Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2025 kl. 11:23:34Jag är inte vaccinerad mot TBE, men en kollega till mig har nyligen vaccinerat sig; och han sa att det var orimligt dyrt.

Börjar TBE spridas i större utsträckning norrut blir det förmodligen nödvändigt att ordna det, men än så länge verkar det vara så ytterst få fall i Västerbotten och Norrbotten så att man förmodligen klarar sig utan (de fåtal gånger jag är i den södra halvan av landet, exempelvis vid den årliga konferensen i Stockholm med jobbet, är man oftast inte så mycket i skog och mark).

Men de borde verkligen lägga till TBE-vaccin till det allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige, så att man inte ska behöva oroa sig för att ha råd med vaccin - för som det är nu vet man ju att många kommer att avstå av rent ekonomiska skäl, vilket kostar hela samhället mer på lång sikt. :(
Jag TROR att det bara kostade några hundra stycken här i Malmö.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 september 2025 kl. 12:11:39Jag TROR att det bara kostade några hundra stycken här i Malmö.
TBE - Fästingvaccin, vuxen 480 kr

https://vaccindirekt.se/prislista-malmo/

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 19 september 2025 kl. 13:32:00TBE - Fästingvaccin, vuxen 480 kr
Ungefär någonting sånt vill jag minnas.

Det var iallafall inte så fasligt.  :)

Skokaka

Så... Vad kommer att hända härnäst? Säga att kackerlackor också gör nytta? Åtminstone så borde väl vartenda levande varelse ha en bra anledning till att finnas, även om det är en som har många brister...

gstone

det finns för många filmer som, inte är på engelska det borde göras färre filmer so, är på andra språk än engelska
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 september 2025 kl. 19:15:09det finns för många filmer som, inte är på engelska det borde göras färre filmer so, är på andra språk än engelska
det gör många filmer som inte pratar engelska som inte haft premiär eller inte kommer till Sverige huvud taget från hela världen som inte kommit från usa eller engelskspråkiga filmer till som till exempel Kina och Japan och Indien och Afrika och andra länder utan västvärlden. framförallt Indien där finns många språk som inte engelska.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 21 september 2025 kl. 19:15:09det finns för många filmer som, inte är på engelska det borde göras färre filmer so, är på andra språk än engelska
Håller verkligen inte med. Det finns många filmer på språk som jag inte kan som ändå är jättebra. Vill du inte se en film för att den är på ett språk du inte kan är det ju bara att inte se den.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Daniel Hofverberg

Varför då...? Det görs ju inte färre filmer på engelska bara för att det görs filmer på andra språk än engelska, så det är ju bara att avstå från att se filmerna ifråga... Fler filmer och ett större utbud är väl alltid en fördel, hellre än en nackdel. :)

Och gäller det filmer som produceras i länder som inte har engelska som officiellt språk, så finns det väl ingen som helst anledning att de skulle göra filmer på engelska - det skulle ju bara upplevas märkligt, då ju i stort sett alla filmer i världen först och främst görs för hemlandet och först i andra hand för exportmarknaden. Jag menar: tror du inte att den svenska publiken skulle reagera och tycka det vore märkligt om helt och hållet svenska filmer - såsom exempelvis Bert sabbar allt eller Det är något som inte stämmer (båda två bioaktuella just nu) - vore inspelade på engelska...?

För övrigt brukar det som regel vara en nackdel om filmer utspelas någonstans där språket inte stämmer överens med miljön, då det orsakar trovärdighetsproblem och förtar filmillusionen - exempelvis alla krigsfilmer om andra världskriget där alla tyskar talar engelska (det finns många sådana filmer!), vilket upplevs minst sagt onaturligt...

Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 september 2025 kl. 20:24:20Håller verkligen inte med. Det finns många filmer på språk som jag inte kan som ändå är jättebra. Vill du inte se en film för att den är på ett språk du inte kan är det ju bara att inte se den.
Precis, det finns enormt många utmärkta filmer på andra språk än engelska - och dessutom vinner man på att se filmer även från andra kulturer, då det kan bredda ens egen världsbild.

Men vill man inte se filmer på andra språk än engelska, så är det knappast någon som tvingar en; så hursomhelst finns det ingen som helst nackdel om det finns filmer på språk man själv kanske inte vill se. Bara för att jag inte vill se en specifik film, så betyder det ju inte att ingen i världen vill det...

gstone

Vill gnälla på att em sådan skitstövel som Trump på något sätt blev valad en andra gång

Är folk korkade ?

gstone

Gnäller på att fysiska media inte alls är like stort som det brukade vara Disney bör släppa mer grejer på DVD !

