Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Åsa-Nisse

Startat av Monsieur Hulot, 8 augusti 2025 kl. 20:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

De flesta av den äldre generationen känner med stor sannolikhet till seriefiguren Åsa-Nisse som figurerat i flertalet filmer, böcker och serietidningar.

Det mest kända exemplet är ju filmerna, som visats tusentals gånger på bio eller TV. Frågan är ju dock hur mycket dessa har med Cederholms original att göra. Figuren hade ju inte blivit så populär som den blev om det inte hade varit för Ragnar Frisk. Det är ju ändå tack vare honom som figuren fortfarande är ihågkommen.

De 15 första filmerna producerades av Svensk Talfilm, och de 5 sista filmerna av Pallas Film. De sista är ju kända för att vara mycket dåliga, och ja, det är de verkligen. Svårt att välja vilken som är sämst då de håller mycket låg kvalité.

Av de "riktiga" filmerna kan jag konstatera att vi har en vinnare; Åsa-Nisse på Mallorca (1962). Den är bra :)

Bäst är ju självklart Gösta Gummessons serier.

Eller vad tycker ni andra, har ni någon relation till Åsa-Nisse?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 20:17:00De flesta av den äldre generationen känner med stor sannolikhet till seriefiguren Åsa-Nisse som figurerat i flertalet filmer, böcker och serietidningar.

Det mest kända exemplet är ju filmerna, som visats tusentals gånger på bio eller TV. Frågan är ju dock hur mycket dessa har med Cederholms original att göra. Figuren hade ju inte blivit så populär som den blev om det inte hade varit för Ragnar Frisk. Det är ju ändå tack vare honom som figuren fortfarande är ihågkommen.

De 15 första filmerna producerades av Svensk Talfilm, och de 5 sista filmerna av Pallas Film. De sista är ju kända för att vara mycket dåliga, och ja, det är de verkligen. Svårt att välja vilken som är sämst då de håller mycket låg kvalité.

Av de "riktiga" filmerna kan jag konstatera att vi har en vinnare; Åsa-Nisse på Mallorca (1962). Den är bra :)

Bäst är ju självklart Gösta Gummessons serier.

Eller vad tycker ni andra, har ni någon relation till Åsa-Nisse?
Tidningen Åsa-Nisse (som julalbum) minns jag brukade vara populärt som julklapp när man växte upp och har även sett de flesta av filmerna.

Däremot (i och med att det finns 20 st filmer) kan det ibland vara svårt att veta vilka man sett tidigare, så jag har börjat bocka av dem på Trakt när jag får chansen att se om dem på nytt (och helst då i bra kvalitet).

Intresset började med Åsa-Nisse i agentform (1967) i unga år, men sedan såg jag många av filmerna på TV en sommar och även sett några stycken på en mindre biograf.

Åsa-Nisse på Mallorca (1962) har jag haft liggande ett tag för att se om, men inte blivit av. När SVT Play lagt upp Åsa-Nisse på senare tid har de varit de 5 sista du nämner.

Tintin

Monsieur Hulot

Intressanta klipp som länkats ovan :) Att filmerna från Svensk Talfilm spelades in i Täby är någonting man aldrig tänkt på egentligen!

Vart de fem sista är inspelade verkar det som om ingen vet, och ärligt talat känns det inte som att man vill besöka de områdena då de (i alla fall i filmerna) ser döda och övergivna ut. Till skillnad från Ragnar Frisk och Svensk Talfilm som satsade stora stora summor på sina produktioner så har Arne Stivells bolag Pallas Film bara använt överblivna kulisser. När han tog över serien blev det bara slarvigare på alla sätt.

Den sista filmen Åsa-Nisse i rekordform (1969) borde inte ens kallas för Åsa-Nisse. När inte ens John Elfström är med känns det ju inte lönt att se den!

