Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:03:37Får man Kiruna kyrkan om man frågar om Tintin i Kiruna?
Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
Tintin och Milou i Kiruna.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:24:53Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
404 Files Not Found

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 27 augusti 2025 kl. 20:24:53Jag förstår inte alls hur det är möjligt men ja och dessutom under flytten,  värt att nämna är att promten bara var Tintin i Kiruna så att allt det andra har den själv tagit fram.

Tintin i Kiruna.png
Wow! Är ChatGPT så informerad och up-to-date, så att den till och med känner till flytten av Kiruna kyrka...? Det är imponerande, med tanke på att majoriteten av allt material som modellen är tränad med måste vara från långt innan flytten var aktuell. Dessutom ser kyrkan riktigt lik ut, att döma av det vi fått se på nyhetssändningar (jag har inte själv sett kyrkan i verkligheten). :)

Var det här med ChatGPT 5 eller med ChatGPT 4o? Inte för att jag vet om bildgenerering blir någon skillnad mellan modellerna, men...

MOA

Tintin i Kiruna.png
Nu ser jag det & det ser galet bra ut

Göran

Citat från: BPS skrivet 24 augusti 2025 kl. 08:35:17Apropå SVT en ny säsong av Det sitter i väggarna började idag och där har man använt väldigt mycket ai-bilder.
Ganska säker på att de senaste avsnittet till och med använder flera ai-låtar som bakgrundsmusik

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 30 september 2025 kl. 22:12:38Ganska säker på att de senaste avsnittet till och med använder flera ai-låtar som bakgrundsmusik
Skulle inte förvåna mig i så fall, då ju SVT i många år har anlitat Epidemic Sound för bakgrundsmusik; och nästan aldrig beställt någon ny musik. Epidemic Sound är alltså ett företag som säljer bibliotek med friköpt musik, som man kan använda utan ersättning till STIM, och logiskt sett borde ju deras bibliotek inte innehålla hur mycket som helst; förr eller senare borde utbudet liksom börja sina...

Citat från: gstone skrivet 30 september 2025 kl. 22:15:02AI är ondska
Ungefär likadant lät det av många när miniräknaren kom, istället för att behöva räkna plus och minus på papper...

Och AI används ju nuförtiden av läkare för att upptäcka fler fall av cancer - är det fortfarande ondskefullt att rädda livet på fler personer...?

Som sagt, allt hänger på vad man använder AI till och i vilka sammanhang - det finns många fall där AI är helt rätt att använda, och en del fall där det inte bör användas; och ännu fler fall där AI är lämpligt att använda till en del av processen men inte hela. Såsom exempelvis nyss nämnda läkarexempel, där man definitivt inte bör överlåta hela diagnosprocessen till AI, men där AI är ett mycket värdefullt tillskott för att upptäcka fler fall av exempelvis cancer utifrån röntgenbilder.

I stort sett alla programmerare nuförtiden använder exempelvis AI i någon mån, men det betyder inte att man överlåter hela processen till AI; framförallt inte testning som är viktigare än någonsin. Genom att använda Windows och/eller webbläsare har du garanterat redan stött på AI, då det som sagt garanterat används till programmeringen av alla program och operativsystem som är i bruk idag. Ska du helt undvika AI så får du kasta bort dator och telefon, och återgå till att hålla kontakt med omgivningen med papper och penna... ;)

Göran

Balladen om Gustaf Blom (2025 av ChatGPT)

Med gamla Freightliner Rover, en båt från Aberdeen,
vi låg i Long Beach-hamnen och lastade bensin.
Där träffade jag på kajen, vid Shells kontor, en man,
från San Francisco — han sade att han kände min bror på nätan.

Men det var inte detta jag skulle tala om,
det var om mannen själv, och hans namn var Gustaf Blom.
Jag smugglade åt honom en flaska Chardonnay,
han var från Västergötland men uppvuxen i L.A.

Han talade med tullen och flaskan den gick klar,
vi lämnade Long Beach och drog vidare till en bar.
Det var ett litet ställe där ingen tog nån bild,
men Blom var välbekant där — från Venice till Burbank mild.

På tjugohundratalet kom jag till New York som matros,
på Clara, sa Blom, ett skepp från gamla Mönsterås.
I stormen över Atlanten gick lasten och vår styr,
kaptenen loggades ut, och vi drev mot fyrens sken i fyr.

Som jag var äldst i skansen tog jag nu befäl,
och seglade på kompassen mot Kanada, allt gick väl.
När vi kom fram till Brooklyn blev där förhör en gång,
men jag gick klar och seglade som chief vidare till Geelong.

Jag kom i själva boomen och reste för den skull,
som miner till Perth — jag ville gräva gull.
Jag köpte krypto, vaskade cash och skötte min affär,
och när jag nådde Sydney, ja, då var jag miljardär.

Jag ville ut och resa, jag ville känna hav,
jag köpte mig en yacht med självkörande nav.
Jag började fiska pärlor, men tappade mitt gull,
förlorade en halv miljard — blott för en kvinnas skull.

