Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Åsa-Nisse

Startat av Monsieur Hulot, 8 augusti 2025 kl. 20:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

De 5 sista filmerna tillhör ju bland det sämsta i svensk filmhistoria, så pass mycket att till och med John Elfström blev arg. Han menade att Åsa-Nisse aldrig skulle lämna en människa i sjönöd (egentligen var han nog arg på hur dåliga de sista filmerna var).

https://www.youtube.com/watch?v=UvTR9VdbM9s

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2025 kl. 23:32:41Såg Åsa Nisse Jubilerar utanför Nynäshamn för 10 år sedan. Scenen när Åsa Nisse klättrar på en stege med glasruta i händerna, så rasar stegen & rutan håller. Min kompis skrattar ihjäl sig åt Åsa Nisse för han är så rolig
Var det en biovisning av filmen eller bara en vanlig titt på TV eller DVD? Såvitt jag har inte filmerna visats på bio på många många år.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2025 kl. 16:35:24Var det en biovisning av filmen eller bara en vanlig titt på TV eller DVD? Såvitt jag har inte filmerna visats på bio på många många år.
Han vi bodde hos hade dubbel DVD med Jubilerar & Åsa Nisse som Polis men när han skulle välja Polis så hoppa den tillbaka till Jubilerar

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2025 kl. 17:02:31Han vi bodde hos hade dubbel DVD med Jubilerar & Åsa Nisse som Polis men när han skulle välja Polis så hoppa den tillbaka till Jubilerar
Okej. I de ursprungliga DVD:erna från TV4 var ju inte filmerna i ordning, varken de separata DVD-utgåvorna eller de två boxar de släppte.

Julen 2020 lanserade Studio S två nya DVD-boxar med samtliga 20 filmer inklusive de två klippfilmer som gjordes på 1960-talet och där är alla filmer i rätt ordning. Och inte nog med det; där finns det bonusmaterial som trailers och dokumentärer! Här ovan länkade jag ju till ett klipp där John Elfström blir arg på manuset, det klippet är med i denna utgåva (box 1, skiva 6).

Dock saknas Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult (2011), vilket är en välsignelse med tanke på hur fruktansvärt dålig den var! Studio S' ansvarige utgivare Sven-Erik Olsson (även kallad SEO) lade upp ett Facebook-inlägg när de två boxarna skulle komma och där var det någon som undrade om denna skulle vara med. Han svarade därpå att den inte var wälkom till denna utgåva. Skönt säger jag!

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2025 kl. 17:15:36Okej. I de ursprungliga DVD:erna från TV4 var ju inte filmerna i ordning, varken de separata DVD-utgåvorna eller de två boxar de släppte.
Nej, jag kommer ihåg dem (med två st filmer på 1 DVD).

Förmodligen var det lika rörigt med visningsordningen i TV (eftersom jag har dålig koll på vilka jag sett och Trakt inte fanns då). De brukade visas på sommaren som matiné, så jag brukade titta och har lite nostalgiska minnen på så sätt.

När Åsa-Nisse i agentform (1967) visades i Maj förra året på SVT var det fel bildformat (bredbild) både i TV och på SVT Play, men de ändrades till efter några dagar (bra att de lyssnar).

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 20:17:00Eller vad tycker ni andra, har ni någon relation till Åsa-Nisse?
Jag tror aldrig jag har sett en enda av Åsa-Nisse-filmerna, i alla fall inte i sin helhet. Däremot läste jag ofta de tecknade serierna när jag var barn/ung. De gick i tidningen 91:an.

Jag noterar att många av filmerna (kanske alla de äldre från Svensk Talfilm) finns att se på TV4 Play, och man behöver inget abonnemang för att se dem, bara ett gratiskonto.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 23:50:19Vidare berättade Roland att när man vid ett tillfälle skulle visa Åsa-Nisse i agentfilm (1967) hade biografen klippt om filmen så att man inte förstod någonting av den. Varför gör man så? ??? Verkligen inte den bästa i serien, men varför ska man presentera en film sådär?
Hade biografen klippt om filmen? Det låter skumt, speciellt om det är en biografmaskinist som berättar det. Den ende på en biograf som skulle kunna ha kunskap och tillgång till utrustning för att klippa om en film är väl just maskinisten... ?!

Vad som är troligare är att akterna har blivit felmärkta så att de kom att visas i fel ordning. Kanske har startsladdarna tagits av och råkat sättas tillbaka på fel akter.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 10 augusti 2025 kl. 18:41:07När Åsa-Nisse i agentform (1967) visades i Maj förra året på SVT var det fel bildformat (bredbild) både i TV och på SVT Play, men de ändrades till efter några dagar (bra att de lyssnar).
Det missade jag! Var det i vanlig 16:9 dvs 1.78:1 eller var det den äldre vidfilmsvarianten 1.66:1? Åsa-Nisse i agentform (1967) hör knappast till någon film som skulle kunna klassas som ett mästerverk, men jag ser hellre denna än den som kom två år tidigare; Åsa-Nisse slår till (1965) som enligt är bland det sämsta jag sett i hela mitt liv.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 augusti 2025 kl. 20:00:23Vad som är troligare är att akterna har blivit felmärkta så att de kom att visas i fel ordning. Kanske har startsladdarna tagits av och råkat sättas tillbaka på fel akter.
Ja, hela den historien är mycket märklig! Precis som du beskriver måste det ha gått till, det var ganska länge sedan jag träffade Roland (biomaskinisten) så jag minns inte hela historien, men jag minns att den hade förvandlats till en totalt obegriplig sallad.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2025 kl. 22:28:40Det missade jag! Var det i vanlig 16:9 dvs 1.78:1 eller var det den äldre vidfilmsvarianten 1.66:1? Åsa-Nisse i agentform (1967) hör knappast till någon film som skulle kunna klassas som ett mästerverk, men jag ser hellre denna än den som kom två år tidigare; Åsa-Nisse slår till (1965) som enligt är bland det sämsta jag sett i hela mitt liv.
Bilden var utdragen till 16:9. Jag var ledig så tänkte se den på TV, men upptäckte att det var likadant på SVT Play. Jag har Åsa-Nisse slår till (1965) liggande, bara sett lite av början (men tappade intresset).

