Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 13:38:21Vad är CITYKOMPF?
Ingen aning, det har inte jag sagt till den att lägga till... @Daniel Hofverberg Vet du vad det är?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 13:38:21Vad är CITYKOMPF?
Mycket bra fråga. Det finns inget som heter exakt så, men förmodligen är det Citykompaniet som ChatGPT åsyftar; som är ett köpcentrum i centrala Skellefteå. Det hade väl varit okej om de hade skrivit CITYKOMP. med en punkt som förkortning, men var kommer F:et ifrån...?

Den byggnaden anser jag dock inte vara så hög som bilden vill göra gällande.

Citat från: BPS skrivet  1 juni 2025 kl. 12:15:07De är lite mer normala då skulle jag nog vilja påstå.
Tintin och Milou i Skellefteå.pngTintin i Skellefteå 2.pngTintin i Skellefteå.png
Tintin och Milou ser ju riktigt bra ut, men likheten med Skellefteå är väl kanske inte slående. Citykompaniet finns som sagt centralt, men mig veterligen finns det ingen park med bänkar som är beläget i relation till Citykompaniet på det sättet som bilden visar.

Kyrkan till vänster på samma bild ska förmodligen föreställa Skellefteå landsförsamlings kyrka (Landskyrkan i folkmun), av den enkla anledningen att den enda andra kyrkan som finns centralt ligger åt det andra hållet - men den är i verkligheten inte alls så nära Citykompaniet som bilden vill göra gällande, utan ligger nog närmare två kilometer ifrån. Det finns också ett stort antal byggnader däremellan med någorlunda samma höjd som Citykompaniet-huset, som borde ha synts på bilden.

Dessutom borde Sara Kulturhus ha synts, som borde ha varit ovanför Citykompaniet-huset på bilden (ligger norr om Citykompaniet) och som är minst fem gånger högre - det är ju ett av Europas högsta trähus, och med runt 80 meters höjd borde den ha stuckit ut på bilden.

Göran

Citat från: BPS skrivet  1 juni 2025 kl. 12:15:07De är lite mer normala då skulle jag nog vilja påstå.
Tintin och Milou i Skellefteå.pngTintin i Skellefteå 2.pngTintin i Skellefteå.png
Undrar hur det ser ut om man frågar den om en större stad som har landmärken som är mer kända

MOA

Citat från: Göran skrivet  1 juni 2025 kl. 20:09:39Undrar hur det ser ut om man frågar den om en större stad som har landmärken som är mer kända
Som Stockholm? Vad kan möjligtvis gå fel?

BPS

Citat från: Göran skrivet  1 juni 2025 kl. 20:09:39Undrar hur det ser ut om man frågar den om en större stad som har landmärken som är mer kända
Citat från: MOA skrivet  1 juni 2025 kl. 20:32:25Som Stockholm? Vad kan möjligtvis gå fel?
Då har jag bett den göra en bild på Tintin i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Intressant att den ändå lyckats återskapa byggnaderna hyfsat det går ju att se att det är Globen och Turning Torso Karlatornet som jag tror det ska föreställa är dock inte helt likt.

Tintin i Stockholm.pngTintin i Göteborg.pngTintin i Malmö.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  1 juni 2025 kl. 20:50:46Då har jag bett den göra en bild på Tintin i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö.

Tintin i Stockholm.pngTintin i Göteborg.pngTintin i Malmö.png
Det var länge sedan jag var i någon av städerna, men stämmer de in såtillvida att det finns vatten och en bänk precis vid vattnet där man kan se Globen m.fl. på det sättet...?

ChatGPT är i alla fall betydligt bättre än Grok på att avbilda Tintin korrekt, och ännu bättre på Milou som blev helt uppåt väggarna med Grok. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2025 kl. 20:55:36Det var länge sedan jag var i någon av städerna, men stämmer de in såtillvida att det finns vatten och en bänk precis vid vattnet där man kan se Globen m.fl. på det sättet...?

ChatGPT är i alla fall betydligt bättre än Grok på att avbilda Tintin korrekt, och ännu bättre på Milou som blev helt uppåt väggarna med Grok. :)
Åkt förbi globen när vi kört genom Stockholm men det är rätt fult av byggnader, aldrig sett Globen på långt håll

Göran

Så om man skriver in Tintin i "valfri stad" så hittar den landmärken och lägger in dem i bakgrunden?

BPS

Citat från: Göran skrivet  1 juni 2025 kl. 21:10:11Så om man skriver in Tintin i "valfri stad" så hittar den landmärken och lägger in dem i bakgrunden?
Den här bilden är då helt skapad av ChatGPT eftersom att den även fick välja staden som verkar vara Istanbul. Den här är dock intressant eftersom att de bytt ut hans klädsel till något mer orientaliskt. Vilket den inte gjort på några av de andra bilderna.

Tintin i Stad.png

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet  1 juni 2025 kl. 21:40:07tintin är död
Antar vi att han är runt 18-år i Tintin i Sovjet så skulle han vara född 1911 och det är ju inte många i hans årskull som fortfarande är i livet.

MOA

Citat från: BPS skrivet  1 juni 2025 kl. 21:54:36Antar vi att han är runt 18-år i Tintin i Sovjet så skulle han vara född 1911 och det är ju inte många i hans årskull som fortfarande är i livet.
Ja R.I.P Tintin även om han lever vidare i böckerna

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2025 kl. 20:55:36Det var länge sedan jag var i någon av städerna, men stämmer de in såtillvida att det finns vatten och en bänk precis vid vattnet där man kan se Globen m.fl. på det sättet...?

Som konceptbild fungerar väl Malmö-bilden, men det finns knappast något ställe där det ser ut precis så. Turning Torso står inte i omedelbar anslutning till vattnet, utan en bit in på land. Det går säkert att hitta något ställe i Malmö där det finns en parkbänk i anslutning till kanalen ungefär som på bilden. Men då har man säkert inte fri sikt till Turning Torso. Det ser för övrigt lite konstigt ut med busken och blommorna bakom bänken. De tycks växa upp ur kajkanten.

På Göteborgsbilden sitter Milou med framtassarna utanför bänken, så han riskerar att trilla framlänges... :)

BPS

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 22:07:14Som konceptbild fungerar väl Malmö-bilden, men det finns knappast något ställe där det ser ut precis så. Turning Torso står inte i omedelbar anslutning till vattnet, utan en bit in på land. Det går säkert att hitta något ställe i Malmö där det finns en parkbänk i anslutning till kanalen ungefär som på bilden. Men då har man säkert inte fri sikt till Turning Torso. Det ser för övrigt lite konstigt ut med busken och blommorna bakom bänken. De tycks växa upp ur kajkanten.

På Göteborgsbilden sitter Milou med framtassarna utanför bänken, så han riskerar att trilla framlänges... :)
Det kanske hade funkat om det var Kronprinsen man såg för det går nog från Kungsparken/Slottsparken.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  1 juni 2025 kl. 14:02:55Anfäkta Anamma! Milou är ingen antropomorfisk hund, har aldrig varit & kommer aldrig bli
Grok 3 verkar fungera bättre på engelska än på svenska - när jag skrev på engelska och bad om en bild på Tintin och Snowy (som är det engelska namnet på Milou) i Stockholm, så fick jag det här resultatet:
Tintin and Snowy in Stockholm.jpg

Inte vet jag om det verkligen liknar Stockholm, men hunden är i alla fall mer lik Milou än den där märkliga antropomorfiska hunden man fick när man skrev på svenska...