Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Asterix & Obelix: I drakens rike (Astérix et Obélix : L'Empire du Milieu, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 26 september 2022 kl. 20:05:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Kloppstock skrivet 18 maj 2025 kl. 01:21:46Varför finns det ingen tråd om svenska dubbningen av tramsfilmen "Asterix i Drakens Rike"
och klagomål på att Bolme inte längre spelar Asterix t.e.x

Vi får inte ens Louise Raeder längre, utan fattigmans-Raeder ;) i Elina
Det finns ju en tråd om den och röstbyten har ju diskuterats i tråden där väl de flesta var överens om att de nya rösterna funkade bra.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15110

DingoPictures2005

Citat från: Kloppstock skrivet 18 maj 2025 kl. 01:21:46Varför finns det ingen tråd om svenska dubbningen av tramsfilmen "Asterix i Drakens Rike"

Vi får inte ens Louise Raeder längre, utan fattigmans-Raeder ;) i Elina
För att ingen skapat en sådan tråd.

Kloppstock

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 maj 2025 kl. 01:27:10För att ingen skapat en sådan tråd.
Ja den är inte värd en egen tråd :) den visades på svt igårnatt iaf

Sen valde jag definitiv fel tråd att trycka in detta, då jag trodde att det här var åtm otäcknade Asterix & britterna tråden,
men det blev aldrig skapad heller minns jag nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  1 maj 2025 kl. 17:16:52Kommer tillbaka 16 maj på SVT Play.
Och sändes linjärt i natt, men dock 40 minuter efter utsatt tid då Eurovision Song Contest drog ut rejält på tiden... Så jag hoppas att ingen spelade in filmen med digitalbox, för då lär de ha missat slutet. :(
(I dagens läge ser nog de flesta på SVT Play, men det finns ju fortfarande de som främst tittar linjärt)

Jag såg inte Asterix & Obelix: I drakens rike på bio, så jag vet inte om den hade någon svensk bildversion där - men på SVT1 och SVT Play finns i alla fall ingen som helst svensk bildversion, och inte ens utsatta dubbcredits... :(

Nog borde väl det väl på bio åtminstone ha visats dubbcredits efter sluttexterna...?

Däremot är ju sändningen/publiceringen på SVT värdefull för att få svensk textning för hörselskadade, som följer den svenska dubbningens översättning/dialog, som annars lyser med sin frånvaro. :)

Jag har flyttat över dina inlägg till tråden som trots allt funnits i åratal.

Visst hade jag också gärna hört Tomas Bolme som Asterix igen, men han var ju faktiskt 78 år gammal när dubbningen gjordes (80 år gammal idag); så inte alls givet att hans röst fortfarande passar som Asterix... Han har ju heller inte spelat Asterix sedan 2019, och inte i live-action sedan 2002, så han är nog kanske inte det mest givna valet heller idag längre.

Det är ju också nya skådespelare i bild, så det är möjligt att det hade upplevts onaturligt med äldre röster till helt andra skådespelare - inte minst som skådisen vi ser i bild är nästan 30 år yngre än Bolme.

Steffan Rudvall

Dessutom är ju Kim Sulocki en mycket värdig ersättare vilket även Andreas Rothlin Svensson är.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 maj 2025 kl. 13:01:15Dessutom är ju Kim Sulocki en mycket värdig ersättare vilket även Andreas Rothlin Svensson är.
Det håller jag med om, och båda två är dessutom i ganska precis samma ålder som skådespelaren vi ser i bild (Guillaume Canet).

Vid live-action känns det ju som att det generellt sett är en fördel om röstskådespelaren är i någorlunda samma ålder som den synliga skådespelaren (även om det förstås finns undantag).

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 maj 2025 kl. 13:01:15Dessutom är ju Kim Sulocki en mycket värdig ersättare vilket även Andreas Rothlin Svensson är.
Andreas är mycket bra men jag undrar om de faktiskt skulle ha gått ifrån Allan Svensson om han inte blivit sjuk. Jag tror inte att det castingvalet beror på att originalskådespelaren är utbytt för han ser ju ändå ut som en exakt kopia av Gérard Depardieu.

Kloppstock

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 12:57:04Visst hade jag också gärna hört Tomas Bolme som Asterix igen, men han var ju faktiskt 78 år gammal när dubbningen gjordes (80 år gammal idag); så inte alls givet att hans röst fortfarande passar som Asterix... Han har ju heller inte spelat Asterix sedan 2019, och inte i live-action sedan 2002, så han är nog kanske inte det mest givna valet heller idag längre.

Det är ju också nya skådespelare i bild, så det är möjligt att det hade upplevts onaturligt med äldre röster till helt andra skådespelare - inte minst som skådisen vi ser i bild är nästan 30 år yngre än Bolme.
Tack för flytten & filmtipset "Den magiska drycken" har jag inte sätt, trodde Gudarnas Hemvist var sista med Bolme.
Allan Svensson hade dom kunnat ha som Obelix men han blev nog inte tillfrågad när dom bestämt sig för att inte ha Bolme, eller så tackade han nej av det skälet.

Jag håller med dig rörande Bolme, vi måste släppa fram äldre talanger ;) Bosse Manniette som Asterix i Drakens Rike! hade suttit fint

BPS

Citat från: Kloppstock skrivet 18 maj 2025 kl. 17:09:40Allan Svensson hade dom kunnat ha som Obelix men han blev nog inte tillfrågad när dom bestämt sig för att inte ha Bolme, eller så tackade han nej av det skälet.
Allan Svensson blev ju sjuk och slutade med allt skådespel innan han gick bort så det är väl klart att han inte kunde medverka.

Kloppstock

Citat från: BPS skrivet 18 maj 2025 kl. 17:12:39Allan Svensson blev ju sjuk och slutade med allt skådespel innan han gick bort så det är väl klart att han inte kunde medverka.
Jaha, visste inte att han pensionerade sig redan 2021

Göran