Hon var från Fiji, jag föll i hennes garn,
och hon fick tvillingar, två barn med mörk ton i sin spann.
Sen kom den tredje pojken, men han var ljus som snö,
jag for till San Francisco och tog pojken med mig då.

Där har jag nu min business; jag driver charkuteri,
men egentligen är det data — jag printar kött i 3D.
Jag ville att min son en dag skulle ta över den,
men han satt mest på Discord — och loggade aldrig in igen.

Nu sitter han på Rikers, utmärglad, blek som lik,
och själv går jag och sörjer i min köttbutik.
Men mina Fiji-pojkar, kära bror, de ror i varsin båt,
de fiskar hållbart pärlor och vårdar revets blåa låt.

Jag tänker på den tiden, jag längtar ner till dem,
de bor på Fijiöarna och har ett lyckligt hem.
En skiftning i kulören — det berör mig inte alls,
nej, hellre snälla mörka barn än vita bakom galler alls.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2025 kl. 00:24:40Ungefär likadant lät det av många när miniräknaren kom, istället för att behöva räkna plus och minus på papper...
Men nej....

Nej nej och nej.

AI är inget hjälpmedel på samma sätt som en miniräknare. AI själ, ljuger, förändrar och försämrar både hjärna och teknologi.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 13 oktober 2025 kl. 20:14:24Men nej....

Nej nej och nej.

AI är inget hjälpmedel på samma sätt som en miniräknare. AI själ, ljuger, förändrar och försämrar både hjärna och teknologi.
Visst finns det tveksamma AI-tjänster som kanske "stjäl" i bemärkelsen använder data utan samtyckte, men de allra flesta tjänster är väluppfostrade och respekterar robots.txt; så att de bara tränar sig på data från webbsidor som samtyckt till det. Det finns obekräftade uppgifter om att Claude inte alltid respekterar robots.txt, men ChatGPT och Gemini gör det åtminstone. :)

Sen kan man tycka vad man vill om att det på internet gäller omvänt samtycke - att alla automatiskt samtycker till allting, om man inte uttryckligen anger motsatsen - men nu är det ju så det är, oavsett om det gäller AI, sökmotorer eller något annat. Hade man byggt upp det här idag hade man förmodligen gjort annorlunda, men robots.txt är ju en gammal standard från 1994 och på den tiden var det väl ingen som trodde att internet skulle bli lika stort som det blev.

Men har du belägg för att fler AI-tjänster inte respekterar robots.txt, så upplys oss om det så att vi alla kan fatta ett informerat beslut om vilka AI-tjänster som är lämpligast att använda. :)

Och AI kan inte ljuga, eller tala sanning för den delen - AI handlar bara om sannolikhet, att komma fram till det mest sannolika svaret utifrån tillgängliga data. Oftast är det samma som sanningen, men inte alltid. Men AI blir hela tiden bättre, så "hallucinationerna" är betydligt ovanligare idag än för bara ett år sedan.

Sen får du förstås tycka vad du vill, men faktum kvarstår att AI är här för att stanna - just därför gör alla klokt i att lära sig tekniken, så att man lär sig när och till vad det är rätt att använda AI och när det inte är det. Vad man gör på fritiden är förstås upp till var och en, men inom ett år lär de flesta arbetsgivare förvänta sig att deras anställda ska använda AI i arbetet. Då är det en stor fördel om man har konkreta och sakliga argument för vilka AI-tjänster som är bäst och hur man ska använda AI, så att man kan argumentera för saken om man inser att ens arbetsgivare är ute och cyklar (då chefer förstås långt ifrån alltid vet bäst). Att skrika till sin chef "Jag vägrar!" hjälper liksom ingen...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 23:59:10Sen får du förstås tycka vad du vill, men faktum kvarstår att AI är här för att stanna
Det sa folk om NFT's också. Haha

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 14 oktober 2025 kl. 17:55:42Det sa folk om NFT's också. Haha
NFT har jag aldrig ens hört talats om, så där får du gärna förtydliga vad det är...?

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 20:59:11NFT har jag aldrig ens hört talats om, så där får du gärna förtydliga vad det är...?
En slags digitala bilder på apor där man köpte rättigheterna för bilden för sanslösa priser

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 14 oktober 2025 kl. 21:03:25En slags digitala bilder på apor där man köpte rättigheterna för bilden för sanslösa priser
Låter helmärkligt... Det kan ju dock aldrig ha blivit lika stort som AI är, som precis alla i världen pratar om just nu, så det känns som en missvisande jämförelse.

T.o.m. mina syskonbarn i 10-årsåldern använder tydligen AI hela tiden, så det känns mycket osannolikt att det skulle försvinna. Någon slags reglering vore ju dock önskvärt, för att förhindra att vi i verkligheten hamnar i samma situation som med Skynet i Terminator (högst osannolikt, men inte helt omöjligt)...