Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2025 kl. 09:18:29Jag har kollat igenom 1978 års version som hastigast, och utifrån en snabbtitt ser det ut som att det finns en tecknad stillbildssaga med Monica Zetterlund i varje avsnitt, så det borde innebära 28 sådana. Men jag har inte kollat jättenoga, så det är inte omöjligt att det är något eller några avsnitt som saknar sådana - men det är i alla fall ingen annan berättare som medverkar än Monica Zetterlund; och hon har crediterats under eftertexterna till alla avsnitt.

När producerades egentligen stillbildssagorna med Tomas Löfdahl, och gjordes dessa före eller efter Monica Zetterlund-versionerna? Och varför olika berättarröster...? Väldigt förvirrande med alla dessa versioner...
21 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.

Monsieur Hulot

Citat från: Erik Friman skrivet  5 augusti 2025 kl. 19:39:3321 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.
1975 är Löfdahl-sagorna ifrån. 1973 var det Knysten och Fräs.

Erik Friman

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 augusti 2025 kl. 19:45:581975 är Löfdahl-sagorna ifrån. 1973 var det Knysten och Fräs.
Tack för klargörandet. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet  5 augusti 2025 kl. 19:39:3321 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 augusti 2025 kl. 19:45:581975 är Löfdahl-sagorna ifrån. 1973 var det Knysten och Fräs.
Så när spelades egentligen stillbildssagorna med Monica Zetterlund in...? Och varför egentligen olika berättarröster?

Om 21 avsnitt av julkalendern innehöll sagorna med Monica Zetterlund, så borde det väl innebära att fler sagor än så fanns med i 1978 - 1979 års version (som jag lagt upp)? För där verkar det väl vara en saga med Monica Zetterlund per avsnitt, om jag inte sett fel.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 augusti 2025 kl. 14:18:01Åh, jättekul att det gick och att alla avsnitt fanns! Tack så mycket :)
Nu har jag även hittat åt, klippt ut och lagt upp avsnitt 1, 3, 4 och 5 av Fem små myror är fler än fyra elefanter från 1979, och de finns tillgängliga på samma länk (det var så korta avsnitt, så uppladdningen gick snabbt). :)
https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978

Tyvärr verkar jag inte ha avsnitt 2, och avsnitt 3 saknar jag tyvärr början av - inspelningen börjar någon gång efter introt, och det ser ut som att jag saknar 1 - 2 minuter av avsnittet (vild gissning utifrån speltiden - jag känner på rak arm inte igen sketchen som avsnittet inleds med). Det är möjligt att min kontakt även hade avsnitt 2, och mindre sannolikt möjligtvis även början av avsnitt 3, men då han ju gått bort kan jag tyvärr inte fråga honom - väldigt dumt att jag inte gått igenom alla de här filerna medan han fortfarande var i livet, så att jag hade kunnat fråga om sådant här... :(

Monsieur Hulot

Det gjordes enbart 21 episoder med Vera, Ellen och Cecilia som används i denna version, men trots att 7 avsnitt inte handlar om någon saga alls står ändå Zetterlund krediterad i outro. De måste ha återanvänt samma outro för samtliga avsnitt av praktiska skäl (gissar jag).

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:10:44Det gjordes enbart 21 episoder med Vera, Ellen och Cecilia som används i denna version, men trots att 7 avsnitt inte handlar om någon saga alls står ändå Zetterlund krediterad i outro. De måste ha återanvänt samma outro för samtliga avsnitt av praktiska skäl (gissar jag).
Jaså, vilka avsnitt är det som inte har det? För när jag spolade igenom tycktes jag se en stillbildssaga i varenda avsnitt...

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2025 kl. 19:52:05Jaså, vilka avsnitt är det som inte har det? För när jag spolade igenom tycktes jag se en stillbildssaga i varenda avsnitt...
1 (H), 5 (Ö), 13 (G), 20 (Q), 25 (X), 27 (U), 28 (F) (julkalendern)
1 (H), 5 (Ö), 15 (F), 20 (Q), 22 (Ä), 24 (X), 27 (U) (1978 års versionen)

Monsieur Hulot

Ja, då har man sett 1978-års version av Fem myror är fler än fyra elefanter. Jag kan genast säga att det verkligen var en härlig upplevelse att se denna serie igen! Flera sketcher var väldigt oväntade att de skulle ingå. Både de från julkalendern och de som inte är därifrån. Flera av dem som inte dök upp i kalendern kom att användas igen i 40-delarsserien. De sketcherna är följande:

- Godisskåpet (Bokstaven E) - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse köper bakelser (Siffran 5) - även utgiven på VHS och DVD
- Magnus går i fällan - Djurlådan (Siffran 9) - även utgiven på VHS
- Brasse vill ha en puss - även utgiven på VHS och DVD
- Proppskåpet - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse måste kissa - även utgiven på VHS och DVD
- Skattjakten - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) - även utgiven på VHS
- Brasse går med ögonbindel
- Gungbrädan

Ramsor (mm) med barn:
- Knut stod vid en knut (Bokstaven K) - även utgiven på DVD
- Nisse Tisse Timmerman (Siffran 3) - även utgiven på VHS och DVD
- Allting har en ände (Siffran 2)
- Ska det vara risgrynskorv?

