Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Åsikter om korkarna till paket och flaskor

Startat av Jonas9881, 26 februari 2024 kl. 15:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2024 kl. 15:20:01Jag köpte en förpackning yoghurt i söndags, och den har den nya korken. :(

Liksom grädde betraktar jag inte yoghurt som dryck (såvida det inte är speciell "drickyoghurt"). Den är ett tjockflytande livsmedel som jag brukar äta med sked.
Jag upptäckte precis att även filmjölk har den nya korkade korken, som är knappt användbar - och precis som med yoghurt betraktar jag inte fil som en dryck; den är alldeles för trögflytande för det och krävs ju sked för att äta.

De behöver verkligen ta en tur tillbaka till ritbordet och hitta på en bättre kork, till något som verkligen fungerar i praktiken och inte bara i teorin... Lagen (som bygger på EU-direktiv) säger ju trots allt bara att korken måste sitta ihop med förpackningen, men säger ingenting om hur, så det borde vara möjligt att hitta en bättre lösning.

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  1 juli 2024 kl. 19:36:06Nu är det ju lag på det, visst det är dumt på mjölkpaketen men den större Frågan är vad som hände med mjölkpaket utan kork? Sådana har jag inte sett få länge de var så smidiga man behövde inte oroa sig för att spilla
Menar du den gammaldags sortens mjölkpaket, som man rev upp med händerna upptill och som sen förblev öppna? Den har väl de flesta mejerier övergivit, då det påverkar hållbarheten så mycket - och att få mjölk att hålla längre är ju väldigt viktigt för att minska svinnet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 09:06:34I andra EU-länder, som inte har samma pant som vi har, är det däremot säkert ett stort problem att hela läskflaskor slängs i naturen; men när man får betalt för flaskorna när man pantar dem lär ytterst få göra det i Sverige (liksom Danmark och Finland). Men då vore det ju smartare av EU att satsa på lagstadgad pant i alla länder, istället för att bråka om själva korkarna - det skulle göra oerhört mycket större skillnad för att minska mikroplaster i naturen...
Citat från: Jonas9881 skrivet 28 februari 2024 kl. 09:54:35Håller med dig, bättre att införa pant i alla länder, eller iallafall många fler än bara norden.
Nu när jag tillbringat en vecka i Polen (Gdansk och Sopot) kan jag konstatera att min teori stämde. I Polen finns ingen pant, och även om det finns återvinning av burkar och flaskor har det precis börjat användas; och verkar fungera lite si och så. Och avsaknaden av pant gjorde enorm skillnad - i Polen såg jag precis överallt slängda ölburkar och plastflaskor; på gator och torg, ute i naturen och till och med på stränder... De soptunnor som fanns var oftast överfulla, men även när så inte var fallet var det få som faktiskt slängde plastflaskor i sådana, utan precis överallt utom där de borde slängas. :(

Jag betvivlar inte att det i undantagsfall förekommer att folk slänger plastflaskor i naturen även i Sverige, men jag har aldrig sett att det sett ut som ett sådant bombnedslag som i Polen (utom möjligtvis i samband med större festivaler, där mängden sopkärl oftast inte brukar vara tillräckligt)... Dessutom blir problemet ännu större i Polen, för där är det många som inte dricker kranvatten; så att alla livsmedelsbutiker säljer vatten på PET-flaskor.

Polen är ju medlem i EU, så där hade plastflaskorna som väntat exakt samma korkade korkar som i Sverige - vilket förstås innebar att alla hade slängt plastflaskor inklusive korkar ute i naturen...

Med andra ord hade det varit oerhört mycket bättre om EU satsat på ett påtvingat pantsystem inom hela EU, istället för att tjafsa med sådana här korkar som sitter fast - det hade gjort enormt mycket större effekt för miljön och för att motverka mikroplaster i naturen. Även om det säkert i undantagsfall förekommer att folk tappar bort korkar ute i naturen, så känns det rentav löjeväckande med en sådan insats när man vet att det i övriga EU-länder slängs hela plastflaskor i naturen i mängder; och mängden plast från en liten kork måste vara minimal jämfört med mängden plast i en hel flaska...

Trots allt är det ju globalt som mängden mikroplaster i naturen och i haven behöver minska, så insatser i bara Sverige blir ju ovidkommande om ingen bryr sig i resten av EU. Till råga på allt delar ju Polen samma hav som Sverige (Östersjön), och finns det så mycket plast på stränderna i Polen är det ju oundvikligt att en del av det förr eller senare hamnar ute i havet. :(

Monsieur Hulot

Även fast det kanske är smidigare med kork på mjölkpaketet saknar man ju ändå de riktigt gamla mjölkpaketen som man klippte av en remsa från och sedan hällde upp. Det är ju ändå av nostalgiska skäl som man gillar dem :)

Lillefot

Citat från: Göran skrivet  7 juli 2025 kl. 14:30:11Det här skulle ju göra att korkarna satt fast och inte hamnade ute i naturen så varför har det blivit tre gånger så mycket?

