Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pluto TV

Startat av Xfinger, 1 april 2022 kl. 19:56:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

drcodex

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2025 kl. 03:49:27Vad är det för kanal på Pluto TV där man kan hitta serien? Det finns ju hur mycket som helst på Pluto TV...

Med avsnitt på danska kan man gissa att det är fler än bara Disney som har blandat ihop svenska och danska på sina ljudband... :(
Nu har väl Disney inget med detta att göra då, det är från Nickelodeon och tro mer att någon som har lagt in dessa inte kan svenska eller danska och inte hör någon skillnad.

Idag har dom bara visat säsong 1 av hey arnold, har märkt att dom bästa avsnitten kommer på natten.
Hoppas att dom sitter med säsong 5.

Citat från: A.T.Nilsson skrivet 25 juni 2025 kl. 08:28:25Det går avsnitt av serien på både svenska och danska under samma sändning har jag sett.Man vet aldrig i förväg vilket Arnold avsnitt som kommer och ibland blir det danska, så man måste ha det på och kolla igenom för att få napp Men hur kul som helst att svenska avsnitt går där och trodde inte jag.

Här har du tiderna när det sänds, nästan samma tid vare dag.

A.T.Nilsson

Citat från: drcodex skrivet 25 juni 2025 kl. 17:25:39Nu har väl Disney inget med detta att göra då, det är från Nickelodeon och tro mer att någon som har lagt in dessa inte kan svenska eller danska och inte hör någon skillnad.

Idag har dom bara visat säsong 1 av hey arnold, har märkt att dom bästa avsnitten kommer på natten.
Hoppas att dom sitter med säsong 5.

Här har du tiderna när det sänds, nästan samma tid vare dag.
Jag får kolla upp det. Undrar hur länge det kommer pågå.

Daniel Hofverberg

Citat från: drcodex skrivet 25 juni 2025 kl. 17:25:39Nu har väl Disney inget med detta att göra då, det är från Nickelodeon och tro mer att någon som har lagt in dessa inte kan svenska eller danska och inte hör någon skillnad.
Jag menade inte att Disney skulle vara inblandade, utan bara att man kan misstänka att Nickelodeon har lika dålig ordning som Disney när det gäller ljudband och dess språk.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2025 kl. 10:41:23Jag har lyckats med TubeDigger (som jag vet att du också har).
https://www.tubedigger.com/

Man måste välja Record Mode, inte Download Mode. Det betyder inte att det blir skärminspelning och omkodning, utan TubeDigger laddar ner videon i oförändrat originalskick efterhand som den kommer in. Det kan komma en fråga om bithastighet, men det verkar inte spela någon roll vad man svarar. Resultatet blir samma. Ljud och bild spelas in i separata filer som muxas till en när man stoppar inspelningen.

Dock är problemet att det inte går att ladda ner avsnittsvis. Man får med det som sänds medan man har inspelningen igång, inklusive reklamen. Sen kan man förstås i efterhand klippa ut det man vill ha med något lämpligt videoredigeringsprogram.

Jag vet inte om det finns någon programtablå så att man kan se vilka serier och avsnitt som sänds, och när de sänds? Annars får man spela in på vinst och förlust och hoppas att det kommer något eller några avsnitt som man vill ha.
Nu när jag testat ser jag att det även fungerar att ladda hem från Pluto TV med N_m3u8DL-RE i Kommandotolken, tillsammans med parametern --live-real-time-merge. Öppna Nätverksfliken i webbläsaren när du spelar upp rätt kanal på Pluto TV, och hitta åt den gigantiska URL som heter något med playlist. Sökvägen ska heta något i stil med:
https://cfd-v4-service-channel-stitcher-use1-1.prd.pluto.tv/v2/stitch/hls/channel/xxxxxxxx/yyyyyy/playlist.m3u8?

följt av en passa parametrar, Widevine-krypteringsinformation och annat. Man måste skicka in hela URL:n inom citattecken för att det ska fungera.

Så något i stil med:

N_m3u8DL-RE --live-real-time-merge "https://xxxxx"

Sen kommer den antingen köra tills man avbryter den, eller så kan man skicka in parametern --live-record-limit för att spela in ett visst antal timmar, minuter och sekunder. :)

Kruxet är att URL:n bara är giltig så länge den används, och strax efter att man slutar spela in eller spela upp blir den ogiltig och man måste leta fram en ny URL i webbläsaren (har du däremot uppspelningen igång i webbläsaren samtidigt som du spelar in, så hålls adressen levande).

Med N_m3u8DL-RE blir videofilen i en .TS-container, men det bör gå att muxa om i efterhand till exempelvis .MP4 med gamla goda FFMPEG. Och precis som med TubeDigger får man förstås med allt i en lång fil, inklusive reklam och annat.

Åtminstone kanalen Pluto TV Tecknade klassiker verkar vara i 1280x720 pixels i 30 bilder per sekund - rätt fult konverterat från 25 bilder per sekund, med mycket spökartefakter i bilden. Särskilt vid snabba rörelser ser det inte vackert ut, så man vill nog helst synka om det man behöver till en bättre bildkälla. Ljudet är i AAC i 98 kbit/sek.

