Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Överskattade filmer

Startat av Anders, 12 juni 2025 kl. 17:27:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Vilka är de mest överskattade filmerna enligt er? Motivera era svar. Mina är:

1. The Dark Knight
Jag tyckte filmen var extremt långtråkig och alla de ikoniska dragen från DC-figurerna var ersatta av mer "seriösa" tolkningar som tog sig själva på ett alltför stort allvar. Det gäller i synnerhet Heath Ledgers framträdande som Jokern. Jag kan inte alls se vad som skulle vara så "enastående" med hans insats och varför den anses vara "bland de bästa skådespelarinsatserna någonsin". Jag tyckte han kändes väldigt stel, pratade med en monoton och nasal röst, visade knappt några känslor överhuvudtaget och hans konstanta smaskljud var bara irriterande. Och Batmans röst låter bara löjlig.  ::)

2. Lejonkungen
Helt okej film när det gäller Disneystandard, men jag kan inte se varför den är högt ansedd som "den bästa" av deras filmer. För min del hamnar den inte ens i min topp-10-lista över de bästa Disneyfilmerna. Jag ville ofta ha Disneyfilmer på VHS efter att ha sett dem på bio när jag var liten, men jag tyckte Lejonkungen var så pass medioker att jag inte brydde mig om att önska mig den när jag var barn på 90-talet. Jag föredrog Skönheten & Odjuret, Aladdin, Ringaren i Notre Dame och Herkules över den, och gör det fortfarande.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Lillefot

Bambi i så fall. Inget illa mot dem som älskar den, och jag förstår fullt varför vissa gör det. Det är en mycket vacker film för tidsperioden, och det märks att animatörerna studerade djurrörelser noggrant inför den. Så sett endast till det visuella är det en sagolik film.

Personligen tycker jag dock att handlingen är sådär, det känns ofta som att karaktärerna själva inte för den framåt så mycket. Och trots den korta speltiden upplever jag också att flytet inte alltid är så jämnt, eller stundtals så "stannar" det upp.

Nu kanske det också beror på att jag själv inte har så stark nostalgi för filmen, jämfört med en del andra Disneyklassiker. Men det hindrade mig inte från att uppskatta Pinocchio eller Fantasia, som jag också såg fullt igenom för första gången som äldre. Så tyvärr, blir det tal om äldre Disneyfilmer kommer jag välja Snövit och andra framför Bambi framöver.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Lilla My

Pulp Fiction. Tarantino är verkligen inte min smak av regissör dock så har nog mer med det att göra.

Disneyfantasten

Egentligen känns detta som ett tråkigt och onödigt ämne (fast sådana uppfattningar är givetvis alltid subjektiva och alla har givetvis rätt till sina åsikter), men det går att diskutera utan personangrepp.

Jag tänker inte göra en lång lista, men några exempel för mig;

(alla dessa är filmer som jag faktiskt sett i sin helhet och därmed kunnat ge en rättvis bedömning)

- Oppenheimer (2023), tycker denna film var utdragen, intetsägande, osv., det händer liksom ingenting i den, gillar dock delar av skådespeleriet

- Ville och Vilda Kanin, har sett filmen en gång och för många år sedan, och det räcker, röstskådespeleriet var bra, men resten av filmen kändes inget vidare alls

- Goliath II (1960), visst var både animationen och röstskådespeleriet bra, men resten av kortfilmen känns som en dålig ripoff av Dumbo

- Bajsfilmen, usch och fy, förstår överhuvudtaget inte alls logiken med denna film, det enda positiva med denna film är röstskådespeleriet, men tyvärr hjälper det inte filmen

- Mästerkatten 2 (2022), till skillnad från ovanstående filmer så tycker jag att denna film faktiskt är bra, den är både välgjord och sevärd, har för det mesta bra animation och en riktigt bra dubbning, men jag finner den inte fullt så spektakulär som folk och kritiker bedömer den, det som jag upplever drar ner den är de här aspekterna;

- att folk faktiskt är ute efter Mästerkatten istället för att se upp till honom samt att både han och Kitty Mjuktass STJÄL istället för att hjälpa de behövande

- att Mästerkatten förlorat alla sina liv utom ett

- att Guldlock faktiskt är ute efter att döda katten

- dynamiken mellan Guldlock och björnarna är lite väl absurd

- björnarnas design är lite väl överdrivna

- Jack Horners design är lite väl överdriven

- att de två kvinnorna som Jack Horner pratar med, den ena av de, förvandlas till guld medans den andra överlever