Samt används den tecknade kortfilmen om 1-20 med fyrverkeri i de senare versionerna också.

Monsieur Hulot

Samtidigt som majoriteten av materialet från julkalendern ingick tillkom även ett flertal tecknade kortfilmer som tidigare varit ovisade och som skulle ha ingått i julkalendern. Dessa kom också att användas i 40-delarsserien och är följande:

- 2 giraffer, 1 ko + 1 häst (Siffran 2)
- 5 flugor (Siffran 5)
- 6 sköldpaddor + 1 gubbe (Siffran 7)
- 9 får, 8 hundar + 1 katt (Siffran 9)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet  6 augusti 2025 kl. 23:05:531 (H), 5 (Ö), 13 (G), 20 (Q), 25 (X), 27 (U), 28 (F) (julkalendern)
1 (H), 5 (Ö), 15 (F), 20 (Q), 22 (Ä), 24 (X), 27 (U) (1978 års versionen)
Tack, jag kollade tydligen inte så noga...

I Fem små myror är fler än fyra elefanter (1979) verkar det i alla fall inte vara några stillbildssagor alls, och det var ju också väldigt korta avsnitt.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2025 kl. 17:09:35I Fem små myror är fler än fyra elefanter (1979) verkar det i alla fall inte vara några stillbildssagor alls, och det var ju också väldigt korta avsnitt.
I avsnitt 3 och 5 innehåller faktiskt även stillbildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Det ena handlar om barnen som är ute med hunden och det andra om Nina som åker skridskor på isen.

Det är efter sketchen när Magnus och Brasse letar efter Eva i tunnan och efter sketchen när de har dragningskamp.

https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978/Fem+sm%C3%A5+myror+%C3%A4r+fler+%C3%A4n+fyra+elefanter+-+Del+3.mpeg4
https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978/Fem+sm%C3%A5+myror+%C3%A4r+fler+%C3%A4n+fyra+elefanter+-+Del+5.mpeg4

Monsieur Hulot

I Fem små myror... finns det material som både finns med i 40-delarsserien och som är exklusivt för denna serie

Material som också finns med i 40-delarsserien
- Brasse bygger en triangel (avsnitt 4, avsnitt 33 i senare klippning)

- Brasse köper cykel (avsnitt 1, avsnitt 15 i senare klippning)

- Dragningskampen (avsnitt 5, avsnitt 19 i senare klippning)

- Eva gömmer sig i tunnan (avsnitt 3, avsnitt 38 i senare klippning)

- Magnus är fast i ettan (avsnitt 5, avsnitt 16 i senare klippning)

- Roliga historier (avsnitt 3, avsnitt 22 + 36 i senare klippning)

- Triangelorkestern (avsnitt 4, avsnitt 4 i senare klippning)

Material som enbart finns med i denna serie
- Eva 1-20 (avsnitt 4, ej att förväxla med den senare varianten)

- Konsten att visa ingenting (avsnitt 5)

- Konsten att visa tre (avsnitt 1)

- Äpplet (avsnitt 3)

I avsnitt 1 finns en sketch där trion läser upp en varsin "elefantgåta". I 40-delarsserien (avsnitt 38) är Brasses gåta bortklippt av någon okänd anledning.

MOA

Måste erkänna att Evas lösning med godisskåpet var rätt smart. Eva har för övrigt namnsdag på julafton & könstigt att dom sjunger Ja Må Hon Leva

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  7 augusti 2025 kl. 22:01:39Måste erkänna att Evas lösning med godisskåpet var rätt smart. Eva har för övrigt namnsdag på julafton & könstigt att dom sjunger Ja Må Hon Leva
Håller med ;D Denna sketch fick för övrigt bli ersättande "inledningssketch" för bokstaven E istället för E-verkstaden. På tal om sketcher som plockats bort så glömde jag notera att det är några från julkalendern som inte togs med i denna serie. Då kan jag göra det, nedan följer en lista på material som försvann från kalendern:

- E-verkstaden (Bokstaven E) - återkom på VHS och DVD, samt 40-delarsserien

- In eller ut? (på restaurangen, Bokstaven I) - återkom i 40-delarsserien, samt på DVD (skiva 4)

- M-leken (Bokstaven M) - återkom på VHS och DVD, samt 40-delarsserien

- Lattjolajbanlådan med Svan, Giraff, Struts och Talgoxe - återkom på VHS och DVD

Samt finns det också material som enbart visats i kalendern:
- Tennislåten i repris (Bokstaven T)

Två barnramsor; Kiss i sängen (Bokstaven Y) och Pelle blå (Bokstaven Ö)

I nästan varje avsnitt är det ju stillbildsinslag med namn, några av bokstavsavsnitten från 1975 fick nya för kalendern (M och R till exempel). Bokstaven E som tidigare hade textskyltar från 1975 ersattes av nya, men dessa har enbart använts i den versionen.