Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tordyveln flyger i skymningen (2025)

Startat av Tintin, 18 maj 2025 kl. 21:10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Premiär 11 Juli på SVT Play (enligt Wikipedia) och vanlig TV under hösten. Serien är baserad på radioteatern med samma namn skapad av Maria Gripe och Kay Pollak som kom ut 1976.

https://www.moviezine.se/nyheter/tordyveln-flyger-i-skymningen-svt-bilder-rollista-skadespelare

Trailer:
https://www.svtplay.se/klipp/KLJa3NY/trailer-tordyveln-flyger-i-skymningen?video=visa

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 11 juli 2025 kl. 10:12:07De två första avsnitten finns nu att se på SVT Play.

https://www.svtplay.se/tordyveln-flyger-i-skymningen
Men resten av serien ska tyvärr bara släppas med ett avsnitt i veckan, vilket innebär att man inte får se det sista avsnittet förrän den 22 augusti - inte helt optimalt, då jag alltid tycker att man glömmer bort för mycket av vad som hänt tidigare genom att bara se ett avsnitt av en serie i veckan... :(

När det gäller en serie med sådana här ganska korta 25-minutersavsnitt, så hade jag faktiskt förväntat mig att alla avsnitt skulle släppas på SVT Play samtidigt...

För övrigt är det märkligt att serien inte verkar sändas linjärt på SVT i närtid - när kommer den egentligen linjärt...?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2025 kl. 10:51:46Men resten av serien ska tyvärr bara släppas med ett avsnitt i veckan, vilket innebär att man inte får se det sista avsnittet förrän den 22 augusti - inte helt optimalt, då jag alltid tycker att man glömmer bort för mycket av vad som hänt tidigare genom att bara se ett avsnitt av en serie i veckan... :(

När det gäller en serie med sådana här ganska korta 25-minutersavsnitt, så hade jag faktiskt förväntat mig att alla avsnitt skulle släppas på SVT Play samtidigt...

För övrigt är det märkligt att serien inte verkar sändas linjärt på SVT i närtid - när kommer den egentligen linjärt...?
Nej, det är inte helt optimalt.

Serien kommer att sändas linjärt på SVT i September. Jag ska titta senare och se vad jag tycker. Den är i alla fall snyggt filmad och har fått med många omtyckta skådespelare.

Eftersom det var ett glapp mellan utgivningen av radioteatern på CD 2009 och reprisen på SR 2022 tycker jag att det finns en charm i att glömma bort handlingen i Tordyveln flyger i skymningen (för att få återuppleva den igen). Får se om/hur filmatiseringen kommer att påverka detta. Med tanke på hur många gånger man hörde den ung före sommarlovsmorgon så förväntar man sig också att det ska låta på ett visst sätt. Man saknar vissa skådespelare och vissa dialekter.

Boken finns ju även inläst av Tomas Bolme på CD, men även om jag haft den liggande har jag aldrig tagit mig tid att lyssna på den (vilket jag borde göra).

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 11 juli 2025 kl. 12:32:46Serien kommer att sändas linjärt på SVT i September. Jag ska titta senare och se vad jag tycker. Den är i alla fall snyggt filmad och har fått med många omtyckta skådespelare.
Jag har sett de två första avsnitten nu, och de ger onekligen mersmak. Man skulle vilja se fortsättningen nu direkt.

En mindre miss i första avsnittet är att tiden anges till klockan 21:25 torsdagen den 29 juni 1976, och solen skiner för fullt. Dels var den 29 juni 1976 en tisdag, inte en torsdag. 

Dels borde solen redan ha gått ner så dags i Småland eftersom man inte införde sommartid i Sverige förrän 1980. Det kan i.o.f.s. fortfarande ha varit någorlunda ljust vid den tiden på kvällen, men man borde inte kunna se skarpa skuggor av solen som skiner för fullt.

Såvida inte felaktigheterna är en avsiktlig del av handlingen...? :)