Att sedan Sjökvist inte spelas av Gustaf Lövås (utan av Curt Löwgren) är också en sak som drar ned filmen.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 10 augusti 2025 kl. 23:01:12Bilden var utdragen till 16:9. Jag var ledig så tänkte se den på TV, men upptäckte att det var likadant på SVT Play. Jag har Åsa-Nisse slår till (1965) liggande, bara sett lite av början (men tappade intresset).

Att sedan Sjökvist inte spelas av Gustaf Lövås (utan av Curt Löwgren) är också en sak som drar ned filmen.
Åsa-Nisse slår till (1965) är inte bara den sämsta Åsa-Nisse-film med John Elfström, utan också den sämsta film han någonsin varit med i. Bästa "Nesse"-filmen däremot för mig får nog bli Åsa-Nisse på Mallorca (1962).

Monsieur Hulot

Det man också reagerar på med de 5 sista filmerna är att ljudet är burkigt och dåligt. Detta märkte jag när jag såg om alla 22 filmer i slutet av 2020, bland annat Åsa-Nisse slår till fick man dra upp hur högt som helst! Men ärligt talat tror inte jag att några HD-versioner av de 5 sista filmerna skulle rädda dem, då de från början verkligen är oacceptabelt usla.

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 20:17:00De flesta av den äldre generationen känner med stor sannolikhet till seriefiguren Åsa-Nisse som figurerat i flertalet filmer, böcker och serietidningar.

Det mest kända exemplet är ju filmerna, som visats tusentals gånger på bio eller TV. Frågan är ju dock hur mycket dessa har med Cederholms original att göra. Figuren hade ju inte blivit så populär som den blev om det inte hade varit för Ragnar Frisk. Det är ju ändå tack vare honom som figuren fortfarande är ihågkommen.

De 15 första filmerna producerades av Svensk Talfilm, och de 5 sista filmerna av Pallas Film. De sista är ju kända för att vara mycket dåliga, och ja, det är de verkligen. Svårt att välja vilken som är sämst då de håller mycket låg kvalité.

Av de "riktiga" filmerna kan jag konstatera att vi har en vinnare; Åsa-Nisse på Mallorca (1962). Den är bra :)

Bäst är ju självklart Gösta Gummessons serier.

Eller vad tycker ni andra, har ni någon relation till Åsa-Nisse?
Pesonligen gillar jag nog utomhusteaterversionen från Falkenberg bäst, vilken naturligtvis även finns inspelad i tv-version. https://www.vallarna.se/om-vallarna/tidigare-ar/alla-tiders-asa-nisse-arkiv/ Kul idé med stofilen Åsa-Nisse som råkar hamna i nutida Sverige och underbart med Dag-Otto tillsammans med Åsa-Nisse-gänget.  :)

Angående serierna: Vad anser du om Pidde Anderssons & Patrik Norrmans nyversion?

Förövrigt är julabumet från 1980 en personlig gammal favorit.

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 11 augusti 2025 kl. 05:37:59Pesonligen gillar jag nog utomhusteaterversionen från Falkenberg bäst, vilken naturligtvis även finns inspelad i tv-version. https://www.vallarna.se/om-vallarna/tidigare-ar/alla-tiders-asa-nisse-arkiv/ Kul idé med stofilen Åsa-Nisse som råkar hamna i nutida Sverige och underbart med Dag-Otto tillsammans med Åsa-Nisse-gänget.  :)

Angående serierna: Vad anser du om Pidde Anderssons & Patrik Norrmans nyversion?

Ja, serierna är roliga också. Andersson och Norrmans version har dock inte sett, men ska försöka hinna med det också :)

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 11 augusti 2025 kl. 05:37:59Pesonligen gillar jag nog utomhusteaterversionen från Falkenberg bäst, vilken naturligtvis även finns inspelad i tv-version. https://www.vallarna.se/om-vallarna/tidigare-ar/alla-tiders-asa-nisse-arkiv/ Kul idé med stofilen Åsa-Nisse som råkar hamna i nutida Sverige och underbart med Dag-Otto tillsammans med Åsa-Nisse-gänget.  :)

Vad tycker du om nyinspelningen från 2011? Enligt mig är den precis lika onödig som den kommande nyinspelningen av Vi på Saltkråkan.

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2025 kl. 16:01:47Vad tycker du om nyinspelningen från 2011? Enligt mig är den precis lika onödig som den kommande nyinspelningen av Vi på Saltkråkan.
Det är den med Kjell Bergkvist va? Jag minns den knappt. Så ganska intetsägande får jag väl svara på den frågan då.