https://www.sydsvenskan.se/artikel/tre-ganger-fler-korkar-pa-stranderna-sedan-de-borjade-sitta-fast-i-flaskan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rzd9Vd/plastkorkar-i-naturen-okar-trots-nya-lagen

https://via.tt.se/pressmeddelande/3970341/ett-ar-med-fastsatta-plastkorkar
Den tredje artikeln nämner att det kan bara en tillfällighet. Men det är möjligt att folk blir så irriterade på de nya korkarna att de i stundens hetta "struntar" i att ens försöka återvinna eller slänga dem.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  7 juli 2025 kl. 15:40:09Den tredje artikeln nämner att det kan bara en tillfällighet. Men det är möjligt att folk blir så irriterade på de nya korkarna att de i stundens hetta "struntar" i att ens försöka återvinna eller slänga dem.
Visst kan det vara en tillfällighet, det kan man ju aldrig vara säker på, men jag är tyvärr också inne på din teori...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 juli 2025 kl. 15:37:22Även fast det kanske är smidigare med kork på mjölkpaketet saknar man ju ändå de riktigt gamla mjölkpaketen som man klippte av en remsa från och sedan hällde upp. Det är ju ändå av nostalgiska skäl som man gillar dem :)
Visst är det nostalgiskt, men det finns ju en anledning varför man övergav "remsan" på mjölk- och filpaket - kan man stänga ordentligt så håller ju mjölken och filet mycket längre, så att det blir mindre svinn om man nu inte dricker mjölk eller äter fil dagligen. :)

Ironiskt nog är det också korkarna på just mjölk- och filpaket som är de enda som verkligen fungerar som avsett. Där går det att dra korken åt sidan tills det klickar till, och så håller korken sig åt sidan och är inte ur vägen när man ska hälla upp mjölk eller fil. På alla andra slags förpackningar - läskedrycker, vatten, juice, flytande kosttillskott, m.fl. - så är korkarna helt värdelösa, och är alltid ur vägen hur man än bär sig åt...

Varför har just mejerierna lyckats, när ingen annan verkar ha fått till funktionsdugliga korkar...?

Anders M Olsson

Som det står i artiklarna kan man egentligen inte dra några slutsatser alls av mätningarna. Kanske nästa år?

Siffran för 2024 avser hela året när det både funnits lösa och fastsatta korkar.

Man borde ha räknat de två korktyperna var för sig för att åtminstone få en preliminär uppskattning av hur det har gått. Det kan inte vara så svårt att se skillnad på en gammal, lös kork och en ny som har slitits eller klippts loss från flaskan.

Det går teorier om att folk skulle vara så irriterade på de nya korkarna att de i ren protest sliter loss dem och slänger dem i naturen. Kanske finns det ett väldigt litet fåtal som gör så, men jag skulle inte tro att det är så många att det påverkar statistiken.

För övrigt förstår jag inte varför lösa korkar överhuvud taget skulle slängas så mycket i naturen att det är ett problem. Det är ytterst sällan jag hittar plastkorkar i naturen. Hela flaskor med eller utan kork är i så fall vanligare.

Men varför slänger folk korken och behåller tomflaskan? Om jag har en läsk med mig på picknicken är jag noga med att sätta tillbaka korken. Oavsett hur noga man tömmer flaskan finns det alltid några droppar läsk kvar i flaskan, och utan kork kan de dropparna lätt rinna ut och klibba ner i väskan. När man senare ska panta sina flaskor vill man väl inte ha en säck full med sockerklibb som sprider sig och tränger in överallt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 juli 2025 kl. 19:47:06För övrigt förstår jag inte varför lösa korkar överhuvud taget skulle slängas så mycket i naturen att det är ett problem. Det är ytterst sällan jag hittar plastkorkar i naturen. Hela flaskor med eller utan kork är i så fall vanligare.

Men varför slänger folk korken och behåller tomflaskan? Om jag har en läsk med mig på picknicken är jag noga med att sätta tillbaka korken. Oavsett hur noga man tömmer flaskan finns det alltid några droppar läsk kvar i flaskan, och utan kork kan de dropparna lätt rinna ut och klibba ner i väskan. När man senare ska panta sina flaskor vill man väl inte ha en säck full med sockerklibb som sprider sig och tränger in överallt?
Jag håller fullständigt med, och jag förstår heller inte varför lösa korkar ska vara ett tillräckligt stort problem för EU att börja lagstifta om. Jag har hittills aldrig sett plastkorkar som slängts i naturen, och det är ganska ovanligt att jag ens ser hela flaskor i naturen; vare sig med eller utan kork.

Och pantsystemet i Sverige fungerar ju utan tvekan bra, så att det är få flaskor (med eller utan korkar) som hamnar i naturen; de allra flesta pantar sina flaskor. Nu när panten ska höjas från 1 till 2 kr lär det ju bli ännu fler som pantar så att problemet blir ännu mindre.

Så här ser det som sagt inte ut i andra länder, så EU borde verkligen satsa på att få pant att införas inom hela EU istället för att bråka om korkar som på sin höjd kan göra skillnad på marginalen. I Polen såg det som sagt förskräckligt ut, med plastflaskor (med korkar) som slängdes på vägar, i naturen, på sandstränder och t.o.m. i havet. Där verkade man precis ha kommit igång med återvinning av plast, flera decennier efter Sverige, men utan någon pant verkade väldigt få se någon anledning till återvinning; varför de flesta verkade föredra att bara slänga flaskor vind för våg. :(

När man har sett hur det såg ut i Polen, så känns hela lagen om fastsatta korkar som löjeväckande; så EU borde verkligen ha satsat pengarna på att istället se till att införa obligatorisk pant inom hela EU. Miljön är ju trots allt ett gemensamt problem, så det hjälper inte mycket om ens alla sköter sig i Sverige om ingen sköter sig i alla de länder som saknar pant...