Men det hjälper förstås inte dilemmat att det inte verkar finnas någon tablå, då alla programpunkter i Pluto TVs "EPG" bara är döpta till "Tecknade klassiker" utan att specificera ens vilken serie som sänds... :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2025 kl. 01:09:08Nu när jag testat ser jag att det även fungerar att ladda hem från Pluto TV med N_m3u8DL-RE i Kommandotolken, tillsammans med parametern --live-real-time-merge. Öppna Nätverksfliken i webbläsaren när du spelar upp rätt kanal på Pluto TV, och hitta åt den gigantiska URL som heter något med playlist. Sökvägen ska heta något i stil med:
https://cfd-v4-service-channel-stitcher-use1-1.prd.pluto.tv/v2/stitch/hls/channel/xxxxxxxx/yyyyyy/playlist.m3u8?

följt av en passa parametrar, Widevine-krypteringsinformation och annat. Man måste skicka in hela URL:n inom citattecken för att det ska fungera.

Så något i stil med:

N_m3u8DL-RE --live-real-time-merge "https://xxxxx"

Sen kommer den antingen köra tills man avbryter den, eller så kan man skicka in parametern --live-record-limit för att spela in ett visst antal timmar, minuter och sekunder. :)

Kruxet är att URL:n bara är giltig så länge den används, och strax efter att man slutar spela in eller spela upp blir den ogiltig och man måste leta fram en ny URL i webbläsaren (har du däremot uppspelningen igång i webbläsaren samtidigt som du spelar in, så hålls adressen levande).

Med N_m3u8DL-RE blir videofilen i en .TS-container, men det bör gå att muxa om i efterhand till exempelvis .MP4 med gamla goda FFMPEG. Och precis som med TubeDigger får man förstås med allt i en lång fil, inklusive reklam och annat.

Åtminstone kanalen Pluto TV Tecknade klassiker verkar vara i 1280x720 pixels i 30 bilder per sekund - rätt fult konverterat från 25 bilder per sekund, med mycket spökartefakter i bilden. Särskilt vid snabba rörelser ser det inte vackert ut, så man vill nog helst synka om det man behöver till en bättre bildkälla. Ljudet är i AAC i 98 kbit/sek.

Men det hjälper förstås inte dilemmat att det inte verkar finnas någon tablå, då alla programpunkter i Pluto TVs "EPG" bara är döpta till "Tecknade klassiker" utan att specificera ens vilken serie som sänds... :(
Klistrar man in m3u8-länken i VLC media player, Visa-menyn och Advancerade kontroller så kan man spela in med record-knappen samtidigt som man tittar. Formatet blir då MP4, men det är troligen bara container-formatet som är annorlunda. Samma upplösning och frame rate (jag kunde också se spökartefakter i bild). 

Jag tittade en stund på lunchen. Förutom avsaknad av EPG så kunde jag inte se några eftertexter på programmet innan reklamen kom. Sedan kom ett avsnitt av Hey Arnold! 

gstone

Vad har Musees hund med detta att göra ?  ??? ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

drcodex

Citat från: A.T.Nilsson skrivet 25 juni 2025 kl. 22:50:39Jag får kolla upp det. Undrar hur länge det kommer pågå.

Idag/natt så börja dom visa lite på säsong 2, tro det är 3-4 avsnitt sen visas det om hela dan.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2025 kl. 23:43:54Jag menade inte att Disney skulle vara inblandade, utan bara att man kan misstänka att Nickelodeon har lika dålig ordning som Disney när det gäller ljudband och dess språk.

Då förstår jag hur du menar, undra om danskarna får svensk ljud istället fundera på om man skulle testa med vpn och börja ladda ner där med.
Jag har skickat PM till dig om en fråga.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 juni 2025 kl. 21:30:54Vad har Musees hund med detta att göra ?  ??? ::)
Jag skulle gissa att tjänstens namn kommer från dvärgplaneten (som tidigare klassades som planet) hellre än hunden. :)

Citat från: drcodex skrivet 26 juni 2025 kl. 22:19:10Då förstår jag hur du menar, undra om danskarna får svensk ljud istället fundera på om man skulle testa med vpn och börja ladda ner där med.
Ja, det vore väldigt intressant att ta reda på - om motsvarande kanal finns i Danmark, och om de i så fall får svenskt tal i de fall där vi får danskt tal här...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2025 kl. 23:00:15Jag skulle gissa att tjänstens namn kommer från dvärgplaneten (som tidigare klassades som planet) hellre än hunden. :)
Fast ursprungligen är ju Pluto (eller Pluton) guden över underjorden enligt gammal grekisk mytologi.

Så jag förmodar att alla namnen - dvärgplaneten, hunden och streamingtjänsten kan härledas tillbaka till det grekiska gudanamnet.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 juni 2025 kl. 14:41:59Fast ursprungligen är ju Pluto (eller Pluton) guden över underjorden enligt gammal grekisk mytologi.

Så jag förmodar att alla namnen - dvärgplaneten, hunden och streamingtjänsten kan härledas tillbaka till det grekiska gudanamnet.
Finns en serie där Musse ropar efter Pluto och istället dyker han upp.......
- what.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 27 juni 2025 kl. 15:52:48Finns en serie där Musse ropar efter Pluto och istället dyker han upp.......
Ha stört kul  ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Göran

T.U.F.F. Puppy finns också som del av Pluto TV för er som är intresserade av den men den går på kanalen som heter Pluto TV Tecknat.

Samlaren

Tror ni att Gingers Dagbok kommer gå?

drcodex

Citat från: Samlaren skrivet  6 juli 2025 kl. 14:51:51Tror ni att Gingers Dagbok kommer gå?

Hade vart en stor dröm som bliv uppfylld, om dom skulle bestämma sig för det.