Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Phineas och Ferb

Startat av Simon, 6 augusti 2009 kl. 15:59:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har en fråga om creditslistan till Phineas och Ferb, är inte båda rösterna som nämns till Ferb samma person? (se bild)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  7 juni 2025 kl. 01:40:35Jag har en fråga om creditslistan till Phineas och Ferb, är inte båda rösterna som nämns till Ferb samma person? (se bild)
Ja, det är samma person - jag skrev av listan exakt såsom den stod och som han crediterades på Disney+, och glömde att korrigera det i efterhand. Ska åtgärda det på studs. :)

BPS

I vilket avsnitt sjunger Lars Säfsund för Doofenshmirtz som creditlistan säger att han gör? Jag tror det kan syfta på någon specifik sång så att det blir lite missvisande med att creditera honom som Doofenshmirtzs sångröst. Oftast om inte alltid så är det Andreas själv som sjunger.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 21 juni 2025 kl. 15:02:43I vilket avsnitt sjunger Lars Säfsund för Doofenshmirtz som creditlistan säger att han gör? Jag tror det kan syfta på någon specifik sång så att det blir lite missvisande med att creditera honom som Doofenshmirtzs sångröst. Oftast om inte alltid så är det Andreas själv som sjunger.
Mycket bra fråga. På Disney+ vill jag minnas att han crediteras som Doofenshmirtz sångröst i en hel säsong, kanske säsong 1...? Men nu verkar ju tyvärr uppgifterna på Disney+ inte vara helt tillförlitliga, utan verkar dra en hel säsong över samma kam, så det vore intressant om någon har tillgång till SVTs sändningar för att kunna se vilket eller vilka avsnitt som Lars Säfsund faktiskt crediteras som Doofenschmirtz sångröst.

Jag har bara tagit för givet att det gällde alla avsnitt, då jag inte kommer ihåg att jag ens hört Doofenshmirtz sjunga, men så enkelt var det alltså inte... :(

TonyTonka

I Andreas Nilssons intervju på youtube-kanalen "Över en kopp kaffe", nämner Andreas Nilsson att hans dotter Nora Nilsson gjorde Isabella i säsong 1 och 2, men enligt hemsidan spelas Isabella i säsong två av Elvira Dietmann, medan Nora bara gör rollen i första säsongen. Vilket är rätt?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 26 juni 2025 kl. 23:29:03I Andreas Nilssons intervju på youtube-kanalen "Över en kopp kaffe", nämner Andreas Nilsson att hans dotter Nora Nilsson gjorde Isabella i säsong 1 och 2, men enligt hemsidan spelas Isabella i säsong två av Elvira Dietmann, medan Nora bara gör rollen i första säsongen. Vilket är rätt?  ???
Mycket bra fråga, och det var ju intressant. Jag är spontant mer benägen att tro på uppgifterna på Disney+, men om någon har inspelningar från SVT från säsong 2 vore det ju bra om de kunde kolla upp något avsnitt där Isabella medverkar där - trots allt verkar ju SVTs dubbcredits ha varit lite mer tillförlitliga än Disney+, och inte likadana credits för varenda avsnitt i samma säsong; varför jag litar mer på SVTs credits i det här fallet. :)

Kanske @Anders M Olsson har avsnitt från säsong 2 från SVT, och kan kolla upp dubbcreditsen?

Sen är det ju också möjligt att både Andreas och Disney+ har rätt. Det händer ju då och då att dubbningsstudior och dess kunder inte har samma säsongsindelning som "vi vanligt folk"; just för att deras säsongsindelning vanligtvis är baserad på när dubbningen skedde och inte nödvändigtvis hur säsongerna producerats. Alltså är det tänkbart att Disney Character Voices och/eller SDI Media internt har delat in säsong 1 i två säsonger, så att deras säsong 1 och 2 motsvarar "vår" säsong 1. Jag säger inte att så nödvändigtvis är fallet här, men så har ju hänt ibland; även om det varit ännu vanligare med SVT (vars säsonger ganska sällan överensstämt med resten av världens).

