Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Åsa-Nisse

Startat av Monsieur Hulot, 8 augusti 2025 kl. 20:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Rufus skrivet 12 augusti 2025 kl. 19:23:55Vem har påstått att Åsa-Nisse skulle vara gjord av Astrid Lindgren?
Ja vem gjorde det egentligen?

Tintin

Apropå Åsa-Nisse - wälkom to Knohult (2011) så skulle denna visas på utomhusbio i staden jag bor, men blev inställd på grund av ösregn (och det var enda året som det hände).

Oavsett vad man tycker om själva filmen så kan jag sakna bio utomhus såhär i Augusti när det börjar skymma lite tidigare på kvällarna. Det var en fin tradition som återkom flera år i rad, med antingen "nyare" biofilmer eller äldre klassiker. 

Sista gången jag såg att de hade det skulle de visa Sunes sommar (1993) på dagtid, och hur det gick behövde man inte vara på plats för att se. Lokaltidningens bilder visade en vit bioduk. 

Rufus

Citat från: MOA skrivet 12 augusti 2025 kl. 19:30:57Ja vem gjorde det egentligen?
Ja, inte var det jag i alla fall, men det var mig som han (som påstod detta) hade citerat. Vissa bör nog tänka på att inte slarva när dom läser foruminlägg.

Disneyfantasten

Citat från: Rufus skrivet 13 augusti 2025 kl. 07:39:30Ja, inte var det jag i alla fall, men det var mig som han (som påstod detta) hade citerat. Vissa bör nog tänka på att inte slarva när dom läser foruminlägg.
Ibland kan vissa inlägg tolkas på mer än ett sätt och det var det jag gjorde.

Rufus

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2025 kl. 07:44:08Ibland kan vissa inlägg tolkas på mer än ett sätt och det var det jag gjorde.
Trist att du valde idiottolkningen i så fall. 

Disneyfantasten

Citat från: Rufus skrivet 13 augusti 2025 kl. 19:44:18Trist att du valde idiottolkningen i så fall.
Du talar aldrig någonsin till mig på det där sättet igen! INGEN kallar mig idiot!  >:( 

(om du inte kan säga något trevligt till mig så säg INGENTING ALLS!)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2025 kl. 19:56:02Du talar aldrig någonsin till mig på det där sättet igen! INGEN kallar mig idiot!  >:(

(om du inte kan säga något trevligt till mig så säg INGENTING ALLS!)
Det har du rätt i, han tänkte visst inte på att du blev upprörd

Erika

Försök att lugna ner er, och bråka inte.  :(

Citat från: Rufus skrivet 13 augusti 2025 kl. 19:44:18Trist att du valde idiottolkningen i så fall.
Undvik uttryck som kan uppröra.  

MOA

Citat från: Erika skrivet 13 augusti 2025 kl. 20:29:34Försök att lugna ner er, och bråka inte.  :(
Undvik uttryck som kan uppröra. 
Precis, lugna ner er innan ämnet språrar ur

Monsieur Hulot

17 av de 20 originalfilmerna producerades i normalbild (4:3) medan tre andra producerades i vidfilm (16:9), det är:

- Åsa-Nisse jubilerar (1959)

- Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968)

- Åsa-Nisse i rekordform (1969)

Av dem är det bara den sista om har visats i sitt ursprungliga format i TV och använts på DVD. Resten har presenterats i beskuren 4:3-bild :-\ Värsta exemplet är ...stora kalabaliken, där man märker redan i förtexterna att filmen är presenterad i fel format. Även om det är en av de klart sämre filmerna så är det ju alltid jättesynd att man beskär bredbild-filmer till 4:3 (och tvärtom).

Vet någon om det går att få tag i de två första filmerna i rätt bildformat? Gästen Tintin här på forumet kanske vet?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 augusti 2025 kl. 08:50:4317 av de 20 originalfilmerna producerades i normalbild (4:3) medan tre andra producerades i vidfilm (16:9), det är:

- Åsa-Nisse jubilerar (1959)

- Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968)

- Åsa-Nisse i rekordform (1969)

Av dem är det bara den sista om har visats i sitt ursprungliga format i TV och använts på DVD. Resten har presenterats i beskuren 4:3-bild :-\ Värsta exemplet är ...stora kalabaliken, där man märker redan i förtexterna att filmen är presenterad i fel format. Även om det är en av de klart sämre filmerna så är det ju alltid jättesynd att man beskär bredbild-filmer till 4:3 (och tvärtom).

Vet någon om det går att få tag i de två första filmerna i rätt bildformat? Gästen Tintin här på forumet kanske vet?
Jag vet att Åsa-Nisse i agentform (1967) var i fel bildformat när den visades på TV (Maj 2024) och SVT Play, men minns inte hur det var med Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968).

Jag såg den legat på SVT Play fram till 3:e Augusti, men om det nu också var i 4:3 så tror jag att man behöver gå tillbaka till originalfilmerna (eller påtala detta för utgivaren av boxarna).

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 17 augusti 2025 kl. 20:25:50Jag vet att Åsa-Nisse i agentform (1967) var i fel bildformat när den visades på TV (Maj 2024) och SVT Play, men minns inte hur det var med Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968).

Jag såg den legat på SVT Play fram till 3:e Augusti, men om det nu också var i 4:3 så tror jag att man behöver gå tillbaka till originalfilmerna (eller påtala detta för utgivaren av boxarna).
Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968) presenterades i 4:3-bild på SVT Play, samt har varit i exakt samma skepnad på både VHS och TV. Som sagt, alltid trist att man måste beskära bilden på det sättet, oavsett om filmen/serien är bra eller dålig :-\

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 augusti 2025 kl. 21:38:34Åsa-Nisse och den stora kalabaliken (1968) presenterades i 4:3-bild på SVT Play, samt har varit i exakt samma skepnad på både VHS och TV. Som sagt, alltid trist att man måste beskära bilden på det sättet, oavsett om filmen/serien är bra eller dålig  :-\
SVT har dessutom beskurit vissa filmer som ändå är widescreen (2 35: 1)
- what.

Monsieur Hulot

Det finns en grafisk formgivare som heter Kalle Mattsson som klipper ihop knasiga bilder av diverse personer och ordvitsar med deras namn, och en av bilderna han har gjort Åsa-Nietzsche; en blandning av Åsa-Nisse och Nietzsche. Ordvitsen kanske inte är alldeles ny direkt med tanke på att den florerat på internet under flera år (åtminstone innan 2011), men bilden är väldigt rolig!

@Daniel Hofverberg du är ju inte så förtjust i Åsa-Nisse, men vad tycker du om denna bild?

https://studio-kalle-mattsson.myshopify.com/products/asanietsche?srsltid=AfmBOorBDjl4aKPEtvWnWvbz8rvn4E0RT457Fy1O8Cz3fpglj4zTrwCM

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 september 2025 kl. 17:33:24Det finns en grafisk formgivare som heter Kalle Mattsson som klipper ihop knasiga bilder av diverse personer och ordvitsar med deras namn, och en av bilderna han har gjort Åsa-Nietzsche; en blandning av Åsa-Nisse och Nietzsche. Ordvitsen kanske inte är alldeles ny direkt med tanke på att den florerat på internet under flera år (åtminstone innan 2011), men bilden är väldigt rolig!

@Daniel Hofverberg du är ju inte så förtjust i Åsa-Nisse, men vad tycker du om denna bild?

https://studio-kalle-mattsson.myshopify.com/products/asanietsche?srsltid=AfmBOorBDjl4aKPEtvWnWvbz8rvn4E0RT457Fy1O8Cz3fpglj4zTrwCM
LoL så kreativt