MOA

Såg Åsa Nisse Jubilerar utanför Nynäshamn för 10 år sedan. Scenen när Åsa Nisse klättrar på en stege med glasruta i händerna, så rasar stegen & rutan håller. Min kompis skrattar ihjäl sig åt Åsa Nisse för han är så rolig

Monsieur Hulot

Jag kände en biomaskinist en gång i tiden som hette Roland (vet inte om han lever). Han berättade en hel del anekdoter om när han jobbade som biomaskinist i unga år.

Han berättade bland annat att inför varje ny film så var John Elfström och Arthur Rolén på plats på biografen för att presentera filmen för publiken. Vid en premiärvisning av Åsa-Nisse jubilerar (1959) var de dock så fulla att de knappt kunde kliva upp på scenen. Så kan det gå om man inte är försiktig med flaskan!

Vidare berättade Roland att när man vid ett tillfälle skulle visa Åsa-Nisse i agentfilm (1967) hade biografen klippt om filmen så att man inte förstod någonting av den. Varför gör man så? ??? Verkligen inte den bästa i serien, men varför ska man presentera en film sådär?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 22:48:39Intressanta klipp som länkats ovan :) Att filmerna från Svensk Talfilm spelades in i Täby är någonting man aldrig tänkt på egentligen!

Vart de fem sista är inspelade verkar det som om ingen vet, och ärligt talat känns det inte som att man vill besöka de områdena då de (i alla fall i filmerna) ser döda och övergivna ut. Till skillnad från Ragnar Frisk och Svensk Talfilm som satsade stora stora summor på sina produktioner så har Arne Stivells bolag Pallas Film bara använt överblivna kulisser. När han tog över serien blev det bara slarvigare på alla sätt.

Den sista filmen Åsa-Nisse i rekordform (1969) borde inte ens kallas för Åsa-Nisse. När inte ens John Elfström är med känns det ju inte lönt att se den!
Nej att filmerna från Svensk Talfilm spelades in i Täby var inte heller något jag kände till. Jag jobbade delvis i Täby under 2018-2019 i närheten av en annan inspelningsplats, Lindarängens flyghamn från Lysande landning (1987).

Det hade varit kul att se exakt plats där Trenter-serien spelades in, men även såklart besöka lite miljöer från Åsa-Nisse filmerna. I beskrivningen till klippet Sjökvistens Livs i Täby Kyrkby kan du se vart livs till alla Åsa-Nisse filmerna är inspelade.

Åsa-Nisse i rekordform
(1969) såg jag förra året när den fanns på SVT Play, men tycker inte att den har mycket med de övriga 19 att göra. Jag har även sett Pappa varför är du arg – du gjorde likadant själv när du var ung (1968) som blev Gustaf Lövås sista film, men minns inte heller den som särskilt sevärd.

De Åsa-Nisse filmer som jag med 100% säkerhet vet att jag inte sett är kavalkad-filmerna (och det är väl troligen bäst att se dem sist för undvika spoilers).

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  8 augusti 2025 kl. 23:54:28Åsa-Nisse i rekordform (1969) såg jag förra året när den fanns på SVT Play, men tycker inte att den har mycket med de övriga 19 att göra. Jag har även sett Pappa varför är du arg – du gjorde likadant själv när du var ung (1968) som blev Gustaf Lövås sista film, men minns inte heller den som särskilt sevärd.
Nej, Åsa-Nisse i rekordform (1969) borde inte varken kallas för Åsa-Nisse eller komedi överhuvudtaget.

Gustaf Lövås som spelade den otursdrabbade handlaren Sjökvist ser i de två sista filmerna han är med i dödssjuk ut. Mager var han, men inte så där blek som han såg ut på slutet.

Monsieur Hulot

Biomaskinisten Roland som jag tidigare nämnt här berättade flera anekdoter om Åsa-Nisse, den ena efter den andra. Men den mest intressanta är den om Åsa-Nisse i rekordform (1969), som klart är den sämsta i serien.

Bioaffischer till filmen sattes upp runt om i landet i städer som Stockholm och Göteborg, men den visades i slutändan bara i Vetlanda av två anledningar.