- både Mästerkattens och Guldlocks önskningar blir i slutändan poänglösa

(plus en del andra aspekter)

gstone

Top Gun och Top Gun Mavrick är överskattade 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Skulle nog försiktigt säga mörka kristallen men mest för att jag tycker Labyrint ät mycket bättre och borde få all beröm den får istället 

gstone

E T , tycket filmen är lite långsam 

Det behövde också mer stora effekter 

gstone

Life pf pi ör ganska dålig men alla hyllar den till skyarna 

gstone

Ända anledningen till att folk faktiskt pratade så mycket om Sjätte sinnet, i min tro är twisten i slutet om den inte haft den twisten hade den filmen nog mest kommit och gått.

gstone

Om man tar bort dom tre häxorna är ju tyvärr Hocus Pocus en skit tråkig film och den enda anledningen att jag gillar dem och jag tror  folk  överhuvudtaget mins den är att do, castade Bette Middler, Kathy Najimy och  Sarah Jessica Parker som häxorna.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:19:21Egentligen känns detta som ett tråkigt och onödigt ämne (fast sådana uppfattningar är givetvis alltid subjektiva och alla har givetvis rätt till sina åsikter), men det går att diskutera utan personangrepp.

(alla dessa är filmer som jag faktiskt sett i sin helhet och därmed kunnat ge en rättvis bedömning)

- Oppenheimer (2023), tycker denna film var utdragen, intetsägande, osv., det händer liksom ingenting i den, gillar dock delar av skådespeleriet

- Ville och Vilda Kanin, har sett filmen en gång och för många år sedan, och det räcker, röstskådespeleriet var bra, men resten av filmen kändes inget vidare alls

- Goliath II (1960), visst var både animationen och röstskådespeleriet bra, men resten av kortfilmen känns som en dålig ripoff av Dumbo

- Bajsfilmen, usch och fy, förstår överhuvudtaget inte alls logiken med denna film, det enda positiva med denna film är röstskådespeleriet, men tyvärr hjälper det inte filmen

- Mästerkatten 2 (2022), till skillnad från ovanstående filmer så tycker jag att denna film faktiskt är bra, den är både välgjord och sevärd, har för det mesta bra animation och en riktigt bra dubbning, men jag finner den inte fullt så spektakulär som folk och kritiker bedömer den, det som jag upplever drar ner den är de här aspekterna;

- att folk faktiskt är ute efter Mästerkatten istället för att se upp till honom samt att både han och Kitty Mjuktass STJÄL istället för att hjälpa de behövande

- att de två kvinnorna som Jack Horner pratar med, den ena av de, förvandlas till guld medans den andra överlever

Bajsfilmen låter som en film som en medvetet dålig, ingenting att se för mig

Hey Arnold på svenska

Finns många överskattade filmer som exempel james cameron: Avatar.

Minns när familjen hyrde filmen och den var så långtråkig och förutsägbart och effekterna är inte så bra som många påstår och filmen var för lång i onödan och mycket annat.

Också väldigt överskattad och det är Schindler's List för filmen baserar på boken Schindler's Ark som är en historisk fiktion som publicerades 1982 av den australiensiska författaren Thomas Keneally.

Och jag håller med att The Dark knight är också överskattad.

Frost är också överskattad.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Monsieur Hulot

Jag vet inte hur pass omtyckta eller uppmärksammade de är, men jag tycker Mats Arehns filmer är rätt överskattade; Mannen som blev miljonär (1980) och Dödspolare (1985) är några filmer han gjort som visats på TV flera gånger och som jag tycker borde ha bättrats en hel del.

Mannen som blev miljonär tilldelades en Guldbagge för bästa film (!), och för att vara en Guldbaggevinnare har den verkligen inte stått sig. Eller vad tycker ni?

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:19:21Egentligen känns detta som ett tråkigt och onödigt ämne (fast sådana uppfattningar är givetvis alltid subjektiva och alla har givetvis rätt till sina åsikter), men det går att diskutera utan personangrepp.

- Oppenheimer (2023), tycker denna film var utdragen, intetsägande, osv., det händer liksom ingenting i den, gillar dock delar av skådespeleriet

- Goliath II (1960), visst var både animationen och röstskådespeleriet bra, men resten av kortfilmen känns som en dålig ripoff av Dumbo

- Mästerkatten 2 (2022), till skillnad från ovanstående filmer så tycker jag att denna film faktiskt är bra, den är både välgjord och sevärd, har för det mesta bra animation och en riktigt bra dubbning, men jag finner den inte fullt så spektakulär som folk och kritiker bedömer den, det som jag upplever drar ner den är de här aspekterna;

Har någon gått på med personangrepp här ännu?

Elios

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2025 kl. 20:24:58Top Gun och Top Gun Mavrick är överskattade
Håller med om att Top Gun är rätt överskattad.
Tvåan har jag sett men minns inte ett skit av slutet.