I och med att Disney+ verkar ha samma dubbcredits för en hel säsong - även om rösterna faktiskt inte är samma hela säsongen - är det ju också möjligt att Nora Nilsson började i säsong 2, men ersattes av Elvira Dietmann längre in i säsongen. Själv har jag tyvärr inte koll på någonderas röster, och kan därför inte bedöma sannolikheten i det.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2025 kl. 23:40:07Mycket bra fråga, och det var ju intressant. Jag är spontant mer benägen att tro på uppgifterna på Disney+, men om någon har inspelningar från SVT från säsong 2 vore det ju bra om de kunde kolla upp något avsnitt där Isabella medverkar där - trots allt verkar ju SVTs dubbcredits ha varit lite mer tillförlitliga än Disney+, och inte likadana credits för varenda avsnitt i samma säsong; varför jag litar mer på SVTs credits i det här fallet. :)
Det kan ju hända att Isabella byter röst i mitt i säsong 2 så att man har crediterat Elvira Dietmann för hela säsongen när det kanske inte gäller alla avsnitt. Phineas byter ju i alla fall röst i slutet av säsong 2 så det är ju troligt speciellt om anledningen var att hon lät för gammal. 

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 26 juni 2025 kl. 23:46:47Det kan ju hända att Isabella byter röst i mitt i säsong 2 så att man har crediterat Elvira Dietmann för hela säsongen när det kanske inte gäller alla avsnitt. Phineas byter ju i alla fall röst i slutet av säsong 2 så det är ju troligt speciellt om anledningen var att hon lät för gammal.
Ja, det är inte alls omöjligt, då Disney+ credits verkar gälla för något slumpvis (?) utvalt avsnitt i den aktuella säsongen...

Vet inte varför de gjort så, men det verkar vara likadant även med Bunk'd på Disney+ - så kanske ett försök att spara tid och göra det enkelt för sig...

För att få klarhet i Isabellas röst skulle man behöva komma åt SVTs credits, för de hade ju tydligen individuella credits för varje avsnitt; och bör således vara tillförlitligt och inga "efterhandskonstruktioner" på samma sätt som Disney+.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2025 kl. 23:40:07Mycket bra fråga, och det var ju intressant. Jag är spontant mer benägen att tro på uppgifterna på Disney+, men om någon har inspelningar från SVT från säsong 2 vore det ju bra om de kunde kolla upp något avsnitt där Isabella medverkar där - trots allt verkar ju SVTs dubbcredits ha varit lite mer tillförlitliga än Disney+, och inte likadana credits för varenda avsnitt i samma säsong; varför jag litar mer på SVTs credits i det här fallet. :)

Kanske @Anders M Olsson har avsnitt från säsong 2 från SVT, och kan kolla upp dubbcreditsen?
Jag har nu gått igenom dubbcreditsen för alla 38 avsnitten** i säsong 2.

** 39 om man räknar Sommaren den är din som två avsnitt.

Elvira Dietmann finns med som Isabella i 30 avsnitt.
Disa Lindgren Hamne finns med som Isabella i 2 avsnitt.
I 6 avsnitt finns ingen röst angiven för Isabella, vilket förmodligen betyder att den rollfiguren inte finns med i de avsnitten.

Nora Nilsson finns inte alls med i creditslistorna till säsong 2, varken som namngiven rollfigur eller under övriga röster.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 juni 2025 kl. 08:50:29Jag har nu gått igenom dubbcreditsen för alla 38 avsnitten** i säsong 2.

** 39 om man räknar Sommaren den är din som två avsnitt.

Elvira Dietmann finns med som Isabella i 30 avsnitt.
Disa Lindgren Hamne finns med som Isabella i 2 avsnitt.
I 6 avsnitt finns ingen röst angiven för Isabella, vilket förmodligen betyder att den rollfiguren inte finns med i de avsnitten.

Nora Nilsson finns inte alls med i creditslistorna till säsong 2, varken som namngiven rollfigur eller under övriga röster.
Tack så mycket för hjälpen - då bör vi kunna räkna med att Nora Nilsson bara medverkar i säsong 1.

I vilka två avsnitt är Disa Lindgren Hamne crediterad som Isabella? Det vore värdefullt att veta för att uppdatera creditlistan på Dubbningshemsidan. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 09:18:36I vilka två avsnitt är Disa Lindgren Hamne crediterad som Isabella? Det vore värdefullt att veta för att uppdatera creditlistan på Dubbningshemsidan. :)
Prinsessbesök / Candace åker dit och Bergochdalbanan Musikalen.