DingoPictures2005

Just nu så känner jag mig så jävla diskriminerad att jag knappt finner ord till det.
Trafikverket har satt upp regler att om du har en enklare funktionsnedsättning (vilket jag har) så behöver du göra massa iQ tester och liknande skit för att ens få ta körkort.
Var och gjorde detta iförgår och det sket sig rejält, Fick panik av att göra ett iQ test på tid och hela testet kändes som att ha en pistol riktad i nacken.
Vilket ledde till jag blev livrädd och flippade ur totalt, aka fick sådan panik att testet avbröts.

Jag är nu 20 och jag har väntat i 2 år med att ta körkort då dessa regler om läkarintyg med körkort om du har autism och adhd har gjort mig rädd för att försöka.
Det verkar också vara på slump vilka som tvingas göra dessa iQ tester av de med adhd och autism.

Folk brukar också snacka bullshit om att Sverige är ett så jävla jämlikt land, men det stämmer verkligen inte.
Känner mig mindre värd i detta och har gått in en djup depression över denna saken, då jag känner mig dömd innan jag gjort något brott av dessa regler.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 september 2025 kl. 02:51:52Just nu så känner jag mig så jävla diskriminerad att jag knappt finner ord till det.
Trafikverket har satt upp regler att om du har en enklare funktionsnedsättning (vilket jag har) så behöver du göra massa iQ tester och liknande skit för att ens få ta körkort.
Var och gjorde detta iförgår och det sket sig rejält, Fick panik av att göra ett iQ test på tid och hela testet kändes som att ha en pistol riktad i nacken.
Vilket ledde till jag blev livrädd och flippade ur totalt, aka fick sådan panik att testet avbröts.

Jag är nu 20 och jag har väntat i 2 år med att ta körkort då dessa regler om läkarintyg med körkort om du har autism och adhd har gjort mig rädd för att försöka.
Det verkar också vara på slump vilka som tvingas göra dessa iQ tester av de med adhd och autism.

Folk brukar också snacka bullshit om att Sverige är ett så jävla jämlikt land, men det stämmer verkligen inte.
Känner mig mindre värd i detta och har gått in en djup depression över denna saken, då jag känner mig dömd innan jag gjort något brott av dessa regler.
De goda nyheterna är att Trafikverkets regler kommer att ändras den 15 januari nästa år, så då kommer det inte längre att krävas läkarintyg eller speciell prövning för körkort vid autism eller ADHD. Det kommer bara att krävas om man samtidigt har andra diagnoser eller har intellektuell funktionsnedsättning, men har man bara autism och/eller ADHD kommer det inte längre krävas någonting mer än för någon annan för att ta körkort. :)

Läs mer här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/forslaget-enklare-med-korkortstillstand-vid-adhd-och-autismspektrumtillstand/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/regelarbete-inom-trafikmedicin/oversyn-av-medicinska-krav-for-korkort-vid-neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/

Så har du inga andra diagnoser på papperet än autism råder jag dig att vänta till i januari, så kommer du slippa läkarintyg och alla problem.

Dock håller jag helt med att det har tagit Trafikverket orimligt lång tid att komma fram till de nya direktiven, så att det är märkligt att det under så många år har krävts läkarintyg utan tydliga medicinska motiv, men bättre sent än aldrig...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 09:00:10Så har du inga andra diagnoser på papperet än autism råder jag dig att vänta till i januari, så kommer du slippa läkarintyg och alla problem.
Har man redan börjat processen så gäller tyvärr inte de nya reglerna verkar det som...

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 september 2025 kl. 02:51:52Just nu så känner jag mig så jävla diskriminerad att jag knappt finner ord till det.

Samma sak här fast jag behövde aldrig göra IQ test. Man kan göra muntligt teoriprov om man tycker det blir lättare, sagt & gjort

Monsieur Hulot

I vanliga fall tycker jag inte om att gnälla över saker, men ibland måste man. En sak som gjort mig en aning gâlen är att blodapelsinerna inte dykt upp än, som är en favoritfrukt för mig. Är det av en anledning det dröjer så fruktansvärt länge? ???

Även fast vanliga apelsiner är goda också är det ju något speciellt med blodapelsiner, och vissa saker tycker man inte om att vänta på.