Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)

Startat av Beck, 21 maj 2025 kl. 22:03:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

DingoPictures2005

Citat från: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

Jag har den på vhs.
Kan digitalisera under veckan och be BPS lägga ut den🙂.
Jag kommer dock vattenstämpla uppladdning då en viss person på forum snor andras material.

Beck

MOA

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:34:00Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt
Lol, hade den otecknade på vhs som barn, faktiskt min barndoms vhs jag har kvar.

Daniel Hofverberg

Av ren nyfikenhet: varför just före 1996...? Hände något med filmen just det året, så att nyare versioner är omklippta, censurerade eller dylikt? Kalle Stropp, grodan Boll och deras vänner har ju trots allt sänts på TV även långt efter 1996 - senast 2021 på SF-kanalen (på SVT verkar den ha sänts sista gången 1999).

Jag har ett svagt minne av att jag kan ha spelat in filmen digitalt från SF-kanalen runt 2020 - 2021, som bör ha haft valbar svensk textning; om det är av intresse. Eller åtminstone vill jag minnas att jag spelat in någonting med Kalle Stropp från SF-kanalen, vet inte om de sänt något annat med de karaktärerna...?

Anders M Olsson

Intressant. Den filmen har jag länge velat se, men aldrig lyckats få tag på.

Jag har en EP-skiva som jag fick som barn med sånger som eventuellt skulle kunna vara ur filmen, men det är jag inte säker på. Det kan också vara en helt fristående musiksaga. Bilden på omslaget skulle kunna vara från filmen, lobbykort eller dylikt.

Det känns väl inte troligt att de skulle ha samlat ihop en massa skådespelare, sminkat och klätt ut dem bara för att fotografera ett skivomslag... ?!

Grodan_Boll_framsida.jpgGrodan_Boll_baksida.jpg

gstone

Ser väldigt fruktansvärt fult & obehagligt ut

Kommer aldrig att se.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Tintin

Jag har ett vagt minne att filmen fanns att köpa på DVD tidigt 2000-tal (när många köpte sina första DVD-spelare). På Siba brukade de ha en hel vägg med lågprisfilmer från Atlantic Film (bl a Tintin i hajsjön). Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon mer information om detta. Hade varit kul med bildbevis.

Filmen finns att se på Vimeo.

https://vimeo.com/208458948

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 22 maj 2025 kl. 08:44:03Filmen finns att se på Vimeo.

https://vimeo.com/208458948
Men kvaliteten var verkligen inte bra, knappt ens sebart... :(

Dessutom verkar Vimeo för mig beskära bilden upp- och nedtill, så att jag inte kan se hela bilden; ser ut som ganska mycket som saknas. Blir det samma för dig?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 09:30:52Men kvaliteten var verkligen inte bra, knappt ens sebart... :(

Dessutom verkar Vimeo för mig beskära bilden upp- och nedtill, så att jag inte kan se hela bilden; ser ut som ganska mycket som saknas. Blir det samma för dig?
Det verkar vara något som blir konstigt när man spelar filmen i en webbläsare. Jag testade att ladda hem den med yt-dlp och då blev den "normal".

Men det finns även en annan version på Vimeo här:

https://vimeo.com/156378373

MOA

Skådespelarna pratar inte, Thomas Funck dubbade över med sin röst

Beck

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 00:17:16Av ren nyfikenhet: varför just före 1996...? Hände något med filmen just det året, så att nyare versioner är omklippta, censurerade eller dylikt? Kalle Stropp, grodan Boll och deras vänner har ju trots allt sänts på TV även långt efter 1996 - senast 2021 på SF-kanalen (på SVT verkar den ha sänts sista gången 1999).

Jag har ett svagt minne av att jag kan ha spelat in filmen digitalt från SF-kanalen runt 2020 - 2021, som bör ha haft valbar svensk textning; om det är av intresse. Eller åtminstone vill jag minnas att jag spelat in någonting med Kalle Stropp från SF-kanalen, vet inte om de sänt något annat med de karaktärerna...?
Jo, för jag hade filmen på VHS (inspelad från SVT) under 90-talet med text, det är mycket nostalgi kring den sändningen, för det var så jag såg filmen första gången. 

Erika

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:34:00Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt
Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 07:13:47Ser väldigt fruktansvärt fult & obehagligt ut

Kommer aldrig att se.
Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner tillhörde visserligen inte bland favoriterna, men tyckte som barn ändå att det var en underhållande film och såg den flera gånger. Har aldrig heller tyckt filmen är obehaglig eller ens ful, men var väl ett konstigt barn antar jag... ;)

Med det sagt (skrivet) så går det inte komma ifrån de animerade filmerna är nog lite mer tidlösa. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 06:42:49Intressant. Den filmen har jag länge velat se, men aldrig lyckats få tag på.

Jag har en EP-skiva som jag fick som barn med sånger som eventuellt skulle kunna vara ur filmen, men det är jag inte säker på. Det kan också vara en helt fristående musiksaga. Bilden på omslaget skulle kunna vara från filmen, lobbykort eller dylikt.

Det känns väl inte troligt att de skulle ha samlat ihop en massa skådespelare, sminkat och klätt ut dem bara för att fotografera ett skivomslag... ?!
Det är ett tag sedan jag såg filmen senast, men vill minnas det finns en scen där de befinner sig i en u-båt, inte alls omöjligt EP-skivan är baserad på just den scenen.

Vid närmare eftertanke, så tror inte jag bilden är från filmen, vill minnas Plåt-Niklas ser helt annorlunda ut i filmen.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg vet du om filmen visades i digitalt restaurerad form på SF-kanalen? Det skulle i så fall vara kul att se filmen i bra bild för första gången! :) Svenska Filminstitutet restaurerar ju film för fullt just nu, så då kanske det finns en fin version av denna film också. 🤔

Dessutom undrar jag om filmen verkligen var i 4:3 från början med tanke på att det på affischen lär ha stått "vidfilm", dvs 16:9.