Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vänta bara! (Nu pogodi!, 1969 - 2017)

Startat av Daniel Hofverberg, 6 september 2025 kl. 01:39:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Finns det någon svensk dubbning av den klassiska sovjetiska/ryska tecknade serien Nu pogodi! (Ну, погоди!), som producerats i 22 avsnitt i omgångar från 1969 och fram till 2017 (med lååånga uppehåll mellan en del av avsnitten)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Well,_Just_You_Wait!

Serien sändes på SVT hösten 1991 under den svenska titeln Vänta bara!, och jag hittade precis åt TV-inspelningar på VHS av ett antal avsnitt inspelade från SVT. Jag hade hoppats att SVT skulle ha sänt serien med svensk dubbning, men tyvärr inte - det visade sig att de sände serien på ryska med svensk text. :(

Nu är ju Vänta bara! inte direkt den allra mest dialogrika serien i världen (de flesta avsnitt innehåller bara några få repliker), men jag hade ändå gärna sett en svensk dubbning av den. Jag hittar dock inte åt någon svensk VHS- eller DVD-utgåva, vare sig i dubbad eller textad form; men nu är det ju alltid lite problematiskt att söka på titlar som kommer från språk som inte har vanliga västerländska skrivtecken (då transkribering från andra alfabet inte alltid är någon exakt vetenskap). Så finns det någon VHS- eller DVD-utgåva som gått mig förbi?

I Svensk Filmdatabas ser jag att tre avsnitt av serien censurgranskats i Sverige 1971 (del 1 - 2) respektive 1975 (del 3), men det framgår inte om dessa visats på bio och i så fall när/hur; eller vad som egentligen hände efter censurgranskningen av Statens Biografbyrå...?
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=66734
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=66735
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=25485

Jag gissar att det rör sig om de tre första avsnitten även utifrån sovjetisk avsnittsordning, men helt säker kan man väl inte vara. Den sistnämnda finns tydligen bevarad hos Svenska Filminstitutet, men inte de två förstnämnda. Uppgifterna är knapphändiga, men i filmregistret hos Mediemyndigheten (resterna av det som en gång var Statens Biografbyrå) framgår det att de två första avsnitten distribuerades av Warner-Sergel Film 1971 och den tredje av Sandrew Film & Teater 1973 (märk väl inte 1975, som Svensk Filmdatabas gör gällande). Det framgår inte med tydlighet, men utifrån tidsperioden känns det väl inte alltför troligt att någon av dessa tre skulle ha haft svenskt tal...?

För övrigt är det lite oklart också hur många avsnitt som SVT egentligen sände. När jag söker i Svensk Mediedatabas står det "Del 1 av 16" på det första avsnittet (vilket är logiskt, då det var så många avsnitt som fanns 1991 och så många avsnitt som producerades i det forna Sovjetunionen), men likväl hittar jag bara åt 13 avsnitt. Vid avsnitt 12 och 13 står det också helt plötsligt "Del X av 13" i SMDb, efter att det för de första 11 avsnitten står "Del X av 16"... ???
(Jag tror att jag har spelat in runt 9 - 10 avsnitt av serien i alla fall, så tyvärr inte alla oavsett om det var 13 eller 16 avsnitt som SVT faktiskt sände)

Erika

Kommer faktiskt inte alls ihåg Vänta bara! sändes på SVT...

Däremot minns jag att mina föräldrar hyrde en vhs-film där ett (?) avsnitt fanns med. Det var lite annat med också, tror det var en volym av Skoj & skratt (enligt Svensk Mediedatabas ska det finnas fem volymer). Tror inte det var dubbat, dock.   

Videorama gav ut en vhs-utgåva under titeln Haren och vargen, men om man utgår från omslaget verkar det vara svensktextad originalversion.

Hittade även detta på Svensk Mediedatabas, och enligt anmärkningen ska det vara svenskt tal. :) 

Hittade även detta, men oklart om det är dubbat eller ej.

Daniel Hofverberg

Tack för hjälpen. Dessa VHS-utgåvor har faktiskt helt gått mig förbi...

