Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

WILLDUBGURU & CHARGUIGOU

Startat av Disneyfantasten, 7 maj 2022 kl. 16:08:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 december 2024 kl. 20:06:13https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/
Denna sida snackar jag om drivs av någon som sprider felaktig info och rena lögner han hittat på.
Ja det gäller ju att källgranska. 

Det lärde jag mig i skolan.

Men för få källor så är det ju svårt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 december 2024 kl. 18:03:57Kan du snälla sluta använda Charguigou som käll referns på saker? @Daniel Hofverberg

Jag vill inte vara hård men det har vid flera tillfällen visat sig att information från sidan har varit ren lögn eller påhittad.

Mest noterbart hans ihop ljugna historia om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på den norska Pocahontas sidan.
Vilket är en ren ihopdiktad lögn historia han kommit på. Jag har varit i kontakt med Guri Schanke och hon har bekräftat att hon aldrig gett honom den informationen 😟, vilket redan där säger allt om hur han är.

Informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo är ett annat påhitt han kommit med, @willdubguru har varit i kontakt med Ruth Langer's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem Ruth spelar i dubben.
Charguigou har troligen också hittat på Ruth's historia som han nämner i trivia då han är en väldigt oseriös person.
Om resten av informationen på Dumbo rollistan också är från Charguigou så rekommenderar jag dig att ta bort den då mycket på Charguigou's sida är ren skit han ljugit ihop.
Jag vet att jag inte har använt någonting från den sidan, då jag inte ens känner till sajten ifråga - däremot kan jag inte svära på att ingenting indirekt kommit därifrån, som alltså har spridit sig till annat håll efteråt. Det är ju lätt hänt att (eventuella) felaktiga uppgifter sprider sig via en rad olika källor, så att det i efterhand inte går att avgöra varifrån uppgifter först kommer.

Tyvärr kommer jag på rak arm inte ihåg var rollistan på Dubbningshemsidan för originaldubben av Dumbo kommer ifrån, men jag har ett vagt minne att den kanske kom från @Oscar Isaksson...? Han kanske kan bekräfta det, och i så fall också berätta var hans uppgifter kommer ifrån.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2024 kl. 02:17:07Jag vet att jag inte har använt någonting från den sidan, då jag inte ens känner till sajten ifråga - däremot kan jag inte svära på att ingenting indirekt kommit därifrån, som alltså har spridit sig till annat håll efteråt. Det är ju lätt hänt att (eventuella) felaktiga uppgifter sprider sig via en rad olika källor, så att det i efterhand inte går att avgöra varifrån uppgifter först kommer.

Tyvärr kommer jag på rak arm inte ihåg var rollistan på Dubbningshemsidan för originaldubben av Dumbo kommer ifrån, men jag har ett vagt minne att den kanske kom från @Oscar Isaksson...? Han kanske kan bekräfta det, och i så fall också berätta var hans uppgifter kommer ifrån.
Yes tyvärr så har endel felaktig info spridits via den hemsidan då personer tagit efter och spridit lögner han hittat på.
(Vet att det är en han som driver sidan då WillDubGuru sagt det).
Yes Will har också sagt att personen ifråga är en otrevlig uppmärksamhets sökare vilket jag inte trodde på förrens den felaktiga info på den norska Pocahontas sidan uppdagades.

Dock så är Oscar en pålitlig källa som jag litar på🙂, då han är väldigt kunnig i dubbningar.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2024 kl. 02:17:07Tyvärr kommer jag på rak arm inte ihåg var rollistan på Dubbningshemsidan för originaldubben av Dumbo kommer ifrån, men jag har ett vagt minne att den kanske kom från @Oscar Isaksson...? Han kanske kan bekräfta det, och i så fall också berätta var hans uppgifter kommer ifrån.
Har letat igenom den dokumentation jag skickat till dig Daniel. Hittar inget om just avvikelsen Fru Jumbo. Vet att det jag lämnade uppgifter med Dumbo som var styrkt med tidningsartiklar från 1946.

Det är minst lika underligt, som var uppgifterna kommer från om svenska regissörer till många av de True-Life Adventures filmer, som spelades in vid SF.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 29 december 2024 kl. 09:48:44Har letat igenom den dokumentation jag skickat till dig Daniel. Hittar inget om just avvikelsen Fru Jumbo. Vet att det jag lämnade uppgifter med Dumbo som var styrkt med tidningsartiklar från 1946.

