Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Borde Warner Brothers sluta med Harry Potter franchisetet ?

( nu när J K Rowling är ond menar)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 27 april 2025 kl. 16:13:51Borde Warner Brothers sluta med Harry Potter franchisetet ?

( nu när J K Rowling är ond menar)
Warner Brothers bryr sig inte om Rowling, så länge de tjänar pengar på franchisen kommer de inte sluta speciellt inte nu när de planerar en 10-årig serie.

gstone

Citat från: BPS skrivet 27 april 2025 kl. 16:17:31Warner Brothers bryr sig inte om Rowling,
hon får ju fortfarande pengar på det, med vilken hon gör dåliga saker

Oskar

Citat från: gstone skrivet 27 april 2025 kl. 16:50:31hon får ju fortfarande pengar på det, med vilken hon gör dåliga saker
är det en serie eller film som handlar från henne böcker? jag är inte förvånad om någon streaming tjänst som har bestämt av någon produktion från henne böcker.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 27 april 2025 kl. 17:43:45är det en serie eller film som handlar från henne böcker? jag är inte förvånad om någon streaming tjänst som har bestämt av någon produktion från henne böcker.
en serie på 7 säsonger

gstone

gstone

Citat från: Oskar skrivet 27 april 2025 kl. 17:43:45är det en serie eller film som handlar från henne böcker? jag är inte förvånad om någon streaming tjänst som har bestämt av någon produktion från henne böcker.
Rowling kommer använda pengarna från serien för ta bort trans människors rättigheter

BPS

Citat från: gstone skrivet 27 april 2025 kl. 20:01:32Rowling kommer använda pengarna från serien för ta bort trans människors rättigheter
Hon får ju royalties vad de än gör så det spelar ju ingen roll egentligen hurvida de gör serien eller inte för franchisen kommer man ju inte bara sluta att utnyttja.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 27 april 2025 kl. 20:01:32Rowling kommer använda pengarna från serien för ta bort trans människors rättigheter
var försiktig hur du skriver. det är gränsen till persongrepp. jag undrar om Daniel tittar på dina inlägg om Rowling jag om han blir glad.

BPS

Citat från: Oskar skrivet 27 april 2025 kl. 20:19:13var försiktig hur du skriver. det är gränsen till persongrepp. jag undrar om Daniel tittar på dina inlägg om Rowling jag om han blir glad.
Allt behöver inte vara personangrepp för att man kritiserar någon, det är ju hon själv som delat transfobiska kommentarer det är ju inget han hittar på.

Oskar

Citat från: BPS skrivet 27 april 2025 kl. 20:31:17Allt behöver inte vara personangrepp för att man kritiserar någon, det är ju hon själv som delat transfobiska kommentarer det är ju inget han hittar på.
jag vet hon är emot transpersoner. man ska tänka sig för vad man skriver för vissa tycker att är känsligt ämne. samtidigt ska man inte skriva som uppfattas som personangrepp.

Daniel Hofverberg

Visst är det olyckligt att stötta någon som kommit med så olämpliga uttalanden, men J.K. Rowling är väl ändå inte i någon position att kunna ta bort transpersoners rättigheter...? Såvitt jag vet är hon ju trots allt inte politiker och sitter inte med i det brittiska parlamentet, så hennes uttalanden lär varken göra till eller från när det gäller mänskliga rättigheter.

Så mycket längre än att transpersoner lär ta illa vid sig av hennes (gissningsvis fortsatta) uttalanden, och eventuellt får sämre självförtroende på grund av det hon skriver och säger, lär det väl knappast gå. Vilket i och för sig är illa nog, men steget därifrån till att ta bort människors rättigheter är trots allt ganska långt.

Citat från: BPS skrivet 27 april 2025 kl. 20:31:17Allt behöver inte vara personangrepp för att man kritiserar någon, det är ju hon själv som delat transfobiska kommentarer det är ju inget han hittar på.
Precis, i det här fallet kan man se svart på vitt vad Rowling har skrivit och sagt; så det är inte upp till tolkning.

Att kritisera någon som kommit med transfobiska eller homofoba uttalanden är inte samma sak som personangrepp. Om man går därifrån till att börja slänga ur sig fula/grova ord om henne som person kanske man börjar närma sig personangrepp, men att kritisera vad någon sagt och gjort är inte det.

Citat från: Oskar skrivet 27 april 2025 kl. 20:36:32jag vet hon är emot transpersoner. man ska tänka sig för vad man skriver för vissa tycker att är känsligt ämne.
Man ska absolut vara försiktig om man börjar antyda att hon är en sämre människa som är mindre värd än andra, men såvitt jag kan se har ingen skrivit något om henne som person utan bara om hennes åsikter. Och det är fritt fram, man måste få kritisera någon med fördomar; i synnerhet någon som når ut till så många människor och därmed kan orsaka större skada än "vanligt folk".

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2025 kl. 20:43:24Visst är det olyckligt att stötta någon som kommit med så olämpliga uttalanden, men J.K. Rowling är väl ändå inte i någon position att kunna ta bort transpersoners rättigheter...? Såvitt jag vet är hon ju trots allt inte politiker och sitter inte med i det brittiska parlamentet, så hennes uttalanden lär varken göra till eller från när det gäller mänskliga rättigheter.
Om jag inte misstar mig har hon bidragit finansiellt till organisationer som aktivt motarbetar transpersoners rättigheter. Hon kanske inte kan frånta dem deras rättigheter direkt, men indirekt
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Skokaka

Mitt aprilskämt i denna året för mina online vänner var att jag tänkte ta livet av mig. Öh... Var detta lite för långt? I typ förra året så var mitt aprilskämt om att jag tänkte sluta vara online, och de tog också detta på allvar, så jag vet inte... 

gstone

Är jag värdelös ?

Jag kan inte ha ett vanligt job 7 dagar o veckan och jag kan inte klara mig utan vid hjälp.