Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 14:25:00Precis. När jag bad den att lägga till Ville Villekulla i bakgrunden, så fick jag det här resultatet:
Ville Villekulla d56ca702-5aef-4300-bf50-79fce4d589e6.jpg

Fortfarande ingen Ville Villekulla, men istället har det dykt upp någon liten flicka i bakgrunden - vem sjutton ska det föreställa...?
Är Herr Nilsson en docka eller? Ville Villekulla ser man knappt, bara ett vanligt hus

BPS

"Skapa en bild av Pippi Långstrump"

Pippi Långstrump.png

Villa Villekulla är ju redan i bakgrunden men för att jämföra gjorde jag även en version med den här promten "Skapa en bild av Pippi Långstrump med Villa Villekulla i bakgrunden"

Pippi vid Villa Villekulla.png

MOA

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 15:57:54"Skapa en bild av Pippi Långstrump"

Pippi Långstrump.png

Villa Villekulla är ju redan i bakgrunden men för att jämföra gjorde jag även en version med den här promten "Skapa en bild av Pippi Långstrump med Villa Villekulla i bakgrunden"

Mer likt än den illustrerade bilden

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 15:57:54"Skapa en bild av Pippi Långstrump"

Pippi Långstrump.png

Wow! Imponerande likt Inger Nilsson var i den åldern. Även Villa Villekulla är, såvitt jag kommer ihåg den, sig lik; även om det i och för sig inte var igår jag såg de svenska filmerna...

Jag har de senaste dagarna lekt en del med både ChatGPT och andra AI-bildtjänster med att ta fram potentiella bilder för Dubbningshemsidan (som kanske dyker upp på sajten tids nog), och det jag kan konstatera är att ChatGPT är i stort sett den enda tjänsten som duger för mer seriös/professionell användning av bilder; åtminstone för mer än bara enstaka bilder. Det är den enda tjänsten jag hittat där det går bra att be den att göra förändringar av en bild som den just gjort - ändra färger, göra bilden bredare, flytta på eller ta bort objekt, och så vidare.

Med de flesta andra tjänster, så blir det en helt ny bild om man ber den att göra förändringar; som kanske knappt får någon likhet med den föregående. ChatGPT verkar alltså vara i stort sett ensam om att ha något minne, så att den vet vad den gjort tidigare och kan göra mindre eller större förändringar på begäran. Ibland kan det ändå krävas ett par försök för att få ChatGPT att förstå vad man vill, men det går i alla fall. :)

Dessutom är det imponerande att man med ChatGPT kan bifoga ett foto, och exempelvis be den att göra en karikatyrteckning (eller något annat) av fotot - det har jag heller inte hittat någon annan tjänst som kan, även om det kanske finns.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 20:57:29Wow! Imponerande likt Inger Nilsson var i den åldern. Även Villa Villekulla är, såvitt jag kommer ihåg den, sig lik; även om det i och för sig inte var igår jag såg de svenska filmerna...

Jag har de senaste dagarna lekt en del med både ChatGPT och andra AI-bildtjänster med att ta fram potentiella bilder för Dubbningshemsidan (som kanske dyker upp på sajten tids nog), och det jag kan konstatera är att ChatGPT är i stort sett den enda tjänsten som duger för mer seriös/professionell användning av bilder; åtminstone för mer än bara enstaka bilder. Det är den enda tjänsten jag hittat där det går bra att be den att göra förändringar av en bild som den just gjort - ändra färger, göra bilden bredare, flytta på eller ta bort objekt, och så vidare.

Med de flesta andra tjänster, så blir det en helt ny bild om man ber den att göra förändringar; som kanske knappt får någon likhet med den föregående. ChatGPT verkar alltså vara i stort sett ensam om att ha något minne, så att den vet vad den gjort tidigare och kan göra mindre eller större förändringar på begäran. Ibland kan det ändå krävas ett par försök för att få ChatGPT att förstå vad man vill, men det går i alla fall. :)

Dessutom är det imponerande att man med ChatGPT kan bifoga ett foto, och exempelvis be den att göra en karikatyrteckning (eller något annat) av fotot - det har jag heller inte hittat någon annan tjänst som kan, även om det kanske finns.
Var det evigheter Daniel såg Pippi nu? Vad händer om man provar tecknade Pippi?

BPS

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 21:03:49Var det evigheter Daniel såg Pippi nu? Vad händer om man provar tecknade Pippi?
"Skapa en tecknad bild av Pippi Långstrump" här blev det väl lite värre den verkar inte ha försökt återskapa Ingrid Vang Nymans Pippi illustrationer men inte heller utseendet från filmen och tv-serien från 1997. Försök ett till fräknar ser ju mer ut som blod dessutom...

Den tecknade Pippi Långstrump.png

MOA

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 22:18:05"Skapa en tecknad bild av Pippi Långstrump" här blev det väl lite värre den verkar inte ha försökt återskapa Ingrid Vang Nymans Pippi illustrationer men inte heller utseendet från filmen och tv-serien från 1997. Försök ett till fräknar ser ju mer ut som blod dessutom...

Tecknade Pippi sägs tydligen inte vara särskilt bra dessutom

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 22:18:05"Skapa en tecknad bild av Pippi Långstrump" här blev det väl lite värre den verkar inte ha försökt återskapa Ingrid Vang Nymans Pippi illustrationer men inte heller utseendet från filmen och tv-serien från 1997. Försök ett till fräknar ser ju mer ut som blod dessutom...

Inte lika porträttlikt, men man ser ju utan tvekan vem det ska föreställa; och fortfarande bättre än Grok.

Men jag håller med att fräknarna mer liknar blod. Men vad vet vi om vad Pippi haft för sig på sistone - hon har kanske råkat i brutalt slagsmål med Tommy och Annika, så att det faktiskt är blod...? ;)

Lilla My

Jag får panik av denna tråden...

Daniel Hofverberg

Anders M Olsson

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 15:57:54Villa Villekulla är ju redan i bakgrunden men för att jämföra gjorde jag även en version med den här promten "Skapa en bild av Pippi Långstrump med Villa Villekulla i bakgrunden"

Det som ser lite märkligt ut i mina ögon är det extra staketet precis bakom Pippi. Pippi skulle förstås kunna stå inne på en tomt på andra sidan gatan. Men om man tittar på vilken sida spjälorna i staketet är monterade, och på gräset bakom staketet, ser det snarare ut som om hon står på gatan utanför staketet. Då blir det ju som en gata utanför en gata, med ett staket emellan... :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:22:16På grund av...?
Ämne som detta framkallar hjärtattack på grund av hög intelligens