Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 maj 2025 kl. 02:59:56Har du några utländska vhs filmer?
Jag har ett flertal norska och danska VHS-filmer, nästan enbart norsk- och danskdubbade sådana. Sen har jag ett fåtal brittiska och någon enstaka amerikansk VHS-film, och möjligen någon enstaka tysk. Men där tar det nog slut, vill jag minnas. :)

gstone

Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

Sådan snusk ska väl inte vara i barn filmer ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2025 kl. 12:43:21Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

Därom tvista de lärde, men överlag tror jag inte att fransmän är fullt lika pryda eller angelägna om att undvika naket som amerikaner. :)

Censuren/åldersklassificeringen i USA gör ju också att det i USA blir viktigare att undvika sådant, för att inte åldersgränsen ska skjuta i taket - något som inte gäller i många europeiska länder.

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2025 kl. 12:43:21Varför är det nakenheten i Asterix filmerna ?

I Bautastensmällen förekommer ingen nakenheter så där är det lugnt

moviefan

Gillar ni Edward Scissorhands ? Jag tycker mycket om den filmen, den är en given favorit.  :D 

gstone

Citat från: moviefan skrivet 18 maj 2025 kl. 15:43:39Gillar ni Edward Scissorhands ? Jag tycker mycket om den filmen, den är en given favorit.  :D
jag gillar den jättemycket

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 03:46:18Jag har ett flertal norska och danska VHS-filmer, nästan enbart norsk- och danskdubbade sådana. Sen har jag ett fåtal brittiska och någon enstaka amerikansk VHS-film, och möjligen någon enstaka tysk. Men där tar det nog slut, vill jag minnas. :)
Vilka enstaka tyska utgåvor har du?
Letar efter dessa med tysk dub.
Aladdin 
Antz
Aschenputtel
Das Dschungelbuch 
Susi und Strolch

Har 2 tyska vhs:er Bärenbrüder och Donalds Größte Hits.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 maj 2025 kl. 17:30:42Vilka enstaka tyska utgåvor har du?
Letar efter dessa med tysk dub.
Aladdin
Antz
Aschenputtel
Das Dschungelbuch
Susi und Strolch

Har 2 tyska vhs:er Bärenbrüder och Donalds Größte Hits.
Har inga namn i huvudet här och nu, men det rör sig om kortfilmssamlingar i alla fall - inga traditionella långfilmer. :)

MOA

Sökte & hittade inte ens DVD:n så jag frågar vilka avsnitt förekommer på Greta Gris: Lerpölar? Äger någon här DVD:n?

moviefan

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2025 kl. 21:03:11Sökte & hittade inte ens DVD:n så jag frågar vilka avsnitt förekommer på Greta Gris: Lerpölar? Äger någon här DVD:n?

https://gameshop.se/product/film/459694/greta-gris-lerpolar-andra-historier/

Finns på gameshop 

gstone

Skulle Jurassic Park funka på rikligt ?

skulle man kunna klona utdöda djur från mygg blod ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:24:54Skulle Jurassic Park funka på rikligt ?

skulle man kunna klona utdöda djur från mygg blod ?
Ja och nej, är väl det korta svaret. För att till fullo kunna återskapa utdöda djur måste man ha tillgång till komplett DNA-struktur, vilket man sällan har. Däremot pågår det ju försök just nu att någorlunda återskapa utdöda djur, genom att blanda ofullständig bevarad DNA med DNA från djurens närmaste överlevande "släkting" - vilket alltså inte kommer bli exakt som de utdöda djuren, men en snarlik kopia.

Nu senast har ju exempelvis forskare i USA gjort ett försök att återskapa jättevargen, som dog ut för 10000 år sedan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQAOy0/jattevarg-aterskapad-genmodifierade-vargar-i-usa

Av dinosaurier finns det förmodligen ännu mindre DNA bevarad från fossil, skulle jag tro...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 15:47:07Av dinosaurier finns det förmodligen ännu mindre DNA bevarad från fossil, skulle jag tro...
det skulle ändå vara för farligt att ha dinosaurier  i nutid bland människor

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 16:04:50det skulle ändå vara för farligt att ha dinosaurier  i nutid bland människor
Det stoppade ju inte rollfigurerna i Jurassic Park eller Jurassic World... ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 21:03:26Det stoppade ju inte rollfigurerna i Jurassic Park eller Jurassic World... ;)
ska du se den nya nästa månad ?