Citat från: Erika skrivet  6 september 2025 kl. 08:45:04Kommer faktiskt inte alls ihåg Vänta bara! sändes på SVT...
Inte så konstigt, då serien märkligt nog aldrig verkar ha sänts i repris; utan bara en enda gång i september och oktober 1991. Jag hittar inga fler sändningar på SVT överhuvudtaget, och nog brukar de väl ändå sända det mesta mer än en gång; även på den tiden...?

Citat från: Erika skrivet  6 september 2025 kl. 08:45:04Hittade även detta på Svensk Mediedatabas, och enligt anmärkningen ska det vara svenskt tal. :)

Hittade även detta, men oklart om det är dubbat eller ej.
Det var intressant - att döma av den tillgängliga informationen verkar det ha varit 16 mm-filmer, som distribuerades av grundskolornas mediecentraler. Mediecentralerna har nog gjort sig av med alla 16 mm-filmer för länge sen, så att de därför skänkt dessa till Kungliga Biblioteket.

Det är kanske läge att beställa studiekopior av dessa två från Svensk Mediedatabas, för att kolla upp om båda är dubbade och i så fall vilka röster och i vilken form - är det dubbat enbart för skolfilm, så skulle det inte förvåna mig om det rör sig om lektordubbning... Så har jag även varit med om att språkinformation i SMDb har varit felaktig, så man ska nog inte lita till 100% på anmärkningen om svenskt tal - dock var det ju ovanligt med textning på 16 mm, och ryska utan text för en svensk publik känns lite mycket begärt trots väldigt få repliker...
(Inte för att studier på bibliotek hjälper för att faktiskt få tag i eventuella dubbningar, men det är ju hursomhelst intressant att studera hur de eventuella dubbningarna är och om man lyckas att känna igen skådespelaren/skådespelarna)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2025 kl. 09:49:20Inte så konstigt, då serien märkligt nog aldrig verkar ha sänts i repris; utan bara en enda gång i september och oktober 1991. Jag hittar inga fler sändningar på SVT överhuvudtaget, och nog brukar de väl ändå sända det mesta mer än en gång; även på den tiden...?
Intressant nog kommer jag däremot ihåg ha sett bl. a. Dockorna i spegeln och Jakob och Stasina samma år. Dockorna i spegeln har visserligen senare dykt upp på Öppet arkiv och SVT Play, men har nog endast sänts en enda gång i tv. Jakob och Stasina (en tjeckoslovakisk animerad tv-serie från sent 80-tal) har också, vad jag kan minnas, endast sänts en gång. SVT sände den under våren 1991.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2025 kl. 09:49:20Det är kanske läge att beställa studiekopior av dessa två från Svensk Mediedatabas, för att kolla upp om båda är dubbade och i så fall vilka röster och i vilken form - är det dubbat enbart för skolfilm, så skulle det inte förvåna mig om det rör sig om lektordubbning... Så har jag även varit med om att språkinformation i SMDb har varit felaktig, så man ska nog inte lita till 100% på anmärkningen om svenskt tal - dock var det ju ovanligt med textning på 16 mm, och ryska utan text för en svensk publik känns lite mycket begärt trots väldigt få repliker...
(Inte för att studier på bibliotek hjälper för att faktiskt få tag i eventuella dubbningar, men det är ju hursomhelst intressant att studera hur de eventuella dubbningarna är och om man lyckas att känna igen skådespelaren/skådespelarna)
Det får du gärna göra, oavsett om det är en riktig dubbning (vilket man givetvis hoppas på), lektordubbning eller originalspråk är det ändå värdefull information och det är alltid bra att få bekräftelse på om språkinformationen stämmer eller ej. :) 

Kollade lite snabbt på KB:s tidningstjänst, det verkar som de avsnitt som censurgranskades ingick i något bioprogram som visades 1975. Verkar även som något avsnitt även sändes som en del av Drutten och Krokodilen.

https://tidningar.kb.se/search?_sort=datePublished&q=%22haren%20och%20vargen%22&searchGranularity=part

Benkt

Växte upp med serien då vi hade en videokassett. Kollar på det ibland, åtminstone vissa avsnitt, och jag gillar verkligen musiken. Finns på DVD i Ryssland (med en bedrövlig 5.1-mix).