1) Filmen var (enligt Ragnar Frisk) inte färdig, och då blir det ju lite konstigt förstås att visa en ofärdig film.

2) Majoriteten av biografägarna i landet ansåg att filmen var så dålig att man inte kunde visa den, vilket ledde till att premiärerna uteblev.

Tintin

Finns en bok Åsa-Nisse - Var ligger Knohult? av Anders Nordqvist från 2008 på 272 sidor med massor av fakta. Dock slutsåld och verkar svår att hitta. Men enligt Libris finns den på 8 bibliotek (så borde gå att fjärrlåna).

https://libris.kb.se/bib/10922590

Mitt eget bibliotek gav en annan träff på Åsa-Nisse. Julia Cæsar : karriär på ilsket humör av Anna-Maria Blomgren från 2022

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 20:17:00Eller vad tycker ni andra, har ni någon relation till Åsa-Nisse?
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Åsa-Nisse, så jag har nog bara sett ett fåtal av filmerna - vilka har jag inte en aning om, så huruvida dessa var representativa för merparten låter jag vara osagt...

Den enda filmen jag har i någorlunda färskt minne är "rebooten" Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult från 2011, och den var inte bra. :(
(Jag hade god lust att be om pengarna tillbaka när jag såg den på bio, men eftersom jag hade sett den gratis på pressvisning var det inte ett alternativ - och biografpersonalen kunde nog inte ordna en tidsmaskin, så att jag kunnat få de 90 minuterna av mitt liv tillbaka... ;))

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2025 kl. 00:46:01Den enda filmen jag har i någorlunda färskt minne är "rebooten" Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult från 2011, och den var inte bra. :(
(Jag hade god lust att be om pengarna tillbaka när jag såg den på bio, men eftersom jag hade sett den gratis på pressvisning var det inte ett alternativ - och biografpersonalen kunde nog inte ordna en tidsmaskin, så att jag kunnat få de 90 minuterna av mitt liv tillbaka... ;))
Beklagar sorgen! Att nyinspelningen från 2011 existerar är för mig ett mysterium. ??? Det värsta är inte att den är genomusel, det värsta är att den är genomusel samtidigt som jag gillar både Kjell Bergqvist och Grotesco m.fl. - i andra sammanhang såklart!!

Skådespelet i "Wälkom" är både pinsamt och dåligt och får insatserna i 1997 års omdubb av Dumbo (1941) att framstå som en Guldbaggevinnare i jämförelse!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 augusti 2025 kl. 08:15:37Beklagar sorgen! Att nyinspelningen från 2011 existerar är för mig ett mysterium. ??? Det värsta är inte att den är genomusel, det värsta är att den är genomusel samtidigt som jag gillar både Kjell Bergqvist och Grotesco m.fl. - i andra sammanhang såklart!!

Skådespelet i "Wälkom" är både pinsamt och dåligt och får insatserna i 1997 års omdubb av Dumbo (1941) att framstå som en Guldbaggevinnare i jämförelse!
Ja, jag håller med - och det är märkligt att Kjell Bergqvist ens lyckades att spela över så groteskt; som annars är en utmärkt skådespelare...

Monsieur Hulot

En sak som kanske är roligast är att John Elfström som spelar Åsa-Nisse i de "riktiga" filmerna har varit med i en Disney-film; Aristocats (1970) som advokaten Georges. En Disney-skådis med andra ord! Jag kommer inte riktigt ihåg alla skådespelare i filmerna som varit med i tecknade filmer (än), men jag ska kolla igenom rollistorna för varje film.

Monsieur Hulot

Jag har nu kollat igenom rollistorna för filmerna och efter det är väldigt många svenska Disney-skådespelare så nämner jag bara ett urval av dem:

- Gösta Prüzelius som Klöverhage i fyra filmer
- Bert-Åke Varg
- Birgitta Andersson
- Carl-Gunnar Wingård
- Karin Miller
- Lars Lennartsson
- Mille Schmidt
- Rolf Bengtsson
- Rune Halvarsson
- Stig Grybe
- Sture Ström
- Tor Isedal