Det är minst lika underligt, som var uppgifterna kommer från om svenska regissörer till många av de True-Life Adventures filmer, som spelades in vid SF.
På WILLDUBGURU står det iallafall fortfarande felaktigt att Eddie Fernberg är Spisen i Skönheten och Odjuret.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 december 2024 kl. 18:03:57Charguigou har troligen också hittat på Ruth's historia som han nämner i trivia då han är en väldigt oseriös person.
Om du menar citatet av Susan McCabe så är det äkta. Både jag och Daniel har haft mailkontakt med Susan, och det som står i citatet överensstämmer med vad hon har berättat i mail.

Det som är lite knepigt är formuleringen "certainly the voice of Mrs Jumbo" som är öppet för lite olika tolkningar. Troligen menar Susan att hon tror att Ruth gjorde rösten till Mrs Jumbo, men att hon inte vet säkert.

Det ska tilläggas att Daniel även har haft mailkontakt med sönerna till Leonard Clairmont som regisserade dubbningen. Så det är möjligt att vissa av uppgifterna kan ha kommit den vägen. Tyvärr lever ingen av sönerna längre.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2024 kl. 10:16:57Om du menar citatet av Susan McCabe så är det äkta. Både jag och Daniel har haft mailkontakt med Susan, och det som står i citatet överensstämmer med vad hon har berättat i mail.

Det som är lite knepigt är formuleringen "certainly the voice of Mrs Jumbo" som är öppet för lite olika tolkningar. Troligen menar Susan att hon tror att Ruth gjorde rösten till Mrs Jumbo, men att hon inte vet säkert.

Det ska tilläggas att Daniel även har haft mailkontakt med sönerna till Leonard Clairmont som regisserade dubbningen. Så det är möjligt att vissa av uppgifterna kan ha kommit den vägen. Tyvärr lever ingen av sönerna längre.
Ok men mycket på Charguigou's är rena lögner dock.
Inte insatt i internet draman då det inte intresserar mig men har hört från WillDubGuru att Charguigou ofta använder sina kompisar till att ljuga ihop skit, starta draman och liknande och att Charguigou är en så kallad Drama Queen som skapar draman, provokationer och liknande med hjälp av andra för att dra nytta av det.

Yes, detta kan också bekräftas av hans påhittade info om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på hans Pocahontas sida😟, som är en ren lögn. Guri bekräftade till mig på Messenger att hon inte sagt ett ord om det han skrivit och att informationen inte stämde.

Disneyfantasten

Kör-listan till hans svenska sida av Mulan stämmer dock, den står nämligen med under creditlistan som visas på Bluray-utgåvan.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 december 2024 kl. 17:39:34Kör-listan till hans svenska sida av Mulan stämmer dock, den står nämligen med under creditlistan som visas på Bluray-utgåvan.
Ja endel uppgifter stämmer på Charguigou men mycket på sidan är lögner och påhitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2024 kl. 10:16:57Om du menar citatet av Susan McCabe så är det äkta. Både jag och Daniel har haft mailkontakt med Susan, och det som står i citatet överensstämmer med vad hon har berättat i mail.

Nu när du säger det kommer jag ihåg formuleringen "certainly the voice of Mrs Jumbo" från mailkorrespondensen, och jag håller med att det är ett lite knepigt ordval som går att tolka på olika sätt - allt ifrån ett konstaterande av faktum till en kvalificerad gissning.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2024 kl. 10:16:57Det ska tilläggas att Daniel även har haft mailkontakt med sönerna till Leonard Clairmont som regisserade dubbningen. Så det är möjligt att vissa av uppgifterna kan ha kommit den vägen. Tyvärr lever ingen av sönerna längre.
Jag har mycket riktigt haft kontakt med två av Leonard Clairmonts tre söner, men hade mest kontakt med Lenny Asplund Clairmont (den av dem som inte jobbade på Clairmont Camera); som beklagade sig över att hans pappa aldrig brydde sig om att lära sina barn svenska och att det var ett för svårt språk för att lära sig till fullo i vuxen ålder - så att han därför bara kunde mycket knagglig svenska. Men för att hedra sitt svenska arv hade han i vuxen ålder antagit sin pappas ursprungliga efternamn Asplund.

En del uppgifter vet jag att de bidragit med, men kommer tyvärr inte ihåg exakt vad i dagens läge. Men jag minns att Lenny nämnde att han och hans bröder hållit kontakten med flertalet skådespelare som var med i originaldubben av Dumbo. Oklart om jag har kvar dessa gamla mail, då det inte direkt var igår...