Daniel Hofverberg

Citat från: Benkt skrivet  7 september 2025 kl. 08:25:44Växte upp med serien då vi hade en videokassett. Kollar på det ibland, åtminstone vissa avsnitt, och jag gillar verkligen musiken.
Var det samma VHS-utgåva som Erika syftade på från VideoRama, eller har det släppts ytterligare någon VHS-utgåva i Sverige?

Citat från: Erika skrivet  6 september 2025 kl. 14:13:18Kollade lite snabbt på KB:s tidningstjänst, det verkar som de avsnitt som censurgranskades ingick i något bioprogram som visades 1975. Verkar även som något avsnitt även sändes som en del av Drutten och Krokodilen.

https://tidningar.kb.se/search?_sort=datePublished&q=%22haren%20och%20vargen%22&searchGranularity=part
Intressant. Dock är det ju inte helt säkert att alla tidningsträffar på "Haren och vargen" nödvändigtvis syftar på den här serien, då namnet är så pass neutralt.

Jag blir dock konfunderad vad träffarna från Expressen 1989 syftar på, som ser ut som TV-tablåer; då jag inte hittar åt något i Svensk Mediedatabas som stämmer in på dessa...?

Benkt

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 september 2025 kl. 09:48:12Var det samma VHS-utgåva som Erika syftade på från VideoRama, eller har det släppts ytterligare någon VHS-utgåva i Sverige?
Sannolikt eftersom det var på tidigt 80-tal, men det var en kopia så det vet jag inte. Den var otextad och odubbad.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 september 2025 kl. 09:48:12Jag blir dock konfunderad vad träffarna från Expressen 1989 syftar på, som ser ut som TV-tablåer; då jag inte hittar åt något i Svensk Mediedatabas som stämmer in på dessa...?
Jag misstänker tv-tablåerna är för en finsk tv-kanal (antingen finsk- och/eller svenskspråkig), t. ex. Kurt Kvast är en finlandssvensk tv-serie (som visserligen även sänts i svensk tv).

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  6 september 2025 kl. 08:45:04Videorama gav ut en vhs-utgåva under titeln Haren och vargen, men om man utgår från omslaget verkar det vara svensktextad originalversion.
Jag ser nu att omslaget anger i beskrivningen "Du känner igen dem från TV", trots att VHS-utgåvan enligt SMDb gavs ut 1981. Betyder det att serien sänts i svensk TV någon gång innan sändningarna vi känner till från 1991...? I så fall troligen före 1978, då det inte verkar finnas med något i Svensk Mediedatabas...

Benkt

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 september 2025 kl. 12:14:00Jag ser nu att omslaget anger i beskrivningen "Du känner igen dem från TV", trots att VHS-utgåvan enligt SMDb gavs ut 1981. Betyder det att serien sänts i svensk TV någon gång innan sändningarna vi känner till från 1991...? I så fall troligen före 1978, då det inte verkar finnas med något i Svensk Mediedatabas...
Det kan vara inslag i t.ex. John Blund eller Drutten och Gena/Krokodilen. Ni kanske har sett de gamla barntidningarna med "Drutten och Jena" där det även var historier från Nu Pogodi med bilder ur filmerna.

https://www.tradera.com/item/341518/677469250/drutten-och-jena-nr-3-tidning-magasin-serie

Erika

Citat från: Benkt skrivet  7 september 2025 kl. 13:43:36Det kan vara inslag i t.ex. John Blund eller Drutten och Gena/Krokodilen. Ni kanske har sett de gamla barntidningarna med "Drutten och Jena" där det även var historier från Nu Pogodi med bilder ur filmerna.

https://www.tradera.com/item/341518/677469250/drutten-och-jena-nr-3-tidning-magasin-serie
Det verkar stämma, för minst två avsnitt verkar ha sänts 1-2 december 1976. 

Skulle tro man gjorde så för att det årets julkalender, en reprisering av Gumman som blev liten som en tesked från 1967, består endast av 22 avsnitt. Det beror på att man i början alltid började sända julkalendern (som då kallades för adventskalendern) vid första advent. 

Både Vänta bara! och Gumman som blev liten som en tesked verkar ha ingått i Drutten och Krokodilen julen 1976.

https://tidningar.kb.se/search?_sort=datePublished&q=%22drutten%20och%20krokodilen%22%20vargen%20teskedsgumman&searchGranularity=part