Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MOA skrivet 19 juli 2025 kl. 19:02:10Var dessa VA aktiva så sent? Imponerande
De dubbade ju fortfarande Cartoon Network serier som de hade påbörjat i Köpenhamn Ed, Edd och Eddy till exempel.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 juli 2025 kl. 19:02:10Var dessa VA aktiva så sent? Imponerande
Såg på Svensk Filmdatabas att den dubbades 1996.

Steffan Rudvall

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2025 kl. 21:08:24Såg på Svensk Filmdatabas att den dubbades 1996.
Kan inte stämma, då skulle man ha gjort en dubbning och inte använt den på 11 år. Informationen du har hittat gäller nog avsnitten från 1991-års tv-serie.

Monsieur Hulot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juli 2025 kl. 21:14:35Kan inte stämma, då skulle man ha gjort en dubbning och inte använt den på 11 år. Informationen du har hittat gäller nog avsnitten från 1991-års tv-serie.
Jag förväxlade mycket riktigt med Nelvanas TV-version. Vad gäller denna misstänker jag att den kanske kan ha släppts på video på 90-talet.

MOA

Citat från: BPS skrivet 19 juli 2025 kl. 19:14:09De dubbade ju fortfarande Cartoon Network serier som de hade påbörjat i Köpenhamn Ed, Edd och Eddy till exempel.
Ja & det var det enda programmet som fortfarande sändes då & programmet som sändes längst

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2025 kl. 12:59:11Jag har ett par frågor angående omdubbningen av Belvisions version av Det hemliga vapnet.

1. Är det Sun Studio som producerat dubbningen?
Det är oklart, då vi inte har lyckats få det bekräftat från officiellt håll. Det kan vara Sun Studio, men utifrån tidsperioden är ju även Salut Entertainment (f.d. Salut Audio/Video) fullt tänkbara - Salut gick i konkurs 2010, så 2007 bör de fortfarande ha varit aktiva med dubbningar även på svenska. Adaptor D&D tror jag däremot inte längre var aktiva med svenska dubbningar på 2000-talet, så de bör vi kunna utesluta.

Sett till tidsperioden är Salut Entertainment nog egentligen troligare, då Sun Studio i princip inte längre spelade in svenska dubbningar i Köpenhamn 2006 - 2007 (åtminstone inte utöver vissa skådespelare); men om kunden uttryckligen ville ha de gamla Skåne-baserade skådespelarna så kan de förstås ha gjort ett undantag och spelat den här dubbningen huvudsakligen i Köpenhamn. Det är förstås kunden som bestämmer, så vill de ha Skåne-baserade skådespelare kommer Sun Studio givetvis att respektera det och därmed förlägga inspelningen till Köpenhamnsstudion.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 01:14:41Det är oklart, då vi inte har lyckats få det bekräftat från officiellt håll. Det kan vara Sun Studio, men utifrån tidsperioden är ju även Salut Entertainment (f.d. Salut Audio/Video) fullt tänkbara - Salut gick i konkurs 2010, så 2007 bör de fortfarande ha varit aktiva med dubbningar även på svenska. Adaptor D&D tror jag däremot inte längre var aktiva med svenska dubbningar på 2000-talet, så de bör vi kunna utesluta.

Sett till tidsperioden är Salut Entertainment nog egentligen troligare, då Sun Studio i princip inte längre spelade in svenska dubbningar i Köpenhamn 2006 - 2007 (åtminstone inte utöver vissa skådespelare); men om kunden uttryckligen ville ha de gamla Skåne-baserade skådespelarna så kan de förstås ha gjort ett undantag och spelat den här dubbningen huvudsakligen i Köpenhamn. Det är förstås kunden som bestämmer, så vill de ha Skåne-baserade skådespelare kommer Sun Studio givetvis att respektera det och därmed förlägga inspelningen till Köpenhamnsstudion.
jag vet inte om Mikael roupé är inblandad i Tintin den hemliga vapen film version kanske som skådespelare och regissör och översättning.