Jag skickade för övrigt också DVD-kopior av Saludos Amigos och Tre Caballeros till Leonards söner, då de inte själva hade kopior av någon av sin pappas insatser, som de var väldigt tacksamma för - det här var alltså innan de svenska dubbningarna dök upp på Disney+, så att dubbningarna blev lättillgängliga för gemene man.

charguigou

Ah, how nice to fall onto such pages to discover people talking shit being your back without any proof ::)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 december 2024 kl. 18:03:57Kan du snälla sluta använda Charguigou som käll referns på saker? @Daniel Hofverberg

Jag vill inte vara hård men det har vid flera tillfällen visat sig att information från sidan har varit ren lögn eller påhittad.

Mest noterbart hans ihop ljugna historia om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på den norska Pocahontas sidan.
Vilket är en ren ihopdiktad lögn historia han kommit på. Jag har varit i kontakt med Guri Schanke och hon har bekräftat att hon aldrig gett honom den informationen 😟, vilket redan där säger allt om hur han är.

Informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo är ett annat påhitt han kommit med, @willdubguru har varit i kontakt med Ruth Langer's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem Ruth spelar i dubben.
Charguigou har troligen också hittat på Ruth's historia som han nämner i trivia då han är en väldigt oseriös person.
Om resten av informationen på Dumbo rollistan också är från Charguigou så rekommenderar jag dig att ta bort den då mycket på Charguigou's sida är ren skit han ljugit ihop.

A sentence that starts by "I don't want to be harsh" is rarely followed by something nice.
I believe you're not American so you might want to show proofs of what you're saying maybe? Or you just like to make stuff up like your big friend William, who I see still say so many nice things about me when he has nothing to do.
I'm attaching the convo with Guri Schanke in which she says she was brought in after Anita was initially cast for the roles. So now maybe you wanna show us YOUR conversation with Guri ;)

Mr Anders Olsson already confirmed about Susan McCabe; who I'd like to add, came to talk to me on her own, I didn't contact her. As Mr. Olsson said, she stated her mother was "certainly the voice of Mrs. Jumbo", which is why I added her name for the character with a "?" next to it.

So, once again, please provide was it supposed to be "pure lies". It seems you're very strong-minded about not spreading misinformation, so I'll be waiting for your answer about my lies, ok?
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 december 2024 kl. 17:35:37Ok men mycket på Charguigou's är rena lögner dock.
Inte insatt i internet draman då det inte intresserar mig men har hört från WillDubGuru att Charguigou ofta använder sina kompisar till att ljuga ihop skit, starta draman och liknande och att Charguigou är en så kallad Drama Queen som skapar draman, provokationer och liknande med hjälp av andra för att dra nytta av det.

Yes, detta kan också bekräftas av hans påhittade info om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på hans Pocahontas sida😟, som är en ren lögn. Guri bekräftade till mig på Messenger att hon inte sagt ett ord om det han skrivit och att informationen inte stämde.
Also, for someone who's not interesting in drama, you sure do know how to create it. Not expecting anything else I must admit from someone being friend with William, seeing how he still spreads lies about me. How funny he's the one who's been caught lying and talking shit about me EVERY TIME, and yet I'm the one being a "drama queen" and who "create drama (and) provocations" when I defend myself and put him in front of his lies... I'm also not sure what I'm supposed to be benefiting from, except having two brats on my ass all the time trying to make their life interesting by dragging me down when I didn't even care about them in the first place.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 december 2024 kl. 02:25:16Yes tyvärr så har endel felaktig info spridits via den hemsidan då personer tagit efter och spridit lögner han hittat på.
(Vet att det är en han som driver sidan då WillDubGuru sagt det).
Yes Will har också sagt att personen ifråga är en otrevlig uppmärksamhets sökare vilket jag inte trodde på förrens den felaktiga info på den norska Pocahontas sidan uppdagades.

Dock så är Oscar en pålitlig källa som jag litar på🙂, då han är väldigt kunnig i dubbningar.
I'd wished to say you're just young and brainwashed by that other jerk, but I can see you seem to be quite an immature and illogical person on your own, as being a "nasty attention seeker" (thanks William  ) and having incorrect information has nothing to do with each other, so it seems you're easily influenced. Please, get a life, and watch TV for your drama instead of creating it yourself (while pretending you don't like it). You should also start to think of what you write on the internet before posting, cause your statement "I don't like drama" and your defamation about me doesn't look very good now, do they? You sure do speak a lot without knowing for someone who doesn't like misinformation and drama.

So @william next time you wanna talk shit about me to your minions to try and pass for the victim once more in situations you create yourself : don't mention my name on the forum, douchebag.

