Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg Jag ber om ursäkt om jag uppträder tjatigt, men när tror du att Fem små myror respektive 78-års version som tidigast skulle kunna ligga uppe på Archive?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juni 2025 kl. 19:34:31@Daniel Hofverberg Jag ber om ursäkt om jag uppträder tjatigt, men när tror du att Fem små myror respektive 78-års version som tidigast skulle kunna ligga uppe på Archive?
Jag gissar på minst en vecka bort, då jag först måste gå igenom och lista ut vilket avsnitt som är vilket och dels måste klippa ner filerna (då alla innehåller fler program än det aktuella). Dessutom har jag förstås annat att göra, så jag kan inte lägga ner hela kvällarna på det här; men jag ska försöka ordna det så fort som möjligt. :)

Om jag hittar åt tillräckligt många avsnitt i ordning, så kanske jag lägger upp det i omgångar och börjar med ett visst antal avsnitt, för att ni ska få någonting att börja titta på (då det ju går alldeles utmärkt i Archive att lägga till fler filer till samma "video" i efterhand).

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 juni 2025 kl. 23:52:43Hm, det måste vara det sista avsnittet som visades den 26 oktober som år 1979 var en fredag.
Det är ju dock märkligt då tablåerna uppger titeln Fem myror är fler än fyra elefanter, och inte Fem små myror är fler än fyra elefanter; som båda hallåan och förtexterna anger.

Men det måste ju som sagt ändå vara fyra av de fem avsnitt som sändes den veckan i oktober 1979.

Det märkliga är att SMDb den 26 oktober 1979 uppger "Del 5 av 15" i tablån, men jag hittar inga fler avsnitt efter det - vad hände med de resterande 10 avsnitten...? Hallåans prat om "ett litet uppehåll" antyder ju också att fler avsnitt kommer inom en nära framtid, men ändå hittar jag inget mer i tablåerna förrän 1984...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 juni 2025 kl. 23:52:43Det kanske jag redan frågat, men kommer avsnitten släppas som en enda separat video eller kommer det bli 4 separat klipp?
Det kommer att bli separata videofiler under ett gemensamt "objekt" (eller video som jag tror att Archive kallar det för). :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2025 kl. 20:49:08Jag gissar på minst en vecka bort, då jag först måste gå igenom och lista ut vilket avsnitt som är vilket och dels måste klippa ner filerna (då alla innehåller fler program än det aktuella). Dessutom har jag förstås annat att göra, så jag kan inte lägga ner hela kvällarna på det här; men jag ska försöka ordna det så fort som möjligt. :)

Om jag hittar åt tillräckligt många avsnitt i ordning, så kanske jag lägger upp det i omgångar och börjar med ett visst antal avsnitt, för att ni ska få någonting att börja titta på (då det ju går alldeles utmärkt i Archive att lägga till fler filer till samma "video" i efterhand).
Det är ju dock märkligt då tablåerna uppger titeln Fem myror är fler än fyra elefanter, och inte Fem små myror är fler än fyra elefanter; som båda hallåan och förtexterna anger.

Men det måste ju som sagt ändå vara fyra av de fem avsnitt som sändes den veckan i oktober 1979.

Det märkliga är att SMDb den 26 oktober 1979 uppger "Del 5 av 15" i tablån, men jag hittar inga fler avsnitt efter det - vad hände med de resterande 10 avsnitten...? Hallåans prat om "ett litet uppehåll" antyder ju också att fler avsnitt kommer inom en nära framtid, men ändå hittar jag inget mer i tablåerna förrän 1984...
Det kommer att bli separata videofiler under ett gemensamt "objekt" (eller video som jag tror att Archive kallar det för). :)
Det är helt lugnt!

Angående de 10 resterande avsnitten så finns det en förklaring till varför det står 15 avsnitt när det bara sändes 5. Denna urvalsrepris producerades och sändes våren 1977 i väntan på att den sista originalsäsongen (dvs julkalendern) skulle bli färdig. Och av okända skäl visades enbart de 5 första avsnitten hösten 1979.

Uppehåll blev det också. Det dröjde fram till julafton 1982, då man repriserade ett specialavsnitt från 1976; Fem myrors julshow som var en julspecial av serien (allt material där kom senare att användas i kalendern). Och allra sist kom den klassiska urvalsserien på 40 avsnitt 1984.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg hur har det gått med "myrorna". Har du lyckats hitta några avsnitt i ordning? :)

Monsieur Hulot

Jag var kanske lite otydlig med min fråga om "ordning", men kommer titlarna på avsnitten vara markerade med siffror (dvs avsnitt 1, avsnitt 2 osv) eller kommer det vara i alfabetisk ordning?

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  3 november 2022 kl. 17:37:40Jag förstår inte varför SVT bara har Julkalendern på Öppet Arkiv.
Var i kontakt med SVT en gång om denna sak, och de berättade att det handlar om rättigheter. Dvs att detta är den enda version de får ha uppe på SVT Play.

Jättekonstigt att inte ha rättigheter till sitt eget material :(

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 11:23:42Var i kontakt med SVT en gång om denna sak, och de berättade att det handlar om rättigheter. Dvs att detta är den enda version de får ha uppe på SVT Play.

