Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dark Mode | Mörkt Läge

Startat av Haap, 13 september 2025 kl. 20:15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Haap

Hej allesammans!

Är det möjligt att det implementeras ett så kallat Dark Mode (mörkt läge) på hemsidan så man kan byta från ljust till mörkt läge? Eller måste jag byta hela mallen (template) för att få det till mörkt läge under inställningarna?

Daniel Hofverberg

Menar du på hemsidan eller menar du här på forumet? På hemsidan kan du gå till sidan Välj färgschema, för att välja mörkt läge:
https://www.dubbningshemsidan.se/farger/

Välj det andra alternativet. När du har valt kan du behöva tvinga uppdatering, genom att hålla nere Ctrl eller Shift samtidigt som du klickar på Uppdatera (eller trycka Ctrl-F5)

Här på forumet kan du gå in i din profil och välja tema, för att hitta något passande med ljus text mot mörk bakgrund - det borde finnas några sådana teman som fungerar och ser okej ut. :)

Haap

Tack för snabbt svar!

Jag tänkte mer om det fanns ett mörkt läge till nuvaranda forum, vill helst ha kvar samma tema men bara byta till ett mörkare läge :p

Daniel Hofverberg

Citat från: BraKlassiker skrivet 13 september 2025 kl. 20:30:48Jag tänkte mer om det fanns ett mörkt läge till nuvaranda forum, vill helst ha kvar samma tema men bara byta till ett mörkare läge :p
Jag ska kolla om det finns en mörk variant av standardtemat att installera, återkommer när jag tittat igenom tillgängliga teman på SMFs webbsida. :)

Du kan också själv kolla på deras webbsida om du hittar något som ser ut som det nuvarande temat, men med andra färger:
https://custom.simplemachines.org/index.php?action=themes
(Bocka i 2.1 under SMF Versions och klicka på Apply Filter)

Haap

Kollade där men det verkar som mörkt läge inte finns inom nuvarande tema, men kikade även lite in på temat UI.S, skulle varit trevligt att se hur det egentligen ser ut på denna hemsida, känns ändå ganska clean.

Tintin

Tillägget Dark Reader finns annars till en rad webbläsare. Det fungerar med Dubbningshemsidan och många andra sidor och kan lätt sättas på/stängas av.

Haap

Absolut, men känner inte direkt för att installera en extension enbart för ljus/mörk läge då de flesta hemsidor nu förtiden har eget ljus/mörk läge som expressen t.ex.
Men absolut, det kan man också göra om man känner för det. :)

Hittade en som kanske är mer snarlikt standardtemat (den är baserad på curve temat).
SmallCube Dark version
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2850

Daniel Hofverberg

Citat från: BraKlassiker skrivet 13 september 2025 kl. 22:29:53Hittade en som kanske är mer snarlikt standardtemat (den är baserad på curve temat).
SmallCube Dark version
SmallCube fungerar tyvärr inte, då det temat är gjort för version 2.0.11; och Dubbningshemsidan har version 2.1. Det fungerar bara med teman anpassade för version 2.1, och tyvärr har många teman ännu inte gjorts om för att stödja den versionen. :(

Citat från: BraKlassiker skrivet 13 september 2025 kl. 22:11:31Kollade där men det verkar som mörkt läge inte finns inom nuvarande tema, men kikade även lite in på temat UI.S, skulle varit trevligt att se hur det egentligen ser ut på denna hemsida, känns ändå ganska clean.
Jag har installerat UI.S nu, så borde du kunna välja det bland tillgängliga teman. :)

Sen borde det i och för sig vara möjligt att själv göra ett nytt tema med det nuvarande standardtemat men med inverterade färger - men det orkar jag inte titta på just nu, då jag knappt kan se något efter olyckan igår. Men kan försöka titta på det längre fram.

Daniel Hofverberg

Citat från: BraKlassiker skrivet 13 september 2025 kl. 22:29:53Hittade en som kanske är mer snarlikt standardtemat (den är baserad på curve temat).
SmallCube Dark version
Jag har nu hittat åt ett tema som tydligen är kraftigt baserad på standardtemat, och som verkar vara snarlikt som det här men med i princip inverterade färger. Det heter Negative - jag har installerat det nu, så prova att välja det också, och se om det faller dig i smaken. :)

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2025 kl. 02:52:20Jag har nu hittat åt ett tema som tydligen är kraftigt baserad på standardtemat, och som verkar vara snarlikt som det här men med i princip inverterade färger. Det heter Negative - jag har installerat det nu, så prova att välja det också, och se om det faller dig i smaken. :)

Skriver just nu på UI.S temat och ser knappt vad jag skriver då texten är nästan detsamma som bakgrunden haha men jag ska hålla utkik och se om det går att hitta något dylikt tema.
Tack för att du la in de olika teman, synd att inte SmallCube gick men kan kolla om jag kan lösa det. Negative känns lite sådär då vissa av knapptrycken inte direkt följer muspekaren om du förstår vad jag menar (måste föra musen under texten för att det ska klickas).