Steffan Rudvall

This forum is dedicated to fans of Nordic dubbings. It is a public space intended for shared discussions, not a venue for personal disputes. We kindly ask that you refrain from engaging in conflicts, or any form of drama. The majority of users are neither informed about nor interested in such fights/disagreements. This forum was created to have respectful and meaningful dialogue among fans, not to serve as a battleground. We respectfully request that all members respect our community.

DingoPictures2005

Citat från: charguigou skrivet  3 maj 2025 kl. 21:25:18Ah, how nice to fall onto such pages to discover people talking shit being your back without any proof ::)

A sentence that starts by "I don't want to be harsh" is rarely followed by something nice.
I believe you're not American so you might want to show proofs of what you're saying maybe? Or you just like to make stuff up like your big friend William, who I see still say so many nice things about me when he has nothing to do.
I'm attaching the convo with Guri Schanke in which she says she was brought in after Anita was initially cast for the roles. So now maybe you wanna show us YOUR conversation with Guri ;)

Mr Anders Olsson already confirmed about Susan McCabe; who I'd like to add, came to talk to me on her own, I didn't contact her. As Mr. Olsson said, she stated her mother was "certainly the voice of Mrs. Jumbo", which is why I added her name for the character with a "?" next to it.

So, once again, please provide was it supposed to be "pure lies". It seems you're very strong-minded about not spreading misinformation, so I'll be waiting for your answer about my lies, ok?Also, for someone who's not interesting in drama, you sure do know how to create it. Not expecting anything else I must admit from someone being friend with William, seeing how he still spreads lies about me. How funny he's the one who's been caught lying and talking shit about me EVERY TIME, and yet I'm the one being a "drama queen" and who "create drama (and) provocations" when I defend myself and put him in front of his lies... I'm also not sure what I'm supposed to be benefiting from, except having two brats on my ass all the time trying to make their life interesting by dragging me down when I didn't even care about them in the first place.
I'd wished to say you're just young and brainwashed by that other jerk, but I can see you seem to be quite an immature and illogical person on your own, as being a "nasty attention seeker" (thanks William  ) and having incorrect information has nothing to do with each other, so it seems you're easily influenced. Please, get a life, and watch TV for your drama instead of creating it yourself (while pretending you don't like it). You should also start to think of what you write on the internet before posting, cause your statement "I don't like drama" and your defamation about me doesn't look very good now, do they? You sure do speak a lot without knowing for someone who doesn't like misinformation and drama.

So @william next time you wanna talk shit about me to your minions to try and pass for the victim once more in situations you create yourself : don't mention my name on the forum, douchebag.
Dude you have a harsh attitude.
Also your the one starting a drama.

My convo can be seen here.

I also tend to think good of people first hand but after this was proven, I lost trust in you.
I told Will multiple times I don't want to judge people I haven't talked to, But after this I sided with him.
I have also found other missinfo on your site like Carsten Byhring not being credited as the Russian cat in your Norwegian Aristocats page and Svullo not being as Razoul on your swedish Aladdin page.

Gobofraggle has also told me that your a drama queen.

I can also prove further that I didn't judge you before this missinfo spreading came up with another screenshot.

charguigou

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2025 kl. 21:43:12This forum is dedicated to fans of Nordic dubbings. It is a public space intended for shared discussions, not a venue for personal disputes. We kindly ask that you refrain from engaging in conflicts, or any form of drama. The majority of users are neither informed about nor interested in such fights/disagreements. This forum was created to have respectful and meaningful dialogue among fans, not to serve as a battleground. We respectfully request that all members respect our community.
I agree with you. Believe me my day was going fine before finding insults about me on your forum. I am not the one who started them, so I don't see how I should be blamed for defending myself after seeing posts about me which none of you nor the admins condemned when that person, of your community, posted initially.

DingoPictures2005

Citat från: charguigou skrivet  3 maj 2025 kl. 21:56:04I agree with you. Believe me my day was going fine before finding insults about me on your forum. I am not the one who started them, so I don't see how I should be blamed for defending myself after seeing posts about me which none of you nor the admins condemned when that person, of your community, posted initially.
Maybe you should stick to the truth?
When saying things?

Not lie up a bunch of shit, I also mentioned 2 other cases of missinfo, with Ruth you even did a damage control adding a (?) after the info when you got called out for it and after it started spreading.

Ontop of that you have still made up lies about stuff like a Slovak 1938 dub of Snow White, left out Svullo on your Aladdin credits etc🤔, so....

You have also been proven wrong by now😉.