Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 20:25:06Om vi fortsätter med Skellefteå så blir det så här. Jag är tyvärr inte särskilt bevandrad i Skellefteå så kan inte säga hur pass verklighetstrogen bilden är. Värt att tillägga att det är inte jag som beskurit i bilden den kom så.

"Skapa en bild av Asterix och Obelix i Skellefteå"
Asterix och Obelix i Skellefteå.png
Ser riktigt ut men kan inte säga om byggnaden finns i Skellefte

BPS

Citat från: MOA skrivet  8 juni 2025 kl. 20:33:19Ser riktigt ut men kan inte säga om byggnaden finns i Skellefte
Här är en till version som jag fick fram genom samma prompt.
Asterix och Obelix vid kyrkan.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 20:25:06Om vi fortsätter med Skellefteå så blir det så här. Jag är tyvärr inte särskilt bevandrad i Skellefteå så kan inte säga hur pass verklighetstrogen bilden är. Vänta tillägga det är inte jag som beskurit i bilden den kom så.

"Skapa en bild av Asterix och Obelix i Skellefteå"
Asterix och Obelix i Skellefteå.png
Det är väl kanske ingen slående likhet, men det är någorlunda likt Landsförsamlingens kyrka i (relativt) centrala Skellefteå:

Omgivningen stämmer dock inte alls överens med bilden.

Hur ser det ut med exempelvis Luleå och Kiruna? Eller rentav Jukkasjärvi - får man det berömda ishotellet då...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 20:37:29Det är väl kanske ingen slående likhet, men det är någorlunda likt Landsförsamlingens kyrka i (relativt) centrala Skellefteå:

Omgivningen stämmer dock inte alls överens med bilden.

Hur ser det ut med exempelvis Luleå och Kiruna? Eller rentav Jukkasjärvi - får man det berömda ishotellet då...?
Ishotellet är det inte men möjligtvis är det någon byggnad som faktiskt finns i Jukkasjärvi...

"Skapa en bild av Asterix och Obelix i Jukkasjärvi"
Asterix och Obelix i Jukkasjärvi.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 20:47:21Ishotellet är det inte men möjligtvis är det någon byggnad som faktiskt finns i Jukkasjärvi...

Jag har inte jättebra koll på Jukkasjärvi, men av de bilder jag hittar på nätet ser det väl ut som hyfsat likt Jukkasjärvi kyrka:

https://www.svenskakyrkan.se/jukkasjarvi/jukkasjarvi-kyrka

Varför är den plötsligt så besatt av kyrkor...?

Göran

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 20:47:21Ishotellet är det inte men möjligtvis är det någon byggnad som faktiskt finns i Jukkasjärvi...

Kyrka igen, du borde pröva göra Malmö igen och se om det också blir en kyrka idag

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet  8 juni 2025 kl. 20:54:09Kyrka igen, du borde pröva göra Malmö igen och se om det också blir en kyrka idag
Bilden från Malmö nu ikväll var ju också på en kyrka.

Man kan undra varför - både Malmö, Skellefteå och Jukkasjärvi har ju utan tvekan (för gemene man) mer kända byggnader än kyrkorna ifråga...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 20:58:54Bilden från Malmö nu ikväll var ju också på en kyrka.

Man kan undra varför - både Malmö, Skellefteå och Jukkasjärvi har ju utan tvekan (för gemene man) mer kända byggnader än kyrkorna ifråga...?
Säkert för att kyrkorna är heliga byggnader

Adam Larsson

Då har jag prövat med Malmö, även här är det en kyrka, Sankt Petri kyrka. Konstigt att man kunde få Turning Torso om man skrev skapa en bild på Tintin i Malmö men om man skriver Asterix så får man bara kyrkor... så jag får samma resultat som BPS.

"Skapa en bild på Asterix och Obelix i Malmö"

Asterix och Obelix i Malmö.png

MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juni 2025 kl. 21:12:02Då har jag prövat med Malmö, även här är det en kyrka, Sankt Petri kyrka. Konstigt att man kunde få Turning Torso om man skrev skapa en bild på Tintin i Malmö men om man skriver Asterix så får man bara kyrkor... så jag får samma resultat som BPS.

"Skapa en bild på Asterix och Obelix i Malmö"

Asterix och Obelix i Malmö.png
Kyrkor förekommer inte Asterix så väldigt könstigt. Tänk om Asterix är heliga anden

Adam Larsson

Citat från: MOA skrivet  8 juni 2025 kl. 21:31:08Kyrkor förekommer inte Asterix så väldigt könstigt. Tänk om Asterix är heliga anden
Den kanske tycker att kyrkor passar bättre tidsmässigt än moderna byggnader

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juni 2025 kl. 21:12:02Då har jag prövat med Malmö, även här är det en kyrka, Sankt Petri kyrka. Konstigt att man kunde få Turning Torso om man skrev skapa en bild på Tintin i Malmö men om man skriver Asterix så får man bara kyrkor... så jag får samma resultat som BPS.
Ja, mycket märkligt - Turning Torso bör väl ändå betraktas som avsevärt mer känt för gemene man än de här två kyrkorna i Malmö (som jag aldrig hört talats om)...

Vad händer om man försöker med Stockholm, Göteborg och Kiruna? Blir det kyrkor där också?

Citat från: MOA skrivet  8 juni 2025 kl. 21:02:12Säkert för att kyrkorna är heliga byggnader
Men de borde inte vara mer heliga idag än igår...

Och inte heller mer heliga med Asterix framför än med Tintin.

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juni 2025 kl. 21:53:05Den kanske tycker att kyrkor passar bättre tidsmässigt än moderna byggnader
Möjligt, men ingen av de här kyrkorna fanns väl när Asterix utspelar sig (runt 50 år före Kristus)...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 21:58:41Ja, mycket märkligt - Turning Torso bör väl ändå betraktas som avsevärt mer känt för gemene man än de här två kyrkorna i Malmö (som jag aldrig hört talats om)...

Vad händer om man försöker med Stockholm, Göteborg och Kiruna? Blir det kyrkor där också?
Men de borde inte vara mer heliga idag än igår...

Och inte heller mer heliga med Asterix framför än med Tintin.
Möjligt, men ingen av de här kyrkorna fanns väl när Asterix utspelar sig (runt 50 år före Kristus)...?
Därav blir det ännu könstigare, många fattar nog inte mycket av ChatGPT men nu fattar vi ännu mindre

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 21:58:41Vad händer om man försöker med Stockholm, Göteborg och Kiruna? Blir det kyrkor där också?
Jag tror det här ska föreställa Riksdagshuset så ingen kyrka i det här fallet.

"Skapa en bild på Asterix och Obelix i Stockholm"

Asterix och Obelix i Stockholm.png

MB

Citat från: BPS skrivet  7 juni 2025 kl. 14:30:17"Skapa en bild på Tintin och Lucky Luke i Malmö"

Det är lite imponerande att man bara kan skriva in Malmö och få så många olika resultat någon gång Turning Torso och någon gång Hyllie men alltid att den försöker återskapa någon känd byggnad med olika bra resultat. På den andra bilden har den lyckats ganska bra med att återskapa miljön men kanske lite sämre resultat på själva Lucky Luke och Tintin.

Tintin och Lucky Luke.pngLucky Luke och Tintin i Malmö.png
Vad får du för resultat om du skriver något som inte har med en viss stad att göra? Kan man typ skriva Tintin går på apotek eller något annat sånt där konstigt