med två gånger vet jag inte, så jag kan inte svara på om samma avsnitt verkligen sändes två gånger - men både Svenska Dagbladet och Aftonbladet uppger samma titel båda datumen... Fler tidningsarkiv än så har jag inte tillgång till.

Jag vill minnas att Flodbåtstävlingen var i textad originalversion och alla andra i svenskdubbad form, men det var ju inte direkt igår så ta mina uppgifter med en viss nypa salt. :)
Kan någon bekräfta att Ömfotingen var dubbad? För isåfall har det avsnittet 3 dubbningar en av KM Studio för SVT, en av Eurotroll för VHS och en av Mediadubb International för TV1000. 

Jag har alltid antagit att det inte dubbades för TV och därför gjordes dubbningen senare för VHS...

Erika

Avsnittet Flodbåtstävlingen var dubbat däremot minns jag att Calamity Jane och ett avsnitt baserat på albumet Storfursten (antar det är identiskt med avsnittet Hertigen och hans hämnare?) var på engelska. Just Ömfotingen hade vi inte inspelat, så ingen aning om SVT sände det svenskdubbat eller inte. :(

A

Citat från: BPS skrivet 17 april 2025 kl. 10:38:37Kan någon bekräfta att Ömfotingen var dubbad? För isåfall har det avsnittet 3 dubbningar en av KM Studio för SVT, en av Eurotroll för VHS och en av Mediadubb International för TV1000.

Jag har alltid antagit att det inte dubbades för TV och därför gjordes dubbningen senare för VHS...
När Lucky Luke gick på Kanal 5 tror jag att det var KM Studios dubbning på de flesta avsnitten men inte Ömfotingen. Letar du efter tv-sändningarna eller?

BPS

Citat från: A skrivet 17 april 2025 kl. 13:48:35När Lucky Luke gick på Kanal 5 tror jag att det var KM Studios dubbning på de flesta avsnitten men inte Ömfotingen. Letar du efter tv-sändningarna eller?
Jag efterlyser alla TV inspelningar av Lucky Luke som finns att få tag på främst från TV1000 men nu också från TV2 för att försöka få klarhet i hur det ligger till med alla dubbningarna.

Beck

Jag söker en trailer/reklamfilm med inslag av både Lucky Luke och Stålpojken (Superboy) som visades 1996 på Femman/Kanal 5.
Torsten Wahlund var speakerröst. 
Är det någon som har den?

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 17 april 2025 kl. 13:49:30Jag efterlyser alla TV inspelningar av Lucky Luke som finns att få tag på främst från TV1000 men nu också från TV2 för att försöka få klarhet i hur det ligger till med alla dubbningarna.
Tyvärr tror jag inte att många har så tidiga inspelningar som från 1986 VHS band håller ju inte så länge. Jag antar också att @Erika inte har kvar inspelningarna som hon nämnde för det är ju längesen.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 17 april 2025 kl. 10:38:37Kan någon bekräfta att Ömfotingen var dubbad? För isåfall har det avsnittet 3 dubbningar en av KM Studio för SVT, en av Eurotroll för VHS och en av Mediadubb International för TV1000.

Om ingen annan vet med säkerhet, så kan jag beställa studiekopia av avsnittet från Svensk Mediedatabas för att få definitivt besked om hur det förhåller sig. Det hjälper förstås inte för att faktiskt få tag i en eventuell dubbning, men kan vara värdefullt att få veta med säkerhet hur SVT sände serien och avsnittet. :)

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 17 april 2025 kl. 18:36:44Tyvärr tror jag inte att många har så tidiga inspelningar som från 1986 VHS band håller ju inte så länge. Jag antar också att @Erika inte har kvar inspelningarna som hon nämnde för det är ju längesen.
Jag kan tänkas ha VHS-band med Lucky Luke, då jag har ett vagt minne av att jag spelade in serien från SVT - men jag har tyvärr inte lyckats hitta åt de banden, så det är högst oklart om jag minns rätt eller inte...

salle

Citat från: BPS skrivet 17 april 2025 kl. 13:49:30Jag efterlyser alla TV inspelningar av Lucky Luke som finns att få tag på främst från TV1000 men nu också från TV2 för att försöka få klarhet i hur det ligger till med alla dubbningarna.
Jag har nyligen lyckats komma över ett par vhs-band med inspelningar från en TV1000 från en gammal barndomsvän som hade både TV1000 och Canal+. Det mesta som var inspelat på dem var actionfilmer, men det fanns ett par avsnitt från Lucky Luke. Bl.a. Ömfotingen och Diligensen med TV1000-dubben. Bilden har dock mycket att önska tyvärr. Jag har skickat till @Goliat som kunde tänka sig att synka dem när han får tid.