Jättekonstigt att inte ha rättigheter till sitt eget material :(
Ja hur kan det komma sig? Helkönstigt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 juni 2025 kl. 14:02:17Ja hur kan det komma sig? Helkönstigt
40-delarsserien låg uppe på "Play:en" ganska länge innan den plockades bort hösten 2017, detta på grund av rättigheter. Trots att denna version inte synts till sedan dess är det den mest kända versionen av urvalsrepriserna och serien i största allmänhet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 16:05:1240-delarsserien låg uppe på "Play:en" ganska länge innan den plockades bort hösten 2017, detta på grund av rättigheter. Trots att denna version inte synts till sedan dess är det den mest kända versionen av urvalsrepriserna och serien i största allmänhet.
Råkar du ha 40-delarsserien tillgänglig, exempelvis nedladdad från SVT Play? Jag trodde att jag skulle ha den, men hittar inte åt den på mina hårddiskar; så antingen minns jag fel eller också kanske det låg på den havererade hårddisken. :(

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 11:23:42Var i kontakt med SVT en gång om denna sak, och de berättade att det handlar om rättigheter. Dvs att detta är den enda version de får ha uppe på SVT Play.

Jättekonstigt att inte ha rättigheter till sitt eget material :(
Ja, minst sagt märkligt att inte ha rättigheter till material som de själva rimligtvis borde äga alla rättigheter till. Det var väl trots allt SVT själva som producerade och beställde serien, och om något bolag tillhörande Magnus eller Brasse skulle ha varit inblandade så borde ju rättigheterna ändå vara likvärdiga för julkalenderversionen...

Julkalenderversionen bygger ju trots allt på samma grundmaterial, så förutom lucköppningarna är det väl inte direkt något unikt där...?

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 20:43:13Råkar du ha 40-delarsserien tillgänglig, exempelvis nedladdad från SVT Play?
Nej tyvärr :-\ Jag hann bara se något avsnitt innan det plockades bort, inte så mycket mer. Men som tur minns jag ändå ganska tydligt hur ordningen på avsnitten såg ut. :)

I 40-delarsserien var det material från alla säsonger, i 78 års version verkar det däremot bara vara material från 1975-77. I Fem små myror var det material från 1973-74 (fast det kanske redan nämnts), dock vet jag inte om det var sketcher som inte förekom i den senare 40-delarsserien.

Med andra ord - man blir ju nyfiken på hur ordningen i de andra versionerna såg ut.

BPS

Dum fråga kanske, men vet vi varför det finns så många versioner? Det verkar ju som att man har klippt om serien varenda gång den visats/släppts.

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 19 juni 2025 kl. 21:49:51Dum fråga kanske, men vet vi varför det finns så många versioner? Det verkar ju som att man har klippt om serien varenda gång visats/släppts.
Det är ingen dum fråga - tvärtom! :) Det är intressant!

När man visade Fem små myror var det i väntan på att den nya säsongen skulle bli färdig.

Den nya säsongen som senare blev julkalendern ingick ju lucköppningar, och här blev det hela alfabetet som visades. När man skulle visa serien igen 1978 fram till 1979 ville man nog visa hela alfabetet, och då var det nog naturligt att inte bara klippa bort lucköppningarna, utan redigera om serien då några av avsnitten i kalendern var lite väl korta för att visas som vanliga avsnitt.

40-delarsserien omfattar ju inte bara hela alfabetet, utan material (eller godbitar) från alla säsonger. Och i denna version får man ju ändå en ganska klar bild av hur ursprungsserien såg ut.

Och på tal om frågor har jag en fråga till Daniel; hur många avsnitt har du lyckats klippa ut från de inbakade filerna?

Monsieur Hulot

En sak till angående 40-delarsversionen; på Youtube finns ett antal okända Fem myror-klipp uppladdade av en användare vid namn Jesper Hommerberg. Och de kommer nämligen allihop från denna version. Så om man vill se några klipp därifrån som inte finns med i julkalendern kan man ju alltid vända sig till dessa klipp, det är ju bättre än inget :) Jag kan länka en video.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ6PK00C0b0

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 juni 2025 kl. 09:59:14En sak till angående 40-delarsversionen; på Youtube finns ett antal okända Fem myror-klipp uppladdade av en användare vid namn Jesper Hommerberg. Och de kommer nämligen allihop från denna version. Så om man vill se några klipp därifrån som inte finns med i julkalendern kan man ju alltid vända sig till dessa klipp, det är ju bättre än inget :) Jag kan länka en video.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ6PK00C0b0
Undra vars han fick tag på dom ifrån om dom nu är så okända

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 21 juni 2025 kl. 11:03:30Undra vars han fick tag på dom ifrån om dom nu är så okända
Avsnitten låg uppe på SVT Play mellan hösten 2016 och våren 2017, och personen måste då ha spolat av sina favoritavsnitt med tanke på att det inte är alla ovanliga sketcher som inte finns med i julkalendern.

@Daniel Hofverberg vilken av de ovanliga versionerna kommer laddas upp först på Archive? Blir det 78-års version eller Fem små myror?